........... Satu Lagi Bom Dari WSJ - Duit Tebus Option USD993 Juta Tidak DiTerima IPIC ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Satu Lagi Bom Dari WSJ - Duit Tebus Option USD993 Juta Tidak DiTerima IPIC !

Friday, September 18, 201536comments

Mkini

Satu lagi pendedahan yang melibatkan integriti 1MDB dipersoalkan oleh WSJ dalam pendedahan terbarunya !

TMI juga ada laporannya .... kali ini WSJ mendedahkan bahawa pihak IPIC tidak menerima bayaran USD993 juta yang dilaporkan dibayar oleh 1MDB kepada IPIC.

Kalau USD993 juta ..... itu merujuk kepada bayaran yang kononnya dibuat sebagai menebus Option 49% IPIC ke atas IPP milik 1MDB, dan bayaran itu datangnya dari dana Cayman yang pertama ( first tranche ).

Dari artikel bulan Julai saya - KLiK -  ada saya copy dari TheEdge -


5. 1MDB has never given out enough de-tails of the terms and costs of terminating  the Aabar options. But 1MDB appeared  to have paid Aabar the following as ter-mination costs:



i) US$250 million paid in May, 2014

ii) US$975 million paid in September, 2014  via a Deutsche Bank loan

iii) US$993 million paid in November, 2014 via a partial redemption of the Cayman SPC funds.



6. This adds up to a total of US$2.22 billion.
.
Dan dana USD993 juta ini dilaporkan WSJ tidak diterima oleh IPIC. Takde dalam akaun IPIC !

Sebelum ini dilaporkan WSJ, IPIC tidak menerima deposit USD1.4 bil yang dibayar oleh 1MDB ..... kalau dicampur dengan USD993 juta yang ini, akan jadi USD2.393 bil yang kononnya telah dibayar oleh 1MDB kepada IPIC tapi dikatakan tidak diterima oleh IPIC.

USD2.393 bil .... hmmmmm ..... kenapa saya boleh teringat kepada jumlah dana Cayman, ek .... kalau tak silap jumlahnya adalah USD2.32 bil ..... dekat2 sama jer.

Saya tak kata ada kaitan, saya cuma kata dekat2 sama jer. Mungkin satu KEBETULAN.....

Sebelum ini saya ada tulis mengenai satu KEBETULAN juga mengenai isu Derma RM2.6 bil dengan SRC. ( KLiK )

Macam kes ke'hilang'an deposit USD1.4 bil baru ni, 1MDB seharusnya merasa risau dan meminta penjelasan dari IPIC apakah benar sebagaimana yang didakwa oleh WSJ itu. 

Jika benar IPIC tidak ada terima dana itu, maka 1MDB seharusnya minta Deloitte pula menjelaskan bagaimana mereka boleh mengesahkan bayaran kepada IPIC dalam akaun yang diaudit mereka.

1MDB pasti punya dokumen2 bagi menyokong pembayaran yang telah mereka buat. Kita tidak mahu ada pihak yang telah menipu 1MDB jer ..... konon 1MDB dah bayar tapi rupa2nya pihak lain yang terima !

Satu lagi, 1MDB juga boleh jelaskan berapa sebenarnya yang perlu dibayar untuk tebus Option 49% IPIC itu ? 

Nampaknya merepek sangat perjanjian penjamin 1MDB-IPIC ni ...... dahlah kena bayar deposit USD1.4 bil, kena tebus Option pula USD2.22 bil ! Kena bayar kepada Goldman Sachs pula berapa ? Dah tu .... berapa jer tinggal baki dari pinjaman yang dibuat ?

PS - Copypaste dari WSJ -


The link to the Abu Dhabi fund came in 2012, when it agreed to guarantee $3.5 billion in bonds issued by 1MDB to fund the purchase of some power plants. In return, IPIC was given options to buy a stake in those power assets. But last year, both sides agreed to end that deal with 1MDB agreeing to buy back the options for an undisclosed price.

1MDB said it made a transfer of nearly $1 billion to an IPIC subsidiary in November as partial payment for the options, according to copy of a draft report by Malaysia’s auditor general that was reviewed by The Wall Street Journal.

