........... Kemaskini - Tun Mahathir - RM2.6 Bil itu Derma ? Jangan Fikir Rakyat SeBodoh Itu ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Kemaskini - Tun Mahathir - RM2.6 Bil itu Derma ? Jangan Fikir Rakyat SeBodoh Itu !

Wednesday, August 26, 201543comments

KEMASKINI 7:10 pm - Saya baru hubungi pihak penganjur majlis dan diberi 3 no untuk rakyat hubungi untuk sebarang pengesahan mengenai majlis .

En Razali Alias - 019 7444437
En Osmarizan - 019 7999940
En Azhar - 019 7775897

                                             *********************************
.

Program Bicara Negarawan Bersama Tun Mahathir di Pasir Gudang JB pada Sabtu 29 Ogos seperti di atas adalah BENAR. Bukan Spin.

Diharap rakyat di selatan tanahair terutamanya sekitar JB dapat meluangkan masa dan menunjukkan sokongan anda kepada perjuangan rakyat yang dibawa oleh Tun Mahathir.

                                      *************************************

Sepertimana yang diluahkan oleh Tan Sri Sanusi dalam artikel sebelum ini ( KLiK ), Tun Mahathir melalui artikel terbarunya The 2.6 Billion Donation ? , turut sama menimbulkan persoalan BENARKAH DANA ITU DERMA ?

Pemimpin2 Umno duk mencanangkan ke seluruh negara ( well, actually audien mereka adalah ahli2 Umno cuma kenyataan2 mereka diambil oleh media maka seluruh rakyat pun turut mengikuti perkara ini ) perihal Derma RM2.6 billion ini tapi adakah mereka berhenti sejenak untuk menilai apakah cerita mereka itu diterima oleh rakyat atau tidak ?

Pemimpin2 Umno boleh beri apajua alasan kepada Derma itu, Zahid juga boleh cakap apasaja bagi menunjukkan kesetiaannya kepada Najib TAPI sejauhmana rakyat mahu menerima alasan2 itu ?

Rakyat Umno sendiri .... saya percaya tidak semua yang boleh terima alasan2 dangkal sebegitu ! 

RM2.6 Billion sebagai derma ? ? ?

2. No one believes or can believe such a huge sum of money can be donated by anyone to Dato’ Sri Najib or to anyone for whatever reason.

Tidak ada siapa percaya atau boleh percaya derma sebesar itu diberikan oleh seseorang kepada Najib atau kepada sesiapapun untuk apajua alasan.

Setakat Zahid menyatakan pernah berjumpa dengan pak Arab ( atau wakilnya ) yang didakwa sebagai penderma itu dan mendakwa ada melihat dokumen transaksi berkenaan, belum cukup untuk menyakinkan rakyat !

6. The new DPM says he has seen the Arab who gave the money. Then let him give proof that this Arab has huge sums of money to give away to Malaysia and many other countries. Which countries. What is the source of this money. What business does he do? What is the name of the bank he uses. Show his account in the bank, the cheques he issued, particularly the 700 million USD. The recipient bank should be holding these cheques.

7. All these information could have been verified by the task force of four. But Najib dismantled the task force by sacking the A.G., sending the head of MACC on leave, and accusing Bank Negara of leaking Government secrets.

Buktikan yang pak Arab itu terlampau kaya sehingga boleh menderma berbillion2 RM bukan saja kepada Najib tapi juga kepada negara2 lain ? Apakah sumber dana itu ? Apa bisness dia ? Bank mana dia pakai ? bla bla bla .... Semua itu boleh disahkan oleh Pasukan Petugas Khas malangnya pasukan itu pula telah dibubarkan oleh Najib .... kenapa dibubarkan ?

Tindakan2 yang meragukan beserta penjelasan yang tergantung .....semuanya bukan hanya menimbulkan persoalan malah menambahkan lagi persoalan di minda rakyat !

Dahlah alasan bodoh, penjelasan pun bodoh, bertindak pun bodoh ..... halo! Rakyat tak sebodoh itulah !

