........... Wujudkan Kempen Kesedaran Kuasa Pengguna Melayu Islam | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Wujudkan Kempen Kesedaran Kuasa Pengguna Melayu Islam

Tuesday, February 3, 201524comments


Menarik perkembangan isu status FB Datuk Ismail Sabri mengenai harga barang dan kuasa pengguna. Kalau diperhatikan media pro pembangkang, mereka lebih tumpukan kepada kenyataan berkaitan ngeh family dap perak dengan old town white coffee padahal itu cuma CONTOH saja.

Saya malas nak layan bab itu. Yang lebih penting adalah bahagian atas mesej itu -

1 - Kuasa yang terbesar ada pada pengguna .... dan majoriti pengguna adalah Melayu

2 - Banyak kedai makan cina yang tiada logo halal dan beberapa kali diserbu dan ditangkap kerana status halal yang meragukan .... namun Melayu masih berpusu2 di restoran terbabit sedangkan terdapat beribu2 restoran Melayu yang sah halal.


Saya lihat perkara paling penting dari kenyataan Ismail adalah KUASA PENGGUNA MELAYU ISLAM. 


Ramai yang tidak menyedarinya atau sebenarnya tahu tapi tidak yakin dengan kuasa pengguna yang kita ada. Kita masih fikir peringkat individu contohnya, kalau saya sorang je yang aktifkan kuasa pengguna, bukannya ada kesan pun.... apatah lagi jika kita lihat kedai2 atau produk2 yang dimaksudkan itu masih penuh dilanggani pelanggan Melayu.

 Satu lagi, kita suka menunggu orang lain yang mulakan tindakan .... bila dah ramai yang buat baru kita akan ikut ...

Di sini saya lihat akan perlunya diadakan satu Kempen Kesedaran Kuasa Pengguna Melayu Islam supaya kita masing2 sedar akan kuasa yang ada ditangan seorang pengguna. 

Dan kesedaran bahawa apa jua kempen harus bermula dengan diri kita sendiri.

PS - Bila dah sedar KUASA yang ada pada seorang pengguna dan ia dipraktiskan, mungkin kita juga akan sedar KUASA PENGUNDI MELAYU pula dan kita gunakannya demi bangsa dan agama jua... hehehehe .... Sama je baik dari segi teori maupun praktikal.

Share this article :

+ comments + 24 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 3, 2015 at 3:21 PM

SOLIDARITI untuk Datuk Seri Ismail Sabri.
arjuna waspada
changkat lobak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 3, 2015 at 3:28 PM

Kalau setakat macai je boikot. Tak de hal.

Berapa ringgit sangat belanja kat kedai makan.

Dulu boikot mcd dan kfc buktinya...

Fikirlah cara lain untuk hidup bersama.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
February 3, 2015 at 3:39 PM

Nak suruh puak-puak ni DIAM senang sahaja. Kita kena guna KUASA PENGGUNA. Tapi ramai di antara kita tak tahu yang kuasa yang kita ada tu begitu KUAT.

Ketua Pemuda UMNO patut malu dengan Ketua Wanita MIC. Beliau ke hadapan pertahankan kenyataan BENAR Menteri Pertanian tersebut. Syabas!

http://www.therakyatpost.com/news/2015/02/02/mic-wanita-chief-backs-ismail-sabri/

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 3, 2015 at 3:44 PM

najib berani ke mcm ismail sabri ni?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 3, 2015 at 4:21 PM

Ngeh mahukan Dato Ismail sabri mohon maaf kerna kaitan dia,,,tapi masa orang kecoh pasal kawasan balak yang menyebabkan banjir lumpur terik di Kelantan..dia diam menikus...dasar hipokrit punya org..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 3, 2015 at 4:24 PM

Apa yang perlu kita buat ialah kita perlu putuskan rantaian supplier yang dimonopoli oleh satu bangsa sahaja. Kek pembahagian ekonomi negara sepatutnya dinikmati oleh semua golongan dan tidak hanya oleh satu golongan sahaja. Betul cakap DSIS, kita mesti membanteras orang tengah. Memerangi orang tengah sepatutnya dijadikan sebagai satu jihad oleh Islam.

