........... Undi Tidak Percaya - Tun Mahathir Bidas Speaker ! Jangan Belakangi Perlembagaan. | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Undi Tidak Percaya - Tun Mahathir Bidas Speaker ! Jangan Belakangi Perlembagaan.

Wednesday, September 30, 201535comments

astroawani
Sebelum ni dah heboh mengenai cadangan Tun Mahathir yang mahu Usul Undi Tidak Percaya dibawa ke sidang Parlimen sebagai salah satu cara menjatuhkan PM Najib yang begitu liat bergayut pada jawatannya. Seolah jawatan PM itu merupakan nyawanya .... apapun berlaku akan dipertahankannya walaupun terpaksa diheret Umno dan kerajaan bersamanya.

Sebenarnya Parlimen boleh menjatuhkan Najib dengan mengusulkan undi tidak percaya kepadanya. kata Tun waktu itu.

Rasanya menggelabah juga Najib. Antara yang paling awal memberi respon adalah Timbalan PM yang baru dilantik, yang lantas menuduh usaha seperti itu adalah sama dengan usaha menjatuhkan kerajaan, konon ada komplot pintu belakang.

 "Terdapat usaha mendapatkan SD di kalangan ahli parlimen pembangkang dan juga (usaha) untuk menarik ahli parlimen BN supaya menumbangkan kerajaan melalui pintu belakang,"

Punyalah Zahid mahu menunjukkan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada Najib sampai beliau pun keliru antara jawatan PM dengan kerajaan ..... atau memang Zahid mahu mengelirukan rakyat , wallahualam.

Ada saya komen di SINI dan saya sertakan sekali bukti Perlembagaan yang mengesahkan bahawa Usul Undi Tidak Percaya kepada PM itu dibenarkan oleh Perlembagaan dan tidak ada kaitan dengan kerajaan.

(4) Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Ada tak dikaitkan dengan menjatuhkan atau menukar kerajaan ? Melainkan atas permintaaannya (PM), bermakna kerajaan akan bubar jika Najib sendiri yang mahu lakukannya. Kalau Najib berundur sendirian pun OK jer .... tak perlu heret kerajaan sama. PM Najib je jatuh, kerajaan tak jatuh.

Kerajaan kemudian boleh pilih PM yang baru .... tidak ada masalah pun.

Pada 7 Sept, Speaker Dewan Rakyat, Pandikar Amin menegaskan hanya Speaker Dewan Rakyat boleh menerima atau menolak sesuatu usul.

Sinar 7/9

Esoknya pada 8 Sept, beliau berkata pula - Tidak ada dalam peraturan mesyuarat. Jika ada ahli parlimen yang lebih arif, datang dan beritahu saya. Memang tidak peruntukan sedemikian.

astroawani 8/9
Sorang lagi yang nampaknya bersungguh benar nak mempertahankan Najib !

Walaupun ia tidak pernah dilakukan sebelum ini, walaupun Speaker yang meluluskan usul dan walaupun tidak ada dalam peraturan mesyuarat, itu tidak bermakna ia tidak boleh dilakukan sebab Perlembagaan kata BOLEH !

11. So, is the Speaker trying to ignore the constitution?

Apakah Speaker cuba membelakangi Perlembagaan ? tanya Tun Mahathir dalam artikel terbarunya - NO CONFIDENCE VOTE.

Perkara yang dibenarkan oleh Perlembagaan jangan pula kata tidak dibenarkan. 

Tidak timbul soal interpretasi yang berbeza sebab Perlembagaan sebut dengan jelas dalam bahasa yang semua rakyat faham.

Dahlah diheret parti, kemudian diheret pula kerajaan .... takkan sampai Perlembagaan pun nak diubah demi mempertahankan jawatan PM ! ?

Gentleman la sikit Najib oi ......  Berdepanlah dengan cabaran, jangan duk mengelak memanjang.

Sepatutnya Najib jawab - Bring it on !  

Barulah penyokong2 Najib rasa seronok sikit nak back-up, seorang pahlawan bugis yang berani berdepan dengan apajua cabaran. Ni tidak, duk back-up memanjang pengecutan Najib.

