........... KEMASKINI ( Video Part1+2) HOT ! Luahan Muhyiddin Di Johor Baru ( Bicara Minda ) | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

KEMASKINI ( Video Part1+2) HOT ! Luahan Muhyiddin Di Johor Baru ( Bicara Minda )

Saturday, October 24, 201533comments


Baru tadi selesai majlis Bicara Minda Sinar Harian Bersama TS Muhyiddin di Johor Baru.

Memang menarik ! Panjang Muhyiddin berucap tadi. Beliau banyak mengutarakan masalah2 sepertimana kita sebagai rakyat merasakannya.  Ada juga beberapa point menarik dari pihak dirinya yang turut dikongsikan.

25 minit pertama Muhyiddin bercakap mengenai sejarah Umno dan Johor. Video di bawah bermula selepas itu.




KLiK untuk ke Youtube

- Seorang pemimpin tidak boleh lari dari masalah, harus berdepan dengan masalah. Kerana itu adalah tanggungjawab dan amanah yang harus dipikul. Kalau tak boleh pikul, serahkan pada orang lain.

- Muhyiddin bercerita bagaimana waktu zaman Paklah beliau menyokong Najib sebagai pengganti PM walaupun terpaksa mendesak Najib supaya bertindak cepat

- Jangan dipersoalkan kesetiaan beliau kepada pemimpin ....sehinggalah isu 1MDB !

- Muhyiddin tidak tahu apa2 mengenai 1MDB sebelum timbul masalah. Maka terpaksalah pelajari sendiri melalui media

- Menjawab kononnya Fact Sheet sudah diberikan kepadanya,

- Bagaimana 1MDB dikatakan Sovereign Wealth Fund kalau segala dananya adalah hutang. Ia adalah Sovereign Debt Fund !

- Tak masuk akal modal RM1 juta tapi mampu hutang 42 ribu kali modal

- Bukan satu model perniagaan yang sustainable ( berdaya maju )

- Walaupun aset dikatakan melebihi liabiliti, 1MDB tidak menjana hasil atau cashflow sehinggakan nak bayar interest pun terpaksa pinjam

- 1MDB beri kertas kerja kepada kabinet untuk pinjam RM3 Bilion padahal baru saja pinjam Ananda RM2 bilion ! Mampukah 1MDB bayar balik kalau nak bayar hutang pun terpaksa pinjam orang lain ? Waktu itulah Muhyiddin sedar masalah besar dengan 1MDB. Permohonan itu dikurangkan menjadi RM950 juta yang dikenali sebagai Standby Credit

- 1MDB pinjam RM4 Bilion dari KWAP,  .....  peringkat awak tidak diketahu umum sehingga dibangkitkan pembangkang, untuk melabur di Mongolia tapi rugi. Akhirnya terpaksa Kementerian Kewangan ambilalih.

- Kalau baca detail bagaimana 1MDB nak melabur itu boleh buat kita geleng kepala

- Ahli lembaga Pengarah 1MDB meletak jawatan dek kerana isu Petrosaudi, menuntut wang dikembalikan tapi sehingga kini tidak dikembalikan.

- Dari situlah Muhyiddin mula berikan pandangannya agar masalah 1MDB dapat diselesaikan dengan baik. 

- Beli IPP yang berbilion lebih tinggi dari harga biasa. Pinjam pula tu. Tidak perlu 1MDB beli IPP kerana sudah ada TNB

- Segala pinjaman kena ada jaminan kerajaan.  Jika syarikat tak mampu bayar bermakna kerajaanlah yang kena bayar. Maka setiap sen yang kita pinjam adalah tanggungan kerajaan yang akhirnya menjadi tanggungan rakyat.


Baca juga di Sinar - KLiK


PS- Bahagian kedua video akan saya siarkan sebentar lagi

                                   ***************

KEMASKINI PART 2



KLiK untuk ke Youtube

- Arul Kanda semasa hadir beri taklimat 1MDB kepada kabinet  bulan Mac ) melenggang je tanpa bawa apa2 pun, bercakap tanpa sebarang nota atau sokongan fakta. 

