........... Tun Mahathir SAMAN Najib - Bila Doktor Buat Keputusan Untuk Potong ..... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Tun Mahathir SAMAN Najib - Bila Doktor Buat Keputusan Untuk Potong .....

Wednesday, March 23, 201640comments





GEMPAK tengahari ni bila Tun Mahathir bersama dua lagi bertindak memfailkan saman ke atas PM Najib ! 

Dakwaan atas salahlaku sebagai seorang penjawat awam - Amalan Korup dan Menghalang Siasatan Berkaitan Isu 1MDB dan RM2.6 Bilion ( Baca Kenyataan Media di bawah ).

Najib di dakwa telah menghapuskan ke tahap hampir tidak boleh diperbaiki kedaulata undang2 dan keluhuran Perlembagaan Persekutuan yang kita junjung sebagai rakyat Malaysia.

Paling menarik sekali, tindakan Tun itu dibuat ketika Tun masih berada di Arab Saudi ! ( Saman tadi difailkan oleh peguam Tun tanpa kehadiran Tun ) Tun ke sana hari Isnin dan dijangka pulang malam esok.



Apakah ada kaitan ? Wallahualam ..... tapi secara logiknyalah, mustahil tidak ada perbincangan mengenai RM2.6 bilion, kan  ....  

Tun bukan jenis yang bertindak sembrono ..... sudah pasti beliau akan tanya mereka yang berkenaan di pihak Arab sebelum bertindak menyaman Najib berkaitan isu derma itu.... kan ? Takkanlah Tun nak saman Najib kalau Tun dapati memang wujud 'penderma' itu ..... kan ? Logik lah .....

Saya cuba dapatkan pandangan dari Tan Sri Sanusi mengenai tindakan Tun Mahathir ini, beliau mengulangi apa yang pernah saya rakam tahun lepas  ( KLiK ) .... Tun Mahathir umpama seorang doktor yang merawat pesakit yang pastinya akan membuat pemeriksaan rapi dan menyeluruh sebelum bertindak memotong anggota pesakit ! 

Bagi saya, pesakit di sini adalah negara tercinta kita Malaysia ..... dan cancer yang perlu dibuang itu adalah  ..... Najib !


Apapun, kita tunggu perkembangan slanjutnya ....





Share this article :

+ comments + 40 comments

....................
Reply To This Comment ...................
March 23, 2016 at 4:05 PM

More to see and come after this

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 4:35 PM

Bismillahir Rahmanir Rahim
"Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al-Kitab dan Neraca supaya manusia dapat melaksanakan Keadilan. Dan Kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan (terdapat)berbagai manfaat bagi manusia, dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)Nya dan rasul-rasulNya padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa." (Al-Quran, 57:25)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 4:46 PM

Din opah aku selalu pesan kalu nak simpan beras jangan sampai tikus tahu kat mana tempat yg nak dikerip utk makan. Pandai2 la simpan jangan dedahkan sangat tempat2 menyimpan beras tu. Jangan sampai si tikus tahu jalannya nanti senang dia nak menebuk menggigit.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 4:52 PM

tak ke pelik mahathir tau yang najib kata duit 2.6 billion dari pak arab, tun m p arab nak confirm lah tu, betul tak pak arab bagi cam tu aje kat najib, dan najib pulang balik setengah. rasa nya dia dah tau pak arab kata dia tak bagi sal tu dia suruh loyer dia terus fail saman. nanti najib kena saman pak arab lah pulak. kejap kata bagi kejap kata tidak. last last pak arab lak yang salah. pak din duit rm dah bawah 4 ringgit tak kan nak perjatuh najib lagi. sume dah k pak din ingat nak buat cam ne lagi, nak teruskan lagi tak deklarasi yang tun m sign tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 5:06 PM

Semoga diberikan kekuatan kepada Tun dan kesemua mereka yang berusaha untuk mengembalikan maruah serta hala tuju negara ke landasan betul semula.semoga Allah terus menunjukkan jalan yang benar dan dipermudahkan ,insyaAllah....semoga mereka yang telah melakukan pecah amanah dan bersubahat serta menyokong salah laku ini diberi pembalasan (itu belum termasuk menfitnah Tun dan menganiayai orang)...Amin.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 5:33 PM

Pada semua yg ikhlas kerana Allah menentang penyalahgunaan kuasa, rasuah dan kezaliman, kita pakat doakan Tun Mahathir dan keluarga beliau serta yg lain diselamatkan Allah Taala dari sebarang kezaliman dan kejahatan mamusia....ameen yarabbal'alameen.

