........... Bukti Kenapa Kerajaan Harus Teruskan Dasar Affirmatif | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Bukti Kenapa Kerajaan Harus Teruskan Dasar Affirmatif

Wednesday, January 14, 201519comments

Hajat nak komen mengenai graf pendapatan antara kaum dibawah, tapi baik saya serahkan pada yang mahir dalam hal2 sebegini membuat tafsiran.

Secara ringkasnya ..... jurang ekonomi antara kaum di negara kita semakin jauh .......

Apakah dasar2 affirmatif jika diteruskan bagi tujuan merapatkan jurang itu dianggap sebagai rasis ?



Kerajaan khususnya Pemandu harus mempunyai data2 terkini dan diharap dapat didedahkan kepada umum supaya rakyat tahu dan sedar keadaan sosio ekonomi kita yang sebenar.

Kerajaan hanya perlu keluarkan data2 itu bagi menjustifikasikan segala tindakan affirmatif ..... 

Data2 itu juga menjadi bukti betapa pentingnya kita pertahankan hak2 Melayu Pribumi.

Share this article :

+ comments + 19 comments

....................
Reply To This Comment ...................
January 14, 2015 at 10:02 PM

salam..Din masalah skang org kita percaya pada hujah bahawa usaha membantu kaum bumi sbg masyarakat pribumi adalah kepentingan Nasional tidak kira dalam kaum bumi dlm BN,PR atau org bumi sendiri..kesedaran utk mmbantu saudara seugama dan sebangsa juga masih tinggi tanpa rasa prejudis walaupun hakikatnya kita berpecah atas parti Politik..MASALAHNYA anggapan\persepsi\kebenaran\kebetulan bahawa harta bantuan kpd org bumi telah disonglap oleh sebahagian org kita sendiri yakni pemimpin politik melayu menggunakan kesempatan\pengaruh yg ada untuk mengauk hasil yg sepatutnya dibahagi sebangsa dan seagama..Tun M pernah juga cakap bahawa org diluar berckp2 bahawa utk senang dpt projek\kaya kena masuk dlm UMNO..masalah2 begini yg akan merencatkan dasar2 affirmatif dimana org kita sendiri yg akan menentang data2 ni..maksudnya dari sorang je dpat biar semua kita xdpt..akhirnya bangsa lain yg mendapt keuntungan kerana perbalahan sendiriiii..... ipohmarley

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 14, 2015 at 10:04 PM

Apa langkah2 pemulihan atau pemerkasaan agenda bumiputera yg sedang dilakukan oleh EPU?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 14, 2015 at 10:14 PM

bantuan beratus juta setiap tahun pada bumi..tapi berapa banyakkah org bumi menjadi taikun kpd sesuatu produk sekurang2nya mngawal sesuatu industri perniagaan dalam negara???kemana hasil bantuan beratus juta ni pergi??adakah agensi yg diamanhkan gagal??pegangan ekuiti bumi juga masih tidak sampai 20% dgn bantuan beratus juta setiap tahun???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 14, 2015 at 10:18 PM

Dijamin pihak lawan pasti keluar dengan hujah DEB melemahkan Melayu, DEB buat Melayu bodoh dan lemah dan perlukan crutch, nikmat DEB dikuasai golongan elit Melayu, DEB polisi racist dan apartheid kerana tak masukkan kaum lain dan sebagainya.

Bagi saya kalau kaum bukan Melayu ni sakit hati dengan usaha Melayu, penduduk asal dan majoriti Tanah Melayu untuk merapatkan jurang ekonomi, memang patutlah golongan mereka dipanggil pendatang sampai bila-bila.

Kalau masa ni diorang tak nak tolong, pasti bila dasar affirmatif dihapuskan mereka akan pijak Melayu sampai tak boleh bangun sampai bila-bila. Bodohlah kalau ikut cakap puak-puak tu. Diorang boleh berbicara macam-macam, niat dalam hati siapa tau?Cuma boleh agak jelah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 14, 2015 at 10:30 PM

Din, mengikut data atas antara 2010-2012: gaji purata Melayu naik RM97 aje, Bumiputera lain RM53 aje dalam dua tahun tu. Walhal Cina dan india naik RM201 dan RM178. Jauh sangat beza!!
Pastu bumiputera lain gaji median tak naik langsung!!

....................
Reply To This Comment ...................
January 14, 2015 at 10:44 PM

Tu kena tanya Pemandu... tapi takper, saya rasa 1mdb akan tolong naikkan !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 14, 2015 at 10:50 PM

Bumi pulak mana ada bisnes sangat...harapkan gaji jelah. Gaji pulak tak meningkat saperti bukan bumi. Maknanya jurang akan tetap melebar.

....................
Reply To This Comment ...................
January 14, 2015 at 10:56 PM

Etp trillion2 dan projek trx dan lain2 tu .... berapa banyak akan bantu Bumi ek ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 14, 2015 at 11:21 PM

700 Juta...bg kt budak Permata...?!!
Budak2 x boleh pgang duiy banyak2...( Hj.Bakhil cakap..)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 15, 2015 at 12:12 AM

Kan dah ada kajian ilmiah betapa Melayu/bumiputra yang bekerja dengan majikan bukan Melayu ditindas dengan berbagai cara.

Bermula dengan pengambilan yang mengutamakan bukan bumiputra walaupun kelulusan setanding atau lebih baik daripada bukan bumiputra; apabila diambil kerja, ditindas dengan gaji permulaan yang bezanya boleh melebihi ratusan RM. Dengan beban kerja yang berbeza (kekadang sengaja dibebankan lebih), apabila penilaian prestasi hujung tahun dilakukan, dikatakan pemalas dan tidak 'perform'. Kesan daripada itu, kenaikan gaji tahunan yang sedikit berbanding dengan kaum yang sama dengan majikan.

