........... Mahu BN Tapi Tidak Mahu Najib Sebagai PM - Apakah Pilihan Yang Ada Buat Rakyat ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Mahu BN Tapi Tidak Mahu Najib Sebagai PM - Apakah Pilihan Yang Ada Buat Rakyat ?

Saturday, July 25, 201599comments

“Adalah penting bahawa media tidak dihukum kerana melaporkan apa yang tidak disenangi sesetengah pihak. Sesungguhnya kami tidak akan mengikuti beberapa negara lain dimana media diarah untuk apa yang boleh dicetak dan tidak,” kata Rafidah.- astroawani.

Rafidah juga kata tindakan itu hanya untuk alih isu/tumpuan rakyat dari masalah sedia ada dan ia tidak menghalang dari rakyat terus memperkatakannya. Lebih ramai rakyat akan kecewa dengan kerajaan.


Membaca komen Rafidah dalam isu 'menghukum' media buat saya terfikir akan satu senario tidak berapa lama yang akan datang, iaitu tatkala rakyat membuat pilihan kerajaan pada PRU14.

Bayangkan keadaan sekarang tidak berubah di mana -

1 - 1MDB masih mengelak untuk menjawab persoalan2 masa lalu mereka. Ya, mungkin 1MDB sudah berubah bentuk berbanding sekarang. Mungkin dah bungkus, mungkin dah bertukar jadi raksasa, hutang mungkin dah langsai, aset dan tanah mungkin dah habis dijual ... whateverlah TAPI persoalan mengenai transaksi2 meragukan masa lampau masih tidak berjawab.

2 - Najib masih tidak mahu buat pengakuan kepada rakyat apakah benar RM2.7 billion didepositkan ke akaun peribadinya

3 - Keluarga Najib masih tidak mahu jelaskan berapakah jumlah dan punca harta kekayaannya yang semua orang boleh nampak ianya jauh melebihi dari pendapatan beliau sebagai PM.

Ya, mungkin Najib berjaya tutup mulut pengkritik dari terus menyoal perkara2 di atas sehingga PRU14 tanpa memperdulikan perasaan kecewa rakyat. 


Sekarang pro Najib begitu teruja menyamakan usaha mahu menyingkirkan PM Najib sebagai ancaman kepada kerajaan dan negara. Rakyat berjaya ditakutkan dengan ancaman2 bakal dikenakan tindakan jika terus menyoal isu2 di atas .... dan hasilnya, Najib berjaya kekal sebagai PM dan mengetuai jentera BN menghadapi PRU14. 

Rakyat ramai yang tidak puashati dengan Najib sebagai PM dan terus memendam rasa.

PERSOALANnya, apakah isu2 di atas akan menjadi perkiraan kepada pengundi dalam membuat pilihan di atas kertas undi kelak ?



Bagaimana kalau perkiraan PRU14 nanti adalah Undi BN = Undi PM Najib ? Atau Najib yang menjadi topik kempen utama PRU nanti, jika mahu Najib terus sebagai PM maka undilah BN ?


Agak2 bagaimanakah keputusan PRU14 nanti ?

Bagaimana pendirian rakyat yang memendam perasaan tidak puashati terhadap Najib, ketika memangkah kertas undi kelak ?

Mereka yang sebelum ini undi BN mungkin tidak akan alih kepada pembangkang tapi adalah menjadi hak mereka untuk protes, samada tidak keluar mengundi atau rosakkan kertas undi sebagai satu2nya cara mengekspresi ketidakpuasan hati terhadap Najib.

Sistem yang kita amalkan menafikan hak rakyat untuk memilih siapa menjadi PM. Kita hanya boleh pilih parti yang jadi kerajaan dan terserah kepada parti itu untuk pilih siapa yang jadi PM kita.

Jadi di mana hak rakyat untuk memilih PM ? Saya timbulkan ini sebagai menjawap 'nasihat' beberapa pemimpin yang mahukan kita akur kepada sistem demokrasi yang diamalkan, maknanya terima sajalah Najib sebagai PM dan buat pilihan pada pilihanraya kelak.

Apakah mereka itu maksudkan supaya rakyat jadikan isu siapa PM sebagai asas pilihan semasa PRU14 ? Apakah Umno BN mahu mengambil risiko itu ?

Sila Jawab Ini ! - Bagi rakyat yang tidak mahu Najib terus sebagai PM tapi masih mahu BN terus jadi kerajaan, apakah pilihan yang ada pada mereka ? Mereka tidak punya masalah dengan BN dan masih mahu BN terus jadi kerajaan tapi mereka tidak mahu Najib !

Jika proses untuk memilih PM itu ada, mungkin tidak akan timbul sebarang usaha mahu menukar PM Najib. Kita rela sabar menanti saat dan waktunya, tapi apakah proses itu wujud ?

Share this article :

+ comments + 99 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 7:24 PM

Betul Din..
Saya nak BN tapi tak nak Najib Rosmah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 7:25 PM

Selagi najib jadi pm jangan undi bn.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 7:29 PM

Senang DUN kepada BN tapi Kerusi Parlimen kepada Pembangkang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 8:01 PM

Saya takkan keluar mengundi..lebih baik jimat petrol dan masa saya. Hehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 8:07 PM

UMNO bukan shj kalah malah akan pupus dari bumi Malaysia jika DSN masih pegang tampok pemerintahan sehingga PRU14.....rakyat kini penentu nasib hidup mati UMNO kerana semua ahli UMNO bacul utk bersuara menegur pemimpin atasan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 8:12 PM

Bila najib nak resign?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 8:15 PM

Bn menang tapi najib kalah...
Tapi org pekan tak nak sokong najib?
Sure org pekan mabuk masa mengundi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 8:20 PM

Kalau tiada jln keluar, kami satu keluarga buat undi rosak atau takyah pergi langsung sbb tmpt kami ni pembangkang kuat. Pd najib....kami tak halalkan apa yg ditipu dan diambil dr kami.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 8:26 PM

Harus diingat dalam PRU tahun 1999, Najib hampir2 kalah di Pekan. Ini adalah fakta yang membuktikan bahawa orang Pekan pernah menolak Najib. Makanya, aku cadangkan supaya isu2 besar yang melibatkan Najib dibongkar habis-habisan supaya rakyat Pekan berfikir dahulu sebelum Najib sebagai perdana menteri.

Saya melihat semua jalan untuk menjatuhkan Najib telah tertutup melainkan jika rakyat Pekan sendiri yang memberikan jalan keluar melalui PRU-14. Saya merayu kepada rakyat Pekan, tolonglah dengar denyut nadi rakyat Malaysia demi menyelamatkan negara daripada hancur. Demi alif, ba, ta singkirkanlah Najib melalui peti undi. Kami sayangkan BN dan bukan pemimpin BN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 8:32 PM

Saya sayang UMNO tapi saya tak nak Ah Jib Gor kerana Ah Jib Gor banyak polisi tak untung M dalam uMno.

....................
Reply To This Comment ...................
Abu
July 25, 2015 at 8:36 PM

Pru yg lepas lepas, saya sentiasa undi bn.. Skang ni, selagi pm najib memerintah, saya terpaksa mengundi pembangkang kerana mengundi bn adalah sama seperti mengundi ds najib..