Allah jualah sebaik2 tempat mengadu, bermohon, maha adil dan yg maha melindungi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 5:59 PM

Mari kita lihat siapa yang kena.
Masih bolihkah najib menggunakan talian hayat untuk menyelamatkan dirinya dan memanjangkan USIA pemerintahannya.
Kalau kedaulatan undang2 masih lagi menjadi prinsip rukun negara maka najiblah yang kena.
Kalau talian hayat najib masih aktif dan berfungsi dengan baik trajidi dato khairudin dan peguamnya akan berulang Kali ini lebih Sardis kerana mangsanya sekarang negarawan.
Jadiiii... yang sebelah sana yang akan kenaaaaa...
Betul ka tak betulllllll.....






....................
Reply To This Comment ...................
March 23, 2016 at 6:26 PM

Pandai Tun bertindak (ketika sedang berada di Arab Saudi). Sudah tentu pemakan-dedak, termasuk Ketua menabur dedak, kecut-teloq.
HIDUP Tun Dr.M.

....................
Reply To This Comment ...................
March 23, 2016 at 6:28 PM

Syukur Alhamdullillah!...

Semoga segala usaha menuntut kebenaran diberkati dan dimakbulkan Allah SWT.

Inilah salah satu langkah yang saya tunggu-tunggu. Nak harapkan AG Apandi heret kes ke mahkamah...mana munkin kerana beliau adalah AG penyelamat Najib....tak kan makan tuan!...

Walaupun saya tak faham terma perundangan (Tort Misfeasans dan Tort Kemungkiran Fidusiari) dan apa kemunkinannya, saya berpuas hati sekurang-kurangnya ada pembuka jalan untuk mengheret "si liat" Najib ke Mahkamah. Diharap rentetan dari tindakan itu akan membuka jalan yang lebih luas untuk membawa Najib dengan kes-kes kriminal yang terhenti dek tindakan AG Apandi.

Rakyat hanya mengharapkan keadilan dan ketelusan sistem perundangan negara. Hanya di Mahkamah segala bukti dan hujah dapat diambil kira...kerana Institusi Parlimen yang menggubal undang-undang negara telah dicabuli dengan "PEMBOHONGAN" dari wakil-wakil rakyat yang tidak lagi mendengar suara rakyat. Malahan Institusi Raja-Raja juga telah diperlekeh oleh Najib.

Janganlah Institusi Perundangan dan Kehakiman menyekat hak rakyat untuk menuntut kebenaran....Cukuplah dengan tindakan AG Apandi....Berilah peluang kepada rakyat untuk mendapat apa yang hak....KEBENARAN....

"The Truth Will Prevail"

....................
Reply To This Comment ...................
March 23, 2016 at 6:30 PM

Yang paling 'memberangsangkan', Tun tuntut Najib bayar-balik RM2.6 Billion + RM42 Juta kepada Kerajaan dan Rakyat.

Bermakna, apa yang Dr.M, Dato Khairuddin dan Anina lakukan bukan lah untuk kepentingan peribadi, tapi demi Bangsa, Agama dan Negara.

....................
Reply To This Comment ...................
March 23, 2016 at 6:37 PM

Semalam hari Selasa kan?...
itu bezanya pejuang dengan pengecut.
Tindakan Tun ni bukan saja mengerunkan Najib,..pembangkang pun dpt tempiasnya.
apa tunggu lain....sign laaa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 6:51 PM

Nak kena tunggu warga emas pencen yang umurnya dekat sedekat untuk buat semua ini. Kita yang konon sayangkan negara, anak cucu, tandatangan deklarasi rakyat pun takut.
Semoga Tuhan bersama yang benar dan hapuskanlah pemerintah yang zalim dan syirik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 7:00 PM

Biar betul?

