........... Bila Menteri Mahu Jenayahkan Tindakan Rotan Anak .... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Bila Menteri Mahu Jenayahkan Tindakan Rotan Anak ....

Sunday, January 25, 201513comments

Panas hari ni bila grup wassup duk bincang kenyataan Menteri Wanita yang berkata - Merotan anak bakal menjadi satu kesalahan jenayah jika rang undang-undang baharu menggantikan Akta Kanak-Kanak 2001 yang dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat selewat-lewatnya Julai depan, diluluskan.

Lebih menghangatkan keadaan kenyataan ini - Walaupun merotan anak me­ru­­pakan sebahagian budaya ma­­syarakat kita, tetapi kita perlu akur dengan perjanjian CRC yang memandang serius perkara tersebut.

SEMUA menentang ! 

Saya tertanya pandangan Menteri Wanita mengenai hadis di bawah -


Anda boleh baca hujah menarik di SINI dan kenyataan balas dari Shahrizat di SINI.


Kes ini saya rasa akan buat rakyat lebih berasa cuak dengan kemampuan Menteri2 kita membuat keputusan yang akhirnya mengikat rakyat. Ya, saya merujuk kepada TPPA !

Jangan disoal apakah rakyat tidak percaya kepada kemampuan Menteri untuk membuat keputusan bagi pihak rakyat ..... cuma bentangkan saja kepada rakyat SEBELUM dimeterai sebarang perjanjian.


Utusan

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 25, 2015 at 8:47 PM

Najib Najib pilih menteri pun menteri BANGANG
Tak pegang ke Hadith2 Nabi.
Pepatah Inggeris
"Spare the rod , spoil the child"

Menteri BANGANG mahu anak2 generasi masa depan anak2 derhaka Ke ?

Kalau Menteri BANGANG mahu bersikap LIBERAL tak usah berselindung dengan tudung.
Jadi pengikut SIS (Satan In Sisters) lebih bagus

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 25, 2015 at 9:22 PM

Menteri2 najib paling bnyk keluarkan keluarkan kenyataan yg bnyk dianggap bodoh... drpd jgn mkn ayam, jgn guna jln ada tol dll menunjukkan mereka berckp dulu fikir kemudian.. kdg2 x fikir agaknya. TPPA ? Rakyat x pernah diberikan butir janji, yg menteri bgth hny "menguntungkn rakyat" kononnya.. klu bab rotan ni pon x mampu ikut islam, adakah yg lain rakyat blh hrp kan yg lbh baik?

....................
Reply To This Comment ...................
January 25, 2015 at 9:33 PM

The Messenger of Allaah (blessings and peace of Allaah be upon him) said: “Teach your children to pray when they are seven years old, and smack them (lightly) if they do not pray when they are 10 years old, and separate them in their beds.” Classed as saheeh by al-Albaani in al-Irwa’ (247).

Sila rujuk fatwa yang dipetik daripada Islam Q and A. "Smack them lightly" tak sama dengan "dirotan" :-

How to Smack Children to Make Them Pray?

http://islamqa.info/en/127233

"With regard to smacking a child for not praying, it is stipulated that the smacking should be light and should not be painful and should not break the skin, or break a tooth or bone. It should be on the back or the hand and the like, and the face is to be avoided because it is forbidden to strike it, because the Prophet (blessings and peace of Allaah be upon him) forbade that.

It should not be more than ten blows, and it should be done for the purpose of discipline and teaching. So he (the parent etc) should not show his desire to punish, except when there is a need to show that, such as if the child is turning away from prayer and forsaking it, and the like".

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 25, 2015 at 9:48 PM

Nk kena rotan ni....

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
January 25, 2015 at 10:24 PM

Rasanya jika undang2 ini dikuatkuasakan di negara ni mungkin kena buat penjara tambahan....

----------
Tuan Din, ada cerita pasal Datum Jelatek ? Jika ada harap dapat ulas.

Makin melampau ni! Hartanah nak diberi pada sepet semudah ABC. Harap Sultan Selangor dapat hentikan kecelakaan ini dari berlaku di bumi Selangor.

http://selangorchronicle.blogspot.com/2015/01/datum-jelatek-dosa-azmin-ali-didalangi.html



....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 25, 2015 at 11:43 PM

org yg buat undang2 tu da ckup kebal ke nk tanggung saham2 dosa dr undang2 yg dia cadangkan?? mcam tu lah bile org buta agama dipilih sebagai pemimpin.. sbagai negara islam kite ikut ar undang2 islam je.. buat pe nk ikot org putih tu sangat.. bkan btul pn dia org tu.. akhir kata.. same2 lah kita renung2 kn...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2015 at 1:53 AM

teruskan dengan citer najib vs daim...bab rotan tu hanya dummy je..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2015 at 3:44 AM