....................
Reply To This Comment ...................
July 25, 2015 at 8:56 PM

Saya tunggu keputusan agung UMNO akan datang:

1)Kalau Najib tumbang sy sokong UMNO pru-14.
2)Kalau Najib x tumbang,saya nak tengok sape jadi Naib Presiden.Kalau Mukhriz,KJ dan Shafie Apdal jadi Naib Presiden,saya undi UMNO mcm pru-13. :D

3)kalau sama jer mcm sekarang,,sy x keluar mengundi
4)Kalau sama mcm sekarang tapi unity government menjadi kenyataan,sy sokong kerajaan perpaduan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 9:00 PM

Marilah kita solat hajat supaya negara ini terus makmur dan sentiasa di lindungi Allah dari pemimpin yg pelik pelik...padahal selepas sembahyang jumaat selalu kita doakan kpada pemimpin supaya sentiasa di beri petunjuk....munkin isu 1 mdb ini sebagai petunjuk saja supaya kita sentiasa berfikir cara utk jauhi pemimpin sperti ini...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 9:12 PM

Kalau parti lain menang pru14 kerajaan yg terbentuk bukan kerajaan Malaysia ke? BN je ke yg layak bentuk kerajaan Malaysia? Parti lain yg bertanding pn rakyat Malaysia juga.kalau nk perubahan kene la terima sepenuh perubahan.. mana bole colek2 sana sikit, sini sikit. Sistem pilihanraya Malaysia bkn br di gubal.

....................
Reply To This Comment ...................
July 25, 2015 at 9:22 PM

Saya setuju BN dikekalkan cuma tempat Najib diambil alih oleh Muyhiddin sebab sebagai Timbalan patut kerusi PM di pikul oleh beliau. Saya juga tak ingin Najib di apakan cuma bersara sahaja tanpa apa apa timdakan. In good faith.

....................
Reply To This Comment ...................
Umnosokmo
July 25, 2015 at 9:22 PM

Aku rosakkan undi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 9:40 PM

Nampaknya begitulah.Nak popular tp mangsanya UMNO. Kalau 80% orang meluat kat PM. 159% orang lg meluat kat diva Ros.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 9:48 PM

Melayu dlm dilema...
Sebahagian lama mahu kekalkan BN ,sebahagian baru tidak mahu BN..
Umno dlm dilema..
Sebahagian menaruh percaya pada najib..
Yg lain berpatah arang dan percaya pada tuduhan..
Persoalannya adalah..
Di mana melayu berpihak . Pada BN atau UMNO atau pun NAJIb..
Yg pasti bila tiba PRU nanti, UMNO akan karam jika NAJIb masih memimpin jika keadaan masih sama. Sikap tanpa peduli Najib pada melayu menjadikan UMno makin lemah.. Pembangkang memang lemah,tapi mereka satunya alternatif yg ada.. sbb najib, melayu akan kalah walau siapa pun menang PRU. Jadi pemimpin Umno yg lain perlu bangkit menolak Umno kerana seruan rakyat ketika ini tidak mampu. Kalau mereka pun senyap maka habislah riwayat hampir 60 tahun UMno

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 9:49 PM

Satu persoalan yang sangat baik dan sewajibnya difikirkan secara mendalam dari sekarang. Aku yakin majoriti rakyat sememangnya sayangkan parti dan mahukan terus memerintah. Dilihat dari apa yang sedang berlaku sekarang menjadikan rakyat semakin bingung nak memilih dan bimbang kiranya parti kalah. Mungkin kah ini satu kepentingan untuk Najib? Mungkin juga Najib sudah dapat melihat ini dimana rakyat terutama orang Melayu tidak mungkin mengambil risiko.

....................
Reply To This Comment ...................
hasnul rahman
July 25, 2015 at 9:52 PM

Assalammualaikum wmt,
Bro Din, apa yg anda muskilkan itu menimbulkan kesedaran dihati kita semua bagaimana cemasnya Tun Dr. Mahathir memikirkan persoalan itu.
Justeru itulah mantan PM itu melambakkan soalan demi soalan yg tidak mampu dijawab oleh PM Najib mengenai 1MDB dan kemewahan keluarganya.

Hari Raya ini saya telah dikunjungi seorang sahabat dari KL yg singgah dlm perjalanannya ke utara. Dia singgah kerana jalan 'jam' sambil tumpang solat.
Perbualan kami tak dapat lari drpd menyentuh mengenai kisah DSNajib. Kami seangkatan semasa Pemuda dulu.
Apa yg terkesan dari kata-kata sahabat itu ialah, "Kesian Najib. Dia orang baik tapi, nasibnya jadi buruk dan malang kerana beristerikan Rosmah......".

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 9:57 PM

Aku tetap sokong UMNO
#adaakukesah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 10:01 PM

-luv tun m.
tanah air kita yang punya
kita semai kita baja kita siram
menguncup pula hasilnya
harimau hilang entah kemana
taringnya nyaring bengis lenyap terkesima
belang tiada sifatnya
kemana pergi hai laksamana?
kemana pergi hai orang bijaksana?
lenyaplah keramat nikmat
melaung seruan insan
bunyi-bunyian menerusuk alam
tiada...
habis sudah keris di tanam
tombak di benam
meriam di angkut
tanjak di lipat
hai melayu !!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 10:04 PM

Aku sokong najib. Aku sokong umno. Hehehee

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 10:20 PM

Saat dia main dengan dana Tabung Haji buat selamatkan !MDB itulah bukti kesialan pemerintahannya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 10:25 PM

Kalau Najib tak turun,

Undi BN, Najib kekal PM. KJ pun kekal Menteri. UMNo still leader.
Undi PAS, Hadi Awang jadi PM. UMNO mungkin bekerjasama dgn PAS.
Undi PKR, Penjenayah Meliwat Bontot akan bebas akan jadi PM. Cina pendatang jadi TPM.
Undi DAP, Mat Sabu atau Mujahid Rawa jadi PM. Cina pendatang jadi TPM. Normah jadi FLOM.

So, lebih baik undi BN.

Aku dan keluarga ku akan tetap undi BN.

Ingat pesanan Tun Dr M. Jangan kerana marahkan nyamuk, Kelambu di bakar.

Aku percaya, Tun Dr M pun akan undi BN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 10:31 PM

Tadi tengok kat tv..najib p open house raya ngan anak perempuan... Agak2 kak mah dok rumah pikiaq srtrategy apa lagi nak buat

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 10:36 PM

Najib satu hal. Tapi dalam UMNO sendiri 90% yg kat atas tu tak boleh pakai. Sebenarnya aku sendiri dah terima hakikat yg UMNO hampir mustahil untuk di pulihkan. Hari2 makin meluat dan sakit hati. Ubat dia satu sahaja. UMNO dan BN sudah patut direhatkan. Tapi apa alternatif yg ada? DAP pon aku tak nak, apatah lagi PKR yg dok berkiblatkan Anuwar. Harapan aku hanya tinggal PAS.

Pada PRU akan datang, aku akan pecahkan undi. Memandangkan kat parlimen aku DAP vs BN, aku akan undi BN. Tapi di kawasan Isteri aku (ADUN) PKR lwn BN, aku akan suruh dia undi BN tapi parlimen PAS-UMNO aku akan suruh dia undi PAS. Aku cuma harap PRU14 PAS akan letak calon yg dulu PKR bertanding. senang aku nak undi PAS.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 10:47 PM

aku tetap sokong bn...pi mampuslah ideologi DAP KOMUNIS...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 10:55 PM

TPM for PM now...!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 25, 2015 at 11:55 PM

Klu najib masih Presiden UMNO masa PRU 14, sbg pengundi Shah Alam, aku dan keluarga akan undi PAS...tp tengok calon lah. Klu munafik mcm khalid samat..kami takkan kluar mengundi!