Najip kata dia nak saman WSJ..tak saman2 sampai sekarang..tup tup...dia pulak kena saman..

Nampaknya Tun M memang yakin beliau berada di pihak yang benar. Sebab itu keberanian beliau mengkagumkan.

Berbanding Najip, tidak pernah langsung menunjukkan dirinya atau sekurang2nya mahu membuktikan dia berada di pihak yang benar.

Apa pun...kita tunggu kisah seterusnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 7:09 PM

Tun memang genius. Beliau bagi pukulan maut pada masa Najib fikir dia tengah menang.

Pada sesiapa yang selalu caci, kutuk, perlekeh dan memburuk2kan Tun seolah2 beliau tak beharga, bagai tak de sekelumit jasa pada negara dengan harapan Tun patah semamgat dan berhenti mengkritik Najib nampaknya anda semua berputih mata.

Tun takkan berhenti berjuang dan tak kenal putus asa.

Malah..kutukan Najib dan balaci pemakan dedak telah memberi kekuatan pada Tun.

Untuk itu teruskan kutuk dan burukkan Tun ye. Korang langsung tak mengenang budi.

Rakyat perhatikan je dan tunggu masa PRU14 untuk balasan setimpal kepada si tanggang.

Semoga Tuhan beri kekuatan dan idea2 baru pada Tun demi perjuangan menentang Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 7:17 PM

Mohon Allah swt tunjukkan kejahatan dan kepura puraan yg disembunyikan amin.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 7:44 PM

Terbaek tun.. Selamatkan Malaysia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 7:51 PM

salam

tort misfeasance in public office - saman kepada pemegang jawatan awam atas tuduhan menyalahguna kuasa e.g memecat AG lama dan menggunakan AG baru untuk menghalang siasatan.

tort breach of fiduciary duty - saman kerana melanggar amanah. e.g tugas perdana menteri (fiduciary) adalah amanah untuk menjaga rakyat (benefeciaries) tetapi najib dah bebankan rakyat dengan hutang tak masuk akal.

sebab tu ku li kata ... sapa sapa rakyat Malaysia yang bayar cukai ... boleh saman.

umur tun dah dekat satu abad (100 tahun) bukan satu dekad (10 tahun)

-jiwa kacau-

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 9:04 PM

Yesss terbaik tun. Will always support u. Was waiting for this action. The differences between self proclaim warrior and true warrior. Dan tine2 ni la tni xde. Xsabar nk tgk reaksi tv kerajan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 11:13 PM

Ya Allah kau panjangkan la umur dr nahathir

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 23, 2016 at 11:37 PM

Salaam,
Tun akan berhujah dan memberi pandangan dgn FAKTA. Beliau tidak akan bertindak utk kelihatan bodoh,sbb itu beliau amat di kagumi dunia luar atas keberaniannya. Saman itu di buat setelah beliau berada di arab saudi. MENGAPA? Nama beliau amat gah di dunia arab dan di hormati...FAKTA.
Agak2 mengapa beliau ke sana ye? Takkan kosong kot! Ingat petua ni....lain kali jika kita nak saman,saman je jika tak kita pulak akan di saman. Tak perlu tunggu hari selasa! Hehe..

#waristunkuitam

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 12:11 AM

Maka harap2 terbongkar kehidupan mewah najib suami isteri anak beranak termasuk anaktiri yang kaya raya di US. Tun n gang go ahead ,find lawyers who can do d job, justice must prevail.we support u 100 percent, we need u, u have d guts n a fighter forever for us. Mohon dari Allah kemenangan bagi rakyat dan yang bersalah dihukum setimpal.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 12:26 AM

Ini merupakan satu UJIAN BESAR bagi SISTEM KEHAKIMAN MALAYSIA. Di sinilah nanti SISTEM KEHAKIMAN NEGARA diperhatikan dan diperhalusi oleh seluruh rakyat jelata dan juga dunia luar. Sama ada MARUAH BANGSA, AGAMA dan NEGARA dapat DITEBUS SEMULA atau SEBALIKNYA.