Apa dah jadi kepada BAKI Derma itu ? Kenapa tidak ada sesiapa mahu berikan penjelasan bab baki itu ? Kenapa di bawa keluar pula ? Kan alasannya untuk memerangi pengaruh Yahudi melalui Dap di Malaysia ..... kenapa dibawa keluar ke Singapura pula ?

Kenapa akaun di Singapura itu dibekukan ?

Kenapa tidak ada penjelasan ? Kenapa ahli2 Umno tidak bertanya hal ini kepada pemimpin2 yang beri penjelasan Derma itu ?

Atau mereka hanya tahu beri alasan Derma saja, selebihnya mereka pun blur ? Dan mereka harap rakyat pun jangan tanya banyak2 dan ikut sama ke-Blur-an yang mereka miliki ?

14. Stop thinking that Malaysians are stupid.


PS - Adakah ahli2 Umno sebodoh itu mahu percaya ?

- Saya harap Tun Mahathir akan ulas lebih lanjut di JB nanti !

Share this article :

+ comments + 43 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 6:48 PM

Apalah dia ni tak sudah menyalak ssja nak kerohkan keadaan. Duit rakyat selangor tak hrboh pulak. Sama je duit rakyat tak kira le dimana parti apa pokoknya duiit rakyat kalau benar benar nak menjadi pembela dan pahlawan rakyat. Tak bersni tegur ke atau dapat habuan atau sebab satu kampong gitu. Kalau benar demi rakyat keadaannya adalah sama.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 6:49 PM

Tun M bukan blogger sembarangan. Dia tidak akan tulis sesuatu kalau dia rasakan dia tidak akan dapat membuktikannya faktanya.

....................
Reply To This Comment ...................
hasnul rahman
August 26, 2015 at 7:10 PM

Assalammualaikum wmt,
Saya harap ada pihak atau NGO di kawasan tengah dan utara Semenanjung yg sanggup anjurkan majlis ceramah Tun M seperti di Johor tu selepas Sabtu ni.
InsyaAllah akan ada banyak sokongan untuk itu.

Penjelasan dan ulasan Tun melalui ceramah seperti itu sangat diperlukan rakyat yg cintakan negara, bangsa dan agama Islam.

Sesungguhnya hanya kepada Tun Dr Mahathir Mohamad saja rakyat bergantung harap untuk turunkan Najib dari kepimpinan negara yg terbukti gagal memimpin dan mentadbir Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 7:16 PM

Penerima derma sebenarnya serba-salah. Jika mengaku pernah menerima derma tu, mesti ahli2 di peringkat akar umbi pasti akan mengamuk kerana mereka akan persoalkan kenapa derma itu tidak diagih2kan kepada mereka. Jika tak mengaku, lagi parahlah tuan presiden sebab tuan presiden dah cakap soal dana politik. Tapi penerima dana politik tak berani nak mengaku. Hehehe...habislah Ah Jib Gor...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 7:24 PM

Salan DT,
1. Saya lebih nampak duit "derma" sama dengan duit USD700 juta yg selalu disebut2 & dipertikaikan dalam Wan Md Draman Derus (Wan-Em-Dee-Bee) tu...
2. Kebetulan? Kemungkinan ya = kecil, Kemungkinan tidak = besar..
3. Kenapa tak di "derma"kan USD500 juta atau USD1 biliyon trus..pelik nila ni..
4. Kalau nak bagi dlm RM, lebih baik bagi RM2.0 bil atau RM2.5 bil atau RM3.0 bil
5. Bau hanciaanngg..
Wallahu'alam..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 8:59 PM

Duit yang dimasukan ke dalam akaun peribadi adalah pendapatan tahun semasa yang perlu dibayar cukai. LHDN perlu bertindak mengenakan cukai tersebut yang merupakan tanggung jawab setiap individu tanpa mengira kedudukannya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 9:26 PM

Sedih melihat Negarawan Tun kerana tidak mahu menerima kenyataan.

Kan SPRM dah mengesahkan RM 2.6 B itu, duit derma. Bukan duit 1 MDB.

TPM Zahid pun dah menjelaskan beliau dah lihat dokumen2 yg berkaitan dan tahu siapa penderma itu.

