........... 1MDB Kena Balas Komen2 Negatif Player Dunia Kewangan | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

1MDB Kena Balas Komen2 Negatif Player Dunia Kewangan

Thursday, February 26, 20157comments

Di bawah adalah petikan komen2 'player' kewangan dunia dari artikel Bloomberg 24 Feb -


- “The problem is they have a lot of assets that aren’t generating enough cash flow to service their debt,” Ang Kok Heng, the fund manager’s Kuala Lumpur-based chief investment officer, said by phone on Feb. 23. “Going forward, there will be other bonds due for payments or maturity. These could be new pressure points.”

- “The thing about 1MDB is the uncertainty,” Tim Condon, ING’s Singapore-based head of Asia research, said by phone Feb. 18. “Recent loan servicing difficulties have created stress on Malaysian financial assets and further such news could have the same result.”

- A default on 1MDB’s loan, and subsequent cross default on its other debt, may have proved damaging to Malaysia’s sovereign rating, given that 1MDB is owned by the ministry, Credit Suisse Group AG said in a Feb. 9 report.

- 1MDB Global Investments Ltd., the offshore subsidiary that issued the notes, is rated on par with Malaysia because of a “letter of support” from the government, according to S&P. That support is effectively a state guarantee, said Kim Eng Tan, the rating company’s senior director of sovereign ratings.

“Market prices likely reflect the significant uncertainty surrounding the company right now,” Singapore-based Tan said by phone on Feb. 18. “If the issuer doesn’t repay the bonds, we’ll consider it to have become the direct commercial financial obligation of the Malaysian government. If the Malaysian government doesn’t fulfil this obligation, then we treat it as the government defaulting on its own debt.”

“The headlines and price volatility make me a bit worried but as long there’s no change in sovereign support I see value” in the bonds, Mikko Kuisma, a money manager in Helsinki at FIM Asset Management Ltd., which manages about 5.4 billion euros ($6.1 billion) including 1MDB debt, said on Feb. 17. “There could be more transparency.”

“1MDB has stated that it intends to list its power assets, but this process appears to have faced numerous setbacks,” Hagger said on Feb. 9. “Investors are concerned.” 

Ternyata terdapat kerisauan terhadap 1MDB diperingkat dunia dan ini berlawanan dengan apa yang cuba di jelaskan oleh pihak 1MDB dan 1 atau 2 orang Menteri/Timbalan Menteri kononnya prestasi syarikat milik penuh kerajaan ( tapi tidak ada kena mengena dengan kerajaan ? ? ) itu adalah membanggakan. 

Bukan pembangkang yang cakap, ok ..... tapi bos2 rating company dunia yang sering dijadikan rujukan pelabur2 dunia dan para penganalisa ekonomi yang punya kredibiliti.

Jadi kalau dunia pun risau, salahkah kalau rakyat Malaysia pun risau sama ? Beberapa hari lepas, TMI memetik sumber yang tidak dinyatakan, tetap menyatakan yang 1MDB meminjam dari Ananda untuk membayar hutang RM2 billion baru ini.

Yang tambah merisaukan adalah dakwaan yang menyatakan Kementerian Kewangan yakni kerajaan mungkin terpaksa menghulurkan bantuan RM3 billion kepada 1MDB dalam masa terdekat.



Sources say that MoF is aware of 1MDB's cash-flow problem and knows it may have no choice but to step in with a RM3 billion injection.

But in order for that to happen, approval has to be given by the Cabinet, given the large amount of money involved and all the controversy that 1MDB has generated.

The government had on February 11 and 12 raised RM2.1 billion through two treasury bill issues that money market dealers say were unusually large amounts. Sources say the MOF could be getting the money ready should it go ahead and come to the aid of 1MDB.

The cash injection will have to be done before 1MDB’s next financial year close on March 31, 2015 – which is just five weeks away.
 


Saya harap Parlimen tidak akan sewenang2nya meluluskan dana itu kepada 1MDB .... paling tidak, minta 1MDB berikan penjelasan kepada semua persoalan yang selama ini mereka mengelak untuk jawap.

Hmmmm .... mungkin ada yang tuduh media barat hanya menyiarkan komen2 terpilih yang bersifat negatif, jadi apakata 1MDB pula dapatkan komen2 positif / sokongan dari player dunia kewangan. Tunjukkan yang 1MDB masih menjadi pilihan pelabur dunia dan tidak menjadi masalah untuk terus mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan dalam maupun luar negara.





Share this article :

+ comments + 7 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 26, 2015 at 2:42 PM

Artikel world class din. Syabas. Sejak dua menjak ni golongan yg bekap pm (satu orang tp dua tiga akaun) dekat ruang komen, blog2 dah makin kurang entri. Lepas satu satu nak kena bersihkan. Agaknye lepas najib bangangkan semua, ni cara najib nak dpt money's worth dia kot. Siap rosmah pun join pasal isu suri rumah mcm dia kena 1200 nak buat rambut buruk dia tu. Tengok mcm isu adik2 najib punya press statement..sunyi sepi takde sapa nak bg ulasan. Tapi dah temakan duit, kena la rajin bekeja. Bg artikel kau ni din, mesti ada yg nak bekap najib jadi harap kau lepaskan komen bodoh derang bg semua orang gelakkan dia dan si najib sebab upah orang sampah mcmtu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 26, 2015 at 3:39 PM

