........... AG Apandi Tolak Beri Bantuan Kepada Swiss Isu Skandal 1MDB - Swiss AG Calling Najib's Bluff | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

AG Apandi Tolak Beri Bantuan Kepada Swiss Isu Skandal 1MDB - Swiss AG Calling Najib's Bluff

Saturday, November 12, 20162comments


Anda ingat lagi janji Najib ketika ditanya wartawan asing semasa lawatan beliau ke Jerman hujung bulan September lalu ? Najib janji kerajaan akan beri kerjasama dengan badan penyiasat luar dalam kes skandal 1MDB. 

Ramai kita yang tak berapa nak percaya kata2 Najib waktu itu sebab bab kencing merata, Najib dah tak kira tempat. Dah takde perasaan malu lagi dah.

Tidak lama selepas kenyataan itu, AG Swiss segera keluarkan kenyataan mahu minta bantuan AG Malaysia untuk mendapatkan maklumat bagi membantu siasatan mereka dalam skandal 1MDB.

Ternyata sangkaan kita benar ..... semalam AG Swiss memberitahu Financial Times UK bahawa AG Apandi telah menolak untuk berikan sebarang maklumat atas alasan -

FT memetik pejabat peguam negara sebagai berkata, "peguam negara berpendapat bahawa permintaan ini boleh menimbulkan prejudis berlaku perkara jenayah di Malaysia," dan menambah, "tiada isu Malaysia menyekat siasatan jenayah Swiss".



Komen saya dalam FB semalam -

Asal berkaitan 1mdb, semuanya sekarang menggunakan alasan subjudis dan terbaru prejudis ! Cakap jerlah yang kerajaan tidak mahu sesiapa pun tahu apa2 mengenai 1mdb... kan senang. 

AG Swiss nak siasat, minta bantuan info dari AG kita sebab 1mdb itu pusatnya di sini. AG tak mahu bantu sebab takut menimbulkan prejudis berlaku jenayah di Malaysia ! ??

Apa ni ???? Tidakkah penolakan AG itu sendiri yang menimbulkan prejudis yang kerajaan Malaysia cuba menyembunyikan kesalahan jenayah yang dilakukan PM kita ?

Tak bolehkah kedua AG Malaysia dan Swiss bekerja sama dalam.mencari kebenaran disebalik skandal 1mdb ini ? 

Masa DOJ tidak minta bantuan secara resmi, itu dijadikan point utama memperlekehkan dakwaan doj. Sekarang bila minta bantuan secara resmi, AG kita tolak ... apakah alasan prejudis juga akan diberikan kepada DOJ sekiranya mereka minta bantuan dulu ? 

Nampak jelas disini yang kata2 Najib ketika melawat german baru ni yang kerajaan kita akan berikan kerjasama penuh kepada sebarang siasatan pihak luar hanyalah RETORIK semata2 !

Kuat kencing Najib ni .....

Oya, kenapa berita ini kena pihak luar yang dedahkan ? Kenapa bukan AG sendiri yang maklumkan di sini ?

                                                        *************************

Prejudis ? Mengikut pemahaman saya, prejudis di atas membawa maksud memberi gambaran atau persepsi awal yang salah ... so maknanya AG kita takut jika kita bantu AG Swiss dalam siasatan mereka ke atas skandal 1MDB, ia seolah2 beri persepsi bahawa wujud jenayah 1MDB.

Subjudis la.... kini prejudis pula .... cakap sajalah yang kerajaan TAKUT cerita sebenar mengenai skandal 1MDB akan terdedah dan ini bakal memudaratkan Najib atau MO1 !

Sebelum ini macai2 menyalak mempertikaikan tindakan DOJ yang menyiasat tanpa menghubungi kerajaan atau 1MDB ..... sekarang kita boleh soal balik - Apakah kerajaan atau 1MDB akan beri kerjasama penuh dalam siasatan DOJ kalau dulu mereka minta bantuan ?

Kes melibatkan MO1 atau Najib, permohonan harus melalui kerajaan yang dipimpin oleh Najib, begitu juga 1MDB yang dikuasai oleh Najib .... so tidaklah menghairankan kenapa DOJ pun malas nak bersusah payah minta bantuan melalui saluran itu.

Apakah reaksi AG Swiss bila permohonan mereka ditolak oleh AG Apandi ?

“Keputusan negatif Malaysia tidak mempunyai kesan langsung untuk prosiding jenayah yang sedang berlangsung di Switzerland.