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 12:08 AM

orang kelante ore kelanteJuly 26, 2015 at 12:05 AM
Undi protes bro....itu pilihan saya atau duduk aje di rumah... breakfast, lunch and dinner....Hal politik, itu masalah anda dan bukan masalah saya sebab anda memerintah untuk diri anda dan keluarga anda sahaja....SAYONARA BN

ReplyDelete

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 12:33 AM

Saya sangat setuju dgn kawan u memang Najib orangnya baik cuma saya rasa masalah dia ialah Rosmah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 12:38 AM

Apa kata bg peluang kat tentera perintah Malaysia?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 12:51 AM

1) 'Transaksi meragukan' :- Tuan Najib & gerombolannya sampai bila pun tidak akan akui secara rasmi or tidak rasmi isu ini benar or fitnah kerana :-

- Sebahagian gerombolan2 ini tau & sedar seawal 2013 lg sama ada isu ini benar atau fitnah.

- Sebahagian lg, rupa wajah mereka mcm 'terkejut' selepas WSJ keluarkn berita ttg isu ini. Raut wajah mereka, terutama TPM (andaian) mgambarkn seolah2 tahu isu ini pd 2013 tetapi tak sangka 'isu' ini datangnya dr 'tabung itu'. Asasnya pd ucapan tertutup TPM di Janda Baik, "pecat la all board, bkn pecat sahaja, panggil polis siasat. Ini dah jadi beban atas kita".

Kini semua gerembolan tmasuk TPM sendiri membisu, kenapa? Tuan2 fikir & cari la jawapannya...

Ksimpulan dlm isu ini, sbahagian tau terpalit sama seawal 2013 lg, sbahagian lg hanya tau & sedar 'isu' ini slepas WSJ siarkn. Mereka2 ini dlm dilema sama ada diamkn diri & bharap masa akan benam isu ini atau akui then perbetulkan & terima kputusan rakyat pd pru-14 nanti.

Namun sy sgt yakin isu ini sampai bila pun tidak akan di-akui or di-nafi. Dlm isu ini, mnafi sgt mudah & tetap ada implikasinya. Mengakui juga sgt mudah & tetap juga ada implikasinya yg mungkin lbh teruk.

2) Impact on pru-14 :- Ini la yg Tun gusarkn sejak awal 2014 lg. Tun berusaha runding dgn Najib, hantar surat to Najib. Sgt sayang, Najib tak endahkn pdapat Tun, Najib tetap teruskn tarian sambil mdapat tepukkn dr gerombolannya. Nah, sekarang lihat la kesan tarian Najib & bijak pandainya. Makin hari blalu makin sempit/runcing pjalanan crita ini. Rakyat thimpit sama, legacy Malaysia tcalar sama.

FIKIR la Tuan Najib & monggol2nya... Jelaskan la, yakinkan la ttg 1MDB ini tidak bermasalah till rakyat tbeban sama. Sebaiknya tutup terus isu ini buy jual all aset then bayar all hutang, juga tutup terus syarikat ini.

FIKIR la Tuan Najib & monggol2nya... Kami org Melayu mmg sgt tkenal dgn sifat 'amuk' ini, tetapi kami msh tetap Melayu yg msh mampu/boleh maafkn anda semua. Anda tak perlu akui or nafi masalah ini, kami blh 'tutup mata' sbentar. Tapi berani kah anda undur diri dgn hormatnya...? Msj ada masa utk baiki segala silap or salah ini sbelum pru-14.

Kepada pihak2 yg kata Tun pun sama juga did this before, begini la ulasan sy. Tun tidak mlakukan sbiji mcm apa yg telah blaku kini dlm isu 'transaksi2 mragukan' ini. Terlalu panjang jika nak ulas dakwaan pihak ini thadap Tun jika nak bandingkn dakwaan rakyat kini thadap Tuan Najib & bijak pandainya. Boleh terbitkn dlm bentuk buku kot...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 1:08 AM

aku tetap undi Najib ,Umno dan Bn tuk anak-anak aku dan rakyat Malaysia....lain-lain boleh jalan laa.

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 1:15 AM

Saya tak setuju tuan Ong. Klu org biasa melakukan kesalahan akan dihukum ikut undang2 sedia ada. Apa beza pemimpin jika melakukan kesalahan yg sama? Negara ni ada 2 jenis undang2 yg berlainan ke? The last time i've checked its the same for everyone.

....................
Reply To This Comment ...................
ahmad albab
July 26, 2015 at 1:16 AM

kalau xada perubahan pada umno bn aku akan dok umah xmengundi...buang duit buang masa blk johor nak memenangkan ubn...aku bukan ahli parti mana2 politik pun...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 1:28 AM

Tak faham soalan ke?

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 1:43 AM

Kepada pengomen2 pro Najib, jangan lari topik ok. Saya malas nak layan......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 1:48 AM

Saya umno tmn cantek cheras. Kalau najib dan semua menteri selipar tak turun/ditukar saya akan undi pembangkang.

Umno bukan untuk org melayu lagi!!! Kalau masih utk.melayu kenapa gomen susahkan melayu? Minyak, ringgit, Gst, duit hilang, TH, KWAP, menipu dll lgi? Walaupun kesannya menyeluruh kpd smua rakyat malaysia tapi yg paling terasa pastinya melayu...

Jadi rasional!!! Cara utk mengajar MANA2 parti politik ialah dgn mengundi yg lain jika parti yg sedia ada x tunaikan janji dan tanggungjawab.

BN dlm manifestonya ge13 bukan ke nak menyenangkan rakyat? Rakyat makin.senang ke makin susah skrg? Ada 1 janji bahawa minyak x naik tapi lepas ge13 apa jadi?

Jgn buat undi rosak/protes kerana ini akan memungkinkan BN manipulasi undi2 tersebut. Kita undi Pas/PKR. Kalau BN kita blh bg berpuluh2 tahun peluang knp tidak pembangkang? Nak salahkan peliwat? Yg kat dlm BN skrg takde peliwat ke? Nak salahkan kaki agama bodoh? Dlm BN takde kaki agama bodoh gak ke? BN penuh dgn penipu, penyeleweng dan pengkhianat negara dan anda masih nak undi mereka?

APA GERENTI UNDI BN RAKYAT TAK DITIPU DISELEWENG DIKHIANATI LAGI? APA GERENTI UNDI PAS/PKR PUN RAKYAT TAKKAN DITIPU DISELEWENG DIKHIANATI JUGA? TIADA GERENTI ......TAPI BN SKRG MENIPU, MENYELEWENG, MENGKHIANAT NEGARA!!! KENAPA ANDA YG ADA OTAK NAK BIARKAN DIRI ANDA DICABUL BERULANG-ULANG KALI?

Kalau pas/pkr x perform tukar la yg lain pulak!!! SETIDAK2 NYA AHLI2 POLITIK NI AKAN SEDAR KUASA MEREKA TAKKAN KEKAL JIKA KERJA X BETUL!!!

MASALAH DGN UMNO/BN SKRG IALAH MEREKA DA JADI SOMBONG BERLAGAK!!! MEREKA PIKIR APA PUN JADI MEREKA AKAN TETAP JADI GOMEN...TU PASAL MEREKA TAK TAKUT MENYELEWENG, MENGKHIANAT DAN MENIPU RAKYAT!!!

