........... PANAZZZZ - Tun Mahathir Bicara Negarawan ( Sesi Soal Jawab ) | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

PANAZZZZ - Tun Mahathir Bicara Negarawan ( Sesi Soal Jawab )

Saturday, April 25, 201549comments


Di bawah pula adalah bahagian sesi Soal Jawab yang lebih PANAZZZZZ ...... Saya bahagikan kepada 2 bahagian. Artikel sebelum ini ( KLiK ) adalah ucapan penuh Tun sebelum itu.

Saya tidak edit kedua2 ucapan dan soal jawab supaya SEMUA RAKYAT dapat berkongsi sepenuhnya apa yang Tun luahkan tadi.

Dipersilakan sesiapa untuk copy penuh atau sebahagian untuk dijadikan artikel. Video2 ini milik kita semua.




KLiK untuk ke Youtube







KLiK untuk ke Youtube

Share this article :

+ comments + 49 comments

....................
Reply To This Comment ...................
April 25, 2015 at 3:15 PM

Tun dah bagi jaminan akan bantu pulihkan keyakinan rakyat. So Muhyiddin get ready.

Syarat nak jadi pemimpin di Malaysia ni mesti jujur, cakap mesti terang, simple dan jangan kacau poket rakyat. Dan jangan bagi keluarga kacau pemerintahan.

Kalau Muhyiddin boleh buat macam syarat di atas dan saya yakin Muhyiddin boleh, maka BN bakal kembali dapat mandat rakyat dengan majoriti 2/3 di PRU 14.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 3:24 PM

diusia platinum ayahanada tun masih besemangat waja...lompat bintang lah...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 3:40 PM

Kata-kata Tun memang tepat. DS Najib should be fully accountable and step down now, Jika benar, kerugian 1MDB akan membawa padah kepada generasi sekarang dan generasi masa depan. Lebih hebat dari sumpah Mahsuri!. Oh Malaysia tanah air ku...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 3:44 PM

tambahan syarat; isteri PM tak boleh menonjol-nonjolkan diri i.e lebih sudu dari kuah!.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 4:28 PM

Kita rakyat biasa ada limit juga. Kita Cuba hormati UMNO dgn harapan UMNo pulihkan kesilapan pemimpinnya. Tetapi dgn kebodohan pimpinan UMNO yg pemalas, pengecut, pentingkan diri, tidak percaya kpd bangsa sendiri dan cepat putus harap bila berkenaan membangunkan bangsa melayu itu yang rakyat jadi geram. seolah olah bila kita angkat mereka jd pemimpin mrk nak jadikan negara ni macam mak bapak mereka punya..Itu memang kurang ajar. Najib dan bininya mesti undur. Dulu Pak Lah dan menantunya Kena turun sbb lembik, tidur, rakus, buat mcm syarikat milik sendiri negara ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 6:30 PM

PM baru mesti tanda tangan satu perjanjian bahawa tiada ahli keluarga akn masuk campur dlmpentadbiran negara - anak menantu hantu ke, isteri glamor ke, anak emas permata ke, jiran kesayangan ke, kaki ampu atau gila projek.

Semua orang ini diharamkan drp campur tangan,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 7:55 PM

Ngapa Tun tak jawab samada nak anaknya jadi PM?

Soalan senang jer tapi pi cerita kabinet. Apa benda ni?

....................
Reply To This Comment ...................
April 25, 2015 at 8:01 PM

@Anonymouskan tun dah tak mahu sebut lagi siapa pengganti PM, dan serah pada Umno menentukan, yg mana secara tradisinya adalah org no 2

....................
Reply To This Comment ...................
April 25, 2015 at 8:04 PM

Bodoh punya soalan. Cakap pakai otak laaa....ingat bila tun kritik Najib anak dia blh jadi pm kah??? Bukan ke bila kritik Najib peluang anak dia jadi pm semakin kurang??? Jadi jawapan kepada soalan hang yang tak berapa cerdik ni senang ja...dia bukan nak anak dia jdi pm pun...dia nak ah jib gor letak jawatan tu ja sebab dah merapu meroyang meraban gila glamor...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 9:00 PM

Klu anak Tun mmg layak dan satu2nya calon yg mempunyai visi spt ayahandanya, amat di alu2kan. Yg penting DS Mukhriz mmg punya kaliber memimpin. Beliau punya karisma sendiri dan menceburi politik setelah era Tun M! Di mana kan tumpahnya kuah!!!

