........... Kalau 26-9 =15, Baik Berhentilah Jadi Menteri Kewangan, Najib oiii..... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Kalau 26-9 =15, Baik Berhentilah Jadi Menteri Kewangan, Najib oiii.....

Monday, October 19, 201527comments


Actually artikel ni sambungan kepada artikel sebelum ni ( KLiK ) di mana Najib ketika merasmikan Persidangan Gerakan, ada membuat kenyataan di mana beliau berkata - Kita tidak boleh berhutang hanya untuk buat projek.

Ada dua perkara lain saya nak sentuh. Pertamanya, dah naik loya tekak mendengar Najib duk merungut betapa susahnya beliau sebagai PM terpaksa cari duit demi menunaikan permintaan pemimpin/rakyat yang datang minta projek/dana dari beliau !

Sebelum ini Najib sibuk bercakap tentang BR1M. Mana2 beliau pergi, ayat favoret Najib adalah - Anda mahu BR1M ? Tapi sejak dibalas dengan sorakan TIDAK! dari hadirin ketika merasmikan Mesyuarat Umno di Pasir Gudang 2-3 bulan lepas, Najib terus tak ulang sebut dah ayat itu.

Kini ayat favoret Najib SELEPAS isu Derma ini panas adalah - Macamana nak cari duit, korang duk minta macam2 ?

Tolonglah Najib ..... jangan malukan diri sendiri ! Anda tu PM. Kemudian perasan bagus pulak sebagai Menteri Kewangan. Kalau PM @ Menteri Kewangan negara duk merungut keliling negara mengadu duit takde, susah nak cari duit .... hadoi... mau panik rakyat.

Itu tugas Menteri Kewangan lah untuk jaga kewangan negara. Jangan tanya rakyat kat mana nak cari duit. Kalau tak cukup duit, jangan buat macam banyak duit. Itu gunanya kerajaan buat Bajet ! Kalau tak reti juga nak buat macamana, carilah pengganti yang tahu.

Umno pun ada bajetnya sendiri. Jangan dijadikan alasan derma itu sebab pemimpin Umno duk minta duit tapi duit takde.

Jadi tolonglah .... jangan perbodohkan diri sendiri depan rakyat. Mungkin tidak ada penasihat yang berani nak sebut benda ni kepada beliau, makanya ini saya cakapkan. STOP IT !

Orang yang dengar boleh jadi makin meluat. Pemimpin sepatutnya tegas dan berwawasan, penuh idea. Kalau dah jem, pemimpinlah yang harus usaha cari jalan keluar. Bukannya merengek mengadu kepada rakyat.




Najib kata, tahun ni Petronas bagi RM26b, tapi tahun depan Petronas hanya mampu berikan RM9b saja. Imagine, 26 billion down to 9 billion, which means 15 billion deficit. Where am i going to find 15 billion deficit ? Shortfall !

Huh ? 26b - 9b = 15b ?  Bukan ke 17b ? Kan beza 2b tuh ..... ( hmmmm ....2b ya ...... )

Ni pun satu lagi ..... kalau dah tak reti nak buat kira2 mudah, berhentilah dari jadi Menteri Kewangan tuh !

Serius beb .... Makin risau rakyat dibuatnya .....

Share this article :

+ comments + 27 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 9:36 AM

Betul la tu bro din...bukannya dia xtau kira...cuma kali ni dia terlepas cakap dengan berkata ''jujur'...

Baki yang 2 lagi tu suka hati dia la nak buat apa...nak beli birkin boleh...buat filem pun boleh...

Hehehe...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 9:42 AM

Thanks Bro Din,

Its 9:35 PM sunday in North America and I am just flabbergasted to hear (watched your uploaded video) a Prime Minister and Finance Minister to be FAILING BIGTIME in SIMPLE MATHS???

Many have made comments before but now I am more inclined to believe that MALAYSIA is really going to the dogs! There are too much informations coming out from America that 1MDB is really dragging the country down and, its NAJIB's baby, a bastard one indeed!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 9:43 AM

Maka tersebutlah kesah seorang perdana menteri silap mata dari negeri kepala dah berdengung. Itu lah dia.

