........... Bila Tiang Seri Melayu DiHina, Apa Yang Kita Mampu Lakukan ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Bila Tiang Seri Melayu DiHina, Apa Yang Kita Mampu Lakukan ?

Thursday, January 29, 201528comments


Dari semalam media sosial heboh dengan bantahan penghinaan ke atas tiang seri Melayu melalui karya kreatif Vincent Leong di D' Art Stage, Singapura.


Amacam ? Orang Melayu rasa apa bila keris di layukan, lembik macam plastik yang cair kena api ......


Atau lembing yang ditukarkan menjadi mop lantai ......


Kalau tak mengHINA apa yang digambarkan sebagai TIANG SERI Bangsa oleh Hishammuddin sempena PAU baru ni, tak tahulah nak kata apa lagi. Begitu juga bila lambang bangsa diperlekehkan ...... Memang terang2 ahLeong ini menghina kita !

Perasaan orang Melayu pastinya terbakar ..... orang bukan Melayu pula bagaimana ? Apakah bukan Melayu akan senyap bilamana orang lain menghina bangsa Melayu ?

Orang Melayu Singapura sendiri bagaimana ? Apa yang mampu kita buat selain melalak di media sosial ?
  
"Saya tak nak beri komen, tapi sebab masing-masing ada kelainannya. Dia merupakan seorang yang ada kelainan dia, bukanlah merupakan seorang konvensional dari segi pendekatan pemikirannya,”

Kalau pemimpin Melayu respon seperti di atas, apakah orang Melayu akan terus protes ...... atau senyap dan akur ?

Mungkin perkara sebegini sudah menjadi norma kehidupan dunia seni di mana segalanya dibenarkan atas nama kebebasan seni. 

Entahlah ...... saya sendiri buntu ... apa yang boleh orang Melayu lakukan bila penghinaan sebegini dilakukan sebebasnya malah dijadikan satu bentuk pertunjukan budaya seni pula...

Apakah kita hanya perlu berharap kepada pemimpin saja untuk mempertahankan maruah bangsa ? Kalau pemimpin dah tak boleh diharap .... apakah tindakan kita ? 

PS - Dalam kes ini ahLeong bukan saja menghina bangsa Melayu tapi NEGARA MALAYSIA ! 

Share this article :

+ comments + 28 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 10:46 AM

MELAYU SEMAKIN HARI MAKIN LEMBIK.... MACAM KERIS ITU !
PEPECAHAN MELAYU AKIBAT PERBUATAN BODOH MELAYU SENDIRI..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 10:48 AM

Jangan biarkan binatang ni pijak bumi Melayu....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 10:57 AM

Bila ISA tiada lagi...

CACING NAIK KE MATA.

Dulu yang senyap tu pura-pura. Bila baik dengan melayu jika ada untung. Hidup bertuhan duit. Takut jadi miskin. Tamak dibenarkan. Kongsi hanya pada kaum sendiri. Rasuah memang dari mereka. Dah budaya mati pun ada rasuah.
Orang tamak selalu rugi bagi kita. Bagi mereka orang tamak selalu untung.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 11:04 AM

Jangan salah bangsa lain. Salahkan bangsa sendiri

1. Kuasa ada di tangan, kita memilih beretorik.....tak caya, tanya najib, zahid, hishammuddin, khairy dan nazri

2. Konon rasa dah kuat, undi melayu tak perlu

3. Sebab menjaga hati bukan melayu, undi bukan melayu tak dapat
Kuasa lepas dari tangan melayu yang terus kaku dan layu

....................
Reply To This Comment ...................
January 29, 2015 at 11:19 AM

X ade satu ucapan atau kata2 en.din dak komentar yg mengatakan ini rasis... saya dpt agak kritikan pedas dr org melayu kpd bangsat berbangsa cina ni lah yg akan dikatakan rasis... akhbar2 melayu atau yg ditunjangi oleh melayu rasanya x mungkin memainkan isu ni..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 11:43 AM

ada pemimpin melayu islam pun mcm taik...bangsa sendiri langsung tidak terbela...bangsa dicerca timaki hina di bumi sendiri langsung dibiarkan...harap cakap je lebih masa PAU...habuk xde...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 12:03 PM

Si leong ni kalau ah so atau parent dia mati kasi gambar macam ni gantung...boleh ka?