Apa2 pun, Kalau Tun nak teruskan bicara tu, takde siapa nak menghalang.

Hanya diharapkan Tun dapat bercakap benar la ye. Sebab ada dlm rekod, Tun pernah berbohong di hadapan wartawan apabila diminta penjelasan mengenai mata lebam Anwar Al-Juburi. Dengan konfiden, Tun mengatakan Anwar tumbuk mata dia sendiri, padahal apabila siasatan dijalankan, rupa2 nya Rahim Noor (ex-IGP) yg cepuk mata anwar.


Sanusi pulak, kenyataan nya, cuba mengelirukan pemikiran rakyat apabila mengatakan :

"ada juga taktik untuk mengaitkan derma RM2.6 billion sebagai duit untuk lawan dengan Yahudi yang membantu Dap.  .. tak mungkin Yahudi akan membantu Dap untuk mengalahkan kita kerana ... sebenarnya kita lebih rapat dengan Yahudi !

Yang bagi pinjam duit kepada 1MDB itu bank Yahudi. Dan Ceo2 dalam Goldman Sachs itu semuanya Yahudi belaka. Tak mungkin orang akan percaya kita perlu 2.6 billion untuk lawan pengaruh Yahudi sedangkan kita sendiri kawan dengan Yahudi".
 
Sanusi sengaja mencampur adukkan urusan 'BISNEZ' dan urusan 'KUASA DAN AGAMA'. Supaya kelihatan macam ALL IN ONE pulak.

Takkan la Sanusi tak tahu membezakan bahawa :

Pinjaman Goldman Sachs meminjamkan duit kpd 1MDB adalah mengenai 'BISNEZ'. Takde kena mengena dengan yahudi ke, kristian ke, islam ke.

Manakala, bantuan dana yahudi kepada DAP adalah mengenai 'KUASA DAN AGAMA'. Cubaan meruntuhkan dan menguasai Msia sepenuhnya melalui proksi.

Kenapa Sanusi cuba mengelirukan? Nampaknya, Sanusi terlajak kecewa. Kecewa SPRM mengesahkan duit dlm akaun peribadi Najib adalah duit derma. Bukan duit 1MDB. Bukan duit songlap. Sanusi mengharapkan jawapan dari SPRM memihak sangkaan buruknya. Yang menambahkan kekecewaan Sanusi adalah, setiap penjelasan dari pemimpin2 UMNO kemana duit2 derma itu digunakan, makin menjawap persoalan2 dan makin diterima oleh kebanyakan rakyat.

Kalau ditanya, kenapa Najib sendiri tidak menjelaskan ?  Dan kenapa pulak makin ramai pemimpin2 UMNO menyibuk memberi penjelasan ?

Jawapannya, Najib sebenarnya telah menjelaskan pada pemimpin2 UMNO itu. Kan Najib ada kata, kalau ada sesiapa yg mahu penjelasan lebih lanjut, datang lah berjumpa beliau. Beliau sedia memperjelaskan. Tapi bukan secara terbuka.

Kerana itu lah, makin lama makin ramai pemimpin2 UMNO dengan relahati memberi penjelasan kemana wang derma itu dibelanjakan.

Kenapa lah Tun dan Sanusi tak mahu jumpa Najib mintak penjelasan ?

Cubaaaaa lah Tun dan Sanusi belajar menerima kebenaran.

Kan pepatah ada mengatakan "KEBENARAN, MEMANG PAHIT UNTUK DI TELAN".

....................
Reply To This Comment ...................
August 26, 2015 at 9:37 PM

Semoga bro Din tolong siarkan ceramah Tun M kat JB ni.

....................
Reply To This Comment ...................
August 26, 2015 at 9:55 PM

Ahaiii
Apa ke bangang mak enon 6:48 ni.
Ke salah masuk blog, nak cerita bab DEIG ni, g masuk Tranungkite ,tak pun Greenboc

Isu DEIG di Selangor tu, isu kerajaan pembangkang, tak kena mengena dgn Umno atau 2 isu besar Najib.

Lagipun, mmg kerja pembangkkang cakap berdegar2, beli, tipu, tipu kemudian samun. Rakyat Selangor kena hantam mamat Azmin ni.

