........... 10 Persoalan Yang 1MDB Perlu Jelaskan | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

10 Persoalan Yang 1MDB Perlu Jelaskan

Sunday, May 3, 201534comments

Artikel di bawah saya copy sepenuhnya dari KiniBiz, agak menarik untuk kita panjangkan kepada pro 1MDB kalau mereka tanya Apa yang perlu 1MDB jawab ? Digariskan 10 persoalan yang perlu 1MDB jelaskan.  Artikel dalam omputeh, saya hanya terjemahkan 10 soalan itu.


Perhaps, just perhaps, 1Malaysia Development Bhd or 1MDB, does not understand what it needs to do to convince the public all is well with it. To help it along, here are 10 things that we feel our national self-styled strategic development company can do to soothe frazzled nerves and convince us Malaysians our money is safe. 

CIMB Group chairman, and the prime minister’s brother Nazir Razak, is not the only one who has been urging 1MDB towards greater disclosure but he does make some pertinent points.


“I have no solution to it (IMDB) but I think we probably should know – disclose what needs to be disclosed in order for people to have a full picture and allay their worst fears.

“I just said it’s something that’s there, everyone is concerned about it, so you need to allay concerns. Put concerns to rest, that is all,” he told a press conference recently.


Considering that 1MDB continues to assert that everything is OK it really should not take too much for it to allay public concerns over how it started, raised money, invested, its links to various businessmen etc.


But in case it is stuck for what to disclose, we give below a checklist of 10 things, which will be good place to start. And like Maria said in “The Sound of Music”, “Let’s start from the very beginning, a very good place to start.”


Some background first. Let’s extract 1MDB’s mission and vision statement from its website. 

Mission: A strategic enabler for new ideas and sources of growth. 

Vision: To drive sustainable economic growth by forging strategic global partnerships and promoting foreign direct investment. It’s a self-styled strategic development company, as described by its latest CEO, its third.

Now let’s look at its business. Property development at two prime sites acquired cheaply from the government – the Tun Razak Exchange (TRX) and Bandar Malaysia. And Energy; buying over established Malaysian power companies, Tanjong Energy, Genting Sanyen and Jimah Energy. And, that’s it.

Next a quick look at its financials from its annual reports: assets of some RM51 billion, liabilities of RM48 billion, borrowings of RM42 billion (RM46 billion if we include some forms of payables which look like debt) as at Mar 31, 2014. If not for revaluation of properties – acquired cheaply from the government – by some RM4 billion over the years, it would not have made profits at all.


Onwards to Jho Low, the whizz-kid (who may no longer be much of a kid anymore) billionaire who has so much influence over 1MDB decisions, according to e-mail revelations by Sarawak Report which have not been denied by 1MDB yet and whose companies reportedly received at least US$1 billion from 1MDB.


The other development from Sarawak Report is that some US$1.1 billion in 1MDB’s funds from Cayman Islands, said to be kept in Singapore, may not be there because the records for those are said to be falsified.


That should be enough background. On to what 1MDB should be disclosing


Disclosures

  1. Explain why there was a need to borrow RM42 billion at least when the energy assets only cost some RM13 billion and TRX and Bandar Malaysia are merely in the development stage.
    ( Jelaskan kenapa ada keperluan meminjam sehingga RM42 billion sedangkan kos IPP hanya sekitar RM13 bil dan projek TRX dan Bandar Malaysia masih diperingkat permulaan. Jika ada aset IPP lain di luarnegara, berapa billion nilainya ? )


  2. Reveal exactly where and at what rates of return are the rest of the money of RM29 billion at least being kept, including the Singapore/Cayman funds. Tell us what is the amount recoverable from this and how you propose to recover them. Also explain why 1MDB was scrambling for cash to repay a loan of RM2 billion recently to local banks. Tell us too what was tycoon T Ananda Krishnan’s role in all of these.
    ( Jelaskan di mana dan kadar pulangannya baki sebanyak RM29 bil termasuk dana di Cayman. Jelaskan berapa yang boleh dikembalikan dan bagaimana mahu dikembalikan. Jelaskan juga kenapa 1MDB begitu kelamkabut sekali mencari wang bagi membayar hutang RM2 bil baru2 ini dan sejauh mana peranan Ananda Krishnan dalam semua ini )