Kementerian sumber manusia perlu memperbetulkan keadaan itu yang ketara di sektor swasta. Ini juga menyumbang mengapa kadar kenaikan gaji bumiputa begitu perlahan berbanding dengan bukan bumiputra.

Pendek kata, diskriminasi dalam bidang swasta memang jelas dan bukan rahsia lagi tetapi tidak dapat dibuktikan sebelum kajian ini dibuat. Eh, mana pergi pejuang hak samarata? Gaji pun mesti la samarata, tidak perkauman. Ini bermakna gaji itu sendiri adalah rasis!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 15, 2015 at 1:06 AM

Salam Che DIN....sye ni atas pagar,sy mmg minat baca blog..tiap2 sy baca..tp sehari dua ni sy x brape minat dgn isu2 yg ada didendangkan olio para2 blogers kecuali isu alntatuya..blh che din ulaskan ape yg sebenar dah berlaku dgn sistem undang2 kita. Terimakasih

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 15, 2015 at 5:11 AM

@Anonymous

Puak konon pejuang hak sama rata tu penipu.
Kalau Melayu dapat hak sama rata dalam ekonomi tak wujud DEB!

....................
Reply To This Comment ...................
January 15, 2015 at 7:08 AM

Ya ke? 1mdb nak bayar hutang duit tak cukup.

....................
Reply To This Comment ...................
January 15, 2015 at 8:34 AM

@Anonymousnak ulas apanya ..... kedua suspek didapati bersalah dan dihukum gantung, motif wallahualam, sorang hilang di australia. Macamana rupa muka diorang pun wallahualam...

....................
Reply To This Comment ...................
January 15, 2015 at 9:00 AM

Dasar afirmatif apa DT ?

Selagi :-

1. Tiada tindakan tegas dari pihak kerajaan walaupun wujud peranan Pejabat Buruh yang tidak menyeluruh memenuhi tanggung jawab menyelaras diskriminasi gaji. Atau sekurang-kurang mematuhi tangga gaji mengikut skel kelulusan, kemahiran dan pengalaman. Seorang jurutera muda cina boleh sahaja bergaji dua kali ganda dari seorang jurutera melayu berkelulusan dan berpengalaman ! Apa lagi jawatan-jawatan lain. Tidak wujud mekanisma rujukan gaji syarikat-syarikat swasta mengikut saiz dan keuntungan tahunan berbanding yang tersenarai awam (public listed co) Perbandingan ini boleh di rujuk kepada syarikat-syarikat luar negara.

2. Peranan beberapa Kementerian yang tidak afirmatif terhadap Dasar Afirmatif. Peruntukan memang wujud tetapi berpilih-pilih dan tidak menyeluruh sehingga semua arahan dan keperluan di patuhi. Kenapa Parti Buruh di England dan beberapa negara lain wujud dan begitu ketara ? Kenapa boleh wujud sehingga mempengaruhi sokongan politik ?

3. Dasar Afirmatif yang begitu longgar dan lompang. Lantaran itu syarikat-syarikat swasta sentiasa mengamalkan diskriminasi pekerja mengikut status perkerjaan. Sinonim nya pekerja-pekerja Melayu itu hanya ketahap penyelia sahaja yang di iktiraf oleh sebahagian swasta. Ini lah sikap konon nya pekerja melayu itu tidak kompetitif dan produktif. Hakikat nya peluang tidak pernah di wujudkan.

Banyak lagi penyebab. Kerusi empok tidak lain mendatangkan banyak penyakit. Kolar putih dan kolar biru itu tetap juga yang berkerja mengikut keperluan dan kemahiran. Malah Boon Siew tiada kelulusan dan sentiasa belajar untuk kejayaan dan kesenangan yang usaha bermula dari pengutip besi-besi buruk. Siapa yang tidak inginkan kejayaan, hidup selesa setimpal yang beruntung ?

Hanya yang malas agak sukar di didik. Malah bukan semua Melayu itu bodoh dan malas seperti tujahan cina terhadap kita. Diskriminasi bentuk psikologi negatif ini mesti di hapuskan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 15, 2015 at 12:25 PM

Tp dalam sektor awam dan GLC bukan bumi diberi gaji dan pangkat besar besar

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 15, 2015 at 5:14 PM

kalau pihak sedia ada tak mampu rapatkan jurang sedia ada, apa kata beri pada pihak lain cuba? mana tahu kalau-kalau Apek dan rakan-rakan dapat merapatkan jurang yang ada itu?

....................
Reply To This Comment ...................
January 15, 2015 at 5:23 PM

@Anonymousya, apa salahnya. Tapikena buktikan dulu sekarang, sebelum dapat kuasa :)

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
January 15, 2015 at 11:19 PM

Setiap tahun ada kajian mengenai jurang antara kaum. Tapi tindakan tetap tdak menjadi. Orang atas berdegar2 mahu laksanakan tapi orang bawah tak buat apa. Orang atas turunlah tengok2 orang di bawah buat kerja.

Ambillah cadangan2 yang baik daripada rakyat dan laksanakanlah.

Selesaikanlah masalah lama sebelum buat yang baru.
Contoh: Uruskan masalah2 yang dihadapi oleh usahawan2 bumiputera yang sedang/masih berniaga dahulu barulah buka peluang kepada bakal usahawan yang tiada pengalaman. Selesaikan jurang gaji di sektor swasta dahulu sebelum lantik orang luar dengan gaji yang besar dalam syarikat berkaitan kerajaan.

Post a Comment