Share this article :

+ comments + 35 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 6:23 AM

Bring it on???

Hahaha...main golf dengan obama pun pakai baju pink...

Org takde telo memang mustahil nak sebut perkataan tu...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 7:58 AM

assalamualaikum che din...slamat pg...pahlawan biase nye adalah dikedudukan paling hadapan...pahlawan bugis duduk di belakang org melayu...dn kerajaan yg memerintah...die sedap2 melahap mknan sedangkn rakyat disuruh berperang bergadai nyawa...die laki bini ber poya poya smbil menari nari... ape jenis pemimpin mcm ni...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 7:59 AM

menyorok di belakang org melayu dn perlembagaan negara ..konon nyer

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 8:10 AM

Izinkan saya berbincang seperti berikut:

1. Najib created 1MDB and started the fiasco......Fact 1
2. Najib received RM2.6 bil into his AMBANK PRIVATE ACCOUNT.....FACT 2
3. RM2.6 bil is reportedly "an unexplained donation"......CONTENTIOUS
4. RM2.6 bil allegedly money laundered and or kickbacks.......FACTS based on documents available unless proven to the contrary also with documents
5.Zahid defended najib by saying tdm and the gang out to topple najib......FACT
6. TDM and the gang working hand in glove out to topple the government.....FALSE
7. MTUs and KBUs zipped off their lips coz some were proven to have received money from najib e.g shahrir, ahmad maslan, ketua puteri and others........FACT as admitted by some.
8. When all manipulated defence statements were not able to withstand the onslaught of facts and figures with documentary proof, najib used racial card after BERSIH 4 rally.....FACT
9. Najib put up Red T Shirt rally projecting that they are out to challenge the chinese led bersih4 who have insulted malays and islam......FALSE
10. Najib started to pull out one by one whom he regarded as terrorist in the 'likes' of khairuddin, questioned his lawyer, chang etc.....FACT
11. With TDM telling off speaker pandikar on vote of no confidence.....whats next is anticipated such as more arrests, tightening noose against MTUs and KBUs to ensure thry do not turn their bscks against najib etc etc

The message by TDM seems to indicate that all MPs in one way or another have received from najib and that even the speaker, a legally trained individual is willing to close his eyes, block his ears and dismiss anything that would allow the MPs to censure najib.

The rakyat is watching tight though many have given up on umno/bn come pru14. Personally, if najib is still on board, my family and i will not go to the polling station......

Sakitnya tuh di sini....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 8:20 AM

Kalau dah kaki temberang, buat statement muka mesti konfiden. Itulah resam pasukan Najib yg tak bermoral. Pangkat bukan main, tapi agaknya dia orang google aje utk rujukan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 8:23 AM

Assalam saudara din
Bermulanya pm pertama ada gelaran bapa kemerdekaan,bapa pembangunan luar bandar,bapa perpaduan,bapa permodenan dan akhirnya bapa pembangunan insan. Sekarang ini malaysia mempunyai pm bapa ............

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 8:41 AM

Pahlawan bugis cap ayam penakut pahit sampai cipta dongeng org nak jatuhkan kerajaan si speaker pulak mabuk ketum tak tau membezakan tugas seorang speaker bukan mengikuti arahan pm sebaliknya hendaklah mengikuti perlembagaan, dimana perlembagaan negara lah yang mewujudkan fungsi jemaah2 menteri ahli2 parlimen termasuk fungsi speaker itu sendiri, perlembagaan negara adalah yang tertinggi semua ahli dewan berada di bawah kekuasaan peraturan perlembagaan negara, mana2 ahli dewan berhak mengambil tindakan keatas speaker dewan kerana membelakangi peraturan yang sudah termaktub & ditetapkan oleh perlembagaan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 10:19 AM

Kalau mcm tu.... yg sebenornya yg tentukan kerajaan jatuh atau tidak, ialah Najib sorang ajelah yerr..... x de kena mengena dgn org lain... sbb org lain nak jatuhkan Najib aje pun... jadi yg boleh jatuhkan kerajaan ialah Najib jelah selaku PM mintak Yang diPertuan Agong bubarkan parlimen.... ooo.... itu macam...