- Juruaudit Deloitte pula hanya menjelaskan laporan 2013 dan 2014. Apa yang penting adalah akaun tahun2 sebelum itu tapi Deloitte tidak tahu kerana bukan mereka yang audit. 

Itu saja laporannya ! Bagaimana yang dikatakan saya sudah diberi laporan ?

- Apa yang beliau sebut semasa di Janda Baik dulu adalah isu2 utama yang mesti dijelaskan kepada ahli. Tak boleh lari dari sentuh  hal 1MDB

- 1MDB satu fiasco tapi sampai hari ini tidak ada satu orang pun yang dibuang, yang dibuang Muhyiddin !

- nasihatkan Najib supaya jangan terus jadi Pengerusi Lembaga Penasihat kerana boleh menimbulkan masalah. Sebagai Penasihat pastinya punya pengaruh besar ....

- interim report Ketua Juruaudit sedikit sebanyak ada menunjukkan salahlaku.

- sokong 100% kenyataan Najib tindakan tegas ke atas mereka yang bersalah dalam isu 1MDB

- Berikan penjelasan/jawapan kepada rakyat 

- Pelbagai pihak siasat, hasil siasatan diserah kepada Peguam Negara , akhirnya apa jadi ?

- Isu Najib tukar kenyataan Parlimen Tunai ke Unit, PM boleh di impeached ( dikenakan tindakan undang2 ) 

- Banyak kelulusan yang diluluskan Bank Negara kepada 1MDB tidak dipatuhi. Bank Negara juga punya pakar undang2 dan Zeti sendiri pakar dalam bidangnya.

- rakyat mahu proses siasatan berjalan lancar tanpa gangguan

- tanggungjawab dan tugas beliau sebagai pemimpin untuk sampaikan perkara yang benar. Bukan nak menumbangkan sesiapa tapi mahu menyelamatkan parti

- menyentuh hasil bancian Merdeka Center

- dari segi korporatnya, 1MDB boleh diselesaikan tapi apa yang telah berlaku dari segi urus tadbir, itu harus disiasat. Rakyat yang harus menanggung akibatnya.

- Berkatalah yang benar walaupun pahit !

PS - SINARTV ada video penuh yang lebih jelas gambar dan suara, termasuk sesi soal jawab.- KLiK.

Share this article :

+ comments + 33 comments

....................
Reply To This Comment ...................
October 24, 2015 at 7:36 PM

Berkatalah yang benar walaupun pahit! Setuju sangat dengan ayat ni..

....................
Reply To This Comment ...................
October 24, 2015 at 8:24 PM

alhsamdulillah .. semuga ramai yang sudi share klip video ini ..

....................
Reply To This Comment ...................
hasnul rahman
October 24, 2015 at 8:38 PM

Assalammualaikum wmt,
Bro Din! Terima kasih kerana memuatkan video ucapan TSMY yg selama ini dianggap berdiam diri dan kerana itu ada yg mengutuknya.
Terbaik dan kepada saya TSMY melakukannya secara berstrategi. Kini dah sampai masanya.

Sama-sama kita tunggu apa tindakan PM Najib.
Sama-sama kita tunggu apa tindakan atau belasan Azlina Othman Said, Rahman Dahalan dan Salleh Said Keruak.
Yang lebih penting ialah apa komen TPM Zahid?
Tidak ketinggalan juga juak-juak yg membela Najib.