....................
Reply To This Comment ...................
February 3, 2015 at 4:26 PM

Ramai yang salah faham dengan beranggapan ia berkaitan dengan boikot semata2. Bukan mengenai boikot tapi mengenai memaksimakan kesan kuasa pengguna orang Melayu Islam. Kesan dari pembelian produk harus dilihat melangkaui produk itu sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
zethro
February 3, 2015 at 7:04 PM

Kena reset balik mindset kita sume. Mulakan dgn NIAT yg kita nakkan barangan yg btul2 membantu ekonomi org Islam. Pastu KENALPASTI barangan mana yg kita nak tukarkan drp produk non-muslim kpd produk muslim. Seterusnya ISTIQAMAH yakni sikap yg berterusan(CONSISTENT) dlm membeli barangan buatan muslimin. InsyaAllah, kita semua berjaya hendaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 3, 2015 at 10:05 PM

Yg benar2 halal penting. Lihat la saje apw diberi od ikan yg dbela di kolam. Babi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 3, 2015 at 11:44 PM

Bro Zethro,

Masyarakat Cina dah lama dah tak beli produk bumiputra, melainkan tiada pilihan, pada mereka produk bumiputra tiada kualiti....kita je yang terhegeh-hegeh beli barang depa

ini semua hasil didikan keluarga, masyarakat mereka dan sekolah vernakular

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2015 at 12:09 AM

satu lagi mentaliti perniaga melayu.. alik alik berniaga produk kecantikan.. kontraktor. yang ada duit labur la duit anda. ni pon jihad gak :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2015 at 12:13 AM

lagi stu sebab diaorang berani sebab tak ada persaingan harga. tak boleh nak harapkan satu satu pihak je.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2015 at 2:38 AM

SYUKUR ALHAMDULILLAH dgn. KEBERANIAN YAB DS Ismail Sabri kita! Dahlah supermarket/kedai si PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS asyik MENDISKRIMINASI produk BUMIPUTERA Islam/Melayu - sampai kita tak boleh tegur lansung KEDAJALAN ni - dasar si puak BINATANG BUAS yg. amat TAMAK!

Tengok juga di mana lori-lori dan bas-bas boleh bebas "zig-zag" kat lorong-lorong laju terutamanya di lebuhraya, melebihi had laju sampai disyaki punca utama penyebab kemalangan jlnraya yg. amat BUAS, yg. disyaki asyik MENGORBANkan majoriti mangsa disyaki dari umat Islam/Melayu; hampir harian!

Kerana Kem-amat-BANGANG tak dak buat undg-undg amat KETAT utk. memastikan lori/bas hanya di lorong perlahan - kerana disyaki takut menyebabkan 'KERUGIAN' pd. PEMILIK/PENGUSAHA Industri TAMAK bas-bas/lori-lori - yg. di- MONOPOLI siapa? Kita boleh agak! Biaq rakyat terus MERANA akibat KEBUASAN lori-lori/bas-bas-LAJU-amat BUAS yg. seolah mengamalkan "laws of the jungle"!

Nek Tempoyak.

....................
Reply To This Comment ...................
dontortoise
February 4, 2015 at 8:30 AM

konsep paling basic dalam agama kita ialah yang bersih dan halal....tapi berapa ramai yang betul2 menitikberatkan kebersihan dan halal makan minum mereka? dah terang2 kebersihan dan kehalalan sesuatu premis itu diragui...masih ramai jugak yang mengaku umat Islam pegi tempat tu...ada dorang kisah?

pada pendapat aku..kuasa pengguna melayu tidak besar sangat pun...kena terima hakikat tu. aku bahagikan kuasa pengguna melayu kepada EMPAT golongan :

1. yang kaya dan banyak duit : golongan ni mana peduli nak boikot ke ..apa ke... yang penting keselesaan dan layanan ada kelassssssss..
2. yang tak kisah : golongan ni kira liberal la kot. tak kisah nak belanja kat mana pun. janji dapat belanja.
3. yang takde alternatif lain : yang ni pulak memang terpaksa beli jugak sebab takde tempat lain mereka nak beli...ramai jugak usahawan bumiputera dan melayu Islam yang kaya raya...tapi berapa kerat sangat nak tolong rakyat bangsa mereka sendiri? yang sibuk berebut jawatan dalam politik ramai laaaa...
4. yang betul2 jaga apa yang masuk dalam perut : yang ni akan betul2 jaga sumber yang mereka nak makan. sanggup cari tempat yang betul walaupun terpaksa berpayah sedikit.

