........... Najib Nak Resmi Proton Perdana Pun Nak Hentam Tun Mahathir Dalam Ucapan ? Tak Professional Langsung ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Najib Nak Resmi Proton Perdana Pun Nak Hentam Tun Mahathir Dalam Ucapan ? Tak Professional Langsung !

Tuesday, June 14, 201617comments

Mkini
Biar betul Najib ni ! Apa barang pi sebut nama Tun Mahathir dalam satu ucapan resmi didepan rakyat dan wartawan ? Nampak sangat yang Najib ni gentar dengan Tun Mahathir ! 

Rasmi jerlah kereta Proton Perdana yang baru tu, tak perlulah libatkan politik atau meluahkan perasaan dendam peribadi terhadap Tun Mahathir dalam ucapan. Professional lah sikit.

Kalau nak dibandingkan sumbangan kepada negara antara Proton dengan 1MDB, terlalu jauh bezanya umpama langit dengan bumi ! Beratus ribu rakyat telah mendapat manafaat dan bergantung hidup dengan Proton tapi 1MDB ?

Kalau rugi pun, kerugian Proton selama lebih 30 tahun beroprasi tidak akan mampu capai kerugian 1MDB selama 6 tahun beroperasi.

Proton masih beroperasi, masih menampung kehidupan berpuluh ribu rakyat dan masih punya aset2 berbilion ringgit dan masih mampu dipacu untuk berjaya ..... tapi 1MDB ?

Selain mengkayakan Jho Low, Goldman Sachs, Najib, beberapa orang luar dan tak sampai 40 pekerja, apa sudah jadi pada 1MDB ? Sudah bangkrap ! Usaha2 1MDB sekarang lebih kepada nak selesaikan hutang dan menyelamatkan harta negara dari tergadai.

So .... apakata kita terjemahkan ucapan ringkas Najib di bawah untuk disesuaikan dengan 1MDB ....


At times, there was a sense of hubris ( maknanya - perasan lebih ), that Proton could do anything because the government would always backed it. Two factories were built capable of producing 400,000 units a year but last year Proton sold only 102,000 cars.

Suatu ketika kita perasan hebat, bagus sangat macam dunia ini kita yang punya.... konon 1MDB mampu lakukan apasaja sebab PM 100% di belakangnya. Berhutang keliling pinggang berbilion2 ringgit tak hengat dunia dengan jaminan oleh kerajaan, beli IPP buruk dengan harga mahal, punya tanah mahal yang dihadiah oleh kerajaan .... tapi tahun lepas semua IPP dah kena jual dan hutang berlambak belum settle.


There has been too much political interference in Proton's strategy, management including of personnel and business model.  We saw the results of that early this year. A manufacturer which should be a source of national pride was facing a very difficult situation. The government stepped in again.

Terlalu banyak campurtangan PM dalam strategi, urustadbir dan model bisnes yang terlalu idealistik ini. Kita dapat lihat kesannya dari tahun lepas lagi. Sebuah syarikat milik penuh kerajaan yang menggunakan nama Malaysia yang sepatutnya menjadi kebanggaan negara telah berdepan dengan masalah yang meruncing. Kerajaan yang dah banyak kali tolong bagi jaminan hutang dan bagi tanah murah terpaksa masuk campur lagi untuk menyelamatkan keadaan 1MDB.

We stepped in to protect Malaysian jobs, to protect Malaysian families who rely on Proton and to ensure the future success of Proton. We stepped in because the well being of the people is always our first concern. We will never fail to support Malaysian workers and Malaysian suppliers. We will always fight to ensure that no one is left behind.

Kita masuk campur untuk menjaga kepentingan tak sampai 40 pekerja Malaysia, demi mempertahankan Jho Low, beberapa orang pak Arab dan omputih yang terlibat dalam urusniaga 1MDB demi memastikan rahsia tidak bocor. Kita masuk campur agar semuanya tampak ok di mata rakyat. Kita tidak akan gagal menjaga 40 pekerja Malaysia dan mereka yang terlibat. Kita akan terus berjuang mempertahankan segala maklumat terperinci mengenai transaksi2 mencurigakan tidak akan bocor kepada rakyat. Kesejahteraan PM, isteri dan anaknya serta Jho Low tidak akan dilupakan.

Now I am pleased to say there have been significant changes at the top levels of Proton. 

Sekarang suka saya umumkan beberapa perubahan besar sudah berlaku di 1MDB dengan pertukaran ahli lembaga pengarah yang baru .... walaupun 1MDB sudah tidak lagi punya sebarang aset. Artikel 117 yang mengaitkan nama PM juga sudah diubah.

Tun Mahathir's era of political inteference has come to an end. Now its time for lessons to be learnt and for serious measures and reforms to be put in place for the company to get back on track and realize its potential once again. 

Namun era campurtangan PM tetap kekal. Sekarang masanya untuk menutup segala kesalahan dari diketahui umum. Semua maklumat akan di rahsia kan di bawah OSA. Apajua siasatan akan dihentikan oleh Peguam Negara. Tun Mahathir yang banyak kritik akan terus disoal siasat oleh Polis bagi menakutkan rakyat dari banyak bertanya. Di harap tidak ada lagi yang akan banyak soal mengenai 1MDB dan kita boleh tutup kes sepenuhnya.

This starts with assistance provided by the government, in conditional on Proton meeting stringent standards of professional management going forward. Ensuring the company as a model for long term sustainability and immediately identify its strategic foreign partner.

Selepas kes ditutup dan rakyat sudah lupa akan isu2 1MDB, kita akan buka satu lagi projek bilion2 menggunakan konsep dan idea idealistik saya dan secepat mungkin mengenal pasti rakan2 strategik luarnegara yang baru.




