........... Mengimbas Kembali Jawapan Awal Najib Terhadap Dakwaan WSJ Tahun Lepas ..... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Mengimbas Kembali Jawapan Awal Najib Terhadap Dakwaan WSJ Tahun Lepas .....

Thursday, February 4, 201615comments

Saja jer saya copypaste balik reaksi paling awal Najib ketika isu RM2.6 bilion ini mula meletup awal Julai tahun lalu. 

Saya tertarik dengan perenggan ini -

Let me be very clear: I have never taken funds for personal gain as alleged by my political opponents – whether from 1MDB, SRC International or other entities, as these companies have confirmed.

Apakah kerana dari awal lagi Najib sudah menafikan ada menerima sebarang dana SRC maka isu RM42juta itu tidak dijawab atau diperjelaskan oleh AG baru2 ini ?

Dan cara Najib menjawab yang walaupun beliau tahu ada amaun itu masuk dalam akaunnya tapi tetap berkata yang beliau tidak tahu samada dana itu dari SRC dan beranggapan dana itu adalah sebahagian dari derma pak Arab RM2.6 bilion WALAUPUN beliau tahu keseluruhan baki derma itu sudah dipulangkan balik kepada penderma setahun lebih awal ?

Bayangkan senarionya -

1 - Pada bulan Ogos 2013, akaun Najib ditutup dan keseluruhan baki derma dipulangkan kepada penderma.

2 - Bulan Disember 2014 ketika negara dilanda banjir besar, puluhan juta ringgit masuk akaun peribadi Najib yang LAIN dan Najib katakan yang beliau ingatkan duit itu adalah sebahagian dari derma yang sudah dipulangkan sepenuhnya setahun sebelum itu ?

Makanya kita katakan kenyataan AG minggu lepas itu longgar.

c. Keterangan menunjukkan pada masa-masa yang material, YAB PM mempercayai segala pembayaran yang dibuat oleh beliau adalah dengan menggunakan wang sumbangan keluarga diraja Arab Saudi yang dipindahkan ke dalam akaun-akaun beliau sebelum itu.


SO HOW ? ? ?

Kami rakyat Malaysia MAHU terima kenyataan AG tapi biarlah logik dan masuk akal. 

Alang2 dah dibebaskan dari sebarang pertuduhan jenayah, rasanya tidak ada masalah buat Najib untuk tampil bertemu rakyat dan menjawab segala pertanyaan yang masih tergantung, contohnya seperti percanggahan fakta di atas. Biarlah sesi itu secara dua hala ( ada soal jawab ) dan secara terbuka ( bukan hanya hadirin terpilih ).

Rasa2 Najib berani tak ?

PS - Oya, semasa PAU lepas, dua kali Najib bercakap tentang derma itu, pertama Wawancara di TV3 dan kedua semasa taklimat kepada perwakilan, tapi langsung tidak disebut bahawa baki dana itu sudah dikembalikan kepada penderma padahal ia satu fakta yang penting jika benar Najib mahu berikan satu penjelasan yang tuntas seterusnya membersihkan namanya di mata rakyat.

                                ********************

Semasa baca balik kenyataan di bawah, jangan lupa yang Najib tahu dana itu wujud, ia berbentuk derma, telah dibelanjakan sebahagian dan bakinya sudah dipulangkan kepada penderma. ( mengikut kenyataan AG )


In recent months, various allegations – all unsubstantiated, and many simply outrageous – have been directed against me and my family.

These attacks began when I refused to implement Tun Mahathir’s personal demands. I refused, because I do not believe it is right for Malaysia to be ruled by proxy.

Tun then created a crisis when he recklessly claimed that RM42 billion was missing from 1MDB, when in fact these are audited debts backed by RM51 billion audited assets.

The latest allegation is that I have taken state-linked funds for personal gain. I believe Tun, working hand in glove with foreign nationals, including the now discredited political attack blog Sarawak Report, is behind this latest lie.

Let me be very clear: I have never taken funds for personal gain as alleged by my political opponents – whether from 1MDB, SRC International or other entities, as these companies have confirmed.

It is now clear that false allegations such as these are part of a concerted campaign of political sabotage to topple a democratically elected Prime Minister.

At no point have those making these allegations offered any evidence. All we have heard is that these allegations are based on leaked documents and unnamed investigators. Not once has the source of these documents ever been shown, neither have the documents themselves been provided for verification by lawful authorities.

As we now know, a number of the documents on which recent allegations have been based were reportedly doctored. The person who was leaking these documents is under investigation by authorities overseas for attempting to extort and blackmail his former employer. This says a lot about the reliability of the documents, and those who are using them to damage our government and our country.

Those who continue to mount these attacks should be prepared to face the consequences of their actions. These gutter tactics - in some cases criminal tactics - to overthrow the government will fail. Where appropriate, they will be met with the full force of the law.

It’s a shame that these false attacks motivated by self interest come at a time of unique opportunity for Malaysia – with our Chairmanship of ASEAN this year, and the prize of developed nation status around the corner. I will stay focused on the work of nation building for the people.
.