....................
Reply To This Comment ...................
September 30, 2015 at 10:35 AM

Lol. Najip tak mau lepas jawatan pm mcm jawatan tu dia saja yg punya....tun M bukan PM lg abis tu buat apa sebok suruh MP BN bt vote of no confidence ngan najip?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 11:08 AM

Kamon...kata pahlawan bugis...mesti brani hadapi cabaran...tapi mesyuarat parti sendiri pun masuk pintu blakang, apa cer

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 11:29 AM

Apa kata buat undi tak percaya kepada Speaker Parlimen terlebih dahulu, sebab Speaker Parlimen pun dah tak boleh dipercayai dan menyokong penjenayah disebabkan diberikan habuan tandas baharu di pejabatnya, manusia yang maruahnya sekadar tandas ini tak layak jadi Speaker Parlimen.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan a ba ta, ikhlas daripada,

Abu Bakar

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
September 30, 2015 at 11:39 AM

Lama saya berfikir & saya yakin ramai juga terfikir mengapa Ah Jib amat sukar melepaskan jawatan & mengapa ramai pemimpin UMNO yg wala' dgn beliau walaupun tindakan yg dilakukan SALAH.

Kemudian, saya terfikir....kehadiran Ah Jib Gor & juga AI dlm arena KUASA dlm politik Malaysia sebenarnya satu rahmat dr Allah. Kehadiran AI di sebelah pembangkang menyatukan SEMUA PEMBANGKANG dlm satu kelompok & ini memudahkan pejuang Tanah Melayu utk menentang mereka & membantu org Melayu/Bumiputra yg mempunyai JATI DIRI melihat sifat para pengkhianat Melayu yg selama ini berselindung di sebalik jubah dan kopiah dan juga lembayung UMNO.

Penyatuan yg dilakukan AI juga berjaya menyedarkan Melayu ala "Pak Arab" yg selama ini menganggap Melayu bukan PAS adalah KAFIR dan Cina DAP lebih Islamik malah setara dgn Puteri Balqis & Khalifah Abdul Aziz. Nah jilat LUDAH tu semula & harap minda yg stagnant sudah terbuka. Bagusnya puak ala arab ni adalah mereka BERANI BERTINDAK utk membuang NANAH yg memamah ideologi parti mereka berbanding UMNO.

Rakyat juga dpt melihat siapa di kalangan pemimpin UMNO yg benar2 JUJUR berkhidmat dan mereka yg hanya inginkan tampuk kuasa untuk LABA melampau dr seorang PM yang diragui kredibilitinya. Mereka yg dahulunya GAH di mata rakyat kini menjadi BAHAN HINAan, KEJIan, CACIan, MAKIan kerana secara sengaja GAGAL mendengar denyut nadi rakyat marhaen.

Sekiranya keadaan sekrg berterusan dgn Ah Jib Gor masih bergayutan & bergentayangan di tampuk kuasa walau undi tak percaya dilakukan, maka jgn hairan jika KUASA RAKYAT buat pertama kalinya tidak akan berpihak kepada UMNO/BN. Kehancuran UMNO/BN & Malaysia bermula dr sisa2 najis yg diPALIT & diTINGGALkan oleh barisan kabinet DS Ah Jib Gor.

....................
Reply To This Comment ...................
September 30, 2015 at 12:31 PM

Kalau Speaker Parlimen dah kurang arif dan tak patuh pada Perlembagaan Negara, beratlah.....!
Di 'Malaysia Boleh'.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 1:04 PM

Bapa menguburkan umno/penjahanam melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 1:32 PM

Tu,suara rakyat lah.....sapa lagi nak bersuara? Menyampaikan bagi pihak....takkan tak paham.
SERONOK RUPANYA DI TIPU

....................
Reply To This Comment ...................
September 30, 2015 at 1:36 PM

When a group of Malays decided to defend the "maruah" of a thief because he is a Malay you know the country is in trouble. For a handphone which cost RM1000 these "hero bangsa" are willing to destroy property and threaten lives. Then we have RM2,600,000,000! As long as these are screwed by their "great leader" then the whole country can go to hell.