Syuh syuh main jauh2

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 10:03 PM

Mana pergi baki nya ???

BAKI telah di-BANGSAT-kan oleh se-SEORANG...

....................
Reply To This Comment ...................
August 26, 2015 at 10:52 PM

@Anonymouskepada pro najib, contohilah cara saudara ni komen. Bukan memaki hamun mencarut mcm najib. Kalau elok bahasa, tak lari topik dan tidak guna huruf besar semua.... takde masalah saya nak siarkan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 11:15 PM

Kalau betul Najib dah jelaskan tapi kenapa jawapan sentiasa berubah2 cuba cerita boleh? Kenapa sorang kata derma untuk dana politik lagi sorang kata derma untuk lawan Isis sorang lagi kata untuk lawan Yahudi dan Dap? Ketahian apakah ini?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 11:15 PM

Knapa najib tak mengaku waktu kes nie mula dibongkar???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 26, 2015 at 11:15 PM

Anon 9.26 pm,

Tak usahlah ko nak ungkit apa yang pernah Tun buat dulu. Sepanjang 22 tahun jadi PM, kesilapan Tun hanyalah sekadar 1% sahaja. Ibarat taik cicak yang jatuh dalam kolam renang. Berbanding ngan PM yang baru ni peratus kesilapannya adalah lebih besar meskipun tak sampai 10 tahun berkhidmat. Jauh beza tu, macam langit ngan bumi.

Kesilapan sebenar Ah Jib Gor ialah GAGAL mengakui bahawa duit derma tu telah masuk ke akaun peribadinya. Bila isu ini mula2 meletup, ada tak Ah Jib Gor mengaku ? Susah sangat ke mengaku ? Kan bagus kalau awal2 lagi dah bersikap jujur.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 12:25 AM

Ada...dia kta "sya x guna utk pribadi, htr surat BODOH melalui loyar buruk nya ke wsj, set up taska pos, buang org sana buang sini, transfer org sana sini...last2 "donation dari ATUK dia" utk dana politik, kmudian is, kmudian ahlil sunnah, kemudian jews dap.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 12:25 AM

@Anonymous
Salam DT & Anon August 26, 2015 at 9:26 PM..

1. DPM ckp derma drp AS utk "KERAJAAN"
- sebelom ni dana politik parti
2."Sanusi pulak, kenyataan nya, cuba mengelirukan pemikiran rakyat..."
- Sebenarnya, ulasan pasal DAP & Yahudi ni datang drp Ketua Umno Bahagian Kuantan, Datuk Seri Wan Adnan Wan Mamat
Lihat sini: http://www.sinarharian.com.my/edisi/pahang/bukan-malaysia-sahaja-terima-sumbangan-1.419935
3. Jadi, soklan skrg duit "DERMA" tu utk parti atau kerajaan?
4. Kalau Parti, maknanya UMNO lah kan? Knp sejak 2013, MT tak tau sehinggalah WSJ dedahkan?
5. Kalau utk kerajaan, knp takde penjelasan kpd BN? Knp hanya UMNO di heret ke dalam isu ni?
6. "Najib sebenarnya telah MENJELASKAN pada pemimpin2 UMNO itu. Kan Najib ada kata, kalau ada sesiapa yg mahu penjelasan lebih lanjut, datang lah berjumpa beliau. Beliau sedia memperjelaskan".
- Maknanya belom jelaskan lagi lah kan? Apa yg di jelaskan? Knp tak terus jelaskan? Knp nak minta jumpa lagi utk jelaskan lbh lanjut? Susah sgt ke nak jwb soklan2 yg dikemukakan? Perlu privacy ke walaupun di kalangan ahli UMNO...?
7. Kalau dah ada penjelasan, knp ulasan drp pemimpin2 berbeza..?
Sekajap dana politik, pastu derma utk kerajaan, pastu utk lawan DAP/Yahudi?
8. Tak perlu utk TDM & DSSJ utk jumpa PM, soklan tu dtg drp rakyat yg 30 juta nihh..Jelaskan je laaa...kecuali mmg ada sesuatu yg tak betul...
Semua ni memeberikan persepsi NEGATIF kpd imej UMNO, BN serta Negara Malaysia..tidak kah Tuan tak langsung terfikir semua ni..?
Wallahu'alam

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 12:42 AM

"Kebenaran memang pahit untuk ditelan"... Macam terludah ke muka sendiri je hujah tuan. Pak Lah pun akan senyum sendiri kot if terbaca hujah lawak tuan ni.