  3. Explain why such high fees of several hundred million US dollars was paid to Goldman Sachs for bonds floated and what was the nature of their role in such deals. While normal rates for arranging such financing is closer to 1%, why the need to pay 10% for these?
    ( Jelaskan kenapa begitu tinggi sekali fee yang dibayar kepada Goldman Sachs bagi penjualan bon. Kadar fee biasa hanya 1% tapi kenapa dibayar sehingga 10% )


  4. Explain how keeping RM29 billion in deposits and for-sale assets overseas is strategic and helps in bringing foreign direct investments or FDI into Malaysia.
    ( Jelaskan bagaimana yang dikatakan sebagai strategik dan membantu membawa masuk pelaburan luar ke dalam negara jika RM29 bil itu dilabur di luar negara )


  5. Was there hanky panky in the fundraising process whereby bonds were mispriced, allowing those who got the bonds to cash out in the secondary market to gain billions of ringgit? Was this the reason why the debts were ramped up repeatedly? If not explain why the bonds were mispriced and who were the beneficiaries, in other words who got first bite at the bonds.
    ( Apakah wujud tipu muslihat dalam proses mengumpul dana melalui penjualan bon yang membolehkan pihak yang memilikinya, menjual dipasaran secondary untuk mendapat untuk berbillion ringgit ? Hmmm ... tak berapa faham untuk terjemahkan bab bon ini tapi melalui penjelasan rakan, ada jalan untuk membuat untung banyak jika ada satu pihak lain wujud antara Goldman Sachs dengan pembeli bon. 1MDB perlu jelaskan mekanisma penjualan bon nya. )


  6. With RM42 billion of borrowings and an average interest rate of 6%, annual interest payments before repayments amounts to over RM2.5 billion. Considering that 1MDB has been making cash losses since inception, explain how 1MDB proposes to obtain the interest payments and repayments in future especially since energy assets are now worth below cost.
    ( Dengan pinjaman berjumlah RM42 bil dan purata faedah 6%, kos faedah saja mencecah RM2.5 bil. Jika 1MDB mengalami kerugian sejak dimulakan, jelaskan bagaimana 1MDB mahu terus menjelaskan hutang serta faedah apalagi bila nilai aset tenaga adalah di bawah kos )


  7. Explain the business model for 1MDB. How does it propose to get decent returns when its cost of borrowing may be 6% or higher, especially for huge borrowings of at least RM42 billion and as high as RM46 billion.
    ( Jelaskan bentuk bisness model 1MDB. Bagaimana mahu menjana keuntungan kalau kos pinjaman saja sudah 6% )




  8. Explain how the property developments are “strategic” and why we need foreign partners to develop these when Malaysia has considerable expertise in property development. What about causing a glut of office space in Kuala Lumpur and squeezing out private developers? Explain how that is strategic.
    ( Jelaskan bagaimana pembangunan hartanah itu dikatakan sebagai strategik dan kenapa kita perlukan rakan kongsi dari luar sedangkan Malaysia memiliki kepakaran yang diperlukan. Tidakkah itu bakal mewujudkan lebihan ruang pejabat di KL dan meminggirkan pemaju tempatan ?)


  9. Explains to us what is the oversight of the board and senior management over all these issues, especially in the light of Sarawak Report disclosures – which have not been firmly denied – that outside parties played crucial roles in decision-making.
    ( Jelaskan peranan dan tanggungjawab ahli lembaga pengarah dan pihak pengurusan dalam semua isu ini, terutamanya jika mengambilkira pendedahan oleh Sarawak Report yang tidak pernah dinafikan dengan tegas, bahawa terdapat peranan pihak luar dalam membuat keputusan )


  10. Tell what exactly was Jho Low’s role in 1MDB, when it started, how big was it and at whose behest did he have such a powerful pull over decisions made at 1MDB.
    ( Jelaskan peranan Jho Low dalam 1MDB, bila bermula, sejauh mana dan siapa yang beri kuasa kepadanya untuk membuat keputusan besar bagi pihak 1MDB )

If 1MDB can provide full and satisfactory explanations to all of these, then they should do so immediately to allay the sizeable public concern and speculation, which has affected the value of the ringgit and our sovereign rating. At the same time it will relieve the considerable pressure on the prime minister to step down.