Neither the financial records of IPIC, nor its wholly-owned subsidiary Aabar Investments PJSC, for 2014 mention of the receipt of the money. They say only in a footnote that as of the end of 2014, 1MDB owed IPIC $481.3 million in outstanding payments for the options. No substantial amount of money was received by IPIC, the people familiar with the matter said. It isn’t clear how IPIC arrived at the $481.3 million figure and how it relates to the nearly $1 billion transfer 1MDB says it made to IPIC.

The missing $1 billion is the second payment that 1MDB reported it made and IPIC said it didn’t receive. Financial statements from 1MDB and a report by the Malaysian auditor general, which is one of a number agencies investigating 1MDB, show that the fund made a separate payment of $1.4 billion to IPIC. That payment was described as collateral for the loan guarantees that Abu Dhabi provided on the bonds issued by 1MDB. Last week, the Journal reported that payment also was missing and that Abu Dhabi officials were looking into it, according to people familiar with the matter.

The 1MDB fund said last week that it stood by its audited financial accounts and that its auditor, Deloitte Touche Tohmatsu Ltd., had made “specific and detailed” inquiries into the collateral transfer before signing off on the accounts. Deloitte declined to comment.

PS - Perhatikan perenggan yang saya garishitamkan di atas. Dikatakan dalam Nota Penyata Kewangan tahun 2014 IPIC, ada dinyatakan baki hutang 1MDB untuk tebus Option adalah sebanyak USD481.3 juta. Tidak dapat dipastikan bagaimana angka itu dikira oleh IPIC. 

Apakah selepas dibayar sejumlah USD2.22 bil, masih ada lagi USD481.3 juta lagi tertunggak ?  Jumlahnya adalah USD2.7 billion ....... Woooo ... tingginya kos Option itu ! Free buta jer IPIC dapat, hanya kerana jadi penjamin ?

Share this article :

+ comments + 36 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 18, 2015 at 5:30 PM

Bugis kn keturunan lanun che din....nie fakta...dlm buku sejarah ade nyatakn yg bugis tue lanun....hehehe...jgn marah aaaa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 18, 2015 at 7:37 PM

Kalau tak ada dalam akaun IPIC maknanya ada dalam akaun si cina tembam tu la-Jho Low. Tapi dia dah belanja Paris Hilton dengan duit tu so macamana?

....................
Reply To This Comment ...................
September 18, 2015 at 8:01 PM

Pihak 1MDB sememangnya sedang bertungkus-lumus merujuk kembali rekod-rekod lampau transaksi tersebut. Kita tunggu laporannya dalam beberapa hari ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 18, 2015 at 8:01 PM

habis...siap sapu duit tu?

....................
Reply To This Comment ...................
Jangan mimpi
September 18, 2015 at 8:08 PM

Skandal 1mdb nmpak makin trserlah kbocoran nya.mkin d tutup mkin tbuka satu demi satu rahsia.d tmbh lgi xda penjelasan dri 1mdb sndiri.nmpak sgt lh bersalah.secara ringkas nya 1mdb xda
faedah kpd negara.presiden mgaut untung msuk poket sndiri tpi sgala hutang piutang rakyat yg byar.xbgun lgi ke org dlm 1mdb tu..??????

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 18, 2015 at 9:03 PM

Kalah buku cerita Harry porter ni.
Bersambung-sambung.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 18, 2015 at 9:03 PM

Silap2 hb.. grup 1mdb ni mati kelak.. Rmi p kencing atas kubur diorang
Masa hidup kuat kencing org !
Barua sungguh

....................
Reply To This Comment ...................
September 18, 2015 at 9:32 PM

Wsj has lost all credibility.. liers.. n all these reports coming from blogs yg syiok sendiri.. dosa free tu..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 18, 2015 at 10:35 PM