....................
Reply To This Comment ...................
September 30, 2015 at 1:57 PM

Suara rakyat? Please la ok. Jgn gunakan nama rakyat. Kalo Tun M nak sgt semua pemimpin ikut cakap dia bgs letak tun M jd PM semula.

Kes altantuya tu jadik sblm najip jd PM lg. Kalo najip salah apsal dia push najip jadik PM time tu? Atau tun M mmg tau najip mmg problematic tp pejam sblh mata je? So bila najip tak mau dgr cakap tun M baru nak cakap najip ada problem itu ini?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 2:09 PM

Dah lah paksa-paksa Najib, Din.

Dah dia memang mencuri. Terpaksalah buat semua ni. Takkan nak buat sebaliknya untuk masuk penjara. Pemimpin - pemimpin UMNO ada bantyak tangungan, takkan nak senang -senang lawan tauke. Siapa nak susah? Kita pun tak nak susah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 3:40 PM

Masalahnya bukan nsk letak menjelaskanan kes 1mdb pun tak berani.elok lagi mad bangla.jelaskan isu derma dan one mdb krn itu kewajibsnsbgai pm.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 3:42 PM

Tunggu sampai kiamat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 4:27 PM

Bro din. . .
Kita taknak lain bengkak lain menanah.
Ahjib gor yg buat salah umno yg terima padah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 4:53 PM

Pembetulan ttg term Pahlawan Bugis.

Di Sulawesi , etnik Makasar tidak dikategorikan sbg Bugis. Sifat etnik Bugis bertentangan dgn Najib.

Walau berasal dari Sulawesi, bukan semua secara otomatiknya etnik Bugis.

So mula refer Najib as Pahlawan Makasar.

Bugis kalau layar dah dibuka.....sauh di naikkan.....bukan dilabuhkan...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 4:57 PM

Tun M x bagus... najib? Lagi hampeh.. kat mana kat celah mana dia bagi senang rakyat?.. bg br1m sekeluarga rm950,kutip semula dgn GST.. harga brg makin tinggi,rm makin rendah pun ckp baik.. lepas tu menipu bulat2 psl derma.. 1mdb?..pinjam loan dari pihak yg lbh teruk dari loan shark.. apa projek 1mdb?..beli tanah kerajaan lps tu jual semula... beli ipp lbh tinggi dari harga pasaran,lps tu nk jual semula.. udah2la tu dgn najib... tak kan merana rakyat klu takde najib.. tapi memang merana klu terus dgn najib..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 5:49 PM

speaker ikut perlembagaan najib yg lebih tinggi dari perlembagaan persekutuan, perlembagaan najib telah di persetujui dan ditandatangani bersama dalam perjanjian rosmahaniah, sekian harap maklum.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 6:06 PM

luv tun m .