If 1MDB can’t answer satisfactorily even one aspect of these 10 disclosures, then it is incumbent upon the board of 1MDB and the government to immediately commission a forensic audit, put the organisation under a completely new caretaker management comprising people of impeccable character and get to the bottom of the entire issue.

The forensic audit will have a mandate to not only recover fully all assets but to hold to account all those responsible for wrong-doings inside and outside the company and bring them to book. It will also look into taking action against all financial advisers and claim damages from them for anything that they may have done to injure 1MDB.
   
                            ***********************

PS - KEMASKINI - Berkaitan isu Bon no 5 di atas, saya ingin berkongsi pandangan rakan yang merupakan seorang akauntan.

Saya tak setuju bukan saja ayat yang digunakan oleh reporter ini tapi kefahaman terbitan bon ini. Yang sebenarnya bon telah dijual kepada pelabur pada diskaun yang tinggi untuk memastikan semua unit bon itu habis dijual. Bon ini dijual dengan cara private placement dan bon ini tidak ada secondary market.

Pembeli bon hanya bergantung kepada jaminan penjamin yang mempunyai rating yang sangat baik.

Adakah disebabkan ini hutang telah ditambah berulangkali ? Jika tidak, jelaskan mengapa harga bon tersilap letak dan siapakah yang menerima manafaatnya ?

'Harga tersilap letak' maksudnya harga yang ditetapkan tidak melambangkan harga/nilai pasaran sebenar syarikat yang menerbitkan bon itu.
( Misprice means the price set for the security does not equate to the market value of the underlying business )

Share this article :

+ comments + 34 comments

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 1:07 AM

Tq abg din atas penterjemahan bahasanya.Sy memang tak faham bahasa english.

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 1:13 AM

Selama 446 tahun kita dijajah selepas kejatuhan kerajaan Melayu Melaka pada 1511. Nikmat kemerdekaan & harga diri Melayu sayang sekali mula terhakis sejak pengunduran TDM sebagai PM.

Hari ini negara, pemerintahan & ekonomi kita dijajah semula bila Ah Jib Ghor tidak berupaya berdikari dan berkiblatkan barat & USA atas nasihat puak Liberal Umno & Pemandul. Bertambah dayus lagi bila dia di bawah telunjuk (queen control) jelmaan Imelda Marcos II.

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 2:49 AM

MANTAP BEB !

10 je bukan banyak pun. Hebat sangat kan....d persilakan la jawab........ada bran ?
Soalan tu mahal tu.....tau ? Hati2.....
Who want to be billionaire.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 4:07 AM