....................
Reply To This Comment ...................
October 19, 2015 at 9:44 AM

Betullah tu. RM15b kena cari (cara mudah dgn menaikkan pelbagai cukai). RM2b defisit lagi tak susah cari kerana boleh dapat derma dpd jutawan Arab yg amat murah hati.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 9:58 AM

Ke mana kita tumpahkan darah
Kalau bukan demi negara
Pertama kali dalam sejarah
Menteri kewangan tak tahu kira

-Anti-bangsat-

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 10:02 AM

RM2b kurang tu Najib nak support using his "derma" money.. Semakin merepek le.. PM cum FM cum Chairman 1MDB ni... Dah buang tebiat agaknya.. Tak lama lagi lah tu..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 10:30 AM

merapu ape kebende najib nih dah lah simple math pun fail duk arapkan dividen dari petronas semata, dah tau oil price slump pegi lah jadi salesman bawa deligasi cari projek untuk petronas di luar negara cam tun pernah buat ini tidak duk arapkan derma sama dividen saja lansung tak proaktif perdana menteri jenis apa macamni berenti ajalah najib mengabihkan boraih aja

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 10:31 AM

Haritu,

"Saya ingin mengulangi, setelah layar telah dikembangkan, apabila sauh telah dilabuhkan, pantang ketua kapal dan anak-anak kapal menoleh ke belakang,”

Hari ini,

Huh ? 26b - 9b = 15b ?  Bukan ke 17b ? Kan beza 2b tuh ..... ( hmmmm ....2b ya ...... )

Komen rakyat marhaen,

Setiap hari makin teruk najib ni, kami rakyat marhaen ingatkan pak lah adalah PM yang teruk, ternyata najib lebih teruk dari enam PM yang ada. Najib adalah kombinasi beleerr (oleh rosmah) dan bodoh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 10:39 AM

Kuat semangat si Din nih ... masih lagi boleh dengar si perompak tu bercakap.

Tak payah dengarlah. Ingatkan Juaranya Anwar rupa - rupanya si bugis ni lagi world class.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 11:03 AM

Aku semakin risau. Kata2 dia ni org pakai beb. Menteri kewangan mana boleh main silap2.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 11:13 AM

Terlalu boros dan terlalu tamak sifat sipakah ini?.Belum ada kesedaran lagi kah.Tepok dada tanya selera.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 11:40 AM

For the longest time, it seems in the country - and this is especially true under you-know-who- it is all "biar papa asalkan bergaya! and we are model of this and model of that for the rest of the world to follow! Embarrassing. And now... It suits these leaders and those who continue to keep them in power "just right." Soon, the country shall hit a trillion ringgit of federal government debts. But before that or perhaps at the same time that that takes place the TPPA (1874 Pangkor Treaty Part II where you replace the British colonialists with the American and other developed countries' big businesses) shall come into the picture. Malaysia and Malaysians (except for the elites of course) will continue on their path of impoverishment... And still some Malaysians continue to see no other party to helm the country? One truly deserves the leader one gets.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 11:43 AM

Kahkahkahh.. Mungkin yg sebenarnya tahun depan Petronas hanya mampu bagi 11b.. Tapi saja jer PMangkuk ni declare 9b dan sebut defisit 15b.. Lagi 2b tu faham2 ajelah.. Komisyen beb... Komisyennnnnnnnn.... Org nk mencuri mcm2 taktik dia ada.. hehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 12:30 PM

UMNO dah menyimpang jauh, ahli parlimen, wakil rakyat dan ketua bahagian di beri dana oleh pemimpinh atasan untuk sogok dan ugut rakyat. Bantuan kepada rakyat tidak lagi mengikut saluran yang betul iaitu kementerian dan agensi-agensi kerajaan tetapi melalui pemimpin UMNO, jadi yang dapat “bantuan” adalah mereka yang “terpilih” melalui penilaian politik.
Tujuannya supaya rakyat rasa terhutang budi dan terikat serta bergantung kepada UMNO. Sedarlah rakyat “luar” melihat ini dengan penuh benci. Ini juga berlaku kepada pemimpin-pemimpin bahagian.Mereka takut ingkar kepada pemimpin atasan kerana selama ini mereka dibiayai samada program kepada pengikut maupun program kepenting diri. RM2.6 B besar dan kehancuran akibat daripadanya juga besar. Tak kira bagaimana ianya diperolehi, ianya sedang disalahguna secara berluas-luasa, yang akan hancur akhirnya adalah orang Melayu.
Ada juga yang mengungkit “kebaikan” UMNO bawa orang pergi tunai haji percuma tiap tahun.. Islam tak suruh pemimpin bagi duit kepada rakyat untuk pergi haji, itu kewajipan individu muslim yang berkemampuan. Ini lah jadinya bila agama pun diperalatkan untuk kepentingan politik sijahil.

....................
Reply To This Comment ...................
October 19, 2015 at 12:39 PM

Kalau hari hari kena maki dengan rakyat, yang dimaki tu betul.belaka...si pemaki dapat dosa, yang kena maki dapat bala...