Ada desakan supaya hukuman rotan pelajar di kembalikan kepada guru-guru memandangkan pelajar semakin tak dapat diajar dan dibentuk.Alih-alih datang pula isu ibubapaalah besar tak boleh rotan anak. nanti banyaklah ibubapa yang merengkok dalam penjara kerana rotan anak degil.yang ikut jantan,tidur dengan jantan,cuba-cuba ambil dadah,merempit,bohsia bohjan,curi,bergaduh dsbnya.Anak -anak akan duduk dirumah-rumah kebajikan dan perlindungan makan nasi kawah.Tak dapatlah anak-anak ikut ibubapa makan KFC,Mc Donalds,melancung.... Bila ibu bapa keluar penjara kerjaya hilang,hidup dalam tekanan,,duit tak ada.Bila anak-anak dikembalikan kepada ibubapa... segala kemewahan yang dinikmati bersam ibu bapa sebelum ini akan hilang. Hidup menjadi terbiar...persekolahan terjejas, Kesan psaikologi cukup tinggi kepada anak-anak tersebut.Akhirnya ......?????? Negara terpaksa mengangung beban....... Sign jangan tak sign,,,,,janji bertaraf dunia. Tabik untuk Tun Mahathir `kita perintah negara ikut ACUAN kita sendiri'.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2015 at 9:06 AM

Hehe, kebetulan pakcik din dah ungkit berkenaan solat, jadi saya nak tarik perhatian kepada plosting blog seademon. Katanya, selain rotan ada benda lain jugak yang ikut diratifikasikan oleh CRC.

https://seademon.wordpress.com/2015/01/25/he-that-spareth-the-rod/

"So, children in countries that have ratified the CRC must be given the rights to choose their own religion, while parents only have the right to advise. The government would also have the authority to override the decision parents have made for their children. The children can also seek “governmental review” if they disagree to the decisions that have been made by their parents."

Lepas ni kalau anak tak nak solat bukan setakat tak kena rotan, boleh tukar agama sendiri terus kot.
Ingatkan pergi Sweden je boleh jadi macam ni, rupa-rupanya senyap-senyap menteri orang kita sendiri mandai-mandai buat macam ni. Apale dia ingat masa kes Sweden hari tu?Ambil iktibar?Dia ingat orang Malaysia kemaruk sangat nak ikut orang Sweden ke?

Tentang TPPA, yang CRC ni sepatutnya open pun menteri tak bentangkan kepada rakyat untuk feedback, tau-taunnya dah ada, TPPA yang super rahsia tu apa lagi?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2015 at 9:45 AM

Kan Dunia Islam dan ramai pemimpin Islam-LIBERAL-SOTONG/DAYUS dok asyik TERUJA mcm. si PEMBODEK-BANGANG memanjang - dok SEMBAH-mcm-si-KULI, "hak asasi kesamaan-kebebasan tanpa-batasan/demokrasi"-SAMPAH si MUSUH ISLAM dari Barat-ZIONIS dan ejen-ejen mereka dari si DAPBANGKAI/PKRSODOM!

Sedgkan si HIPOKRIT Barat/ISrael-KEPARAT boleh asyik MENJAJAH/MEROMPAK Dunia Islam dan MEMBUNUH/MEROGOL umat Islam termasuk ANAK-ANAk ISLAM kita, dlm. GENOSID yg. berterusan, termasuk di Palestin, Iraq, Libya, Syria, Afghanistan, Nigeria, Mali, Afrika Tengah, Guinea, Kenya, Somalia dsbnya! Dasar si HIPOKRIT-puak-syaitan termasuk UN/ICC-ICJ-INTERPOL dsbnya yg. disyaki diKUASAI si PENGGANAS Barat/NATO- ZIONIS!!

Nek Tempoyak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2015 at 9:56 AM

Saudara Din

Boleh saya minta mana-mana link tentang hadith ini. 1) jika boleh dalam bahasa asal Arab 2) dalam bahasa Inggeris sebagai perbandingan dengan terjemahan Bahasa Melayu yang saudara bagi.

Seingat saya perkataan yang tepat ialah "Memukul" bukannya "merotan"

Ini penting kerana ada perbezaaan memukul dengan rotan dan memukul dengan media lain. Memukul anak dalam Islam ada displinnya.

Keduanya di Mekah dan zaman Nabi waktu itu rasa saya TIDAK ADA ROTAN. Untuk menyebat medianya lain seperti kayu atau cambuk.

RoTAN ialah tumbuhan species di sebelah sini dan tidak ada di Tanah Hijaz melainkan mereka import lah.

Rasanya Islam menuruh memukul dengan kain atau tapak tangan dan tidak dengan media rotan.

Terimakasih.

....................
Reply To This Comment ...................
January 26, 2015 at 10:00 AM

Merotan sehingga cedera fizikal dan mental baru jenayah- Rohani :-

http://www.bnbbc.my/?p=36281

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 26, 2015 at 6:24 PM

Mcm kes,keluarga yg d penjarakan d swiz..mesti org swiz gang dgn menteri nih. Malaysia boleh!

Post a Comment