........... Rakyat Masih Suka Playsafe Walaupun Negara Bakal Tunduk Kepada Kuasa Asing | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Rakyat Masih Suka Playsafe Walaupun Negara Bakal Tunduk Kepada Kuasa Asing

Monday, May 30, 201616comments

Masih ramai di kalangan rakyat, walaupun mereka tidak suka kepada kepimpinan Najib, mereka memilih untuk berdiam diri. Mereka lebih suka play safe, yakni membiarkan segelintir kecil dari rakyat yang tampil ke depan memperjuangkan apa yang mereka dalam diam turut sependirian. 

Biarlah mereka yang ke depan itu tanggung apajua risikonya .... kalau berjaya, alhamdulillah...aku bersorak sama. Kalau tidak berjaya, apa2pun aku selamat ....

RAMAI yang begitu. 

Seperti Tun Mahathir katakan dari tahun lepas lagi .... ramai yang menyokong kuat perjuangan beliau tapi sokongan hanya diluahkan melalui bisikan di telinga. 

Ramai yang takut akan tindak balas yang bakal mereka terima sekiranya mereka tampil bersuara lantang menyuarakan ketidakpuasan hati. Terutamanya yang bekerja dengan kerajaan dan/atau punya saudara mara atau keluarga yang bekerja dengan kerajaan.

Masyarakat kita masih belum mampu untuk berfikir dan bertindak secara kelompok atau beramai2. Kita masih PLAYSAFE. Menanti bila keadaan sudah selamat, atau sudah jelas kemenangan akan muncul, baru kita akan bersuara. Kita tidak terfikir untuk bersuara secara kelompok beramai2 serentak. Masing2 melihat keliling kalau2 ada yang lebih berani untuk tampil ke depan terlebih dahulu.... dan kita akan bersorak di belakangnya. 

Well ... nak buat macamana kalau dah begitu keadaan kita, kan .... kelompok kecil ini akan terus berjuang dan tetap berjuang tapi kita tidak boleh menolak kemungkinan perjuangan tidak kesampaian dek sikap playsafe rakyat ramai.

Antara topik perbualan favoret adalah - Bagaimana kalau Najib tak jatuh ? Bagaimana kalau Najib terus memerintah dan ditakdirkan tetap memenangi PRU14 walau dengan apa cara sekalipun ? 

Apakah skandal 1MDB dan RM2.6 bilion yang seberapa daya cuba ditutup tanpa diselesaikan secara tuntas, akan terus tenggelam dilupai begitu saja oleh kuasa2 asing yang ketika ini begitu bersungguh2 menyiasat ? Bukti2 ditemui dan mereka simpan ..... dan Najib terus memerintah.

Bayangkan bagaimana keadaannya negara kita yang merdeka tapi pemimpin terikat dek bukti2 kesalahan skandal dalam simpanan kuasa asing ..... 

Saya ingin berkongsi luahan rakan FB YO dalam status terbaru beliau ( KLiK ) -

( Ps - Blogger dan FB otai2 ni jarang sangat nak meluahkan perasaan, sesekali diluahkan memang meletup ! Saya terjemahkan mana2 yang dalam omputih... )

The reason I am so adamant to continue writing about 1MDB : 

The country cannot be ruled by someone who can be threaten, blackmailed or pressured to follow other countries wimp and fancies.
Kita tidak boleh biarkan negara diperintah oleh seorang pemimpin yang terdedah kepada ancaman, perasugut, atau sebarang tekanan supaya akur kepada kehendak negara atau kuasa luar.

At the moment Ketua Negara kita berada di dalam keadaan yang vulnerable ( terdedah ) kepada perkara perkara di atas. 

Kenapa?
 