Sejak bila kita mudah percaya media barat? Kita perlu lebih berhati2. Lebih baik mohon petunjukNya... yakin padaNya. Kita tidak perlu terburu2 ingin menghukum orang... ianya milik Allah. Keghairahan kita kini hanya memberi ruang musuh2 bangsa dan agama mengambil peluang. Kalau kita yakin padaNya..kita sepatutnya lebih sabar dan tidak cepat melatah. Sejarah membuktikan kita umat islam mudah berpecah kerana perbezaan pendapat. Kita perlu yakin mereka yang bersalah tidak akan terlepas spt yg berlaku DSAI... bagaimana penyokong tegarnya akhir nya ramai yg meninggalkannya. Walaupun hampir 15 thn dia cuba lari dari hukuman... tempih itu kita menyaksikan melayu berpecah kpd tiga dan kaum lain ambil peluang utk bersatu dan menuntut mcm2 dan islam sebagai agama rasmi mula dipertikai dan isu2 penggunaan nama Allah dan lain2 lagi mula berbangkit sehingga ade bkn islam cuba nk jadi peguam syariah???



....................
Reply To This Comment ...................
September 18, 2015 at 10:47 PM

@gabenor johortapi saudara klik dan baca juga, kan ? siap antar komen lagi hehehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 18, 2015 at 10:56 PM

@gabenor johor
Then why not SUE? Ada berani?

....................
Reply To This Comment ...................
September 18, 2015 at 11:45 PM

Heran...dulu bukan main lagi ngauman dia 1Malaysia..sama rata..sama rasa hingga bergelar Ajibgor. Alih2 bila dah tersepit pandai pulak menganjur himpunan Melayu setelah kau lenyek terkulai-layu dgn penghapusan DEB & ISA atas dasar Liberal kamu. Pengkhianatan Najib terhadap agama, bangsa & negara cukup parah untuk dimaafkan.

Sebelum ini kita anggap Anwar Ibrahim adalah pengkhianat. Akan tetapi, malang menimpa sekali lagi bila kerajaan kita pimpinan Najib melantik APCO Worldwide, sebuah firma perunding antarabangsa yang dikuasai Yahudi sebagai Penasihat & Consultant.

Kerajaan Umno- BN telah memberi kontrak bernilai jutaan ringgit untuk APCO syarikat Yahudi itu menasihati Najib mengenai imej beliau yang tercalar di dalam dan luar negara.

Syarikat milik Yahudi itu juga menjadi penasihat utama kepada Duta Malaysia ke Amerika Syarikat, Jamaludin Jarjis ketika itu.Sumber mengatakan antara misi utama APCO dan Jamaludin ialah memintas sokongan meluas Anwar dikalangan ahli politik, cendekiawan dan tokoh korporat di Amerika Syarikat, khususnya apabila perbicaraan terhadap tuduhan liwat bermula bulan depan. APCO juga dikatakan diberi misi untuk membantu mengatur perjumpaan antara Najib dan Presiden baru Amerika, Barack Obama.

Najib jugamerestui perlantikan APCO setelah menghadapi krisis keyakinan terhadap kepimpinannya berikutan tuduhan yang mengaitkan beliau dengan skandal pembunuhan warga Mongolia Altantuya Sharibuu dan rasuah komisyen pembelian senjata semasa beliau menjadi Menteri Pertahanan.

Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif APCO Margery Kraus telah melantik Paul Stadlen yang sebelum ini bertugas di London, bertindak sebagai pengarah urusan di Malaysia bagi membaiki pengurusan hubungan media dan reputasi antarabangsa.

Antara pegawai kanan APCO ialah bekas Duta Israel ke Jerman, Shimon Stein yang pernah berkhidmat dalam kerajaan Israel untuk tempoh panjang. beliau adalah pakar polisi ekonomi dan hubungan antarabangsa.

Beliau adalah individu penting dalam pentadbiran dua bekas Presiden Amerika, Bill Clinton dan Jimmy Carter, selain menjadi bekas ahli lembaga pengarah Yayasan Jerusalem dan Institut Sains Weizmann.

Seorang lagi pegawai kanan APCO ialah Itamar Rabinovich bekas duta Israel ke AS dan Ketua Perunding Israel dengan kerajaan Syria ketika Yitzak rabin masih menguasai kerajaan.