“OAG akan meneruskan siasatannya dengan bekerjasama dengan negara-negara lain yang terlibat dalam kes ini,” kata OAG kepada Malaysiakini.


Kenapa hati saya berdetik mengatakan yang AG Swiss sebenarnya sudah jangkakan penolakan itu ? Depa saja nak menyakat Najib, nak test janji yang Najib berikan beberapa sebelum permohonan itu dikemukakan dulu.

AG Apandi bantu atau tidak, tidak mempunyai kesan langsung !

Omputeh kata, they just calling the bluff. Mereka tahu Najib tidak ikhlas pun so mereka mahu buktikan ketidakikhlasan Najib itu dimata dunia. Ternyata memang Najib tidak ikhlas pun ....

                             **********************
Perkembangan terbaru kes di Singapura yang membabitkan penggubahan wang haram dana milik 1MDB menyaksikan satu kenyataan ( DALAM MAHKAMAH ! ) yang pastinya buat Najib berpeluh ...




Investigations confirmed that the Good Star Account was opened sometime in June 2009, and Jho Low was recorded as its beneficial owner throughout from the date of account opening to its closure in September 2013.

Siasatan mengesahkan bahawa akaun Goodstar dibuka pada bulan Jun 2009 dan rekod menunjukkan nama Jho Low sebagai pemilik sepanjang masa akaun dibuka sehingga akaun ditutup pada bulan September 2013.

                           ********************** 

Satu lagi status FB saya semalam ingin dikongsikan  -

Bayangkan satu senario ini ....

Anda ada dalam bank rm100k. Ramai bila dah umur pencen dan layak keluarkan kwsp akan punya wang 100k dalam akaun bank... so tak sukar nak bayangkan.

Satu hari ketika seronok melayari internet membaca laporan portal2 berita, anda terkejut dengan paparan berita yang menjadi viral - Pegawai bank ABC dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan penggubahan wang haram membabitkan beberapa akaun di bank ABC. .. 

Anda dah mula cuak sebab akaun anda adalah di ABC Bank..baca lagi .... disenaraikan pemilik2 akaun terbabit dan TU DIA .... nama anda tersenarai !

Pendek kata - akaun anda yang ada rm100k terlibat dalam penggubahan wang haram ! OMG ...

Ramailah rakan2 yang call bertanyakan hal ini dan anda hanya mampu menjawab - Mana ada ! Duit aku 100k selamat je dalam akaun. 

Selama seminggu kes itu berlangsung dan nama anda disebut2 dalam prosiding sebagai pemilik dana akaun yang telah dimoney launderingkan. Makin ramai rakan2 anda bertanyakan hal itu ..... betul ke ? Anda tetap menjawab - Mana ada ! Duit aku selamat dalam akaun la.

Anak2 pun turut bertanya .. tapi sebab respek pada ayah, mereka akur dalam cuak. Tanya lebih2 karang, nama kena potong dari wasiat.

Selepas seminggu prosiding, pegawai bank itu mengaku bersalah atas tuduhan penggubahan wang haram membabitkan beberapa akaun termasuk akaun anda.

Soalan saya - Benarkah akaun anda masih punya amaun 100k itu ?

Mana mungkin berlaku kes penggubahan wang haram siap sipelaku mengaku bersalah lagi tanpa membabitkan barang kes ? Barang kes adalah duit dalam akaun anda.

Tapi anda tetap mengatakan duit itu masih ada dalam akaun !

Benarkah ada ? 

So.. siapa yang menipu ? Anda yang berkeras kata duit tak terusik tanpa mahu menunjukkan penyata bank ATAU mahkamah dan ini meliputi hakim, para peguam kedua pihak, saksi2, pesalah dan semua yang terlibat dalam prosiding ?

Saya percaya semua orang akan kata anda menipu termasuk diri anda sendiri .... kan ? 

KLiK

Share this article :

+ comments + 2 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 12, 2016 at 11:08 PM

Elok lah tu, sekarang AG swiss akan lebih bersungguh sungguh untuk mendakwa pihak yang bertanggung jawab kerana di "aib" kan AG Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
November 13, 2016 at 4:54 PM

Adakah mana-mana kuasa perundangan di luar negara akan percaya kepada AG Malaysia?
Adakah pihak lain akan berkerjasama dengan kita apabila kita pohon bantuan?
Jangan lupa ramai orang-orang Besar dari Malaysia mempunyai akaun bank di Switzerland! Manatahu duit mereka "hilang" dari akaun masing-masing. AG boleh tolong hubung AG Swiss bantu?

Post a Comment