Because USA, Singapore and Swiss has in their records all the money trail from SRC and 1MDB.
( Kerana negara2 seperti USA, Singapura dan Switzerland mempunyai bukti2 jejak wang ekoran kes SRC dan 1MDB yang jelas mempunyai unsur2 negatif seperti penggubahan wang haram. )

Its actually their perogative to use those information in the manner they deemed beneficial to their countries.  Trust me USA and Singapore would prefer status quo in leadership of this country. And that's dangerous.
Berbekalkan maklumat itu, kuasa2 luar boleh saja menggunakannya dalam bentuk yang memberi keuntungan kepada mereka. Dengan kata lain - peras ugut baik secara langsung atau tidak, Kerana itu, adalah lebih menguntungkan kepada mereka jika keadaan politik / status quo kita kekal yakni kepimpinan yang terdedah kepada tekanan ini kekal. Ini adalah amat merbahaya kepada kedaulatan kita.

Sebab itu di negara maju, leaders yg tainted dgn scandal sekecil mana pun akan berundur kerana tidak mahu mengambil risiko seperti di atas.

I have nothing personal against anyone. To me the national sovereignty of Malaysia is much more important than one single person. ( Kebebasan dan kedaulatan negara lebih penting dari kepentingan seseorang pemimpin ) Ini perkara dasar yang ramai tidak mahu ambil kesah atau pura pura tidak tahu . Dalam dunia globalisasi sekarang, Malaysia tidak mampu untuk berada dalam keadaan disadvantage dalam apa hal sekali pun. 

The snow ball effect of 1MDB fiasco to our country will be much more than billions lost via 1MDB. And if we choose to sit still and do nothing, our kids and grandchildrens will pay for it eventually.
( Kesan berganda dari skandal 1MDB kepada negara adalah jauh melebihi dari bilion2 ringgit yang hilang. Jika kita pilih untuk berdiam diri dan tidak melakukan apa2, anak cucu dan generasi seterusnya akan terpaksa menanggung kesannya )

Its not too late. Kita kena rectify semua dan undone all the mistakes. Of course the starting point has to be new leadership for this country.
( Masih belum terlewat buat kita. Kita kena perbaiki semuanya dan perbetulkan kesilapan yang berlaku. Dan ia bermula dengan kepimpinan negara )

If UMNO refuse to change, then UMNO has to be changed. Litmus test sepatutnya SB dan KK..tetapi pertandingan 3 penjuru akan memastikan status quo kekal.
( Jika UMNO tidak mahu berubah maka UMNO harus digantikan. Medan ujian adalah Pilihanraya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar dimana rakyat mampu beri mesej tetapi pertandingan 3 penjuru dikhuatiri tidak akan mengubah apa2, di mana keadaan akan tetap kekal sama ) 


                                   ******************
 
PS - Oya, kenapa gambar ini viral hari ini, ek ? OK apa ...  Kan nampak tampan dan gagah pemimpin kita berpakaian combat.



Share this article :

+ comments + 16 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
May 30, 2016 at 3:54 AM

Perenggan pertama artikel ni bunyi menyindir atau kecewa?

Semua orang ada cara sendiri nak tunjukkan rasa tak puas hati. Ada yang menjerit, ada yang hentak kaki, ada yang menangis, ada yang bertindak secara fizikal dan ada juga yang secara halus. Kita dengan cara kita dan mereka dengan cara mereka. Takkan nak paksa ikut cara kita saja. Apatah lagi kalau cara kita belum betul-betul berkesan. Jangan nanti jadi macam ketam mengajar anak berjalan lurus atau yang lebih terkini, umpama 1MDB mengajar kita meniaga.

Aku ambil jalan keluar UMNO (siap kena perlekeh dengan Bro Din masa aku cakap begitu). Orang lain mungkin tunggu PAU atau PRU. Ada orang tulis dalam blog. Ada juga orang yang bersuara lantang dikedai-kedai kopi. Kalau diikutkan, ada macam-macam cara orang buat untuk tunjukkan rasa tak puas hati mereka kepada najib.

Aku rasa majoriti pendesak najib turun, cukup suka dengan angka 2018. Kalau lebih awal lagi bagus. Tapi 2018 adalah penghujungnya. Yang sabar akan terus menunggu. Yang tak sabar mungkin cepat rasa kecewa.