Saya rasa dah berbuih mulut pihak yang bertanya isu 1MDB ini kepada PM. Tapi sampai sekarang masih tiada jawapan atau penjelasan yang memuaskan hati atau menjelaskan kedudukan sebenar 1MDB. Kita rakyat biasa. Tiada kuasa atau kedudukan. Tapi masa PRU 14 kita paling berkuasa. Saya jugak hairan kenapa perlu PM bagi penjelasan kepada Ketua Bahagian. Ketua Wanita. Ketua Pemuda dan Puteri secara tertutup sedangkan mereka2 itu semua nampak macam tak kisah. Sedangkan rakyat ingin kan penjelasan tidak diberikan penjelasan secara jelas. Ini menghakis sokongan rakyat kepada UMNO/BN. Dengan pengaruh Tun M yang masih berbisa dan mendapat sokongan rakyat menjadi barah kepada UMNO. Tidakkah Pemimpin2 UMNO merasa terpanggil untuk kehadapan bagi menuntut penjelasan. Adakah benar Pemimpin2 UMNO ini semua tidak kisahkan parti Keramat UMNO? Rakyat merasakan ssesuatu yang tidak kena di dalam isu ini. Kebanyakkan golongan profesional jugak merasa kurang senang kerana isu ini tidak dijelaskan dan secara langsung melibatkan GST apabila golongan ini juga berpandangan kutipan GST adalah bagi membayar hutang negara yang salah satu adalah melalui 1MDB. Perkara2 ini memberikan imej yang tidak baik kepada pentadbiran negara. Laporan polis telah dibuat. Pihak AG dan PAC telah diamanahkan untuk memeriksa. Tapi masa yang terlalu panjang akan memberi kesan kepada sokongan rakyat. Blog ini rasanya sentiasa menjadi bacaan Pemimpin2 UMNO. Saya memohon jasa baik Pemimpin2 ini untuk menuntut penjelasan dan memberikan penerangan kepada rakyat. Hanya penjelasan dan penerangan yang tepat dapat memberikan kepuasan hati kepada rakyat. Jangan lah sampai kita tunggu PRU14 untuk rakyat yang bertindak sehingga terlewat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 4:34 AM

Persoalan baru yg perlu dijawab.
1) benarkah malaysia kegawatan kewangan
2) pembekuan pengambilan penjawat awam yg baru?
3) pembekuan srsetengah perlaksanaan projek disemua sektor kerajaan?
4) penutupan sesetengah jabatan kementerian yg kurang proaktif ?
5) sekatan pemberian elaun sara hidup utk tentera sejak 3 bulan lalu?
Ini semua berlaku sejak kebelakangan ini...
Dan kerajaan menambah baik dgn pengenalan gst... masih tak cukup?
Kita tunggu harga minyak naik sbb dikalangan atasan dah tak sabar ke arah itu..
Ini semua bukan sebab menjaga rakyat tetapi menjaga poket dan ketirisan dari silap mereka sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 7:23 AM

Najib tidak akan mampu menjawab disebabkan dia sendiri tak paham kemelut yg rumit pasal 1MDB...dia kena kencing dgn org2 kepercayaan dia...maybe org2 yg terdekat dengannya. Skrg dia sudah terbelit....even org2 bijak di dalam kerajaan pon tak mampu nak menangkis soalan2 cepumas nie kerana kebenaran bukan berada di tangan diorang....nak jawab sendiri tak mampu....nak suruh org2 bawah dia jawab last2 jawapan2 tak konsisten...skrg jalan terbaik adalah meredakan mulut2 yg membising dgn menarik seberapa ramai sokongan pemimpin2 UMNO. Saya rasa ini kesilapan paling besar sebab tindakan2 melarikan diri dari berdepan dgn isu2 sebegini lagi menyerlahkan motif kerajaan menyembunyikan sesuatu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 8:27 AM

najib anak yg terlebih manja sampai tamao mikir hapew pon....janji dia duit masyuuuk...
org len ckp dia kata ok...semua ok yg tak ok marhein dan m'sia...

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 8:46 AM

Dalam isu 1MDB ini :-

1. Pembelian IPP sudah tentu berasaskan penilaian terhadap syarikat-syarikat tersebut. Cuma pelik nya, secara professional, bagaimana 1MDB, buat pinjaman kemudian beli pada harga tidak masuk akal ? Dalam unjuran perniagaan, IPP yang sudah beroperasi, tentu sahaja mempunyai akaun untung rugi tahun-tahun beroperasi. Berapa perolehan 1MDB dalam kumpulan, setahun ? Ada kah cukup menampung hutang, akhir nya keuntungan bersih ?

2. Kebanyakan IPP di bangunkan atas kapasiti keuntungan pihak yang mencadangkan. Secara logik IPP boleh sahaja di miliki oleh TNB kerana kepentingan TNB yang terlibat secara terus dalam memberi khidmat sumber tenaga elektrik negara. Ia masih milik kerajaan, penswastaan dengan tujuan kecekapan, tidak untuk mencari keuntungan luarbiasa demi rakyat dan pembangunan negara. Kini TNB seolah nya di asingkan, fokus memberi keutamaan kepada IPP swasta dengan jaminan operasi dan keuntungan mereka sepenuh nya di tanggung TNB - by hook by crook.