Apakah TSMY akan dipecat dari UMNO?
Apakah TSMY akan ditemuramah oleh pihak Polis kerana ucapan itu?
Atau akan ditahan sebagaimana Khairuddin dan Matthias Chang?
Tunggggggggggggguuuuuuuuuuuuu!
Wallahhu'alam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 24, 2015 at 9:03 PM

Najib bikin Malaysia seperti dia dan bapak dia yg punya!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 24, 2015 at 9:51 PM

Dah tikam belakang...nak mengadu domba lagi!!!!!
Ptuiihhhhh!!!!!
Tak sabar nak jadi pm.PM boneka ler dapatnyer!!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 24, 2015 at 9:57 PM

Ayat paling menarik seperti mana yang diberitahu oleh TSMY adalah "najib: 1mdb pinjam bank bukan duit rakyat"

Nampak tak kebodohan, kedunguan, kedangkalan, akal letak kat lutut najib ni? Nampak tak ? Bagaimana Najib boleh dilantik sebagai PM jika begini pemikiran beliau?

Patutlah pengampu2 najib dan DAP tersenyum bergembira dapat PM bernama Najib ini mungkin juga mereka telah mengetahui apabila Pak Lah letak jawatan, pengganti beliau iaitu najib, mereka sudah nampak ketirisan, keborokan yang akan di lalui oleh umno dan seperti pemakan bangkai burung vulture dan hayena menunggu masa untuk melahap bangkai yang terhidang.

Itulah pengampu2 najib dan DAP!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 24, 2015 at 10:11 PM

Alhamdulilah!,Saudara DT anda telah melakukan tanggong jawab yang terbaik untuk rakyaat mendapat pencerahan.Bravo dan selamat berjuang kapada TSMY semogga Allah SWT menambah kekuatan keimanan atas perjuanganya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 24, 2015 at 10:16 PM

Ada ka penyamun nak mengaku dia menyamun. Khir toyo yg dah bersalah pun masih tak mengaku ia bersalah la. Ni kan pula najib...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 24, 2015 at 11:22 PM

Nampak macam ko yg mengadu domba, memfitnah, tak takut dosa ko ye? Berani

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 12:12 AM

Tabik aku kepada TSMY. Beliau bercakap dari hati. Sememangnya kebenaran itu amatlah pahit. Saya berdoa kpd Allah SWT agar TSMY diberikan kekuatan dan Istiqamah dalam memerangi kemungkaran. Lebih baik kita bicarakan kemungkaran ini di dunia, drpd dibicarakan dihadapan Allah di Mahsyar kelak. #TSMY Nothing To Hide...!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 2:37 AM

Sapa yg tikam blkg tu? Xkena kot ayat tu.. yg patutnya elok2 berhentilah jd PM malaysia. Anak org kaya mana tau susah. Pak kaya,anak tukang perabih. Manatau reti nk cari duit.. tambahla nk meniaga.lingkupp..

....................
Reply To This Comment ...................
October 25, 2015 at 3:19 AM

Allahu akbar..semuga laknat allah keatas orang orang yzng zalim

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 3:30 AM

Interesting, tp i still think ppl will support njib. Brim kn ada . Kat tim umno n9 da bersuara. Will it happen at jb as well

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 6:01 AM

Hehe kenapa mohyiddin cakap pasal 1mdb je. Apa kehebatan dia sbg menteri pendidikan. Soal bahasa masih lemah lg. soal persekolahan masih banyak yg perlu diperbaiki lg. jgn tengok salah org dan perasan org salahkan diri sendiri. Dulu dlm kabinet ngapa tak cakap awak tu betul. Dah kena tendang baru nak berkokok. Apa nama pemimpin ni. Berani kerana benar dah kena tendang baru berani nak tunjuk diri tu benar. Bohonglah tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 8:40 AM

video tempat len sumer xleh bukak dah...