Kadang-kadang berbaloi jadi macam hero filem hisdustan. Walaupon diawal cerita asyik kalah je tapi bila tiba dihujung cerita, semua gangster kena balun kaw-kaw. Dan yang paling best, siap dapat pikat heroin yang cun-melecun sambil nyanyi dan guling-guling kat taman bunga...... ;)

....................
Reply To This Comment ...................
May 30, 2016 at 6:31 AM

Ciptaan Pak Zubir Said, seorang tokoh musik & penggubah lagu tersohor tahun 50an & 60an, "Majulah Singapura" adalah lagu kebangsaan repablik itu. 1MDB ciptaan Najib Rosmah pula tersohor seantero 1Dunia dgn "Malulah Malaysia" gara-gara songlapan berbilyon-bilyon masuk akaun peribadi.

....................
Reply To This Comment ...................
mat
May 30, 2016 at 6:56 AM

itu kaki ballerina

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 7:38 AM

Bro DT,

Only those who's been in the army or paramilitary will understand why it is so ackward with the picture above.

My view,

-because his knees are knocking each other
-no thigh-gap is almost a sign of missing 'nutsacks' for a guy
-his toes meeting inward

Those are hallmark a man could not stand upright holding his balance right and it showed in his leadership-style on his spineless and cowardness in Nothing2Hide, Gung-Ho only when its 'One-Way-Street' eg. hentam Tun M only in UK but dare not front-up in Malaysia and face-up with Tun M, not answering media ONSLAUGHT!

The uniform is not wrong, the MAN IN IT is so BLOODY WRONG in

-Abuse of Power
-Corrupted Leader
-Dishonest
-LIAR (in Parliament many times over)
-a THIEF
-Corrupted the people around him ie. UMNO, Cabinet Ministers, KB, KSU, AGC-AG etc etc
-very bad example to lead Malaysian-Melayu-Muslim-Bumiputera, let alone Tanah Ayer Ku!
-made it WORST that he happened to be a MUSLIM ie. cemar kan Agama Islam

MLN

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 8:23 AM



Saudara Din,

Saya hanya nak komen tentang gambar Panglima Perang Islam dan Pahlawan Bugis di atas itu saja.

Wowww!! Sungguh hebat lagak dia dengan sepupu dia Menteri Pertahanan, Hisham"keris"mudin.

Tapi cuba tengok posisi kaki dia. Macam ni ke gaya seorang panglima perang dan pahlawan?


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 8:24 AM

Yup, kaki mengepit.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 8:44 AM

pak din ade lagi sal 1mdb, aku tergelak gak tengok hang pak din dan macai macai hang, cepat sangat percaya ngan cakap orang luar, pak din kalau lah negara luar nak jatuh kan malaysia ni tak payah pakai 1mdb pun boleh, cuba cari malaysia didalam peta dunia, lebih kecil pada taik idung, sal tak de bukti lah tu, sebenar nya malaysia ni tak de kepentingan pada mana mana negara pun, hang list kan lah, kita bukan ade sesuatu hasil yang boleh menggugat dunia, kalau kita ade bomb nuklear cam korea utara baru orang negara negara besar bimbang, ini yang ade pun tun m, anina, khairuddin bila dah tak dapat nak makan ape ape baru lah kecoh, cuba tengok pak din melayu nak hancur kan melayu ini lah kelebihan melayu bangsa cina dok gelak. cina gempak skit sal hudud abih semua terkencing dalam seluar, bila sal melayu semua berani bukan main lagi, cina dah kaya berbillion ringgit makan duit dalam malaysia, tengok bangsa depa beranak pinak di malaysia, ni bila orang melayu nak kaya skit dah nak perjatuh, tun m bagi kaya ytl, berjaya, ananda, genting makan berbillion semua orang melayu diam je, sebenarnya pak din kita ni hanya menunggu bala dari allah swt, ugama tak tau jaga, fitnah puak puak hang kian banyak, orang yang munafik diangkat jadi pemimpin cam tun m, anwar, rafizi, azmin, anina, khairuddin, bala semua kan rasa masa tu padan mika melayu,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 10:54 AM

Tengok kaki dia,...itu kaki pahlawan tak ada teloq.Macam Mr.Bean pun ada.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 2:28 PM

Dear Din,

At least two very important things missing from your post above...