jadi...tang mana kuatnya kuasa pengguna melayu? unless semuanya bersatu hati bekerjasama. barulah betul2 kuat. tapi la ni...ismail sabri baru cakap sikit...ada jugak orang melayu sendiri dok condemn dia...jadi kat mana kuatnya melayu?

sebab itu usaha2 melayu selalunya hanya hangat2 tahi ayam je..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2015 at 11:50 AM

IniLah sikap kita (Melayu) kebanyakannya. tak nak bersatu parti mana pun sama.dengan melayu berani.menikus dengan yang lain.kedai melayu nak murah,hutang tak nak bayar dengan lain mahal bayar tunai.Buat apa pun tak nak sungguh sungguh.berniaga ke belajar ke .kerja makan gaji ke .bertani ke macam macam lagi. semua nak yang senang senang saja. pas tu nak berjaya, ambil jalan mudah.
Dimata Cina ni Melayu semua boleh di beli tak kira golongan mana pun.Dengan duit jadi cair dari atas sampai bawah.KEBANYAKAN NYA macamtu le.Yang ada agama ke yang biasa ke sama saja .Bila IMAN lemah nampak duit habis.yang tak boleh jadi boleh.yang tak lulus jadi lulus.yang HARAM pun boleh jadi halal!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2015 at 12:36 PM

Cina ni hipokrit. Diaorg dlm diam2 memang mengamalkan buy chinese first malay last. Bila melayu baru nk mula depa meraung dulu. I support ismail sabri. Sebagai contoh kedai bengkel kereta. Yg dimonopoli kaum tersebut. Suka hatije ketuk harga.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2015 at 12:40 PM

DS Ismail Sabri pun retorik saja...
Kita dh lupa ka siapa yg create havoc ni semua. Pemerentah Melayu UMNO (menteri dan ahli politk) dan pegawai kerajaan Melayu la. selepas create havoc ni semua dan tk dpt kawal lagi so serahlah balik hevoc tu semua kat rakyat Malaysia yg bodo tolol ni. Siapa yg beri lesen,permit dan AP pada bgsa Cina ni semua. Mereka-mereka ini lah... Sehingga bangsa ni boleh memonopolikan semua perniagaan brgngan asas. Kenapa tk beri pada bangsa Melayu skrg. Kita faham zaman dulu bnyk melayu pakai kain pelikat lagi so bnyk yg alibaba, tapi skrg dh bnyk sngt anak cucu kita yg keluaq U, dan mereka ini terpelajar. Tak nak bagi sebab sifat dengki tu masih kuat dlm diri bgsa melayu ni takut bangsa sendiri kayaraya nanti.
Skrg bila dh jadi mcm ni mula lah tuduh bgsa ni salah, bangsa sianu tu salah. Tk sedar yg semua itu kita sendiri yg buat.
Kepada menteri-menteri kuda kayu semua, kalau tk tau buat keja baik hangpa semua letak jawatan dan beqambus. Jngn dok mentekedaqah gaji buta saja. Tk payahlah dok melaga-lagakan rakyat sbb kesalahan hangpa. bagi lah jawatan tu pada org lain yg lebih layak. Org yg ikhlas memikirkan mcmana nk menyelesaikan masalah dan menyelesakan rakyat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 4, 2015 at 12:42 PM

Baru terbaca harakah lah contoh klasik melayu yg asyik nk kondem bila ada isu mcmni. Tak boleh sekalipun ke pas nak bersetuju dlm hal membabitkan isu mcmni? Kalau mca yg cakap, dap mesti bersetuju. Mahfuz jenis suka meraih kesempatan.