Dulu pondan bugis penah cakap dlm PAU "siapa Melayu tanpa UMNO"...ni saya nak bagi tau bugis bacul sial sekor ni....KEPALA BAPA KO!!! SIAPA UMNO TANPA MELAYU???

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 1:57 AM

Saya faham tapi saya masih harap Najib tidak akan diambil tindakan sebab Kita perlu berjasa kepada Tun Razak sakit hati kalau anak dia di penjarakan. Lagipun TDM semalam juga berkata sedemikian. Saya sangat malu dgn budak cina JLO pada pendapat saya mastermind segala gala 1MDB mustahil Najib begitu fasih dengan pindaan wang seperti pro money laundering dia lah yg timbul semua hal ini. Kalau nak penjara minta pihak berkuasa tangkap beliau dan saman dia betul betul biar dia masuk Sg Buloh. Jadi saya harap rakyat Msia boleh maafkan Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 2:26 AM

Tranfomasi apa pun x nampak..yg nampak Slogan yg buat slogan Billboard yg kaya raya..Hasil x ada....Tranfim naikkan minyak, gst, Brim, hutang sana sini terbang selalu..Tun kata yg perlu hadir yg tak perlu wakilkan aja..Sebab nak lari dri masalah..always wanted to hear only a good news..Actually bad news

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 2:30 AM

Saya setuju seperti kata pengomen diatas yang DS Najib tu memang kelihatannya baik.Tetapi untuk menjadi seorang pemimpin yang berwibawa kita kenalah menjadi seorang yang tegas dan ada pendirian sendiri......tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya Najib terlalu tunduk dan takut kepada orang2 yang menjadi penasihat disekelilingnya .Saya percaya jika beliau dapat mengatasinya insyallah beliau akan kembali diterima rakyat,lebih2 lagi jika beliau dapat mengatasi keegouannya sedikit untuk berbaik baik dengan Tun.Pada saya hanya UMNO sahaja sebuah parti yang sesuai untuk orang Melayu sejak dari dauhulu.

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 2:52 AM

Kalau hendak BN menang tp tidak mahu Najib yg jd PM..semua rakyat mulai skrg tunjuk perasan atau demo. Demo di dpn Putra Perdana..demo di dpn Pejabat Perdana Menteri..demo di Dataran Merdeka..setiap negeri demo pada satu hari yg di tetapkan. Bikin satu surat dgn di tanda tangani 30 juta Rakyat. Kita tidak mahu nanti anak dan cucu kita di sekolah di ajar PM yg ke 6 ialah Bapak Korupsi. Kalau di panggil Bapak Playboy seperti Sukarno maseh ok lg.

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 2:54 AM

Tepat sekali saya sendiri banyak komen kat forum lain supaya Najib rendahkan diri minta tolong dari TDM tak salah kalau orang lebih muda rendahkan ego kalau saya tak silap hanya TDM sahaja bisa selamatkan Najib. Harap saya dgn ikhlas Najib minta maaf dgn TDM dan ambil langkah yr betul betul baik untuk negara bersama sama dgn TDM ini bukan soal proxy atau tidak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 5:27 AM

Banyak polisi2 Najib yang merugikan melayu dan menguntungkan kaum kiasu. Antaranya peruntukan jutaan ringgit untuk SJKC, pemansuhan ISA dan EO, meritokrasi, pemansuhan MECD dll. Begitu jugak dengan dasar2 yang menyusahkan dan meresahkan rakyat seperti rasionalisasi subsidi, rekonsialisasi nasional, GST, BR1M, kenaikan harga minyak dan kejatuhan nilai ringgit. Kesimpulannya, kalau ada virus yang boleh membawa maut, singkirkan virus itu sahaja daripada tubuh badan. Bukannya dengan membunuh tubuh badan itu sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 5:33 AM

1. Adakah isu yang sebenarnya adalah DI MANA WANG 2.6 BIL atau KONSPIRASI ANCAM KERAJAAN BN?

2. Bagi saya soalan itu sahih tetapi isu konspirasi adalah cubaan mengalih isu sebenar.

3. Mengapa lambat dan lembab sangat the 4 tan sris n pac menyiasat kes 1MDB? Takut kerana salah berani kerana benar

4. Tidak ada ancaman langsung penulisan akhbar the edge dan its financial news mengancam keharmonian, keselamatan dan negara malaysia...sebab ini soal najib yang gagal menjawab di msna wsng 2.6 bil?

5. Saje tanya, adakah yb bn peringkat dun dan parlimen telah disogok dengan sebahagian wang 2.6 bil itu? Secara logiknya mereka tutup mulut sebab telah "makan" duit sogokan itu.

6. BN wajib kalah pru14 sebab rakyat marah bukan sebab penulisan the edge, atau sarawak report atau membaca blog DT, APANAMA, JMD, OTSB, DAKJ, ZAM dan sebagainya. Mereka marah sebab najib dan menteri kabinetnya tifak menjawab persoalan pokok tapi terus mengalih isu kepada konspirasi menjatuhkan kerajaan.

7. Wajib kalah jika kembencian ini berterusan dan najib masih jadi pm.

Ingatlah

EXPLAINING AWAY THE TRUTH

It is no good at all to conjure all sorts of reasons to explain away truth:

One could subscribe to truth
only when one has self-respect in the first place;

When a man tells untruths, he has no respect for himself and little would he do better for others except for his own gain;

And when a man tells lies, he has a tendency to forget:

With one lie after the other,
eventually he would be caught
in his own tangled web

Wallahuaklam

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 6:19 AM

Pintu dah tutup bila persidangan ditangguhkan ala junta. Dulu sangat liberal sahingga ISA dihapuskan kini kuku besi.

....................
Reply To This Comment ...................
Malaysian Cybertrooper
July 26, 2015 at 7:26 AM

Salam Sdr. Din.
Suatu ketika dahulu saya pernah menyatakan bahawa saya berpendapat yang sudah tiba masanya Malaysia mempunyai satu lagi parti baru yang:
1 - Lebih Ultra Melayu
2 - Benar-benar memperjuangkan apa yang sepatutnya diperjuangkan UMNO

Ketika itu Sdr. Din menyatakan bahawa kita tidak perlukan parti baru tetapi UMNO yang ada ini harus diperbaiki.

Hakikatnya Din, dengan begitu banyak isu-isu besar kini dan para pemimpin yang dengan jelas dan nyata cuba bersekongkol menutup onar (sehingga sanggup mengeluarkan jawapan-jawapan yang boleh kita katakan sebagai "BANGANG") demi menjaga kedudukan mereka telah menunjukkan bahawa UMNO tidak dapat diselamatkan lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 7:29 AM

@Ong Poh Leong

@ Ong Poh Leong

saya bersetuju dengan Unknown 1.15

undang undang tidak mengira warna dan jenis kulit; pangkat maupun darjat. kalau betul bersalah, biarlah menjadi contoh kepada yang lainya. untuk pendapatkan kefahaman yang lebih, disertakan website sebagai rujukan:

http://www.apanama.my/2015/07/memperingati-43-tahun-skandal-watergate.html

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 7:37 AM

@Ong Poh Leong

@ Ong Poh Leong

ada kah anda ingin mengheret Tun ke londang dimana najib berada sekarang, supaya sama sama ternampak kotor? saperti kata Tun, masanya sudah berlalu. bukan sekali tetapi beberapa kali sudah bertemu tapi jawab najib pada Tun : "CASH IS KING", secara tak langsung dia telah memperlekehkan Tun. nah! sekarang nih kamu nakkan dia berbaik dengan Tun. aku rasa lebih baik dia seselaikan masaalah dia sendirian atau bersama penasihatnya. sendiri dah gatal, biar sendiri yang garu.