....................
Reply To This Comment ...................
April 25, 2015 at 9:09 PM

Hang bijak. Apa punya bongok tu pun tak paham.....
Terima kasih saudara.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 9:18 PM

Pada 2009 sebelum current pm dilantik telah dijangkakan duit kerajaan Malaysia akan langsai....terbukti sekarang.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 10:11 PM

Asalammualaikum,
Andai kata sesuatu terjadi, dan 'seseorang' itu dpt pula suaka di kazakhstan, ada ke cara utk bawak balik 'seseorang' itu dgn bilion2 yg dh dilesapkan? Ini andai kata sahaja... kalau... barangkali... mungkin.. wallahua'lam.
Sekadar andaian sahaja.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 10:21 PM

Lets give Najib a final change to clear the air on all allegation especially wunne MDB, ammaa! Please clear the AIR lease please and please stop all this nonsense one for all!

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
April 25, 2015 at 11:09 PM

Blongang Najib dah spin pasal perlembagaan pulak dah. Dulu jambatan bengkok. TV3 pula guna SPRM. Rasa aku soalan pada SPRM cuma rentang reaksi SPRM kalau ada orang kemuka bukti penyelewengan dalam 1MDB tapi TV3 spin seolah-olah SPRM cabar Tun kemuka bukti (Hasil kerja JASA ke ni?).

Anyway, terima kasih bro Din sebab siarkan klip Tun. Setidak-tidaknya dapat juga aku yang jauh di selatan ni mengikuti perkembangan terkini Tun.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 25, 2015 at 11:36 PM

Anon 10:21, pi..dah. Boleh dia sembunyikan duit tu dalam2 lagi. He needs time, time to find better exit route, to clear him and his family. Najib has to go now and asap!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 12:02 AM

Nampak sangat Mahathir dah ketinggalan. Spt sorang pesara yg tak tahu lagi apa yg berlaku dipejabat sekarang. Tak lebih cerita kedai kopi menuduh orang buat semua tak betul. Kununnya yg dia buat semasa bekerja dulu semuanya betul. Dia pun tahu PM hanya mengarah apa yg hendak dibuat. Mungkin ada kepincangan diperingkat perlaksana. Tunggulah siasatan. Kalau dah tak percaya kpd semua badan penyiasat bagaimana kita hendak bernegeri & bernegara.

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 12:29 AM

Apa ko merepek ni
Cuba jawap knp currency kita jatuh?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 12:55 AM

Org JASA ke bro? Saja tanya sbb JASA mcm kna kerja keras skrg ni hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 1:24 AM

Tqvm bro dinturtle atas perkongsian video Tun M ni...cuma sy cuba klik yg soal jawab 1 tp x dapat2...ade ape2 prob ke? Yg soal jwb 2 x ada prob...tq in advance bro! Keep it up!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 1:29 AM

Engko tu yg ketinggalan. Tun M dulu bila dia buat projek mega, dia sentiasa pantau progress sampai siap. Ini 1mdb bapak punya mega projek, Najib haram tak ambik tau. Bila orang dah bising baru nak siasat konon...bukankah 1mdb tu dia punya baby? Sampai kabinet pun was kept in the dark. Macamana nak pecaya pd badan penyiasat bila badan tu bawah pemantauan Najib sendiri sedangkan dia yg jadi suspect utama.

Tak payah cakap banyak lah...bgtau Akmar, kalau betul Najib tu innocent, pergi saman Sarawak Report dulu. Sampai bila nak menipu diri? Sampai mati? Sedap ke makan duit dari hasil kerja membodohkan diri?

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 1:58 AM

@Anonymoussaya baru sat klik soal jawab 1, OK jer ... cuba lagi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 1:59 AM

Wah Articulate, smart and fearless in facing on-the-spot questions

Now why cant DS Najib be like that.......

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 2:02 AM

Esok saya akan siarkan satu video klip yang saya rakam semasa majlis sama... yang ini lain sikit :) Khas buat penyokong Tun. Tunggu ......

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 2:07 AM

Saya pun mengalami masalah yg sama.....mengapa jadi mcm tu ?

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 2:08 AM

Alhamdulillah.
Thanks bro

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 2:09 AM

Because he is liar......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 2:09 AM

kalau tun nak mukhriz jadi pm.masa tun jadi pm dah tun leh buat.tapi tun bukan parti mata dajjal.sana bolot..sini bolot.semua nak sapu.masuk jel elaun jalan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 3:13 AM

Jangan duk merepeklah. Kalau Tun nak selamatkan anaknya Mukhriz baik Tun diamkan saja hal 1MDB ni, janji kedudukan anaknya terjamin. Tapi apabila Tun sentuh sana sini hal-hal yg sensitif, tegur perkara-perkara yg serius macam ni tentulah dengan secara tak langsung kedudukan Mukhriz pun terjejas dan tidak terjamin.