Kepentingan Najib akan dipantau oleh pengurusan APCO yang turut merangkumi John W Magaw. Magaw pernah berkhidmat sebagai Pengarah Agensi Perisikan AS dan Pengarah Biro Alkohol, Tembakau, Senjata Api dan Bahan Letupan, selain menjadi ejen khas dalam Biro Sekuriti Presiden.

Individu penting yang lain dalam APCO ialah bekas senator AS, Donald W Riegle Jr; Bekas Duta AS, J Stapleton Roy dan bekas senator serta duta AS, Jim Sasser.

APCO yang bertindak memberi nasihat dalam aspek politik, perdagangan, kewangan dan kumpulan media, ditubuh pada 1984 dan berpengkalan di Washington.

Selain memiliki 28 cawangan di Amerika, Eropah, Timur Tengah, Afrika dan Asia, APCO turut memiliki pejabat di Tel Aviv, Israel.

Tak cukup dgn itu, Najib membenarkan Banker Yahudi, Goldman Sachs bertapak masuk ke dalam negara dgn tujuan untuk meraih duit berbilion-bilion US$ melalui satu skandal tersembunyi yg hanya diketahui oleh Najib, Rosmah, Jho Low, anak Rosmah & penasihat yahudi. Kesudahannya, Najib terperangkap dgn umpan Yahudi Dan menerima bala kerana derhaka kpd Tun Mahathir & khianat pd bangsa & negara.

....................
Reply To This Comment ...................
September 18, 2015 at 11:52 PM

Kalau WSJ telah melakukan pembohongan dan fitnah, mengapa tak saman mereka? Najib dah berapa kali kata nak ambil tindakan undang2 terhadap mereka, namun sehingga kini senyap sepi sahaja.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 12:21 AM

Tak payah;ah nak ulas benda yg kita tak tahu...

Kalau dengar dari berita yahudi memang semuanya tak baik...

Jgnlah jadi lebih yahudi dari yahudi tu sendiiri...

....................
Reply To This Comment ...................
September 19, 2015 at 1:17 AM

Kenapa nak tunggu WSJ tunjuk baru "pihak wan emdibi sedang bertungkus lumus mencari"?

Selama ni buat dek je ke?

Buta sangat ke org2 dalam wan emdibi tu?

Atau dah 'dibutakan'..?

....................
Reply To This Comment ...................
September 19, 2015 at 1:20 AM

Hai.. berkokok lagi gabenor mangkuk tingkat ni.. ingat dah lama sepi dah jadi celik dah.. rupanya sama je mcm makhluk2 dalam wan emdibi tu..

"..DIBUTAKAN.."

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 6:28 AM

EXPLAINING AWAY THE TRUTH

It is no good at all to conjure all sorts of reasons to explain away truth:

One could subscribe to truth
only when one has self-respect in the first place;

When a man tells untruths, he has no respect for himself and little would he do better for others except for his own gain;

And when a man tells lies, he has a tendency to forget:

With one lie after the other,
eventually he would be caught
in his own tangled web:

Najib dan kuncu2 semua,

Bilakah anda akan berhentikan perbuatan yang keji ini?

Berapa "casualties" dah terjadi, kezaliman, periok nasi dipecah, kehidupan dikucarkacirkan dsbnya

Wahai ahli umno,....dimanakah akal mu?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 7:58 AM

Ya.. x perlu ulas
Tp kenalah siasat..
Dok kata yahudi jahat..
Tp p berkawan dgn yahudi
Sah lah lebih jahat dr yahudi
Bila dah kantoi.. guna melayu
Heret melayu merata jalan.. berhimpun konon...
Celaka lah mereka ini