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 8:38 AM

smlm tgk berita... ahmad said..dia ckp nk kuar dr bn .tp still wakil rakyat bn...kiiiki

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 8:44 AM

iye tu..tp saya ni rs mcm xyakin dh dgn pemerinthn skg...jika xtukar pemimpin kite merana..klu tukar pemimpin....ntah mcmn plk..minyak n brg2 yg dinaikkn tu emg sah la xditurunkn blik...
# ntah la nk kate cmne ag...

....................
Reply To This Comment ...................
Pengundi Johor.
July 26, 2015 at 9:23 AM

Najib tak turun, aku and famili pun tak kuasa nak turun ngundi. Nak undi pembangkang tu tak le.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 9:28 AM

jgn sbb secara peribadi dikatakan najib baik orangnya maka anda bersimpati dengannya. Isunya ialah kompetensi dia sbg perdana menteri. dia gagal malah lebih teruk taraf kehidupan rakyat semenjak 6 thn ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 9:36 AM

bagus ulasan ni. terima kasih.
aku tengok perut tgku adnan tu pun dah meluat....tmbh kalau tgk muka dia sekali.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 9:45 AM

isu sampingan spt justo, lester, surat mintak pjelasan wsj, block sr, komplot nak jatuhkan kerajaan, dokumen palsu, thn pasport tony puaka dan rafizi jambu semuanya hanyalah nak DIVERT isu sebenar 1mdb.
soalan2 belum dijawap dgn tepat asyik dok alih isu.
for all we know justo is just a decoy who agreed to carry the blame for a price.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 9:59 AM

Saya sokong anda!! Betul. Kita rakyat kena bangkit. Jangan takut digertak melayu malaysia hilang jika tidak sokong umno. Ingat berpegang ajaran agama. Orang jahat perlu diajar. Rakyat kena bagitau kerajaan sedar diri yang keringat kita semua bersatu bekerja keras sumbang bayar cukai majukan tanah dengan cara yang betul,halal untuk kesenangan semua orang. Kita kena tegas! Salah kena bertanggubgjawab. Ubn dah 50tahun lebih dah bagi peluang. Jadi tak sedar diri sombong bongkak riak kurang ajar! Anak-anak kita terpaksa ikut sistem idea mereka. Anak-anak mereka ubn gi antar belajar sekolah swasta atau luar negara. Balik msia diserap jadi ketua pemuda umno la ketua bahagian itu la. Puiii

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 10:52 AM

Saya pon begitu. Pangkah juga BN tapi insist him step down with grace;););)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 10:57 AM

;-) betul tuan, saya pon berfikiran begitu.
Jgn total salahkan minah datin he is suppose to be the leader in his household. Tak leh pikiaq ker.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 11:11 AM

@AnonymousTak payah lah nak takutkan kami dengan cinakapirDAP dan Anwar Aljubb lagi... kalaulah Najib dan barisan menteri sekarang menjadi taruhan pada PRU14, tobat lahom aku nak sokong BN... Tobat Lahom!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 12:48 PM

Salam,tuan din awok nampok pandai bhs ing.cuba terangkan pula tentang money laundering ini ikut bhsa melayu utk org org yg tak pandai bhsa ing mcm saya .makcik felda tak pandai bhsa ing juga rasanya.sy tak kata ada kaitan dgn kes yg dbicarakan sekarang.sj utk pengetahuan.jika tak mkn cili tak kan akan berasa pedas pula.sekian tq

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 12:53 PM

yer laa ... x phm soalan ke anon 9.12?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 12:58 PM

mr ong.... najib dan isteri sudah melampau...hidup mewah atas penderitaan rakyat yg.mmbyr cukai...
jd knpe tidak blh diambil tindakkan.. sedangkn utk mmbuat transaksi dia mmpunyai kuasa penuh... cuba mr ong jelaskn

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 1:04 PM

najib sanggup menipu rakyat malaysia demi isteri nya... adakah ini yg saudara ber2 anggap baik...?!!! org yg baik mcm tun m... wlpon die bkn maksum tp urusan urus negara dgn sgt baik

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 1:10 PM

igt kah anon 10.25 masa pak lah...bila bdk tgkt 4 buat kenaikan tol dan minyak... ape jd pd pru 12...bn hilang kedah penang dn selangor... jd jgn fikir diri sndri..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 1:29 PM

aq hakan duk umah ja taim pru nati...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 2:00 PM

Sbg PM tidak mencukupi setakat baik saja. Ketegasan, keberanian dan tenang antara ciri utama. Najib terbukti seorang 'playsafe' dari dulu. Siapa pendamping@isteri pemimpin amat2 membantu/menjatuhkan seseorg pemimpin. Kriteria tersebut dimenangi oleh Tun Mahathir setakat ini. DSAI masih ada penyokong sehingga kini disebabkan faktor isterinya wan azizah...

Saya juga spt rakan anonymous di atas.....dpt merasakan pm dtg dari kalangan keluarga yg baik2 hasil didikan ayahnya Tun Razak dan Tun Rahah....sehingga Tun Razak sdri amat disanjungi oleh TDM (seorg yg tidak suka mengampu)....

Faktor FLOM adalah penyumbang terbesar dlm ketidakpopularan najib kini. Pengalaman saya sendiri sekitar thn 1985/86 bekerja di bgn yg sama...selalu terserempak dgn flom di dlm lif. Ya ALLAH....betapa sukarnya utk melihat secalit senyuman dari beliau. Begitu juga apa yg saya dengar dari mulut org2 yg pernah mengenali beliau...Wallahuaklam...

Tersangat sedih dan kecewa dgn sikap TSMY...MT....dan Umno itu sendiri. Majlis Raja2 ...PDRM dll pihak yg berkaitan....TERSANGAT SLOW mengambil langkah yg sepatutnya. Slogan era TDM...BERSIH...CEKAP....AMANAH amat2 kami harapkan. Yg benar tetap benar...yg salah wajib dihukum.....tanpa mengira siapapun diri anda...






....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 2:23 PM

kita sudah beri kata putus. umno masih dgn cara dayus mereka. tiada apa yg boleh menghalang najib. duit kita akan terus dirompak melalui cukai ade ape bagai yg akan timbul. sekurangnya2 pac jazlan sudahpn confem keadaan kewangan kita memerlukan injection. siapa pula yg akan bayar kalau bkn kita. selepas ni pelbagai subsidi akan ditarik. cukai baru akan diperkenal.

saya ? saya sudah lama berikan kata putus. sudah lama saya buat keputusan tidak akan mengundi umno lagi. umno sendiri membiarkan najib terus terang mencuri wang kita. ya mereka jga bersekongkol. setiap satu ahli majlis tertinggi MT, perwakilan hinggalah ke peringkat akar umbi yg masih menaja nama umno.

saya tidak pernah menyokong pembangkang, tetapi pas sekiranya benar keluar dr pakatan, maka di situlah undi saya. sekiranya isma mahu menyahut rintihan org2 melayu saya amat alu alukan, lega saya dpt mengundi mereka yg betul2 berjuang utk islam dan melayu.