First, it is not just about Malaysia at the mercy of some countries when the political culprits causing the 1MDB shenanigans go scot free, it is also about Malaysia getting the same treatment from the same parties for as long as these people are in power. And even if these parties were replaced by others with no just punishment brought down to them, the new party taking over shall never be afraid to commit the same sins! Hence, there shall be 2nd, 3rd, 4th and so on 1MDB! And there would also be the situation happening time and again where the actions of various instruments of the government such as the MAAC, Attorney General Office, the Bank Negara (to name just three) are comprised for one and only one reason: to ensure the powerful continues the corrupt reign over Malaysia.

Second, when many Malaysians appear to stand still and expect others to fight the war on their behalf, it only means that Malaysia has still some way to go as far as misery is concerned! Simply because change shall only take place when we are deserving of it. Right now and for as long as we want others to sacrifice themselves while we sitting still, trust me Malaysia for some time into the future shall only get worse than what is happening now. GST 10 percent or above? Higher unemployment? Higher poverty rate? Worse corruption? Name it and it shall take place before Malaysia and Malaysians get to have good leaders and the peaceful surrounding where the people can be proud of their country and countrymen once again.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 4:29 PM

termasuk kamu juga munafik tegar. tak berani sebut najib pencuri...
jangan kamu berani nak guba nama Tuhan kat sini..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 6:00 PM

Kita cakap hal jiran sebelah. Jiran kita telah tutup bank yg mana 1mdb ada simpan just unit, so 1mdb telah rugi kerana just unitnya pu mana? Kemudian pegawai bank bsi itu telah disiasat dan telah didakwa. Pegawai tu dilokap kerana tak boleh dijamin. Semua ini berkaitan dengan aliran wang 1mdb dan src. Tapi berita ini tak ada dalam ugusan, bh, sinar, awani, tv3 dsb. So, kalu dengar mat maslan, dahlan saleh keruak, nazri, jasa, ketua penerangan umno, naib presiden zahid, memang tdm salah kerana anjur deklarasi rakyat, tapi isu sebenar tak jawab.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 8:03 PM

pak din,orang melayu kita memang suka biar orang lain yang selesai kan masaalah dia.lepas tu dia claim credit la...tak gitu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 9:22 PM

Spot-on, bro.

Nice job PM, election time Phillipines candidates salvo reclaim Sabah.. Good answer when he goes Sabah-tatap-Malaysia with all the dog-wags-its-tail PR.

Too much Kepit-telorlah, Bang! Phew, PR spoilt again.. just like cina-buta Hadi's over the top victory celebration banging DAP as anti-Islam killed the UMNO-scripted Hudud, err RUU drama.

So what headlines can Utusan and TV3 overplay these PRKs? Goodstar or maybe tell-all admissions for immunities in fast-tracked court cases in Swiss and Spore? How bout non-stop singing from the bogus duo in Abu Dhabi?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 10:13 PM

org ganu cakap kepit taik

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2016 at 10:42 PM

Ade seorg memberitahu sy dgn bangga...
"Siapa kata ekonomi mesia dlm keadaan gawat?... Cuba tgk skrang bank dunia pon dah buka cawangan di mesia! Kalo ekonomi gawat...xkan nk bukak d sini pula??"

Kata si pemakan dedak dgn bangga...
Sy rasa risau dan mcm blh hidu kalo betol world bank da bukak caw. Di sini...apakah maknanya??
Bukankah x menghairankan bank dunia d buka d negara yg ditimpa musibah kewangan?
Lihat indonesia...
Apakah ia petanda awal jika benar?
Bhw kt bakal menjadi indonesia kelak..
Pemakan dedak x blh berfikir semua ini..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2016 at 9:51 AM

Hang agama apa bro?Tuhan apa yang kerjaNYA bagi bala?Bacalah Al-Quran bro,dan faham maknanya betul-betul.

Post a Comment