Kurang ajar!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 12:03 PM

Eloklah buang kerakyatan lu wahai Khinzir Rakyat.

Jadi warga Singapore @ China.

Dah JELAS maksud mereka..Buang Passport, tamatka IC khinzir ini.

- Gomen pls do something..

Jgn tunjuk garang kat IS melayu aja.



Your Ball for thos Pig please



"Sack them all.."

Jgn hanya bagi MAAF.

BAGAIMANA CHINA hukum Rakyat mereka..lakukan benda sama.

@ Rakyat sendiri akan hukum khinzir ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 12:05 PM

Aku rasa cina tu buat keris tu melambangkan UMNO. betula tu dan memang padan skali. Yg fighter2 melayu ni takde mcm keris tu. Cuma yg jadi masalah bila kunun2 UMNO = MELAYU. ini silap. Jadi aku mengambil langkah bersangka baik yg keris layu mcm mayi pucuk tu ditujukan buat umno dan kalau betul prasangka aku, memang betul kata mamat ah beng tu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 12:06 PM

Menggambarkan melayu boleh ditikam dari belakang oleh mereka kini..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 12:29 PM

Setuju dengan anon 11.04am. Kuasa politik orang Melayu pegang. Perdana Menteri Melayu, Timbalan Perdana Menteri Melayu. Menteri Pertahanan Melayu, Menteri Dalam Negeri Melayu, Tentera dan polis 99% Melayu dan Bumiputera Sabah Sarawak. Panglima ATM, Panglima Tentera Darat, Panglima TUDM, Panglima TLDM, Ketua Polis Negara, Pengarah2 Jabatan Bukit Aman Melayu Bumiputera kesemuanya. KSU2 hampir semua Melayu,

Mana silapnya sampai spesies cinabeng berani terang-terang menghina Yang Di Pertuan Agong, Ketua Negara Persekutuan Malaysia, Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera Malaysia.

Kita nak lihat apa tindakan kerajaan selepas ini. Adakah najib sebagai Ketua Kerajaan ada keberanian dalam mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu? Jika tiada tindakan dan hukuman berat dikenakan, saya rasa sudah tiba masanya bagi ATM untuk bertindak di bawah kuasa Yang Di Pertuan Agong.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 1:05 PM

Tak tahu nak cakap apa.....cuma nak tengok komen bangang menteri2 umno!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
January 29, 2015 at 1:17 PM

@AnonymousahLeong main politik Umno ? Gambar yang lain2 tu ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 2:08 PM

@dinturtle

Nilah keburukan politik ABU.
Mentang-mentang kononnya anti UMNO, semua yang berkait Melayu dihina dan dijatuhkan diorang terima je.
Macam orang bodoh. Melayu dalam Pakatan semua tunggul dan keldai.
Bersangka baik konon. Mabuk.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 2:32 PM

Tak payah tunggu lama.....adalah nanti menteri ke, sapa2 ke akan dengan nada yg bengis tapi retorik....KITA TAK TERAGAK AMBIL TINDAKAN....huhuhu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 2:45 PM

Dasar si PENDATANG PENGGANAS BANGKAI BABI Cina ANTI-ISLAM/umatnya yg. amat RASIS!

Nak jadi satu lagi 'hero' si ZIONIS-charlie hebdo-KEPARAT di Baratlah tu - si PENAKUT BANGKAI BABI ni juga takkan berani HINA POPE atau Raja-Raja Barat mcm. ni!

Awat Kem. Luar tu tak PROTES dgn. segera kat SingaPORK - dan KDN gelarkan si Cina BANGKAI BABI RASIS ni sbg. PENGGANAS?!

Sebab itu kembalikan kuasa EKSEKUTIF memberi KERAKYATAN pd. DYMM YDPA kita sbg. KETUA AGAMA/KETUA NEGARA/KETUA ATM! Dan si PENDATANG Cina RASIS ni mesti dilucutkan KERAKYATANnnya dgn. segera dan diTANGKAP PDRM bawah Akta Hasutan!