BN sudah pn nazak, mca akan menikam dr belakang, mic bercelaru, umno itu pn kalau org melayu masih mengundi, tetapi saya tidak lagi. mereka di dlm kepimpinan umno sudah pn tau ini adalah tampuk pemerintahan mereka yg terakhir. malah dikatakan wang yg dilarikan itu sebenarnya adalah kerana menyangka mereka akan kalah PRU13 lalu.

pendek kata timbul tenggelam umno adalah pada org melayu. adakah mereka layak diselamatkan? apabila subsidi ditamatkan cukai dikenakan kitalah org melayu yg paling merana. tuan2 secara ikhlas tanya lah hati masing, adakah umno masih tunjang org melayu, yg memelihari a ba dan ta atau hanya memelihara najib ?

sekiranya najib berundur adakah umno tidak akan berpaling dr a ba ta. sama2 lah kita berfikir jangka panjang.

masa dh diberi, harapan dh dicurah, merayu pn dh merayu. kalau kita tidak bertindak anak2 cucu kelak akan turut bertanya kenapa kita seperti ahli2 tertinggi umno tidak berbuat apa2 dan masih menyokong parti yg curang pada perjuangannya.

jgn kita tertipu lagi, bertindaklah, berfikirlah atas keimanan dan kebenaran.

masa utk melepaskan apa yg bkn lagi seperti dahulu. jgn bersandarkan kenangan perjuangan umno lalu tp berfikirlah realiti kini.

sekiranya umno masih menjadi pilihan tuan2 terpulanglah, cuma jgn lupa apa yg berlaku adalah kerana keputusan kita. kitalah yg merelakan. maka kita jga seperti org2 umno turut terpalit. turut bersekongkol. ludah kita jga terpercik pada diri kita sendiri. suka atau tidak, kita jga punya tanggungjwb dlm menentukan hala tuju org melayu, bkn hanya pada pm, pada menteri dan org2 politik.

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 2:57 PM

Saya tak dapat jelas hidup mewah Najib dan Isteri tapi saya jelas kalau tindakan di ambil maka UMNO akan lebih parah tujuan utama raykat cuma nak tukar PM sahaja dengan orang lain dari UMNO bukan dari pihak pembangkang. Jgn terlalu emosi kehendak rakyat tukar PM bukan tukar party. Kalau Najib undur dgn hormat maka pelaung UMNO masih boleh dikekalkan. Jgn diperdayakan oleh pihak DAP kalau najib dipenjarakan mereka akan serang bertubi tubi kali ini dgn alasan lebih kukuh.Saya ahli MCA faham DAP dgn dalam. Lagipun rakyat perlu ingat jasa Tun Razak seperti saya selalu grateful pada TDM saya akan lindungi TDM daripada fitnah jahat pada beliau. Msian must show gratitude.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 2:58 PM

Kes 1MDB dah jadi makin gila, sekarang ni penghantar surat pun ditangkap, kononnya dipercayai terlibat dengan konspirasi menjatuhkan kerajaan sedangkan hakikat sebenar adalah untuk mendedahkan penyelewengan dan pengkhianatan Najib terhadap negara ini.

Sebab itulah sebelum ini saya pernah buat komen bahawa saya tak akan hairan jika selepas ini seekor beruk di zoo negara atau seekor kucing di pasar borong selayang ditangkap dan digari serta di bawa ke bukit aman oleh Khalid Abu Bakar Ketua Polis Negara penipu dengan diiringi oleh 1000 anggota polis bersenjata canggih dengan 300 buah kereta peronda, juak-juak Najib dah jadi makin tak tentu arah, mereka akan buat apa sahaja untuk menyorokkan penyelewengan Najib, semua yang boleh mendedahkan rahsia penyelewengan dan pengkhianata Najib laki isteri serta kuncu-kuncu mereka akan ditangkap, malahan penghantar surat juga ditangkap untuk dijadikan 'kambing hitam'.

Kita rakyat sekalian boleh nilai betapa rosaknya institusi penguatkuasaan sekarang ini yang bukannya menegakkan undang-undang untuk melindungi negara dan rakyat, tetapi untuk melindungi pemimpin keparat yang menjadi penyamun serta mengkhianati negara ini.

Lihat ini: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/penghantar-surat-direman-siasat-kes-1mdb-8206-1.117036

Ikhlas dari,

Atuk Cincaluk.



....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 3:08 PM

Good job Bro DT for making the keyboard laced with fire. In this sense, its about the awakening of the mind ie. the Rakyat has become a thinking mass and that must be good.

You throw a/the question/s and the forum were flooded with expressions of the mass again its a good sign. Meaning whatever spun the DAP, PKR thrashes out, the mass had the 'brain' to make the reasonably 'RIGHT' choice on whom is fit to govern-lead the country.

The grim part is not much of a choice is put on the table hence, you see a lot are taking the 'absent-vote' alternative which will turn out into a very low-turn out during polling day and, that will be scary as well with a chance of 'hung parliament'?

Just as it is with the scandal at the moment we're seeing the government is almost in a state of 'paralysis' pre-occupied in,

1- Burying or damage-control on 1MDB
2- Purging the 'nay-sayers' in government ie. those not in-sync eliminated (Shafie Apdal et al etc???)
2A- Chopping TPM is not an option for it will just invite swift retribution from the mass UMNO members, this the bugis is well aware!
3- Curbing the mass-reading journals ie. The Edge FD & SR hoping to strangle the flow of informations?
4- Propagandist warfare - splashing in-tandem and robust on Overthrowing Government Conspiracy???
5- Fear-Mongering - a technique proven time and again to scare people ie. Talking, Discussing, Writing, Propagating etc etc detrimental issues linking government or leadership ie. Questionable PM's personal a/c transaction/s would be subjected to the force-of-the-Law??? Note : I used Force not Strength
6- Anybody can add to the LONGGGGG list that the rakyat has qualms over!

Despite not favouring Abdullah, I have respect for him for doing the right thing even for a performance that is way better than what is occurring today with a lamed PM. We can have a full ammunition to fire on Lim Guan Eng's style of running Penang but what salvos do we have to defend the existing PM to what is being undone which is of his doing in the first place?

At the end of the day I would not like to see the demise of Malay-Muslims Political Domination albeit, Bugis-PM has to go only because he's the one PM for ONLY 'SELECTIVE' part of the divide, period!

Melayu Luar Negara

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 3:24 PM

Tetapi yang jadi masalahnya sekarang banyak orang2 umno yang memberi semangat padaTun supaya melawan Najib,tetapi bila Tun berbuat demikian nah tengoklah sekarang apa yang terjadi ??...Tun ditinggal bersendirian dilanyak dan dihina tanpa batasan,,,sedih dan teramat sedih .Tetapi disaat ini dimanakah mereka2 semua??...nak tunjuk muka pun dah rasa takut apa tah lagi nak datang menyokong!!!........

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 4:03 PM

Najib tak akan melatah. Latah adalah satu tabiat yang sinonim dengan masyarakat Melayu. Jelas lagi nyata bahawa Najib tidak GOYAH dengan serangan yang datang bertubi-tubi.

Aku nampak ketokohan seorang Panglima Bugis ampuh dengan pendirian mentadbir dan memimpin rakyat dalam keadaan apa sekali pun. Walaupun bapa ku dari keturunan Banjar, isteriku Aceh, moyang ku Jawa aku dilahirkan di Tanah Melayu 60 tahun dahulu aku adalah anak negara ini dan aku adalah warga Nusantara Melayu. Aku bukan datang dari Tanah Besar Cina maupun India.