Pak Lah yang selamba je telan pahit 2009, turun dengan hormat & bermaruah walaupun penggal beliau belum tamat, walaupun tak mencetus any Perception. So, kenapa pahlawan tuan itu masih tetap nak duduk atas even telah cetuskan macam2 Perception kini...? Siapa yang tak mampu telan pahit ini? Tun or Sanusi or pahlawan tuan or tuan sendiri yang memang pahit untuk telan kebenaran...?

Tuan berhujah tentang SPRM mengesahkan itu derma. Tuan faham ke kenapa SPRM terbatas by katakan itu derma? Sebab setakat itu sahaja kuasa SPRM dalam isu 2.63B ini, juga setakat itu sahaja bukti jelas perjalanan duit itu dari Falcon Bank to Ambank. SPRM tiada kuasa untuk tanya or siasat Falcon Bank ini, tiada kuasa untuk soalsiasat penderma itu. Bank Negara yang sepatutnya & mempunyai hak mutlak untuk siasat perjalanan derma ini.

But, tuan kena ingat yea, isu duit dari SRC internasional masuk bank pahlawan tuan ini atas nama 'CSR' masih dalam siasatan SPRM. Buktikan pahlawan tuan benar by suruh la Nik Faisal, Mohd Suboh & Jho Low ini pulang then menghadap SPRM. Susah apanya untuk kesan kemana mereka2 ini menghilang pe. Semak dalam imigresan pun dah boleh tau mereka ini keluar dari Malaysia then menuju kemana. Senang kan, kan, kan....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 1:11 AM

@dinturtle

cuba jawab pulak, kenapa SPRM di kacau oleh polis ?

kenapa najib kacau PAC ?

Kenapa Ketua Peguam Ditamatkan perkhidmatan sedangkan siasatan sedang berlangsung ?

kenapa Muhyiddin yasin dan safiee afdal ditamatkan perkhidmatan dalam kerajaan ?

Kenapa Najib perlu ambil masa lama sangat untuk saman WSJ ?

sekian terima kasih

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 2:42 AM

Banyak tanda tanda awal sebelum ini telah yang menujuk yang Ah Jib Gor Kangkung kurang cerdik. Baru aje selepas dia memang PRU13 yang lalu isu dia dengan Kangkung telah jadi viral keseluruh DUNIA! Dia TELAH menjadi bahan KETAWA seluruh Malaysia kecuali kepada 3 juta ahli UMNO.

Bayangkan sekarang isu yang dia berkata bahawa duit sebanyak $2.6B yang masuk ke akuan peribadi adalah DERMA. Sekali lagi isu ini telah menjadi VIRAL keseluruh DUNIA!!! Pemimpin2 Dunia mesti fikir kita mempunyai Perdana Menteri yang Bodoh atau pun Malaysia ini terdiri rakyat yang BODOH!

Dan sekarang dengan Timbalan Jawa nya yang kita boleh anggap dah sama taraf macam Mahfuz PAS,sudah lengkap team badut Laurel and Hardy untuk memerintah Malaysia. Saya cadangkan saudara2 masuk balik YOUTUBE dan tengok balik semula video KANGKONG,maybe now we know why Malaysia is in this MESS!!!

alfie

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2015 at 2:44 AM

@AnonymousRakyat tertanya2 kenapa mamat 2 orang itu hilang ? Sebenarnya banyak lagi cerita mengenai 1MDB dan derma yang bakal pecah nanti ...

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2015 at 4:55 AM

@AnonymousMahathir: Anwar mungkin cederakan diri, lapor Berita Harian, 1 Oktober 1998...