Nek Tempoyak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 2:59 PM

PAS tak kesah pun.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 3:35 PM

Ni kalau ada depan mata den, membujur lalu melintang patah,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 4:45 PM

Salam,
Ramai orang melayu yang kreatif. Tunjuk skill balas hinaan tersebut. Selalunya yang membalas lebih hebat. Kalu jerit, mereka memang suka kita marah dan dikatakan rasis serta tak tahu seni. Tunjuk pula seni kita pada mereka kepada budaya dan adat mereka..

....................
Reply To This Comment ...................
January 29, 2015 at 4:54 PM

Salah kerajaan pimpinan melayu juga.. kenapa tdiak berani mengeluarkan arahan mutlak kepada mahkamah walau pun para peguam menganggapkan mencampuri urusan , mudah saja , pm mengadap agong dapat perkenan dari dia, keluarkan dekri diraja yang jelas :sesiapa sahaja rakyat malaysia dari jenis apa bangsa kaum pun sekiranya dilapurkan oleh sesiapa juga dan didapati ianya benar terdapat keadaan yang boleh dianggap menghina , maka hukuman adalah tidak kurang 15 tahun penjara , buat seperti negara jiran Thailand, kenapa kita perlu takut ?///

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 4:57 PM

X pyh nk salah kan sesiapa...cari alamat rumah dia, baling batu. pecah kan kete dia...dpt kita ramai2 pukul kasi patah tgn or kaki dia...geram btul la, siap bole tersengih lagi depan gmbr tu...report polis nnti blakon minta maaf plak...ala uto cina babi mcm nie

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 5:36 PM

Mohon tindakan segera dari agensi & menteri berikut:
PDRM: Cekup terus bila bangsat ni masuk sempadan Malaysia
Jab. Imigresen: Tampal di pintu masuk negara gambar petualang negara sebagai "DIKEHENDAKI"
Jab. Peguam Negara: Sediakan kes kukuh untuk lahanat ni di bawah Akta Hasutan
Joseph Kurup: Buat kenyataan perbuatan bangsat ini merosakkan perpaduan negara

Mohon Majlis Raja-Raja Melayu membuat kenyataan terhadap perbuatan penderhaka ini. Bagi tekanan pada najib supaya tindakan tegas diambil. Untuk pimpinan UMNO, masa dah sampai untuk buktikan kata-kata pada PAU lepas bukan cakap kosong.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
January 29, 2015 at 10:58 PM

Di mana silapnya? ISA dah tak ada dan kita punya PM cina....dia nak bagi angpau pulak dah! Masih tak belajar dari kesilapan.

Kali ni betul2 saya mahu Ah Jib letak jawatan sebagai presiden umno dan juga sebagai PM.....

....................
Reply To This Comment ...................
January 29, 2015 at 11:15 PM

Lain jalan dah takde. Tunggu dia masuk Malaysia. Tangkap Dan bunuh. Jangan bagi dia chance. Dia menghina bangsa melayu. Bangsa melayu adalah tuan di Malaysia. Takde siapa boleh pertikai ketuanan melayu di Malaysia. Bagi kuasa mutlak kpd Yang Dipertuan Agung melucut kerakyatan sesiapa yg menghina melayu Dan raja2 melayu. Berikan kekebalan kpd YDP Agung melangkaui mahkamah. Pastu kita tanya manusia ni apa mereka mahu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 29, 2015 at 11:32 PM

Katanya kita mempunyai undang-undang yang cukup untuk menangani mereka-mereka ini.

....................
Reply To This Comment ...................
January 30, 2015 at 12:07 AM

@Shairi Shawalbeberapa komen sya padamkan kerana mengusulkan tindakan yang tak sepatutnya seperti bunuh. Agak2 la....

oya, rupa2nya pameran itu sudah tamat, berlangsung bulan Nov lepas. jadi mungkin apek itu sudah pulang ke Malaysia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 30, 2015 at 8:43 AM

@dinturtle

Itulah salah satu tujuan provokasi dan penghinaan mereka.
Nak mengapi-apikan, bakar emosi, lepas tu bila ada Melayu terlepas cakap, mereka kata Melayu pengganas, ekstremis, rasis.

Licik kan puak mereka ni?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 11, 2015 at 1:29 PM

bayangkan minoriti di negara lain buat perangai seperti ini. awat lembut sangat pemimpin kita ni.

Post a Comment