Aku bukan Apek atau Mamak. Namun selagi Pemimpin aku seorang Melayu bukan Cina komunis mahupun Melayu Liberal Sosialis aku tetap setia tanpa berbelah bagi.

Tak mudah bagi kami termakan dengan propaganda yang dimainkan oleh musuh-musuh Najib dan UMNO. Pembangkang yang saban hari melalak memburukkan kerajan pun dah pecah dan karam Tongkangnya. Setakad viral dalam blog bukan melambangkan realiti.

Kepala Penyu menyorok dalam kain Pak Din.

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 4:13 PM

Kepada rakyat malaysia yang islam tak payah kecoh2 bila nak mengundi nanti,Malam sebelum hari mengundi buat solat hajat minta petunjuk dari ILLAHI.Insya Allah akan ditunjukkan kebenaran.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 4:39 PM

saya sedih....tapi saya secara beransur-ansur mula menerima hakikat bahawa UMNO akan kalah bila pemimpinnya masih mahu mempertahankan salah laku....

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 4:47 PM

M. Bakri Musa12:36 a.m.
Dear All: The central question remains . . .

All these comments on Justo, The Edge, WSJ, and Claire Brown's Sarawak website are distracting sideshows. I am surprised that even veteran and hard-nosed observers and commentators are taken in by these distractions.

The pertinent points remain: How much debt 1MDB has incurred and how much is the Malaysian government's exposure or liability? Second, is 1MDB making money or even enough money to service its loans? Releasing 1MDB's latest financial report, whether audited or not, would go a long way to answer those questions.

Before that, there is an even simpler and more central issue that we are missing or sidestepping. This would require only a brief "yes" or "no" response from those responsible, meaning Najib. Did he divert any funds from 1MDB to his private account as alleged by WSJ? If only the answer to that is a simple "No," then all the other details become irrelevant.

We all, whether pro Najib or anti Najib but as responsible citizens, should be asking him to answer that simple question. If he refuses to answer, then he should be impeached if there is such a provision in the constitution. Absent that he should quit or be made to do so.

The central question remains whether public funds are diverted to Najib's personal account. That is the Malaysian Nixonian equivalent of "What did the president know and when did he know about it?" of the infamous Watergate crisis.

All other distracting commentaries that do not confront that central issue would only reveal the biases and prejudices of the commentators. We all can be spared of that.

I would hope the the parliamentary committee and the special task force investigating this matter would answer those questions. You do not have to go to Singapore and ask its MAS to cooperate, or Thailand to interview that Justo character, or get the moon-faced fellow who is so enamored with Paris Hilton to get to answer that central question.

The central allegation of siphoning public funds is made not by some kucing kurap anti-government blogger but by WSJ. When the Financial Times made some allegations of bribery on Tengku Razaleigh regarding the Bank Bumiputra failure of yore, he sued the outfit and won. If Najib likewise feels that WSJ is having a cock and bull story with the allegation, then go ahead and sue the paper. The lawsuit and subsequent depositions would also help reveal the truth.

So all these hullaballoo would go away if Najib were to answer with a simple "No" to the central question and then go ahead to sue WSJ and everyone else.

M. Bakri Musa (bakrimusa.com)

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 5:17 PM

Lantaklah kau lah....setia bangang dgn geng perompak n lanun

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 5:18 PM

Sokong!!! Pd ge13 kmi skluarga undi bn tpi skrg kmi nyesal... PKR/PAS pun x perfect tapi bawah dorang kami rakyat selangor ok je...ada bas free, air free dll lgi...mungkin x byk tpi membantu kami yg miskin ni...

Tak caya boleh tanya sesapa yg berniaga area selangor terutama kat shah alam...rasa2nya untung dan selesa...cuma bila gst msk 1 malaysia merudum...

Kita idup diberi Allah otak dan otak diguna utk memilih baik buruk...kalau da tau buruk tapi masih disokong lagi bermakna BEBAL!!! Sesapa yg nak tau dr bab agama blh g rujuk Quran...bila nasib akan berubah ya kalau diri sendiri pun x nah berubah???

ge14 kmi skluarga akan undi pas/pkr jika najib dan menteri2 bodohnya masih disitu...

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 5:31 PM

Ya bukan semua marah Najib tapi hakikatnya Ramai. Diharap pemimpin Umno baca LUAHAN pengomen di atas. Bukan sedikit kesannya isu2 panas sekrg terhadap pendirian rakyat pada Umno bn. Ketika ini rkyat hanya mampu membebel sebab tidak punya kuasa. Tapi jangan perlekehkan pandangan rakyat. Kerana bila tiba Pru, rakyat pula yg berkuasa. Ketika itu barulah nk merayu2 simpati rakyat..... bagi saya sudah lambat.

Rakyat mahu lihat kerajaan dan umno mengambil pendirian yg tegas. Bukan saja bersih tapi juga kelihatan bersih.

Terimakasih diatas luahan anda semua. Niat kita mahukan yang terbaik buat rakyat dan negara. Kita bersuara sekarang adalah untuk menyelamatkan keadaan...... atau kerajaan lebih suka kita diam dan pendam sehingga pru ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 5:35 PM

Aku tak halalkan bahagian duit aku dan anak cucu aku sebagai rakyat masuk dalam akaun Najib dan Rosmah dunia akhirat

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 6:35 PM

Peduli apa genetik ko asal usul melayu nusantara ke tang tang tang ke yg penting jika nilai murni akhlak sekecil kecil AMANAH JUJUR tidak dijadikan habit seorang manusia lebih lebih lg seorang pemimpin, tiada guna genetik melayu tu. Ingat...kaum tidak jamin baik seseorang. Saya malu nak ngaku awak ni satu melayu dgn saya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 7:26 PM

Pikir sblm bertindak...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 7:31 PM

You are gng to be super sorry when the results comes out if you behave as such.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 7:34 PM

Aku dah cari sendiri makna money laundering dlm goole aku dah faham sikit.aku dapati byk bloq dr indonesia sj menulis.aku rasa org melayu msia mlas menulis.saberi chik akan blok ke kalau tulis benda mcm tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 7:45 PM

@Ong Poh Leong




@ Ong Poh Leong

Tun ingat jasa Razak maka itulah diberikan ruang dan peluang untuk Najib menjadi PM. at the end of the day apa yang Tun dapat, melainkan caci cerla dari bukan sahaja dari keyboard warrior bahkan najib sendiri najib.











....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 8:12 PM

Salam Din, aku sejak dari baligh dan kini sudah jadi warga emas tak pernah sokong bn/umno.Sebab aku panjang akal yang menjangkakan parti keris ni akan jual melayu akhirnya. Dan kini terbukti benar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 26, 2015 at 8:29 PM

Transformasi duit negara n rakyat jd harta n duit najib.fuyooo mmg klas pm kita

....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 10:50 PM

Minta Maaf bro kalau saya silap cakap saya tidak berniat menyusahkan TDM tetapi ia cuma harapan saya sebagai orang biasa. Sorry ya

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
July 26, 2015 at 11:02 PM

Sebelum skandal 1MDB lagi Najib sudah buat banyak masalah kepada rakyat dan negara ini.

Mula2 Najib naik beliau dah mansuhkan Kementerian Pembangunan Usahawan.

