........... 1MDB Takde Duit Nak Bayar Hutang Ke ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

1MDB Takde Duit Nak Bayar Hutang Ke ?

Monday, January 12, 20155comments

Betul ke 1MDB takde duit nak bayar hutang ? Tak mungkin la ...... Bukankah bos 1MDB dan Mat Maslan pernah berkata yang 1MDB tidak punya masalah langsung bab bayar hutang .... sebab nilai asset melebihi hutang ? ( lebihkurang macam tu lah bunyinya, malas saya nak cari balik artikel tu )

Tapi kalau baca laporan media minggu lepas, bunyi macam 1MDB sedang masalah nak bayar hutang !

Mkini
Badan pelaburan1Malaysia Development Bhd terlepas membuat bayaran balik RM2 bilion (AS$563 juta) pinjaman darurat (bridge loan) yang berakhir pada hujung Disember, kata dua individu yang mengetahui perkara itu pada Selasa.

Syarikat 1MDB kini mencari jalan untuk menjelaskannya kepada Maybank dan RHB, yang kini akan berakhir pada 30 Januari.


Menurut TMI, hutang RM2 billion itu sepatutnya dah kena bayar pada 30 November lalu, kemudian dilanjutkan tempoh pada 31 Disember dan sekali lagi ditunda pada 30 Januari. 

Katanya juga, bos 1MDB Tan Sri Lodin, Pengarah Tan Sri Ismee dan bekas CEO Hazem kena basuh dengan Bank Negara dan diberikan amaran keras akan tindakan susulan jika tidak diselesaikan.



The RM2 billion is part of the RM5.5 billion debt taken through its subsidiary Powertek Investment Holdings Sdn Bhd last May to refinance a RM6.17 billion bridging loan taken in 2012 to part finance the purchase of power assets.


The remaining RM3.5 billion has been converted into a 10-year term loan due in August 2024.


Maybank has 58.99% of the RM2 billion loan while RHB has 32.41%. The other lenders are Alliance Investment Bank Bhd (4.06%), Malaysia Building Society Bhd (3.24%) and Hwang DBS Investment Bhd (1.29%).


Sources said the inability of 1MDB to meet its payments shows how it is struggling with cash flow that cannot support its debt servicing.


They said it is likely that 1MDB has not received the US$1.23 billion (RM4.3 billion) that was supposed to be redeemed from the fund in Cayman Islands on November 30 last year. 


The money was the remaining amount of the US$2.33 billion invested in a fund there. In 1MDB’s audited accounts for the financial year 2014 ended March 31 (FY14) released in early November, it was stated that the money would be redeemed by November 30, 2014.


Janganlah macam tu ...... Katanya 1MDB guna wang tunai dengan efisien .... Semalam pula dikatakan baki dana dari Pulau Cayman SEDANG dibawa pulang ....

Kenapa tak dibawa pulang lebih awal ? Takder lah laporan2 negatif tersebar... 

Satu lagi, ramai yang dah mula bertanya kenyataan dari Bank Negara pula - KLiK.

Saya risau lah dengan 1MDB ni ...... biasa kalau orang jenis cakap pusing2, belit2 ni jenis tak boleh pakai. Adalah yang nak disorokkan tu ..... Tapi itu orang, mungkin dalam kes konglomerat, cakap pusing2 begitu merupakan SOP kot ... wallahualam.

Mungkin kalau kerajaan boleh keluarkan kenyataan yang kerajaan hanya bertanggungjawab pada pinjaman yang dijamin saja, yang lain2 pinjaman kerajaan tak akan tanggung .... mungkin kurang sikit risaunya. Walaupun yang dijamin itu makan billion2 juga.

Share this article :

+ comments + 5 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 12, 2015 at 12:22 PM

tuan,,,,yg kena lelong rumah apa cer pula,,,kalau report polis yg dbuat itu benar

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 12, 2015 at 2:18 PM

Sampai sekarang saya tak tahu 1mdb ditubuhkan untuk apa?sentiasa rugi dan situasi hampir sama seperti kerugian tokey babi sewaktu merebaknya penyakit J.E!!!!!apa yang dilaburnya?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 12, 2015 at 2:39 PM

IMDB ni berkisar dikalangan golongan konglomerat dan korporat. Sebab itu dengan bunyi pun bilion-bilion.

Namun yang aku masih pilu bila terkenangkan perbuatan sebuah parti politik yang gah memperjuangkan Islam sehingga kini masih menyorok duit kutipan dan derma mangsa Tragedi Memali.

Jika hendak mendedahkan keburukkan itu jangan tutup sesuatu keburukkan lain yang telah lama dipendam oleh mereka2 yang sama rakus dan pembelit.

Dalam kes Memali ini mangsa adalah anak2 yatim, balu dan orang kampung nun jauh di sebuah tempat bernama Memali dalam daerah Baling.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 12, 2015 at 3:16 PM

salam,
dengan cgpa 3.8 lebih,mat maslan anggap hutang 2b 1mdb ni macam hutang kacang putih jer. tarak apa, nilai aset lebih daripada hutang. macam beli rumah, nilai aset lebih daripada pinjaman 20 tahun lagi. pergghhhhh cakap orang cgpa 3.8 memang hebat bebbbbbb. tang kerja jer yang kurang macam 3.8, serupa tahun 6 buat kontrak jer.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
January 13, 2015 at 7:08 AM

Aset dgn liabiliti pun tak reti beza..camtu cgpa 3.8?

Post a Comment