........... ( KEMASKINI 4:20PM - Pembetulan Oleh Mkini ! ) Mkini Salah Terjemah Ayat Chedet Dalam Menyerang Rosmah .... Bloger Rosmah Tak Perasan ke ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

( KEMASKINI 4:20PM - Pembetulan Oleh Mkini ! ) Mkini Salah Terjemah Ayat Chedet Dalam Menyerang Rosmah .... Bloger Rosmah Tak Perasan ke ?

Tuesday, April 21, 201520comments

KEMASKINI 4:30 PM - Nampaknya Mkini sudah buat pembetulan dalam artikel berkenaan dengan menukar perkataan 'kecuali' kepada ' perkataan 'termasuk'. Satu perkataan saja tapi memberi maksud yang berlawanan.

Mkini
                                    
                                    *************************************

Saya rasa pro ahjibgor ramai yang terkesima dengan entri chedet semalam.... Mereka berjangkit sindrom BLUR bos yang mereka pertahankan. Langsung tak terjawab .... bukan saja entri chedet itu malahan kesilapan ketara yang dilakukan oleh Mkini terhadap Big Mama melalui salah terjemahan point chedet pun mereka boleh terlepas !

Hello Blogger Rosmah ! Korang tak perasan ke ni -


“Banyak perkara berkaitan tingkah laku peribadinya yang saya fikir tidak betul.

“Tetapi saya sedia abaikannya, kecuali gaya hidup dia dan isterinya,” katanya - Mkini.

Ia adalah terjemahan dari perenggan 20 artikel chedet ( KLiK )


20. There are many things about his personal behavior that I thought were not right. But I was prepared to overlook them, including he and his wife’s lavish lifestyle.
.
Cuba baca betul2 ayat chedet di atas ..... betulkah penggunaan terjemahan KECUALI itu digunakan ? Mengikut pemahaman saya, terjemahan yang betul adalah - TERMASUK dan ayat Mkini sepatutnya berbunyi begini -

Tetapi saya sedia abaikannya dan ini termasuk gaya hidup dia dan isterinya.

Chedet menulis yang banyak perkara mengenai sikap Najib yang beliau tidak berkenan. Tapi beliau sanggup mengetepikan/menutup sebelah mata, TERMASUK gaya hidup mewah Najib dan isterinya. 

Ia berbeza dengan maksud ayat Mkini di atas. Mkini tulis chedet tidak sanggup/tidak boleh mengabaikan gaya hidup mewah Najib dan isterinya.

Ke ....... blogger Rosmah SENGAJA membiarkan kesilapan Mkini itu ? 

Saya komen ini bukan sebab nak pertahankan Rosmah tapi kerana tidak mahu melihat Mkini memutarbelitkan kenyataan Chedet. 

Share this article :

+ comments + 20 comments

....................
Reply To This Comment ...................
April 21, 2015 at 8:46 AM

Batu apa tu Bro...selagi boleh semua nak disalah tafsirkan...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 8:53 AM

Mereka tak dapat gaji la tu din.....orang yang mereka mempertahankan tu ada duit berbillion dalam bank,yang pertahankan tu brim pun ambil rasanya....kahkah....patutlah tuan sendiri panggil bangang!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 8:56 AM

Reality can never be replaced by fantasy and the truth by falsity.

1. subliminal vs literal
2. actual vs erroneous translation

There are two factions at war (pro najib bloggers and pro tdm bloggers) with the third (pro opposition portals/bloggers) as devil's advocate

1. When TS Muhyiddin came with a statement,"you are not alone, sir", all pro najib bloggers read it literally and quickly declared it was all about mahathir's run on criminalisation of war. The pro tdm's blogger would see that as a subliminal message..... The pro oppposition ran their comments as direct support by TS Muhyiddin for TDM......got it?

2. In the case of translation of para 20 of tdm's, I am quite sure if you really study the statement, it was erroneous. The devil's advocate played it well but pro najib bloggers chose to remain mute. For you sdra Din, you did the right to point out the error to prevent exploitation of the erroneous translation to attack TDM.

Sdra Din...keep up your good work


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 10:44 AM

Blongang mykmu dgn yayasan sahabat bina akmar mana reti english... kena harap orang translate. Kalau translate tak betul, tak betullah yg masuk kepala dia orang.

....................
Reply To This Comment ...................
April 21, 2015 at 11:22 AM

@Anonymousyayasan sahabat bina akmar ? ? Apa tu ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 12:00 PM

Itulah tempat bergantung mykmu. Ada cawangan seluruh negara lagi... strength dlm 200 ikut original plan. Yang tua2 muka2 sama kebanyakannya dari kmu jugak... orang baru muda2 pun ada juga. Managernya bekas JASA..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 12:20 PM

The appropriate heading should be Mkini SENGAJA salah terjemah ayat..... Sebab Ah Jib Gor menghapuskan undang undang ISA and now the ONLY course of action left for Ah JIb Gor ialah menyaman orang saja,ibarat pahlawa SPARTAN yang membuang senjata yang tajam dengan harapan dengan suara nya yg nyaring dan teriakan nya dapat mengalah musuh nya.