....................
Reply To This Comment ...................
September 19, 2015 at 8:45 AM

puncanya satu..najib tk bercerita akan cerita yg diceritakan oleh pencerita maka cerita itu jd lah cerita.....pencerita bebas bercerita akan cerita yg di ceritakan...adakah salah pencerita bercerita akan suatu cerita jika ampunya cerita gagal bercerita akn cerita yg diceritakan.....najib..cer cite..la ni kaly bercerita dikatakan nk tumbang kerajaan..tangkap..lama lama separuh rakyat msia masuk lokap..untung tak..untunglah pd yg supply makanan lokap..yg rugi...rakyat...jangka masa panjang...tk guna cerita lah sb dah jenuh cerita...tgu lanskap baru dlm dunia politik..yg akhirnya tk guna bercerita pd anak cucu..malu je kalu cerita..kerana satu cerita...hancur negara yg kita cinta..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 9:01 AM

salam,
terima kasih atas tulisan yang berterusan berkenaan 1mdb ni. saya yang dok ikut hal ini pun dah tak faham dah dan kehilangan jejak. moga bro terus tulis hal berkenaan dan berfakta. selagi perkara ini tidak dapat memahamkan orang yang dok ikuti perkembangan 1mdb ni, memang tak habis cerita. apa yang 1mdb dok jawab ialah laporan salah, salah guna fakta, fakta salah, silap faham dalam bentuk sastera klasik tanpa fakta. asyik kata tunggu audit, tapi audit tak dapat dokumen yang dikehendaki, tunggu siasatan pac, tapi ahli pac dirasuah jawatan, tunggu siasatan polis, tapi polis kata tak terima laporan, tunggu siasatan sprm, pegawai sprm diugut tukar pejabat (kecut telur terus). jadi tak ada la yang berani. semua dah gentar dan takut, nanti masuk peti sejuk. so bro, kipidap. selagi bro tulis isu ni, bermakna tak selesai la lagi. tapi kalu bro jadi pegawai penyiasat, dah jumpa la duit tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 10:51 AM

@Anonymous

Isu 1MDB ni boleh buat filem bersiri macam Narnia, Lord Of The Ring, Harry Porter, banyak sangat sirinya,

Mungkin Hollywood boleh buat filem mengenai isu pelaburan 1MDB melibatkan RM 15.4 bilion yang tak diketahui dilabur dalam bidang apa dan di manakah lokasi perlaburan tersebut.

Tajuknya 1MDB : The Invisible Investment

Lepas tu pelaburan pasal pelaburan di Cayman yang kononnya dibawa ke Singapore dan berubah dari tunai ke aset ke unit.

Tajuknya 1MDB : The Transformation of USD 1.103 Bilion

Kemudian buat lagi cerita pasal misteri 1MDB beri hutang kepada Petrosaudi sebanyak USD 700 juta kemudian USD 500 juta, lepas tu beri lagi USD 350 juta kononnya dah dapat semula semua hutang itu dengan keuntungan USD 488 juta, tapi wang itu tak tahu di letakkan di mana.

Tajuknya 1MDB : Journey of USD 1.55 bilion

Boleh box office filem bersiri 1MDB ni, kalah Narnia, Harry Porter dan Lod of The Ring.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 10:53 AM

@gabenor johor

Sekarang ni Suboh Mat Yassin dan Nik Faisal dua orang kuat SRC dah hilangkan diri, tapi kita bimbanglah, makin banyak isu melibatakan 1MDB dan Najib ni terbongkar, mungkin ada lagi yang akan dijumpai mati kelak dan disabitkan dengan alasan yang bukan-bukan macam isu Kevin Morais sebelum ini.

Tapi api mana boleh bungkus guna kertas, akan terdedah jua.

Sedarlah semua.

Salam ikhlas daripada,

Abu Bakar

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 10:58 AM

@Anonymous

Lebih baik saudara suruh Najib hentikan semua ini, sila Najib dedahkan apa sebenarnya derma USD 700 juta @ RM 2.63 bilion itu, sekejap derma untuk parti, sekejap derma untuk kerajaan, mana satu yang betul ni?

Kalau untuk parti, mengapakah tak ada dalam penyata kewangan UMNO tahun 2013 menengai derma USD 700 juta @ RM 2.63 bilion ini?

Kalau derma untuk kerajaan pula, sila terangkan dalam peraturan mana yang yang membolehkan wang milik negara disimpan dalam akaun peribadi mana-mana individu seperti yang disimpan dalam akaun Najib itu, siap bawa lari ke Singapura lagi, sila berikan penjelasannya.