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mahathir Mohamad, semalam menimbulkan kemungkinan kecederaan Datuk Seri Anwar Ibrahim sengaja dilakukan oleh Datuk Anwar sendiri. Dr Mahathir bagaimanapun berkata siasatan sepenuhnya akan dijalankan terhadap dakwaan Datuk Anwar bahawa beliau cedera akibat dipukul polis...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 4:56 AM

Bos ko tu nafi kenal jolow tup2 keluar gambo dlm kapal...kihkihkih
Benda kecik gini pun dia bohong lagikan 2.6b....1mdebe berutang oiii tetiap bulan kene bayo..mana dtg duit nak bayo cer ko tanya bos beso ko tu jawap kat sini.upah dah dpt keje kena buat la...jawap lah komen sumer kat atas ni jgn ikut tuan ko xleh jawap lari..aku tgu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 5:26 AM

Wahai anon mangkok 6.48pm

Kes selangor tu...biar org selangor uruskan. Aku bukan rakyat selangor..so tak nak masuk campur. Lagipun kerajaan selangor kan pakatan rakyat...what do you expect from them anyway? For sure hancus punya. Time ni la sepatutnya bn selangor yg lembik tu bertindak. Tp apa depa buat...maintain lembik...auwwww

Tapi dlm isu ini...ia melibatkan ajib dan geng dia yg jadi kerajaan dan ia melibatkan seluruh rakyat malaysia termasuk kami tau tak? sebab tu la kami bising..

Hal peribadi pun libatkan umno apehal? Org camtu jugak ko nak sokong bagai....patutla ajib cakap org2 mcm ko ni bangang...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 5:29 AM

Tau tak kenapa ketua2 bahagian tetap nak sokong ajip? Mgkn...mungkin..depa dah dapat duit tu..disuruh agihkan kepada cawangan....tapi.....tapi.....faham2 je la...hehehe

Klu tak sokong ajip..habis tembelang depa. Klu mengaku...habis depa kena pelangkung oleh cawangan...hehe

Ketua2 bahagian yg tak dapat pulak...lagilah bengang. Apasal depa tak dapat? Hehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 5:31 AM

El ec di en? Bapok bro....bapok. rakyat marhaen je depa berani.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 5:34 AM

Anon 9:26pm ni la contoh mcm ahli umno yg angguk angguk je dengan apa yg diberitahu. Jenis bangang camni memang tak serik2 kena tipu. Dari awal kena kencing pun dia cakap itu kebenaran? Aduhai...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 5:36 AM

Kenapa kaitkan umno? Itu je soalan aku. Kenapa? Duit itu bukan duit umno pun. Buat apa nak libatkan umno? Penjelasan pun kepada umno? Apa rakyat lain tak berhak tau ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 5:38 AM

Betul...dulu dengan angkuhnya mamat nama nik ape entah tu cakap duit juta2 tu milik dia....skrg dia kat mana....dia dia kat mana?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 7:48 AM

ter baek anon12.42....anon 9.26 tue tertelan kapur barus kot dgn duit derma....tue yg meroyan tue tanpa fakta yg kukuh...tun m sindir pon dia x phm...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 7:50 AM

yerr che din ...tlg siar kn full video.. da lama x dgr ucapan tun m ....terbaru

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2015 at 8:20 AM

"Kalau ditanya, kenapa Najib sendiri tidak menjelaskan ? Dan kenapa pulak makin ramai pemimpin2 UMNO menyibuk memberi penjelasan ?"

Maaf tuan - Kerana memberi penjelasan kepada banyak orang secara persendirian itu lah yang membuatkan setiap penjelasan yg diberikan kepada pemimpin2 tu tak sama. " Pada saya ada kemungkinan penjelasan diberikan mengikut takat penerimaan pemohon penjelasan". Kalau yang minta penjelasan itu jenis dungu ckit dan mudah percaya Najib bagi je penjelasan yang boleh orang gelakkan,
Buat orang makin konfius.

Kenapa tak berani bagi penjelasan secara terbuka? Kerana najib takut ada soalan-soalan yang akan di Tanya nanti tak mampu beliau nak jawab.