Oleh kerana Tun meletakkan kepentingan rakyat dan negara lebih utama dari anak dan keluarganyalah maka Tun sanggup ketepikan soal kedudukan Mukhriz. Tun memperjuangkan kepentingan rakyat dan negara, bukan kepentingan keluarganya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 3:30 AM

Apa jua niat Tun, najib mmg kena step down....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 8:20 AM

Its helleva BIG Nonsense Bro...
Its 42 Billion Ringgit "Nonsense"
Whose Pocket has some of this Nonsense gone to? Yours? Mine? or The Arabs and Jho Low.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 9:06 AM

Lantik Tun jd menteri penasihat..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 10:20 AM

ANON 12:02AM

ajib sendiri TAK PERCAYA pada BNM..kononnya banyak regulations untuk uruskan wang masuk Malaysia...itu apehal???

itu orang kerajaan aka orang Kementerian kewangan pun tak percaya pada organisasi kerajaan..apatah lagi seorang pesara macam Tun M...confirm laaaagi tak percaya..

contohnya jet kerajaan dibawa ke sini sana TANPA ALASAN KUKUH. rakyat nak tahu sape guna sedangkan ajib ada dalam negara...ada orang2 macam hang nak cerita? TAKDE. so..memang kitorang TAK PERCAYA lagi daaah kat korang..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 10:58 AM

alahai macai ni... cuba la bercakap macam org ada otak sikit... macai2 ni mmg selalu bercakap tahap IQ rendah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 11:06 AM

Mahathir sebagai bekas PM yg berpengaruh boleh menasihatkan Najib membetulkan kepincangan secara peribadi jika ada. Membuat riuh dikedai kopi spt int boleh membuatkan kelemahan dirinya juga akan terbongkar, melayu semakin bercanggah pendapat & kerajaan yg menaungi kita akan lemah. Akan ada pehak yg rakus kuasa mengambil kesempatan mencurah minyak. Najib seorang yg berbudi bahasa & sentiasa menjaga tutur-katanya supaya tiada pehak tersinggung dlm masa sama perlu bertanggungjawab menjaga rahsia negara. Kita boleh bertanya apa sahaja tapi sebagai PM tidak boleh jawab semua kerana sebahagiannya adalah strategi.

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 11:16 AM

@canon

Ada kita suruh awak percaya ? Ada? Otak fungsi utk fikir...kalau dah baik buruk pun tak boleh nak beza.....anda bermasalah. Semudah abc je....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 11:20 AM

@Melayu Kampung

TV3 Penerbit berita
semalam nama dia

ROHANI NGAH <-- Saper dia ni..

org Najib gak ker..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 11:35 AM

Apepun Tun, kipidap. Tun bersuara rakyat lebih yakin drpd pak jib ckp. Najib berundurlah, rosmah kembali ke pangkal jalan. Dunia hny sementara sahaja. Bila kuasa ditgn berkuasa, beginila jdnya. Lupa diri siapa kita. Harap kepimpinan UMNO lepas era pak jib ni lebih success. Mukhriz, kami menantikan perlantikan anda wlupun bukan sekarang. Siapapun yg seterusnya memerintah, fikirlah yg dibawah ini. Jgn lupa, Tanah Tumpahnya Darahku.

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 12:03 PM

Hahahahaha........
Strategi......lawak betul bunyinya tu.
Seorang yg berbudi bahasa ya.....anda mcm kenal je !
Jgn.nak mengada2 lah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 12:09 PM