....................
Reply To This Comment ...................
Gerem
February 4, 2015 at 4:41 PM

Selagi market tak kena bukak, selagi tu la orang melayu yg teringin nk meniaga kena tahan. Segala haram barang nak kena ada a.p dah tu nak mohon a.p mcm2 cita? Amek cth keta, a.p keta sori la nak dpt. nak jaga periuk ehem2 ngan ahli pekema. Itu je? Sebab ribu ribu orang yg pegang a.p habis 29 juta orang merana. Nak barang murah sabri, kau jatuhkan transportation kos. Dlm meniaga ada benda kita panggil "value chain". Masalah kat mesia ni, dekat satu proses dlm value chain tu dah ada tax tesembunyi. Cth dlm pengangkutan, free free je bg duit kat a.p pastu bayar tax kedua plg mahal dlm dunia blakang singapore. Sapa punya dasar bodoh ni? Maaf ckp tp dasar bodoh ni tun mahathir yg buat. Jadi jangan asik nak marah cina je sebab orang cina pun beli barang sama. Tekanan suma rasa tapi selagi ekonomi takde free movement, bila nak elok? Proton sampah tu buang, daging nak import tak payah pakai a.p, banyak lg benda boleh buat tapi biasala kita salahkan peniaga cina je. Dah peniaga tu nk buat macamana, letrik mahal. Pengangkutan mahal. Lagi? Dah la sabri..stakat ckp je

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
February 4, 2015 at 9:51 PM

1) Saya rasa semua kena bersikap positif.

2) Biarlah hangat2 tahi ayam ka tahi lembu ka...sekurang2nya ada rasa "hangat" tu biarpun sekejap. Kerana jika perniagaan jatuh secara drastik maka untuk bangun semula amat payah.

3) Tak boikot pun tak apa tapi sekurang2nya ambil pedulilah yang mana HALAL dan yang mana HARAM barangan/perkhidmatan yang kita guna setiap hari.

4) Usah dibimbang untuk bantu peniaga bumiputera walaupun barangan mereka jual diambil dari pemborong cina. Sekurang2nya pemborong mereka terpaksa menjual kepada peniaga bumiputera. Maka sudah putus satu rantaian terakhir di situ.

5) Usah dibimbang jika orang lain tak mahu buat. Mulakan dengan DIRI SENDIRI dahulu.




....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 7, 2015 at 8:54 AM

Kenapalah org Semua kalut dgn AP kereta. Kereta import ni harga murah ke mcm harga motorsikal. Kalau dah murah melambak mampu beli, Apa akibatnya pada kesesakan jalanraya. Masa tu ada kereta mcm tak guna. Tu belum kira akibat perusahaan kereta nasional. Pasti ramai yg hilang kerja.. Yg dok kalut tu ada kaji ke chain reactions bila semua hapus. Cuba cadangkan mcmmana nak gantikan hasil pendapatan cukai..

Joe

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
February 7, 2015 at 10:18 PM

@Anonymous

Saya setuju.

Pada saya yang bising dengan AP kereta ni ialah orang2 yang hidup dengan prinsip biar papa asal bergaya. Mereka nak kereta mewah pada harga murah tapi masih tak mampu. Kerjanya menjatuhkan kereta nasional PROTON.

AP jadi masalah bila dapat pada yang TAMAK. Selain daripada itu fungsinya ok saja.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 27, 2015 at 12:20 AM

SEDAHLAH MELAYU
tanpa kita sedari, kita telah DIJAJAH DLM NEGARA SENDIRI
1. cina kuasai keseluruhan ekonomi negara
2. kedai makan tomyam tumbuh merata-fatani
3. kedai india ala mamak, pkai kopiah, ayat suci tapi dbelakang ayat tu gmbar tokong mrk,
kambing dan ayam mrk disembelih ke he..he..
4. hiper market, super market... cina yg lain yahudi
5. Melayu ada yg brjaya tpi brape kerat.
OLEH ITU JOM RAMAI2 KITA MULAKAN KRN SAYA TELAH MULAKAN PUN. AYUH JGN TGU LAGI, BETUL KATA DS ISMAIL SABRI DAN UTZ KAZIM. JOM..JOM..MOH..MOH MELAYU SEDAR SKRG DAN MULAKAN

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 28, 2015 at 7:54 AM

LAKSANAKAN KUASA PENGGUNA MELAYU .. KRN KITA TLAH DI JAJAH DARI SEGI EKONOMI
Talking...talking...talking.... about that but
No action
Wasting time...
where our action? do it NOW
because 4 our future and genaration, u know... without our sedari, our situation like 50ties before u know. malay not merdeka but they-chinese merdeka bcause they have everything 😇😔😱SEDARLAH WAHAI MELAYU.
COMEON WE DO IT TOGETHER

Post a Comment