Pendek kata Najib lebih bersedia memberi penjelasan secara satu hala sahaja. Tak boleh personal balik, sebab apa yang dia cakap tu benar-benar belaka, tak ada dusta nestapa.

Hemmm SUMBANGAN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 8:51 AM

@Anonymous

terbaik komen ni :D hahaha

"Kerana itu lah, makin lama makin ramai pemimpin2 UMNO dengan relahati memberi penjelasan kemana wang derma itu dibelanjakan."

ohhh sehinggakan penjelasan yg diberi berubah ubah dan bercanggah antara satu sama lain? hahaha keep it up...dongibap hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2015 at 10:00 AM

Dh 58 thn merdeka tp masih mainkan isu perkauman? Hmm

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 10:03 AM

Kalau derma tak perlulah buat huru hara mcm sekarang. Mmg PM kangkung

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 11:44 AM

Tun dan ts sanusi mmg belajar mencari erti kebenaran dlm isu derma ni. Pasal terlalu banyak penipuan dan kenyataan kurang cerdik. Ada jumpa yg benar2 pengakuan tuan badan? Menerangkan satu persatu?Org lain lebih tahu....tak ke pelik?
Paling penting sprm kata derma...yg mana dlm istilah akta mereka derma adalah RASUAH. Sbb tu siasatan masih berjalan. Tu pun tak jelas ke?
Nak mintak pulak tun dan ts mengadap en najib? Hahahahahaha....lawak la pulak.
Begini bro....HAKIM MAIN MATA SDGN MALING.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 12:01 PM

Encik anon 648...
Sgor nya psl kmi kna byr gst ke? Kena kontrol minyak walaupun jauh da rendah ke? Harga brg naik ke? Kos sara idup naik ke? Duit jatuh ke? Federal sakitkan seluruh msia la samdol!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 12:24 PM

Mak Enon tadi memang pun bengong dulu, kini. selamanya..., lain yg dibincang, lain yg dia komen...!!

Bangang tul lah puak2 nih...!!

....................
Reply To This Comment ...................
August 27, 2015 at 3:26 PM

Ahaii
Kelentong Zahid yg kau dengar dan percaya
Dari zaman Tun lagi, Zahid ni kerja dia tikam belakang sebab mentor dia lagenda tanahair, Anwar Ibrahim
Aku panggil Anwar je, sepatutnya sultan yg bg gelaran ni tarik je darjah kebesaran tu.

Najib dgn Zahid ni mmg tag team dgn Anwar buat kerja underground utk jatuhkan Tun.
Kemuncaknya ialah bila Zahid berucap sebagai proksi kpd Anwar tttg nepotisme dan kroni.

Tun bagi dia kaw2, sampai menyembah2 mintak ampun maaf.

Tapi barua politik ni mmg muka tembok, Tun masih boleh terima dia dan letakkan pulak dlm barisan kabinet dan VVIP dlm Umno.

Jadi apa panggilan yg sesuai utk Zahid ni?

Seperti kata org kanan no 2, cawangan khas....
Nak tahu siapa yg buat kerja2 kotor ( ugut/tekan) pegawai2 polis dan kerajaan ni....
Walaupun tak sebut nama, kita tahu sangat, orang itu adalah ZAHID.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 27, 2015 at 3:55 PM

Isu RM 2.6 Biliun adalah debat rakyat. Maknanya bukan menjadi hak ekslusif sesiapa termasuk Tun M. PM nampaknya gagal menangani reaksi orangramai terhadap peribadi beliau. Para menteri dan kabinet PM pun gagal menangani reaksi rakyat. Apakah ini salah UMNO sehingga akan dihukum pada PRU akan datang? Sebenarnya ini adalah cakap-cakap sekadar untuk memuaskan hati!!!! Sebagai presiden UMNO kali ini beliau berhadapan dengan cendiakawan, profesional,veteran dipelbagai peringkat cabang,bahagian dan negeri. Tanpa perlu suara dari parti lain, presiden UMNO bakal menempuh jalan sukar untuk meneruskan imuniti kerusi presiden pada hari pemilihan kelak.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
August 27, 2015 at 10:16 PM

1. Dalam istilah SPRM "derma" adalah salah satu bentuk RASUAH.

2. Kalau pun hendak menipu biarlah tetap (consistent) atau sama sahaja dari mula hingga akhir jangan diubah-ubah.

3. Siapalah manusia didunia ini yang boleh percaya ada orang hendak beri derma sebanyak USD700juta kepada seorang yang sememangnya berduit dan mengamalkan cara hidup mewah? Orang paling kaya di dunia pun tak sanggup nak beri.