Najib boleh hentikan persepsi ini dengan memberikan keterangan dan penjelasan yang jelas, tak payah berpura-pura lagi, dah buat salah tu mengaku sahajalah, lagi satu pihak berkuasa pun, anda diamanahkan untuk kuatkuasakan undang-undang bukannya bersubahat dengan golongan penjenayah kerana anda dibayar wang atau diberikan habuan tertentu, di akhirat kelak anda semua terutama Khalid Abu Bakar nak jawab apa?

Najib buat taik seluruh negara tanggung bau busuk.

Sedarlah semua.

Salam ikhlas daripada,

Abu Bakar

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 12:29 PM

Encik yg bodoh agama diatas...Allah kurniakan otak tu urk berfikir. Da terang2 pondan bugia tu menipu lg nak mengelak? Agaknya encik ni la salah sorang yg akan kepanasan nanti psl menyokong penipu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 1:06 PM

Ini kes senang kaotim aje, minta seorang pi Arab Saudi buat lapuran polis siasat mengadu ada kemungkinan penyelewengan antarabangsa berlaku di Arab Saudi sebab wang yang didakwa sudah dibayar tapi tiada pengesahan mutlak dari si penerima di Arab Saudi. Minta siasatan terperinci Polis AS.. siaplah. Buat macam lapuran PSI kat Thailand.

Ahill

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 19, 2015 at 4:26 PM

Hrp2 SPRM dpt check tong2 simen sekitar negara seberapa segera !!

....................
Reply To This Comment ...................
eri
September 19, 2015 at 4:35 PM

hg xtau ka dna melayu ada keturunan dna yahudi???

....................
Reply To This Comment ...................
eri
September 19, 2015 at 4:37 PM

menarik tu suh hollywood buat filem...ermm mintak2 jgn selit kak mah dlm unsur2 porn dah la..,takut berbulan kang xleh makan nasik....hahaha....

....................
Reply To This Comment ...................
September 19, 2015 at 10:24 PM

sapa nk p arab saudi kan.. igp ada,sana ksn pun ada sana bro..stg depa tangkap u..

....................
Reply To This Comment ...................
September 20, 2015 at 1:48 AM

Kita hidup di zaman ada undang2..
Bukannya zaman guna hukum rimba lagi..
Peguam ada ramai..
Peguam negara pun ada..

Jadi..
Kalau benarlah dakwaan akhbar 'yahudi' tu salah..

Apa lagi..

SAMANLAH!!!

Ini tidak..

Dok nafi sana..

Nafi sini..

(Xnak guna la istilah nafi ni, formal sangat - biasa orang sebut DALIH sahaja)

Dok berdalih je..

Kita yang mendengar dalih ni yang naik letih..

Satu lagi..

Paper 'yahudi' xboleh pakai..

Tapi senarai penasihat yahudi boleh pakai pulak..

Pening sungguh..

*p/s: Teringat cerita 3 Abdul, bila Tuan Saddiq Segaraga guna

"TUAN PENASIHAT 25%"

....................
Reply To This Comment ...................
September 20, 2015 at 1:50 AM

Di mana akalmu?

Jawapannya: DI AKAUN BANKNYA LAH..

....................
Reply To This Comment ...................
September 20, 2015 at 1:52 AM

Silap2 din pun xjumpa.. sebab duit tu dah habis kena joli..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 20, 2015 at 2:52 AM

Hantar Rani Kulup la suruh dia buat 1000 repot polis kat sana pulak.. repot yang dia buat kat sini haritu dah habis kena bakar kat menara 1 bukit aman..

....................
Reply To This Comment ...................
September 20, 2015 at 9:34 AM

Gabenor,
Buang nama Johor belakang tu. Pakai gabenor je sudah. Gabebal pun cantik gak. Lebih sesuai. Jangan bagi malu orang Johor lah! Dah cukup nama Bugis tercalar!

....................
Reply To This Comment ...................
September 21, 2015 at 12:08 AM

GABENOR

= GAyung BEbal bebeNOR

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 22, 2015 at 11:27 AM

@Anonymous Selasa depan kami akan sue. (Entah berapa banyak selasa depan tu).

Post a Comment