Mesti kita ingat jumlah rakyat M'sia yg terpelajar atau well-educated pada hari ini sangat ramai. Pemegang ijazah sudah tak terkira jumlahnya. Jadi mereka2 ini kebanyakan merupakan SILENT MAJORITY yg akan memerhati dan membuat kesimpulan ke atas SISTEM KEHAKIMAN M'SIA sama ada ianya berjalan dgn TELUS, AMANAH, ADIL dan DIPERCAYAI.

Janganlah sekali-kali MEMPERKECILKAN dan memandang rendah kpd minda rakyat M'sia di zaman ini. Bukan mudah kami hendak tertipu melainkan mereka yg cetek pengetahuannya, ada agenda tersendiri atau yg tidak amanah saja yg akan percaya kpd satu PEMBOHONGAN.

Alhamdulillah syukur Allah telah membuka satu jln keadilan. Tun Mahathir, Ainina dan Khairuddin, moga Allah memberkati usaha kalian membawa SATU MISTERI ke muka pengadilan. Semoga apa yg tersembunyi dapat dibuktikan secara ADIL, NYATA, JELAS dan TELUS.

Kita amat berharap mereka yg terlibat akan menjalankan tugas dan TANGGUNGJAWAB dgn AMANAH dan JUJUR. Janganlah kita gadai prinsip2 negara kerana wang dan pangkat.

TEBUSLAH kembali MARUAH AGAMA, BANGSA dan NEGARA kita. Inilah negara yg akan kita WARISKAN kpd generasi kita.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 1:29 AM

Bila dengar media conference yg KJ and the gang buat semalam, saya rasa terpinga-pinga.

1) Najib arah siasatan serta-merta dan menyeluruh mengenai kes penyelewangan wang RM100 ++ dalam KBS. Bukan main lagi bersemangat, yg berlaku bawah Kementerian Kewangan dihalang siasatan dalam pelbagai cara.

Takkan KJ TAK NAMPAK???

2) Kj dengan muka penuh yakin mengatakan meminta najib letak jawatan is not the way democracy is practiced in Malaysia. Abis tu, bapak mentua dia diminta berundur tu boleh lak?

Balik rumah, agak2nya apa yg dia explain kat bini dia ya? "Honey, I had to say it. This is for my political survival.."

3) Saya juga hairan dengan Ustaz Nasharuddin Mat Esa. Dulu saya respect dia tapi bila semalam dia beria-ria bercakap seolah-olah segala FAKTA Berdokumen yang telah dipaparkan di media hanyalah fitnah semata-mata.. saya andaikan dia merujuk kepada isu semasa (i.e kisah hikayat 1mdb laa).

Takkan dia pun dah termakan dedak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 1:31 AM

Anon 4.52,

Takkan laa hanya kerana RM dah turun lebih rendah daripada RM4, anda sudah fikir segala-galanya dah selesai?

Tolonglah BACA deklarasi rakyat!

Deklarasi rakyat bukan tentang Ringgit jatuh semata-mata!

Tolonglah BACA!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 1:31 AM

Kepada mereka yang terlibat dgn perundangan negara....harap anda tak hampakan rakyat Malaysia.

Harap anda dapat jalankan tugas dgn amanah dan jujur.

Di atas bahu andalah letaknya harapan kami. Kami mahukan keadilan.

Janganlah kita jahanam dan ranapkan keluhuran undang2 kita. Jagalah kedaulatan undang2 kita.

Pembohongan, penipuan dan kekejaman tak boleh bertahan lama. Apa pun yg dibuat yg benar tu tetap akan kalahkan yg salah. Ni memang hukum alam.

Jadi tolonglah jangan dibiar perundangan negara jadi bahan lawak atau cerita kartun.

....................
Reply To This Comment ...................
March 24, 2016 at 1:46 AM

When Kevin Costner 'dances with the wolves',..the world is in awe...

But Tun does it better...not only Tun's steps is immaculately done,..those 'wolves' spots a black eye and a tail within their legs cowering away,..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 1:48 AM

Sama2 kita doakan Tun dipanjangkan umur, sihat dan selamat. Hanya pada Tun letaknya harapan kita utk dapatkan satu kebenaran dan keadilan. Moga Allah permudahkan semua urusan, amiin.