.

Share this article :

+ comments + 17 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 14, 2016 at 6:25 PM

Fuhhh..dia nak tunjuk hero jd penyelamat Proton kunun...yg 1MDB pun telungkup dibuatnya..lg mau gebang....piiiirah...

....................
Reply To This Comment ...................
June 14, 2016 at 6:29 PM

Najib patut d panah petir
Proton berjaya Sebab Mahathir
Bila ada debat Najib Tak hadir
Takut dengan Tun Dr Mahathir

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 14, 2016 at 6:36 PM

Dah gaya penipu dan pengambil hak orang. Akan membuat orang yang Cuba membogelkannya nampak tersangat hina.Ini saja cara yang dia boleh buat untuk menutup kesalahan dan kemaluannya.
Walau macamana pun Cuba ditutup rakyat dah nampak semuanya hatta sebiji tahi lalat ditempat yang tersembunyi.Semuanya dah terlondeh dan terbarai.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 14, 2016 at 6:53 PM

Najib kata dgn tamatnya era politik Tun Mahathir..Proton akan kembali ke zaman keemasannya..Confuse betul saya.Bukankah zaman keemasan Proton adalah di zaman era politik Tun Mahathir? Blurr sungguh Najib ni..# "Kapit Najib jangan tak Kapit"..

....................
Reply To This Comment ...................
hasnul rahman
June 14, 2016 at 7:24 PM

Assalammualaikum wmt,
Macamlah Proton itu hasil usaha atau idea dia atau bapak dia.
Dasar umang-umang, nak buat tak tahu tapi bila ada yg buat dia kacau, kemudian dia ambilalih. Konon dialah penyelamat......
Macam Yahudi laknatullah.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 14, 2016 at 8:22 PM

Tun tak boleh di usik...pencacai nya akan meroyan sampai putus urat kentut. Ucapan Najib sesekali bertempiaran ke telinga cadang Tun bagai penghinaan yg amat berat.... sedangkan Tun me malukan Najib hingga pantas dunia di anggap teramat yang sudah muncul untuk melenyapkan Najib.... terimalah hakikat...sesekali Tun memang patut di bedal sedemikian rupa. pulang paku buah keras namanya.... tak adil ker?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 14, 2016 at 9:23 PM

Nampaknya suwey najeebun akan lekat kat proton..
Boleh la campor tangan bik mama lepas ni.. tun dah takda

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 14, 2016 at 9:24 PM

KaSIHAN kat Najibulshit inie. Masalah di kerajaan negeri Kedah pun tak habis2. Lantik MB baru basah yang sakit, pentadbiran kerajaan negeri jadi kelam kabut. PRU 2014 BN kalah lagi negeri Kedah. Itulah tadbir Negara cara zalim, kuku besi langsung tidak dapat keberkatan Illahi.. Minta Najib dan
Rosmah cepat bertaubat dan kembali jadi rakyat biasa yang tidak boleh salahguna kuasa dan menjahanamkan negara Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 14, 2016 at 10:11 PM

nanti proton pulak kena gadai...haruuu

....................
Reply To This Comment ...................
June 15, 2016 at 12:03 AM

Apa Najib cakap tolong masuk telinga kanan keluar telinga kiri semuanya bohong belaka.
Beliau pencuri harta Negara dan Rakyat tak boleh dipercayai sama sekali.Kelakuan mungkar nya sudah di ketahui oleh seluruh dunia kita tak dapat bantu untuk menutup pekong nya.....!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 15, 2016 at 5:37 AM

Bro din turtle tampal gambar muka malaun tu buat apa si bangsat yang telah memalukan nama negara yang juga telah memporak perandakan kehidupan rakyat tengok aja muka dia sampai hilang selera bersahur aku.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 15, 2016 at 7:20 AM

Well..kita tunggu cerita minggu ni bila Pak Arab bawa ceritanya dengan 1MDB untuk timbang-tara di UK berkaitan pembayaran berjumlah lebih US6 billions..Lepas ini baru kita boleh bandingkan dan berpolimik isu antara module perniagaan Proton dgn 1MDB.Juga cara urustabir perniagaan Tun dgn cara urustabir Najib..Mungkin lepas ini debat "Perdana" terbuka antara Tun dan Najib patut di adakan. Ini membolehkan rakyat dapat membuat penilaian keatas kedua-dua pemimpin yg telah mengilhamkan projek Nasional "PROTON" dan syarikat "IMDB". Saya rasa ramai rakyat pasti akan teruja termasuk penyokong Najib untuk melihat ikon mereka mematahkan hujah mantan Tun Mahathir secara 'Live di TV3'..Saya amat teruja..awak bagaimana?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 15, 2016 at 8:38 AM

Setuju!Dia patut dipanah petir.Mati tercekik tengah berbuka pun ok juga.

....................
Reply To This Comment ...................
Pemerhati babi
June 15, 2016 at 8:45 AM

Nama proton dah boleh tukar..kan najis dah berkuasa penuh...boleh bg nama PROJIBMAHTONG. dijangkakan lebih bling bling.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 15, 2016 at 9:29 AM

ramai ni ajer ker?......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 15, 2016 at 12:46 PM

Sudah lah kau.Menyokong pencuri,penipu,pendusta dan petualang.Kau pun sama.Kau penyokong peliwat ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 15, 2016 at 12:51 PM

@Anonymous

Alahai kawan... Najib bukan bagi ucapan lah... dia temberang & membohong tak habis habis...
Najib tak tau malu pun kat pentas dunia, rakyat malaysia aje yang malu!!

Post a Comment