3. Jika 1MDB itu niat nya jelas untuk menyelamatkan perolehan TNB (jika benar) demi rakyat dan negara, kenapa pula 1MDB memburukkan keadaan dalam urusan merugikan? Jelas nya untuk tujuan asal atau masih memberi kekayaan luarbiasa kepada beberapa individu ? Bila ada urusniaga besar sudah tentu melibatkan khidmat konsultan dan komisen, walhal ia boleh di urus secars terus oleh pihak kerajaan sendiri.

Bursa Saham Malaysia nyata nya membuat keuntungan untuk kerajaan dalam tahun kewangan terbaru mereka. Kenapa lain nya sentiasa terkebelakang?

Nota untuk di renung : TNB mencari peluang baru di Arab Saudi. Sekali imbas, TNB itu sudah menjadi entiti koporat 100% nya swasta. Memang untung mereka puluhan billion seperti di umumkan setiap tahun, tetapi kenapa tarif dan kini GST(selepas had unit minima penggunaan) tetap juga membebankan dan menghambat pengguna ? Bukan kah GST mengurangkan harga ?

Ok DT, ini sedikit komen dan soalan tambahan aku terhadap 10 soalan tersebut. Ini hanya peribadi. Dalam soal penswastaan ini, bukan semua akhir nya membantu kerajaan, malah tersasar dari penjimatan, kecekapan kepada akaun kerajaan itu sendiri. Terlalu banyak pembaziran yang sepatut nya meringankan kerajaan bertukar menjadi hutang luar biasa negara pula sebelum dan selepas, sehingga 1MDB juga terlibat dalam @kelibat kemelut yang sama.

@kelibat - masih belum berjawab seperti Tun M dan kita semua inginkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 9:05 AM

depa takkan mampu jawab punya...nak selamatkan tengkuk masing2, depa akan kata tunggu siasatan PAC dll...tapi tengoklah..lembap semacam je..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 10:38 AM

Sad but true

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 11:46 AM

Kalau boleh forge documents untuk transaksi bank di luar Malaysia, aku tak akan pengsan terkejut kalau depa buat benda yang sama untuk tunjuk kepada rakyat Malaysia. Yang aku kagum ialah puppet master si cina, kaldainya melayu dan scapegoatnya India. Satuuuuuuuu Messsiaaaa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 12:02 PM

Salam,
Nak tunggu blog pro1mdb lambat la nak jawab. Antara yg mungkin dalam jawapan ialah ahjibgor kata berada di jalan yg betul. Ag dan pac akan audit tanpa had masa, kena sabar. Kita telus dalam pentadbiran. Pihak luar cuba gugat 1mdb yg bakal mencatat untung di masa akannnnnnnnnn datang. Audit 1mdb dah sah akaun betul. 1mdb ada kepentingan negara maka pihak luar cuba sabotaj malaysia. Camna nak berniaga bila orang ramai burukkan 1mdb. Semua soalan tu auta dan faktanya seperti ahjibgor jelaskan. Tak untung tapi masih boleh berhutang kira bisness yang berjaya, itu fakta. Autanya camna nak untung jika hutang lebih dari untung

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 12:09 PM

Pastikan BN berakhir pada PRU 14. Kami sayangkan BN tapi penjahanam2 ini lah membuat hati kami jadi benci ke BN dan UMNO. Dapat PM haprak,tak jaga melayu langsung,yang dok sibuk kat bangsa lain. Elok2 dok ada ISA,di hapuskan dengan alasan tak relevan. Kemudian buat pulak POTA tah apa bende ntah.Kenapa Najib gok ni suka dengar cakap penasihat? Anda sebenarnya tak layak jadi PM sbb anda tidak percaya pada diri sendiri. Isu RM 42 Billion x terjawab. Rakyat jadi mangsa dengan GST lah apa lagi lah..dengan yang paling sadis sekali harga barang terus melambung2 tinggi. untuk UMNO yang mana kaya akan terus kaya dan yang mana susah mampuh mu la asalkan pemimpin UMNO semua senang lenang. Aku takkan pangkah BN kali ni,memang dasar lanun dan banyak pembodek yang terangan2 membodek Ah Jib gok.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 12:23 PM

Bukan kah setiap syarikat termasuk berhad kena present Laporan Audit setiap tahun kpd SSM.