....................
Reply To This Comment ...................
hasnul rahman
October 19, 2015 at 1:05 PM

Assalammualaikum wmt,
Bro Din! Kesian!.....
Nampak sangat PM kita tu dah banyak tak betulnya.
Cakap sebagai PM merapu. Cakap sebagai Menteri Kewangan, salah fakta. Boleh 26 tolak 9 jadi 15. Buat digelakkan bebudak ajer.

Kpd saya itu tandanya PM Najib sangat gelabah dan sangat tertekan. Hidupnya sebagai PM jadi lebih teruk drp penagih dadah yg lalok kerana gian. Tekanan dalam dirinya semakin berat. Kemana dia pergi ada saja tekanan keatas emosinya.

Logiknya, walaupun apa yg dipertontonkan nampak selesa dan ada ramai pembela yang setia, tapi hakikatnya diri sendiri tak akan mampu ditipu. Sebagai manusia kita boleh tipu siapa sahaja, waima dgn Allah swt pun ada yg cuba menipu. Bagaimanapun, yg tak akan mampu ditipu selain Allah swt ialah DIRI SENDIRI.

Justeru, pabila terlalu banyak pembohongan dilakukan, maka diri sendiri jadi tak keruan. Kata-kata jadi melalut dan merapu. Menakala salah fakta itu jadi cerminan diri yg terperi.
Wallahhu'alam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 2:30 PM

Abang Din,

Takkanlah dalam merengek2 tu terlepas juga 2b.. agaknya siang malam dia termimpi 2b ni sampai separuh biol. Ni dah jadi badi dan ketulahan. Kesian kat orang pekan yang undi dan sokong najib sampai ke tahap mereng. Berhentilah najib, malu keluarga ko..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 2:47 PM

betul la tu din 15 bilion .. mmg macam tu auditnya.. ini semua adalag untuk kebaikan rakyat. jangan tanya mana lagi 2billion tu pegi.

kah kah kah kah

bangang tetap bangang

p:s ... sapa la penulis skrip najib ni asik pedajal najib je .. haritu pasal sauh .. ni kira pulak salah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 2:50 PM

masa zaman tun lah dan ahjibgor, orang ramai boleh minta terus kat pm dan pm luluskan. tapi yang ramai tu tu, kroni belaka. ada ke orang ramai nak minta sekolah dan jalan raya kat pm. minta sedikit bajet untuk sesuatu projek kecil mungkin ada la. ni nak minta projek berjuta, mampus kalu tunaikan. sepatutnya projek seperti sekolah, bangunan, jalan raya ditentukan oleh pihak yang berwajib, seperti kementerian pendidikan, jkr, jabatan kerajaan yang lain. pm hanya lulus dalam jumlah yang kecil sahaja untuk projek mudah dan murah. dan perlu buka tender untuk projek tersebut. tapi sekarang pm dah mengeluh bila dah tak cukup duit nak beri dan orang asyik minta tak berhenti. tu yang dia dok kata cash is king. jumpa pm minta duit, minta projek. tu pasal dia kata tak boleh dah berhutang. dah nak mampus mau bayar.

....................
Reply To This Comment ...................
October 19, 2015 at 4:58 PM

Waktu usia dia 23 tahun dia dah bekerja di Petronas walhal kwn2 dia maseh lg belajar di universiti. Pergi England ambik bidang Pyscology. Camne nak pandai hitung simple arithmetic...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 7:05 PM

Maksudnya, 2B lagi dia ambik. Tapi x masuk dalam rekod. Tu maksud sebenar beliau. Tu pun x reti ke? Haha

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2015 at 8:28 PM

Video ni berdurasi 2:06,.. Admin tolong pantau nombor digit 2.6 tu,.. mohon prihatin,,..

Maaf,.. out of topc jap,.. HAhahaha

....................
Reply To This Comment ...................
October 19, 2015 at 11:41 PM

Mungkin Allah dah mula turun kan bala kut. Arithmetic aja dah mengelabah.

Lepas ni tak tahu apa pula yg akan tersadul @ NYANYUK

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2015 at 12:19 AM

rakyat dah naik sasau duk peel najib ni:(((

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2015 at 6:42 AM

Malaysia is not a failed state, tapi Menteri Kewangan failed basic matematik....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2015 at 7:41 AM

Diar rasa kan diri nya Untouchable pasal dia anak Tun Razak.So dia boleh buat apa saja.Tapi kita yakin kalau TAR masih hidup pasti dia kena tiau dgn bapa nya .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2015 at 4:39 PM

2b Donation la tu

Post a Comment