....................
Reply To This Comment ...................
rakyat dilembukan
October 25, 2015 at 9:10 AM

Maaf din, oleh sb aku terlalu benci dgn perbuatan najib, si mahyidin ni pun sy sdh makin menyampah. Dia ni hanya berani kt blakang najib je. Pompangpompang bila dlm kg sendiri tp bila masuk kg najib, " sy setia pd pimpinan umno"!!! Chaitt. Mana perginya cakap2 berapi beliau sblum ni? Org harapan mcm ni ke kita nk berharap??
Ok, ada sahabat atas tu ckp beliau ni ada taktikal,,,taktikal bentuk mcm mna? Tunggu PAU? Masa tu tu mahyidin tak bleh makan..cayerlah! Dlm pau penuh dgn balaci najib, bolehke dia berkokok lg?
Sudahlah tsmy...berani blakang je..dlm parliment pun diam sribu bahasa. Si jibby akan terus berkuasa hingga akhir nyawanya. Pru14 pun rakyat dh tiada pilihan. Nk bg undi pd siapa? Pas? Pkr? Pan? Dap tu tak pyh citerlah parti jahanam! Sbenarnya kita takde pilihan. Samada undi umno atau tak kluar mengundi. Tu sb umno/bn jd bongkak. Sb dh tau akhirnya rakyat masih undi, dh tiada pilihan! Apalagi kalau ahjibgong tu tabur duit dkt pru14, lagilah rakyat lupa sgala apa yg sakit sblum ni. Gst pun dh suam2 kuku..apalagi kalau dh dpt batik sehelai beras sekampit..semua lupa!
Pd muhyidin, maaf! Anda cuma menyalak kosong. Yillek..poochik! Tengok tun m, aktif jer hentam sampai nk kna siasat pun tak berhenti ckpnya.
Aku dh tak letak harapan dh pd muhyiddin samalah dgn pihak istana. Kalau dh hidup sng, org miskin menangis pun buat2 rabun.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 9:13 AM

Beribu org dlm UMNO tu bacul....takut nak turunkun NAJIB...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 9:36 AM

Betul tu...dap berseronok dlm diam. Tggu masa sikit je lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 9:38 AM

EH? bukan ajib and gang ke yang TELAH MENIKAM BELAKANG berjuta2 rakyat Malaysia? dah terang2 camtu pun ada lagi pencacai yang dok sokong? bangang giler!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 9:44 AM

Hidup TSMY......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 9:50 AM

Duit dah bagi ketua bahagian 500,000 ke 1 juta seorang utk sokong Najib, terus masuk akaun ketua bahagian. Itulah cara Najib merasuah ketua bahagian agar dengar katanya. Itu baru ketua bahagian, menteri, Tim menteri?, para penjawab blog? Rasa nya Najib menghabiskan 1 bill utk semua ni, so, berapa yg dia kaut dari 1MDB?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 11:09 AM

Apa yg ko merepek ni?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 12:08 PM

Hai ahli UMNO.. kalau nak taat pada pemimpin pun.. taatlah pada pemimpin yang berwawasan, bersih dan amanah. Ni taat pada pemimpin yg melakukan sex sonsang (Anwar in 1998) dan perompak (Najib 2015) nak buat apa? Bangun bertindaklah ahli UMNO, hanya korang je yang boleh buang Najib. Start dengan "boo" Najib aje bila dia datang nak beri syarahan (since dia penakut nak buat Q&A).. lepas tu buat polis report ramai-ramai (ikut aje template yg bro DinTurtle siarkan dulu)..

....................
Reply To This Comment ...................
October 25, 2015 at 12:09 PM

Ko tak dengar ke dia ckp dia dah berdepan face to face dgn najib. Kat MT pun dia dah bersuara.

....................
Reply To This Comment ...................
hasnul rahman
October 25, 2015 at 12:34 PM

@AnonymousAssalammualaikum wmt,
Tuan! Apakah TSMY dipecat dari TPM kerana ketidakcekapannya dlm Kementerian yg diterajuinya?Begitu kisahnya?

Tak tahu pulak saya itu sebabnya. Setahu umum dia dipecat kerana tak sokong PM Najib 'menjarah' di Kem. Kewangan melalui 1MDBnya.

Dan akah adShafiee Apdal pun kerana dia tidak berfungsi dgn baik di Kementerian yg diamanahkan kepadanga?