Share this article :

+ comments + 15 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2016 at 6:22 PM

Adakah najib dan apandi orang islam? Mengapakah ada orang islam berperilaku sedemikian? Puas saya cari jawapan namun gagal

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2016 at 7:30 PM

Pemakan pemakan DEDAK dan Queen Mencarut Nek Tempoyak mesti meroyan Gila. Mereka kata apa yang ditulis itu FITNAH.
Najib is a liar. If he has moral then he should step down.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2016 at 10:07 PM

Kini perlu mengubah ekses ke '.jp', '.de' sblm ini juga terhalang. So gutter tactics & criminal tactics are actually actions of yours truly immoral & sick Najib

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2016 at 10:21 PM

Setiap patah perkataan yg dinyata Najib hanya menggambarkan dirinya & puak2nya yg bersekongkol. Apa yg dibuktikan disini adalah betapa tenatnya moral Najib & talibarut2 nya. Agamanya, kalau apa yg telah & sedang berlaku hari ni - rasanya boleh saya katakan hanya dijadikan bahan dagangan pemimpin yg kotor ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2016 at 11:09 PM

najib brsandiwara,AG di perkuda utk menutup penipuan,yg peliknya jemaah menteri jadi patung mainan najib rosmah,maruah hilang tah kemana..malangnya Malaysia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 5, 2016 at 12:09 AM

Yg boleh difikirkan sekarang Ni mungkin duit derma tak dipulangkan habis. Tinggalkan sikit untuk emergency??? Rasanya itu yg paling logic.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 5, 2016 at 12:33 AM

Apa yg paling ketara menunjukkan najib menipu ialah,smua yg disuarakannya bersifat disclaimer..pastu menuduh watak2 yg xada dlm kes. Fakta statistik xda..mcm sastera naratif lah pulak

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 5, 2016 at 5:54 AM

Dari awal lagi dah menipu...
Tapi ramai jugak pencacai yang dok backing..

Tunggu pru akan datang..

....................
Reply To This Comment ...................
February 5, 2016 at 8:40 AM

Saya tertanya tanya adakah nombor akaun yang dimasukan 2,600 juta yang telah di tutup pada Ogos 2013 tu sama dengan nombor akaun yang menerima 42juta dari SRC. kalau nombor akaun berlainan pasti Najib tahu dan sedar dan jelas Apandi menipu. Kalau nombor yang sama, bermakna akaun yang terima 2,600 juta itu tidak dituyup dan masih aktif.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 5, 2016 at 9:35 AM

Peribahasa yang tepat untuk apendy .... mencurah pewangi ke tahi setangki ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 5, 2016 at 11:55 AM

Berbelit2 cerita tamil tapi puas hati tengok bila sipenjahat dapat balasan. Yang cerita PM Malaysia ni berbelit2 tapi orang yang menegur kemungkaran pulak dijadikan penjahat

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 5, 2016 at 7:20 PM

Abang Din, Ah Jib Gor dah jelma menjadi tukang munafik: apabila dia cakap sesuatu dia bohong; amanah negara yang diberikan rakyat kepadanya ia mengkhianati. Kesudahan jenis ini bolehlah rujuk ke Jakim.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 6, 2016 at 5:36 AM

Ha ha, I like the title bestowed to the mentekedarah nek tempoyak Queen Mencarut! Anon 7:30 pm you're the man!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 7, 2016 at 11:21 AM

Najib patut minta maaf kepada Dr Mahathir kerana menuduh Dr M :

"...I believe Tun, working hand in glove with foreign nationals, including the now discredited political attack blog Sarawak Report, is behind this latest lie."

Najib tidak patut 'LUPA' selepas sedap mulut menuduh orang lain hanya untuk tutup satu kebenaran.

Nampaknya bila Dr M tulis yang dia mendapat maklumat dari sumber yang boleh dipercayai dan mereka minta beliau bersuara tentang RM42 Billion tu:

"Tun .... claimed that RM42 billion was missing from 1MDB, ..."

jelas... kini kita semua dah tahu bahawa RM42 Bilion memang benar2 telah masuk ke dalam akaun peribadi Najib. SPRM dan buktikan. Duit tu masuk daripada SRC International dan syarikat ini ialah bekas anak syarikat 1MDB.

jelas...Dr M tidak buat fitnah!
jelas...Dr M memang tahu apa yang dia tulis. Kerana itu Dr M bertekad benar minta Najib beri penjelasan.

Yang saya duk tunggu sekarang ialah penjelasan IGP mengenai hasil 'temu bual' PDRM dengan Justo (kata IGP, ia adalah terjemahan temu bual yg dibuat oleh Polis Thai, bukan oleh polis Malaysia). Apapun, IGP cakap ada banyak emel yg perlu dibaca.

Saya harap IGP tak buat-buat lupa pulak macam Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 7, 2016 at 1:47 PM

Bila baca penafian yg dibuat najib terkenang pulak bagaimana penafian Anwar pasal kes China doll dan main bontot...macam ada persamaan aje

Post a Comment