Laporan Audit (Kewangan) ni kena buat dari tahun pertama hingga lah ke thn terkini

Mana dia Laporan Audit tahunan 1MDB
1mdb ni bermula dari 2009 sepatutnya Laporan Audit dah ada pd 2010,2011,2012,2013,2014,

Unless 1mdb mmg tak pernah diaudit sejak ia ditubuhkan

Sapa company secretary 1mdb ni,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 12:40 PM

Amende KiniBiz ni ? This is nothing new. Just repackaging what Tun has mentioned. And they have the cheek to call themselves reporters...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 1:51 PM

@maae

aku perhatikan komen kamu punyai logik tetapi masih kabur dengan pendirian kamu. aku harap dan yakin kamu tidak saperti lalang dan bercakap mengikut kemampuan pengetahuan.

di artikel yang lalu:

"Berapa Billion RM Harta Milik Keluarga Bangsawan Najib Rosmah?"

komen kamu terhadap Tun M saperti:

"Cuma aku luahkan cara tersirat, Tun M kekalkan status Negarawan nya, agar tidak tecemar, menyerang peribadi. Bila menyerang peribadi, selalu nya orang yang menyerang kita itu, lebih hina lagi!"

manakala di komen ini kamu menyatakan:

"@kelibat - masih belum berjawab seperti Tun M dan kita semua inginkan".

soalnya ada kah kamu bersetuju dengan tindakan Tun M?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 3:29 PM

Ahjibgor sebenarnya takut untuk menjawab secara official maka diupahnya cai2 menjawab bagi pihaknya. Mykmu dan facebooker yg menggunakan nama limsiansee adalah antara yg paling aktif. Kenapa kerajaan tidak jawab sendiri seczra resmi ? Kenapa perlu berselindung dibelakang askar2 upahan? Apa yang kerajaan takutkan ? Adakah info2 yg disalur melalui askar2 upahan itu fakta atau sebenarnya auta ?

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 4:58 PM

Bukan laporan audit. Laporan kewangan yang telah diauditkan oleh auditor luar. Jika sekiranya laporan itu di qualified maka auditor perlu nyatakan sebabnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 3, 2015 at 4:59 PM

@Anonymous

Era R.A.H.M.A.N akan 'Be end' PRU14 nanti.

Lepas tu akan bermulalah era G.U.A.N.Y.I.N.

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 5:03 PM

Soalan cepumas untuk dijawab oleh 1mdb. Mengapa 1mdb dapat pinjaman tanpa ada kertas projek yg baik untuk dilaburkan? Tak ada projek dapat pinjaman. Syt bukan 1mdb ada projek baik tapi tak dapat pinjaman. Mengapa begitu?

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 5:26 PM

DT tahu aku memang pro Mahathir, dari blog nya yang bermula lembam dulu. Aku berinteraksi dengan DT, dan beliau bertindak positif, walaupun kami tidak mengenali, cukup bebahas, menegur cara sihat. Ini tujuan kita berblog. Meluahkan nahu keintlektualan masing-masing dari segi pengalaman, pembacaan dan penilaian terhadap sesuatu subjek dan isu-isu semasa menjurus politik demi perjuangan menegakkan NegaraBangsa dan Agama. Ini juga perjuangan parti keramat Melayu Umno.

Bila kita berbincang, berbahas dan menilai, kita tidak boleh taksub terhadap sesuatu. Seelok nya pemikiran kritikal. Baik buruk dalam neraca naluri. Mahukah anda seperti, pentaksub Pas, hujan panas badai melanda, hanya Tok Guru (arwah TGNA) benar belaka ? Secara ilmiah saya menyokong arwah TGNA sebagai Guru Agama TETAPI tidak sebagai pemimpin politik ! Kerana apa ? Ramai yang mempunyai jawapan. Itu kenapa saya tidak teruja mengundi Pas !