Ini diikuti oleh beberapa siri aktiviti pemansuhan seperti pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri & Ordinan Darurat yang menyebabkan begitu banyak jenayah dan anasir2 luar yang menggugat keselamatan negara ini. Walau bagaimanapun Najib tidak berjaya menghapuskan Akta Hasutan kerana dihalang oleh rakyat!

Najib cuba menjenama apa saja yang ada kepada 1Malaysia untuk menutup segala legasi pemimpin2 terdahulu. Begitu juga konsep kesederhanaan dalam beragama yang memang diamalkan oleh majoriti umat Islam pun hendak di"arab"kan beliau menjadi Islam Wassatiyah mungkin untuk memadam legasi Pak Lah dengan konsep Islam Hadarinya.

Najib juga boros berbelanja dan cuba merasuah/memalaskan rakyat dengan BR1M. Najib menggunakan harta/wang rakyat untuk menyelamatkan syarikat penipu yang diusahakan oleh beliau dan ahli2 kongsi beliau tanpa pengetahuan kabinet pun! Tetapi yang amat pelik, bagaimana pula anggota kabinet beliau boleh pula cuba mempertahankan tindakan bodoh beliau walaupun mereka sendiri tidak tahu menahu berkenaan syarikat penipu tersebut.

Ada banyak lagi yang Najib buat yang merugikan rakyat dan negara ini tapi skandal paling besar beliau setakat ini ialah 1MDB.

Saya amat berharap jika pengundi2 di Pekan tidak buta hati untuk melihat melangkaui konsep "cash is king" beliau apabila mengundi kelak. Saya minta pengundi2 di Pekan lakukan sesuatu kerana pemimpin2 tertinggi UMNO yang sepatutnya bersatu suara mendesak Najib berundur sebelum PRU akan datang sudah tidak boleh diharap lagi.



....................
Reply To This Comment ...................
July 26, 2015 at 11:13 PM

Ya betul saya masih ingat semua yang di katakan oleh TDM, saya percayai pendapat saya untuk kebaikan UMNO dan BN tak ada niat lain. Cuba fikir dgn minda terbuka kalau Najib berundur dan beliau tahu akan ada tindakan udang udang terhadap beliau sudah tentu beliau tidak akan berundur dan sebaliknya akan lawan habis habisan akhirnya BN akan kalah dan hilang segala gala nya. Adakah ini rakyat mahu sudah tentu TIDAK bahkan TDM tidak mahu juga. Maaf kalau saya sekali lagi cakap salah.

....................
Reply To This Comment ...................
July 27, 2015 at 12:09 AM

Terima Kasih bro saya tak dapat nafi comment u memang betul cuma pendapat saya adalah jalan yg baik dan mudah supaya semua win win. Masalah 1MDB kena diselesaikan oleh PM baru.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 27, 2015 at 12:54 AM

PAS? Ekeleh.
Ada ke nak jadi ahli dikaitkan dengan perkahwinan. Bila keluar PAS dah jatuh talak.

Apa kaedah merosakkan perkahwinan dan terutama sekali kelurga. Zalim punyet polisi.

Ini baru bab jadi ahli. Yang lain tu lu pikir la sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 27, 2015 at 1:03 AM

salam,
saya dok lihat, dah tak ada perbezaan antara bn dan pakatan. dulu kita lihat jauh perbezaan pemimpin dalam menyelesaikan masalah dan berkomunikasi dengan rakyat. sekarang kita lihat tak jauh beza antara mereka. kepimpinan bn jatuh merundum mengikut cara pemimpin pembangkang dan cara penyokong pembangkang. mungkinkah kerana dah ramai pemimpin pembangkang dah masuk umno dan menyokong bn.maka pemimpin bn pun ikut cara yang sama.

apabila melihat pemimpin umno sekarang terutama yang muda, rasanya kalu beri kat pembangkang pun tak jauh bezanya jika beri kat bn. dah tak ada istimewa dah pemimpin bn sekarang berbanding dahulu. betul kata pembaca, aura pemimpin bn dah tak ada dan tak mampu untuk berdiri teguh walaupun pakatan dah pakai tongkat dan berkelahi sesama mereka. adakah mereka sedar atau masih lagi dok perasan bagus.

kita dah hilang hormat sebenarnya kat pemimpin umno walaupun kita memang suka kat umno kerana jasa pemimpin terdahulu. tapi jasa pemimpin dahulu tak sepatutnya berkubur kerana inginkan pemimpin sekarang kekal. saya pernah tulis dan bro din pernah siarkan komen saya atas bekerja dengan ikhlas, amanah dan tak mengharapkan balasan. setiap pemimpin perlu bekerja dengan ikhlas kerana mereka dipilih daripada kalangan rakyat yang begitu ramai.jika mereka mengambil kesempatan, maka mereka tidak ikhlas dan bukan lagi pemimpin beragama islam. keikhlasan tak dapat diukur dan dilihat, tapi kita rakyat dapat merasainya kerana kita dapat merasai keikhlasan tdm selama 22 tahun memerintah. jika tanpa keikhlasan maka tdm tak dapat memerintah selama 22 tahun kerana ramai rakyat yang berdoa untuk pemimpin mereka, tdm dapat perintah 22 tahun kerana rakyat yang berdoa kepada Allah untuk kesejahteraan negara bukannya sokongan ahjibgor dan ahli umno kepada tdm. lihat sahaja bagaimana ianya diterjemah dalam pru11. jangan anggap tun lah punca bn menang besar waktu itu..

sekarang kita tak nampak keikhlasan kat ahjibgor dan pemimpin umno. dah hilang aura ikhlas dalam perjuangan. kita dok rasa pemimpin berjuang untuk diri sendiri dan bukan lagi untuk rakyat. tapi ini hanya perasaan segelintir sahaja. hanya Allah sahaja yang mampu untuk memberi kesejahteraan kepada negara kita. moga Allah terus memberi rahmatnya kepada negara kita. nak pilih siapa semasa pru14 nanti, biarlah masa 3 tahun ini untuk menilai. moga doa-doa kita untuk 3 tahun mendatang diperkenankan oleh Allah yang maha besar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 27, 2015 at 7:51 AM

Sebab itu aku amat tak setuju jika wakil rakyat..contohnya pm dlm pembentangan bajet cakap camni...'kerajaan juga bersetuju untuk beri brim kepada bla bla bla...kerajaan juga meluluskan bonus kepada bla bla bla...'

Itu bukan duit kerajaan. Itu duit rakyat yg dipungut oleh kerajaan melalui cukai bagai..

Gaji dan elaun wakil rakyat pun dari duit rakyat jugak...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 27, 2015 at 12:16 PM

Kita mesti pertahankan kedudukan Najib.........sebab dia ada ibu duit :-)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 27, 2015 at 1:13 PM

MCA ni pun sama saja.. bukannya boleh buat apa pun.. DAP is even much better than MCA. Look at the progress of Penang before making silly statement like this. Thank you!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 27, 2015 at 4:37 PM

Saya pun sokong...Melayu lama kena brainwash!!! Tanpa umno x blh idup...pas ngan pkr bkn melayu kot...

Negara2 yg maju kebanyakan kalau x semua parti yg memerintah nya bertukar2...

Berenti la takut....tak try tak tau...klu x nagus tukar balik...umno/bn ni dah naik tocang...ingat dorang je yg patut dan blh perintah negara...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 28, 2015 at 7:38 AM

n we're gonna be triple super sorry when the results came out with BN on top....larat ka ari2 kena sembelih ngan lanun2 BN tu????

Post a Comment