KIta dah jelak mendengar Ah Jib Gor dan rakan2 UMNO dia menyaman musuh BN/UMNO kemudian dengan ucapan 'public apology' semua nya di tarik balik. Sebalik nya bloggers mcm Papagomo yg sokong kerajaan pulak di dapati salah dan di denda. Menyokong Ah Jib Gor adalah ibarat memikul biawak hidup!!!!


alfie

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 12:21 PM

salam,
saya pun tak mahir bi. tapi bila tdm cakap dan tulis, boleh faham secara ringkas kerana ayat yang digunakan mudah. kita bolehlah faham banyak sikit daripada ayat orang lain yang belajar kat luar negara tu. mungkin ayat doktor dengan ayat loyar dan ekonomi berbeza dalam memberi orang faham. ayat loyar nak kena bagi tahu bahawa dia pandai berbahasa, ayat ekonomi nak kasi tahu dia cerdik, ayat doktor nak kasi tahu awak sakit.
blogger yang berjuang untuk ahjibgor tak perasan tu. mereka tengah tulis nak mempertahankan kak ros tu. mungkin ada la yang tulis sikap buruk tdm yang mengaitkan kak ros dengan situasi semasa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 12:45 PM

salam din kura kura, ai nak masuk komen pun ade pilih gak. aku hanya nak tanya aku perlu pilih parti mane nanti untuk pilhanraya ke 14. aku nak pilih bn tun m kata tak baguih rasuah rasuah rasuah , aku nak pilih pas tun m kata potong, potong, potong, aku nak pilih pkr tun m liwat liwat liwat, tinggal dap je tapi tun m kata cina cina cina. abih parti mana ade lagi aku peningggggggggggggggggg.

....................
Reply To This Comment ...................
April 21, 2015 at 1:04 PM

Laaa... kita nak masuk rumah orang kenalah jaga adab... tak gitu ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 1:28 PM

Why don't we try to reverse the situation:

"Rakyat sangat sayang pada RM, seorang wanita yang sukakan kemewahan dan suka mencampuri urusan pentadbiran negara. Kami sebagai rakyat kelas bawahan amat bangga dengan beg tangan serta jam tangan berjenamanya. Itulah buktinya beliau insaf akan keperitan rakyat kelas bawahan yang susah mencari sesuap nasi.

Kami juga sangat sayang pada PM Najib yang sanggup menanggung hutang yang banyak kepada negara. 1MDB adalah bukti pengorbanannya tak berbelah bagi kepada negara, dan pengorbanan itu juga menuntut sokongan yang tidak berbelah bagi oleh UMNO.

Kami juga sangat bangga dengan sikap merendah dirinya dengan Singapura. Beliau seorang pemimpin yang sangat berani.

Jasa PM Najib yang terbesar adalah GST. Jasa yang akan dikenang oleh rakyat sehingga ke akhir hayat.

Rakyat juga menumpang bangga kerana nilai RM jatuh merudum, menunjukkan betapa kukuhnya ekonomi Malaysia pada ketika ini."

I love PM dan pendokongnya :-)

....................
Reply To This Comment ...................
April 21, 2015 at 1:34 PM

Tuan Outsidethebox semalam kata panglima2 PM senyap sorok taring bila ahjib tak de dalam negara.

Tunggu dia balik baru dorang tetiba jadi lantang dan garang.

Nak tunggu Tuan jugak baru nak keluar taring. Agaknya tu jugaklah sebab blogger banggang senyap x pertahankan rosmah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 1:36 PM

salam din kura kura, tak sangka gak rupe nya kena ikut adab. nak tergelak aku bila kita menulis hal orang tak payah lak ikut adab, tak payah lak jaga air muka orang, keluarga orang, saudara mara orang. masyallah. semoga kita sentiasa beristiqamah dengan ape yang berlaku dan allah swt memperlihatkan kita jalan yang benar.

....................
Reply To This Comment ...................
April 21, 2015 at 1:42 PM

@Anonymousamin............

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 1:48 PM

Ding betul lah terjemahan tu ,,,,, :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 1:50 PM

@dinturtle aminnnnn

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 1:59 PM

En Din

Untuk mencari punca kegilaan di media sosial hari ini, carilah kaitan mereka ini:

Mykmu=Yayasan Sahabat Bina Negara=PMO

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 5:55 PM

Geng najib dah guna reverse psychology.. jawapan kita boleh pusing kat kita balik.. TDM tak lut dengan mainan psikologi budak2 ni.. dia dah hadap macam2 dari zaman Jepun lagi.. harap bro din teguh dengan jalan sekarang, tak goyang bila geng belah sana masuk jarum.. moga Allah SWT beri kita kekuatan.. aminn

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 9:07 PM

aminnnn..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
April 21, 2015 at 11:00 PM

Salam,

Kalau yang dimaksudkan reverse psychology itu adalah Anon 1:28 pm di atas, saya bukanlah budak geng PM Najib:-)

Saya sayang Tun M, dan perkataan di atas penuh dengan sindiran sinis semata-mata, untuk mereka yang tidak mahu melihat kebenaran!

Post a Comment