4. Najib tak perlu tubuh Jawatankuasa Ekonomi untuk pulihkan ekonomi kerana ianya hanyalah membuang masa dan wang. Pakar-pakar ekonomi ini tidak dapat mengubah apa-apa persepsi buruk tentang Najib yang banyak skandal tu.

5. Apa yang Najib perlu lakukan untuk menyelamat ekonomi Malaysia ialah dengan meletak jawatan. Itu sahaja satu-satunya jalan penyelesaian kepada segala kekusutan di dalam negara kita ini.

....................
Reply To This Comment ...................
August 28, 2015 at 8:14 AM

Bukan mainkan isu perkauman ttp bangsa pendatang ini semakin kurang ajar cuba memainkan sentimen dgn tujuan menghapuskan segala kontrak sosial yg telah dimeterai.

Kena ingat, Malaysia ini nama asalnya Tanah Melayu.

Org Melayu sedar utk kemerdekaan dan keamanan mesti ada pengorbanan.

Oleh itu, perbincangan telah diadakan antara kaum supaya kemerdekaan dapat dicapai segera.
Org Melayu bersetuju dgn perkongsian kuasa antara kaum dgn meletakkan syarat utama, antaranya ,agama Islam sebagai agama rasmi negara ini, sultan/raja2 sebagai kuasa tertinggi dan hak keistemewaan orang Melayu terhadap beberapa perkara melibatkan tanah dan kewarganegaraan.

Namun, setelah merdeka kaum Cina khususnya yg menganggotai parti DAP, sentiasa mencari jalan utk merombak dan meruntuhkan kontrak sosial menerusi beberapa siri provokasi sehingga terjadinya peristiwa bersejarah 13Mei.
Rentetan dari peristiwa ini, ISA telah diperkenalkan utk membendung isu perkauman, agama dan kedaulatan negara.
Apa yg menyedihkan, pimpinan Najib telah memansuhkan satu2nya benteng terakhir kesejahteraan kaum dgn menghapuskan ISA.
Lihat situasi sekarang, serangan dan hinaan terhadap institusi beraja, kesyumulan Islam dan hak org Melayu dibuat secara terang2an.

Soalannya kepada Qistina,
Adakah org Melayu patut berdiam diri sahaja apabila serangan/provokasi dibuat.?
Sudahkah Qistina, memahami dan mengkaji sedalam2nya mengapa kontrak sosial dibuat?
Adakah dgn segala demokrasi dan globalisasi org Melayu patut melepaskan sahaja semua milik mereka selama ini.?

Tidak, sama sekali tidak.
Orang Melayu akan terus mempertahankan Islam, bangsa, dan kedaulatan serta keharmonian negara ini dari puak/pihak yg cuba menggugat kami.

Orang Melayu bukan bodoh, bukan bangsat.

Yang memperbodohkan dan bakal mrnjadikan Melayu bangsa Terbangsat ialah kepimpinan yg ada sekarang.

Penentang kontrak sosial sila akur!!!

Najib sila letak jawatan. !!!!

....................
Reply To This Comment ...................
August 28, 2015 at 4:04 PM

Ahaiii
Cuma nak kata hahaha utk Anwar
Tu baru atas dunia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2015 at 3:12 PM

untuk qistina...ini bukan perkauman, nilai dan halusi dulu makna nya seperti di suarakan saudara adzam dan akan memahami nya. sikap tolenrasi orang melayu ada batasnya, jgn disempitkan ngan racist, sepatutnya berterimakasih lah sbb anda di malaysia yg orang melayu nya bersifat tolenrasi terhadap kaum2 lain

Post a Comment