salam,
yang tegur ahjibgor tu bekas pm yang perintah 22 tahun. yang tegur ahjibgor juga pembangkang, tapi takat pandai cakap dan belum terbukti kepimpinannya. yang tegur pm juga rakyat biasa yang tak pernah jadi pemimpin besar. ada juga pemimpin umno yang tegur seperti ku li yang pernah pegang jawatan menteri kewangan, dan juga td yang pernah jadi menteri kewangan juga dan telah mengurus membayar hutang negara dalam tempoh yang singkat. maksudnya yang tegur tindakan ahjibgor ni ramai dan terdiri daripada pelbagai pihak dan lapisan masyarakat. yang sokong pembangkang tak layan tak apa la pasal mereka memang tak akan sokong walaupun ahjibgor buat benda yang betul sekalipun. tapi yang sokong tetapi tak setuju macam mana? buat tuduhan kat tdm dan melabelkan tdm serta mereka cipta dan spin fakta. apa awak ingat kita ni bodoh kayu macam awak juga ker?
isu 1mdb ni bila tanya tak jawab, maka macam betul la apa yang orang sangkakan. macam mamat tu kata setiap stesen 1mdb beli untung 3 billion, pas tu kata belum tolak kos dan kira untung. tdm dah kata yang terbaik pun ytl, untung 80 juta dah terbaik. so camna yang lain tu? mungkin 10 tahun dulu ytl, sekarang lain kot. fakta yang diberi oleh penyokong tanpa bukti. tuan punya diam jer. tdm dah terang audit buat kerja ambil masa lama dan setakat audit sahaja. bukan nak cari duit tu. orang tanya duit kat mana? ada banyak perkara tersembunyi. masa anak tdm pun orang tanya, dan tdm jawab dan orang siasat. sekarang orang tanya anak tiri ahjibgor tak berniaga pun, tapi boleh duit beratus juta. dulu kerja akauntan jer sebelum berhenti dan buat filem. orang us pun tanya sapa riza yang mampu buat filem. bila keluar fakta anak tiri pm mesia, patut la.
so, sapa yang rugi kalu ahjibgor terus berkuasa sehingga pru14. kalu ahjibgor letak jawatan pun belum tentu umno menang juga, tapi sekurang-kurangnya satu isu dah selesai. macam tun lah dulu la. nak letak jawatan masa pru13, kerana nak baiki pemerintahan. tapi orang berpendapat, sokongan akan makin teruk jika tun lah terus berkuasa. maka pak lah letak jawatan, dan ahjibgor naik. tapi keputusan pru13 tetap tak berubah dan semakin teruk. maka jika ahjibgor terus berkuasa dan keadaan sekarang tak berubah, bn akan menang ke? isu gst akan dimainkan kerana ramai rakyat tak suka. dulu kena cukai tak nampak bayar cukai. sekarang terus nampak kena bayar cukai. tak nampak pun ramai rakyat bergembira dengan gst kecuali penyokong ahjibgor je yang suka gst ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 1:13 PM

Samada anak TM jadi PM atau tidak, ia bukan isunya sekarang ini. Isunya ialah negara kita perlu keluar dari kemelot ini. Kita perlu menentukan hala tuju negara Malaysia dengan segera dan pandangan TM sangat tajam dan jauh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 3:27 PM

BR1M & GST amat rumit utk difahami bagi orang yg malas berfikir. Yg mereka nampak BR1M dapat duit tunai, GST pula harga barang naik. Maksud tersirat disebaliknya langsung taknak ambil tahu. Mahathir pun buat2 tak faham supaya lebih ramai 'menyokong'nya mencapai hasrat menjatuhkan Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
April 26, 2015 at 3:45 PM

@Anonymouskalau dengar betul2 apa yg tun cakap gst dibubarkan bukan kerna tak bagus tapi kerana pegawai kerajaan sendiri tak faham gst !

Macmanalah nak berjaya dan lancar kalau lerajaan sendiri tak siap sedia...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 26, 2015 at 7:28 PM

Budi bahasa versi Najib! Betul lah kawan tu melawak..! Strategi? Strategi dia senang, serah kotak hitam ke Britain...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 27, 2015 at 8:48 AM

Kalau layak & berkebolehan takde hal nk jd PM. Tak kira la anak sesapa. Yg jd problem bila tak layak tp still nk angkat jd pemimpin

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 27, 2015 at 4:43 PM

pape lah korang nak cakap.. to the haters (Tun haters) u may leave this page now. tak suka jangan duk komen. this is for us (Tun followers) to know the truth, to heard what his explanation.

hak nak undi pun pada kita.. kita bukan cari gaduh.. kita pilih utk kebaikan diri kita.
so tgk nanti macamana ok? masing2 punya hak.

kita jgn gaduh..
undi simpan dalam hati.

ok chow!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 30, 2015 at 9:50 AM

macamana kita nak perbetulkan kepimpinan negara seperti yg disaran oleh Tun pada masa yg sama kita tak menyakiti hati Najib???!!

org dulu2 kata tarik rambut dalam tepung, rambut tak putus tepung tak berselerak!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 1, 2015 at 10:45 AM

Tun nk kn anaknya Mukhriz jadi pm gnti Najib? Mmg jahat sangkaan tu... Anak Tun ramai, ada berjuta2 dlm ngra ni.. Sesiapa pun boleh asal dapat jaga ngra ni dgn baik dan anak2nya hidup selesa dn aman...

....................
Reply To This Comment ...................
May 12, 2015 at 10:45 PM

sokong awak. Bila Tun buka cerita tentu ada orang dlm UMNO nak gulingkan Mukhriz atau tekan dia. Tun sayangkan Malaysia dan rakyat. Bukan anaknya semata-mata.

Post a Comment