sebenarnya din kura kura 1mdb ni asal nya tak de masalah biasa lah semua negara pun buat macam letak duit kat simpanan tetap je. tapi ada dua tige orang mangkuk ayun yang buat cerita tak elok pasal malaysia diluar negara ini lah padah nye. lepas tu salah kan kerajaan kata pengurusan tak betul. kadang aku heran gak sal kewangan suma tembak najib je. bukan dia yang buat keputusan tapi tink tank kewangan lah yang buat. najib baca je. ape guna zeti, wahid dalam kerajaan tak kan makan gaji buta je. zeti gabenor bank negara dia mesti tau nye. ni tak seolah olah najib bangun pagi mimpi malam teringat kat cayman island terus talipon jpm kata tolong keluar duit 6 bilion aku nak labur kat sana jgn banyak tanya. sat lagi aku talipon hangpa balik. macam tu senang ke. bagitu lah gak bajet setiap tahun aku lah rasa, betul tak betui aku tak tau. tadi aku bukak yahoo singapore terbaca sal bajet 2015 singapore. rakyat dia lansung tak nak ambil tahu sal bajet depa. cuba lah baca. depa kata tak de makna pun. kita sini rakyat dengar gak kot kot ade bonos untuk kakitangan kerajaan. satu lagi aku nak tanya kita seni turun minyak indonesia naikan minyak hangpa kata joko baguih. najib bagi brim tak baguih joko bagi baucar kat rakyat hangpa kata baguih abih mana yg betui ni. itu lah orang kata hujan emas kat negara orang hujan batu negara sendiri lebih baik kat negara sendir. lu pikirlah sendiri din.

....................
Reply To This Comment ...................
February 26, 2015 at 5:05 PM

Penurunan nilai ringgit kita sekarang memang sebahagian nya "hasil mahsul" 1MDB. Agensi penilaian antarabangsa yang berpengkalan di sini sudah tentu sahaja bersandarkan aliran tunai kerajaan, simpanan negara dan kemelut politik semasa. Satu pertiga pula di sumbang oleh sentimen pembangkang "tidak reti bahasa" siang malam menimbulkan kontroversi beragenda kepentingan diri. Langsung tiada tanggung jawab kepada rakyat dan negara yang ketika ini menghadapi tekanan harga minyak mentah yang jatuh dalam pasaran dunia. Pertukaran matawang menjadikan perbelanjaan harian dan keperluan rakyat meningkat, kesempatan yang di manipulasi gabungan pemborong mega, di dominasi pembangkang.

Sekira nya 1MDB masih berseloka, mereka juga harus tahu nilaian aliran tunai mereka. Jika selama ini sudah begitu ramai billionair Malaysia, masa nya mereka menyumbang kembali menaikkan nilai ringgit kembali kepada paras kompetitif membantu kerajaan menjayakan aspirasi untuk semua.

He.. he.. amacam DT ? 1MDB nak servis hutang mereka dengan apa ye ? Koporat dunia pun risau...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 26, 2015 at 5:34 PM

Anon 3:39 ye ke ada 2 3 mangkuk ayun yg buat cita buruk pasal malaysia kat luar sana? Namakan la sapa. Semua orang nak tau supaya bole mintak maaf kat najib. Ke kau buat cita je?? Yg kau bekap najib sngt, kau tu buta tak reti membaca ke? Bukan ke dia menteri kewangan? Bukan ke dia kepala besar 1mdb? Dah tu apa fungsi pm kesayangan kau tu? Stakat nak bekap guna ayat "najib baca je.." Elok la bagi kat orang yg selain boleh membaca, pandai sikit nak buat keputusan. Yg kau nak masuk cita pasal singapore lah, jokowi lah apsal plak? Apa kena mengena? Sudahlah dengan hujah "harga minyak masih murah jika dibandingkan dengan singapore bla bla bla" kau ingat orang suma dangkak macam kau ke? Internet dah ada la jadi stakat kau nak bekap najib yg semula jadi bengap tu pakai hujah hujah tak sekolah kau ni, kau boleh cuba lagi.

NEXT PLEAZEEEEE

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 26, 2015 at 6:08 PM

lu yg patut piker bukan c din. ah jib gor tu menteri duit(an)...err kewangan..silap taip pulak. dia punya dept / ministry dia yg incharge,... so dia patut jawab & selesaikan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 26, 2015 at 6:13 PM

@Anonymousaloooo bro, jaga ah jib gor bro. bukan tembak ah jib gor, tapi tembak tindakan yang tak betul bro. bila tembak kena tuan la. apa kena dengan think tank pulak. yang lulus tu sapa yang berkuasa. think tank atau menteri kewangan? think tukang bagi idea ajer, tukang fikir, sendiri la. lagi pun ah jib gor bagi berlambak duit kat konsultan untuk pikir, tapi tindakan macam tak serupa bayar. bayar harga kondominium datum jelatek, dapat flat kayu kat kampung kuala krai. apa kes konsultan punya idea tahap bawah kakitangan yang tak perlu bayar selain gaji ajer.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 26, 2015 at 10:47 PM

Din din.kau ni tak abih abih sembang pasap1mdb.kau tak takut ke nanti Najib saman kau.dengan apa kau nak bayar.kau tu bukanya ada danapun lainlah soroskini ataupun harakah..tapi semangat kau tu aku puji.

Post a Comment