- tun m berfikir jauh sebelum membuat sebarang kenyataan atau keputusan. jika tidak kerena tun m, mungkin sampai bila-bila rakyat dibodohkan oleh najib .
- kamu pernah keluar negara atau tidak?, jika tidak jangan cerita lebih untuk melindungi najib.
- kamu mungkin orang senang yang tak lagi berasa susah. tetapi sayang, kamu ini buta politik tetapi mahu berbicara tentang politik .
- jika najib itu bagus, rakyat tidak bising. sekarang rakyat sudah mula menjerit kerana najib menggunakan kerajaan untuk kepentingan keluarga najib dan urusniaga najib .
-buktikan pada saya 1mdb itu memperolehi untung besar pada suku pertama , tapi tiada .
- tun mahukan najib jadi perdana menteri kerana mahu membalas jasa tun razak . kamu fikir seperti orang berada, kerana kamu tidak berfikir seperti menteliti rakyat yang susah mahu melepasi cukai yang amat teruk .
- jika tidak kerana tun m, mungkin kamu pada masa muda tidak mudah mendapatkan pekerjaan, atau jika kamu lahir sebelum tun m memerintah kamu boleh bandingkan pencapaian setiap perdana menteri .
- tun m mungkin ditaktor, kerana ditaktornya itulah dunia barat amat membencinya kerana setiap butir bicara tun m jarang memberi kesilapan dalam menegakkan kebenaran .
- kamu patut berasa syukur kerana tun m cuba memperbetulkan kerajaan yang korup sekarang ini .
-zaman tun m, rakyat hidup selesa, duit gaji kecil pun sudah cukup memadai untuk menyara keluarga pada zaman tun m. alhamdunillah.. negara kita tidak menjadi seperti greece .
- namun, sekarang ini rakyat mula risau kerana sudah lihat bertapa berbahayanya najib mengheret kerajaan dalam kancah yang dilakukannya sendiri .
- tolong beritahu hamba, ekonomi negara dalam keadaan baik atau tidak, mata wang negara naik atau turun, barang selepas gst semakin murah atau mahal, kuasa pembeli semakin tinggi atau kurang?, jelaskan pada hamba .
jangan kerajaan jatuh, salahkan tun m, sedangkan najib sendiri yang merosakkan kerajaan dari dalam dan mengheret kerajaan dalam bisnes 1mdb sehingga menjadi beban pada ekonomi negara serta pada zaman najib inilah rasuah paling teruk yang hamba lihat di dalam politik negara .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 8:04 PM

skunk pandikar plk yg kedepan utk backup pahlawan bugis

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 8:13 PM

Harapan terlalu tinggi oleh rakyaat Malaysia pada bulan OKT.,jadi atau tidak usul undi tidak percaya keatas PM ke6 ini.Sama-sama tunggu,bersabar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 8:50 PM

Ciri2 di atas adalah merujuk pada seorang pahlawan. Siapakan pahlawan itu ?

i. Bewak
ii. Barua
iii. Bugis
iv. Babi

A) i sahaja
B) i dan ii sahaja
C) i, ii dan iii
D) Najib

....................
Reply To This Comment ...................
September 30, 2015 at 9:16 PM

Habis dulu zaman tun M 100% bersih ka? Apsal org mcm nuar berahim ble jd TPM? Kerjaan skrg x 100% perfect. Waktu tun M pun mcm tu jg. 1998. Waktu tu ramai sgt kena buang kerja. Yg tak kena buang gaji dikurang kan.


Harga barang meningkat? Negara mana kos sara hidup x meningkat? Kalau pun tun M masih lg jd PM harga barang sure punya masih akan naik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 30, 2015 at 11:12 PM

luv tun m .

-tolong beritahu hamba, sewaktu asia diserang oleh soros , siapa yang menyelamatkan negara dan keadaan ekonomi asia? . sinis .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 1, 2015 at 2:35 AM

Yea minyak naik sepuluh sen
BN= barang naik

....................
Reply To This Comment ...................
October 1, 2015 at 3:28 AM

Buat RNZ,

Aku rasa kau ni ada masalah mental agaknya. Pergilah buat CT scan tengok kot2 ada mild stroke sbb ada darah beku accumulate dalam otak kau tu agaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 1, 2015 at 9:48 AM

WOI RNZ YANG BANGANG..

bukan ke para menteri moron dalam kerajaan kata banyak kali sebelum ni jika GST bangang diperkenalkan maka harga barang akan turun? kos hidup akan berkurang....awak dah lupa ke? ke pura2 lupa...fuh...kalau dah sama spesies dengan para mentri moron...jilat ludah sendiri dan ludah orang lain pun sanggup...

jadi untuk apa dilaksanakan GSt bangang tu?

....................
Reply To This Comment ...................
October 1, 2015 at 10:49 AM

@Tajul

so kalau tak sependapat terus serang sbg masalah mental dn sbg nya? just i said i my previous posting i don't have problem if Tun M wants to be Malaysia Prime Minister again. probably even better for us.

but ultimately i just piss off about some people think that Tun M never did wrong and he always right.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 1, 2015 at 1:24 PM

Its not the isue that Tun never did wrong but we have seen clearly that ahjib gor have done wrong.

Post a Comment