Syabas kpd Tun, Ainina dan DS Khairuddin....!! Terma kasih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 1:50 AM

Ameen

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 2:00 AM

That's the difference between the TRUE WARRIOR n the SELF-PROCLAIMED WARRIOR.

We are all behind the three of u n you're all definitely not alone.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 5:29 AM

Penat penat tunggu hari Selasa...

Rupa rupanya hari Rabu yang lebih gempak.

Percayalah...si dia akan guna segala macam isu teknikal untuk batalkan saman itu..

Unless Tun M ada bukti yang amat kukuh.

Hehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 5:30 AM

Kalau saya katakan kekuatan pemikiran sesetengah macai najib ini terlalu lemah semacam manusia tak berilmu, mereka ini MARAH.

Mana tidaknya, apabila Tun saman Najib, mereka ini kata nak selamatkan Guan Eng. Tak bodohkah? Ada otak kah?

Tun does not care who Guan Eng is or Kit Siang is or Azmin is or what have you. HE IS CONCERNED ABOUT MALAY MUSLIMS AND MALAYSIA.

Tun tak fikir kuasa. Dah merasa pun 22 tahun dan membina malaysia. Namun diruntuhkan seelip mata oleh najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 5:42 AM

Saudara,
Kebanyakan org kita ni MALAS membaca. Mereka lebih suka mendengar dari membaca. Tu sebab mereka mudah percaya bulat2 apa yg TV cakap. Sedangkan kita boleh nampak apa yg dicakap dlm TV banyak nak cover satu2 isu atau nak alihkan tumpuan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 9:01 AM

Taigor Jib munafik tulen terbukti. KJ dan Mat Nasha mesti nilaikan dgn teliti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 10:54 AM

I flew in to KL from Sabah early this morning strictly to welcome TDM at the airportfrom saudi arabia in my personal capacity as a malay, muslim, sabahan and malaysian.

Just wonder whether there will be a rousing welcome back for TDM tonite. If he is back tonite, i may have to hole up in KL for next couple of days.

I believe TDM more than any of the other PMs albeit his imperfections, weaknesses, alleged abuses, cronyism, nepotism or what have you.

TDM has had his fair share of leading this country from nowhere to someshere. Everywhere you go you got heaps of praises overseas.

Now, foreigners sympathised with malaysians travelking overseas and even called our country very very corrupted and having corrupted PM.

A malaysian friend from saudi emailed me last night, TDM has got what he wanted in his trip to saudi this time. No further details.....

Hope i would be one of those welcoming him tonite.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 11:14 AM

Bila Doktor Buat Keputusan Untuk Potong .....

"As a surgeon you have to have a controlled arrogance. If it's uncontrolled, you kill people, but you have to be pretty arrogant to saw through a person's chest, take out their heart and believe you can fix it. Then, when you succeed and the patient survives, you pray, because it's only by the grace of God that you get there." (Dr. Oz)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 24, 2016 at 12:35 PM

Very true .

Still remember last time...fellow friends from other countries used to say we are lucky because we have a great PM. It was tun m of course.

But now? The same friends cannot believe why we have such a terrible pm..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 25, 2016 at 11:27 AM

THINK.

Do you think TDM went to saudi arabia without a mission?

Do you think TDM instructed his lawyer to file a suit against najib without facts and figures?

The answer lies with malaysian court whether the suit passes through or otherwise. There is no issue of locus standi

Subsequent to approval by court, the real showdown will be najib in the witness box to be examined and or cross examined.....

TDM, our prayers are with you and for you.



....................
Reply To This Comment ...................
March 25, 2016 at 8:13 PM

Menyampah apabila terpandang muka jib dan mah.......!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
March 26, 2016 at 12:53 AM

Tun M membangun Negara dengan pesatnya namun Najib menjahanamkan Negara dengan dahsyat nya ...!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
March 26, 2016 at 3:22 AM

Locus standi is just an excuse.
Let us pray for the justice.
Allah will reveal the truth.

Post a Comment