Begitu lah Tun M dan PM Najib. Bukan semua amalan pemerintahan Tun M dulu benar belaka. Cuma bijak nya beliau, membawa Melayu itu ke pelosok mana pun. Kita nampak kesan pengaruh nya kepada majoriti Melayu. Beliau tahu dalam Dilemma Melayu itu mesti di perbetulkan. Sehingga kini, masih terbuku di hati beliau, Melayu belum sepenuh nya berubah. Belum sepenuh nya boleh mengawal ekonomi Malaysia kerana sikap dan tamak Melayu masih mementingkan diri sendiri. Kaya sendiri. Zaman Tun M kita saksikan menyerlah nya kumpulan koporat Melayu ( kini sudah tenggelam) di persada koporat Malaysia. Sehingga jenama KEPARAT bersimpang siur. Wujud istilah kronis, nepotis dan apa sahaja istilah di kait mahazalim, firaun, di tambah selari pengenalan tokoh didikan nya Anwar Ibrahim. Lain nya kaji lah.

Begitu juga Najib. Ada juga kebaikan beliau. Sebenar nya Melayu masa bermula era Najib tidak seperti melihat burung pipiskan lada. Kita semua berimpian, Najib memberikan lonjakan besar dalam memperkasakan emonomi Melayu. Sekurang-kurang untuk sistem ekonomi Melayu itu sendiri. Pemerkasaan B.Kebangsaan dan Aspirasi Melayu Baru dalam menghadapi cabaran kemajuan melangkaui 2020. (Ini untuk warisan kita-aku sudah berumur jika umur panjang tumpang rasa)

Kini semua meleset. Najib semakin mengecewakan Melayu. Apa Melayu miliki semakin di robek pula. Tidak seperti berdegat-degar nya dalam PAU! Tambah lagi Islam di "bugis" kan dengan mitos "moderation" ciptaan konsultan yang hidup mereka dengan Melayu umpama bumi dengan langit ! Pencorak Melayu itu di tugaskan kepada seorang kristian dan pihak liberal / sekular. Satu penghinaan dan kesilapan besar. Islam itu TIDAK JUMUD seolah nya Melayu itu tidak maju dan progresif kerana Islam ! Zaman Nabi telah mengajar manusia itu bertamaddun, membangun dan berpendidikan. Anda tahu tidak, Universiti pertama dunia di ilhamkan oleh ilmuan-ilmuan Islam ? Segala ilmu perekonomian, kejuruteraaan, sains, kimia dan sosiologi dll itu bermula dari Islam ? Baca lah.

Maka kemuncak misteri PM Najib di olah dalam 1MDB. Celik akal tidak akan bokeh menerima jawapan beliau. Ada kah hutang itu satu kekayaan ? Ada kah pembelian harta berganda melebihi harga pasaran itu satu kebijaksanasn ? Adakah dengan mewujudkan jaminan kerajaan menjamin hutang 1MDB puluhan bilion itu satu sistem perekonomian ? Kenaoa whizz kid begitu berkuasa ?

Di burukkan GST dalam dilemma 1MDB , dengan cara pelaksanaan membangkikat kemarahan rakyat, tidak seperti di "gah" kan, suara barisan kabinet dapur masak...bermain api...

Ok, hukum Allah itu bersikap adil. Maka kita mesti berlaku adil. Sedikit masa untuk Najib. Tugas PM itu berat. Kita tahu..he..he..

Itu lah erti kata psikologi sebagai manusia selari Islam. Jangan kita jadi HIMAR sudah lah. Di laknat Allah SWT.

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 6:00 PM

@maaelembam ? :)
Ya, saudara maae antara pembaca dan pengomen setia DT sedari zaman lembam lagi. Terimakasih!

kita sama2 belajar dan memperbaiki cara dan mutu penulisan ..... dari zaman straightforward dulu hingga pandai berkias dan menyindir kini hehehe...

untuk kesekian kalinya saya nak tanya maae, bila nak buka blog ? ?