Barangkali kpd Tuan, TPM Zahid adalah menteri KDN yg terbaik, maka dia dinaikkan pangkat jadi TPM, walaupun masalah rasuah isu pendatang meloyakan rakyat.

Pendatang haram tak terkawal dan jenayah bunuh sana sini semakin menjadi-jadi. Setiap hari ada saja kes bunuh atau kes jumpa mayat reput.

Bagusnya tugas Zahid di KDN maka dia naik pangkat?
Hampeeehhhhhh! punya komen.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 12:39 PM

Lek eleh!. Kalau dah penyokong kuat Najib 2.6 B ko terus terang aja la ! Ni main selindung selindung pulakBenci Najib tapi Muhyiddin pun dia benci KONON! Padahal penjilat Najib dia ni

....................
Reply To This Comment ...................
melayu dilembukan
October 25, 2015 at 12:59 PM

Ni sekor lagi lembu peliharaan. Apa, kau ingat bila komen tak sokong je mesti dr org jibby? Itu ajelah dlm kepala otak kau anon 1239. Dh sama mcm anjing belaan jibby. Kalau tak sehaluan je trus cop penjilat tegar lge. Ini ke taraf otak melayu kita? Tak nampak tkde bukti tp buat buat nampak pastu sembang kosong.
Sila jgn jd lembu, jdlah manusia. Berkata benar walau pahit.

....................
Reply To This Comment ...................
hasnul rahman
October 25, 2015 at 1:11 PM

@rakyat dilembukanAssalammualaikum wmt,
Kenapa Tuan cakap macam tu? Apa yg TSMY patut buat? Tolonglah berikan satu cara yg patut beliau lakukan supaya Najib turun?

Sedarkah Tuan bahawa siapa yg menentang PM Najib sekarang ni sama seperti rakyat Palestin yg berdepan dgn penjajahan Yahudi?

Sejak tahun 1948 rakyat Palestin tak boleh buat apa. Asyik kena lanyak dgn Yahudi yg punyai kuasa di US.

Rakyat Malaysia dan pemimpin serta ahli UMNO yg ada sama keadaanya seperti rakyat Palestin. Tak boleh buat apa-apa kerana kuasa menangkap dan membubuh pasir dlm periuk nasi ada ditangan PM Najib.
Siapa nak susah? Ikut sajalah asalkan hidup senang.

Kalau TSMY cuba nak lawan pun dia akan KESEORANGAN. Siapa nak tolong dia? Tuan seorang jer tak cukup.

Atau Tuan telefon TSMY ajar dia macam mana nak turunkan Najib.

InsyaAllah, dgn tunjuk ajar dan sokongan kuat Tuan TSMY akan berjaya.
Wallahhu'alam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 6:43 PM

Yg bg komen kata 'tikam blkg...nak mengadu domba' ni Najib tak bermoral yg tulis ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 25, 2015 at 6:46 PM

Itulah yg dia cakap masa timb pm & kerana itu lah dia dipecat! Betul...apa yg kamu merepek!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2015 at 8:29 AM

Patutlah Pak Menteri Pengguna smlm kat Dataran Merdeka tetiba mengipas punya kuat. Antara kipasnya LAHIR PEMIMPIN BESAR (nk tuju kat TPM baru la tu) takut tetiba org lain jadi PM bukan yg TPM baru naik

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2015 at 1:03 PM

Ramai yg suruh taat pada pemimpin tapi ramai lupa tsmy juga pemimpin, timbalan presiden umno. Org no 2 dalam UMNO.rahman dahlan salleh keuruak dll tu jawatan apa dlm umno? Kalau dorg boleh bahan tsmy rakkan org lain tak boleh bahan najib

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 26, 2015 at 7:44 PM

Alif min nun wau...
Alif tendang wau .. = sarkis

Dulu kini dan selamanye sarkis
Ahli umno.... Tu sarkis dah jinak

Sebab tu dapat pm mcm la ni....
He he he sarkis!!!!

Post a Comment