....................
Reply To This Comment ...................
warga MARHAEN Malaysia
May 3, 2015 at 9:26 PM

Slm abe din .. utk menjawab masaalah 1mdb tu sangat lah RUMIT sikit.. benda yang sekecil ..TOP UP PREPAID PUN .. NAJIB TAK BOLIH SELESAI .. APATAH LAGI .. PENJELASAN 1MDB ?????

....................
Reply To This Comment ...................
May 3, 2015 at 11:38 PM

To trouble shooting problem, find the root or cause. Likewise, who trigger the 1MDB, the murder of Altantunya committed by Sirul & Azila, disrespect towards Malays, Islam & the rulers due to abolishment of ISA and NEP, the hiring of expensive but destructive Foreign Talent Corpses/Zombies and those fruitless extravagant spendings of the country's wealth.
If you desire command of respect, you don't buy them nor self-praise yourself as what was revealed few days ago in the mainstream media, notably tv3 and NST.

....................
Reply To This Comment ...................
May 4, 2015 at 12:43 AM

Kabinet kan ramai kerja tukang jawab.....tu la masalah nya jadi caca merba....
Pasti akan sampai masa yg d tunggu2.....nak pi mana ?
Allah Maha Adil

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2015 at 4:49 AM

Kalau rakyat xblh dapat penjelasan sebenar berhubung syarikat ni, tukar jer ler nama.. Harapkan nama jer gah 1MDB, investment hancus. Board2 yg ada dlm tu xrisau ker?

....................
Reply To This Comment ...................
May 4, 2015 at 8:25 AM

Aku tumpang DT sudah lah...Siber Umno pun tak pernah derma kat aku.. he..he..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2015 at 10:17 AM

stresssss stresss streeeees baca blog kadir jasin..stressss...

....................
Reply To This Comment ...................
hasnul rahman
May 4, 2015 at 11:47 AM

@Anonymous
Assalammualaikum wmt,
Sapa yg jadi Chairman 1MDB ni?
Kenapa dia tak muncul menjelaskan apa sebenarnya yg berlaku?
Apakah diapun tak tahu apa-apa kerana yg kendalikan urusniaga 1MDB adalah orang lain tanpa pengetahuannya?

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
May 4, 2015 at 1:32 PM

10??? Ni dah melampau!!! Kejam dah ni. 1 pon mereka masih terkial-kial nak jawab, inikan 10 soalan. Lagi pon, Najib kan suka macam-macam yang ada '1' ni walaupon bini dia sekarang adalah yang kedua. Seperkara lagi, kenapa bagi soalan bentuk subjektif? Bagi la soalan bentuk objektif. Kalau mereka tak tahu jawapan sebenar, setidak-tidaknya dapat juga 'tembak' mana-mana jawapan.

....................
Reply To This Comment ...................
May 4, 2015 at 4:13 PM

Rakyat di era Transparency & IT kini tidak lagi boleh dimanipulasi, apatah lagi diperolok-olokkan oleh pemimpin. Isu 1MDB kini hangat diperbualkan di setiap pelusuk oleh semua lapisan masyarakat.

Dari input yg terluah di blog ini & juga blog2 lain, initial finding jelas menunjukkan kes 1MDB adalah :-

1 - Satu
M - Malaysia
D - Dah
B - Bengang. .......!!!

Without Fear or Favour.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2015 at 6:53 PM

@Othaman Ahmad
1 Malaysia Dah Bungkus

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2015 at 1:55 AM

Yg neh mintak simpang. 1 Malaysia Dah Bankrap.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2015 at 7:51 PM

Katanya byk org asing sj yg beli kad pbayar jd org tempatan usah repot2 kalau harganya naikpun.aduh malangnya aku terasa bagai org asing dbumi sendiri gara2 gst.mari kita merepot ttg harga rambut kak rm yg sudah naik harga gara2 gst.kad prabayar n sayur masalah org melata yg tak penting. notakakiku75

Post a Comment