........... CAA Resources Dan Bukit Besi | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

CAA Resources Dan Bukit Besi

Sunday, November 23, 201413comments


Semalam ada rakan yang copy artikel dari FB Tun M mengenai isu CAA Resources yang diambil dari NewYork Times ( KLiK ). Bila saya cek, rupanya dakwaan tauke CAA Resources dari China bernama Li Yang sudah pun mendapat perhatian pihak berkuasa kita -

SPRM siasat dakwaan Li Yang ( Utusan 21/11/2014 )


Ia merujuk kepada laporan NYTimes yang ini -


Hmmm .... kalaulah benar dakwaan itu, janganlah berat sebelah pulak dengan hanya menumpukan pada siPenerima, bagaimana pula dengan siPemberi Rasuah ?

Maksud saya, cara lapuran media tempatan terhadap dakwaan Li Yang itu seolah mengangkat beliau sebagai hero walaupun beliau juga mendedahkan dirinya sebagai salah satu pihak utama dalam perbuatan Rasuah itu ! 

Satu perkara yang menghairankan saya, apa motif Li Yang mendakwa semua itu ? Ibarat kencing tempat cari makan. Datang sini nak buat duit kemudian memburuk2kan nama negara kita di luar negara.

Baguslah pihak SPRM akan bertemu dengan Li Yang bagi mendapatkan penjelasan. Sekiranya tidak benar, diharap beliau akan buat penafian terbuka sepertimana terbukanya dakwaan beliau itu. Dan New York Times pula kena mohon maaf dan tarik balik artikel.

Kalau beliau berkeras mempertahankan dakwaannya ..... well, kita tunggu sajalah, Diharap pihak SPRM tidak akan menutup kes begitu saja memandangkan ia melibatkan mereka yang berkuasa, yang dipertanggungjawabkan menjaga harta bagi pihak negara dan rakyat Terengganu khususnya.

Sebenarnya saya nak highlitekan satu lagi dakwaan bodoh sombong Li Yang yang kurang mendapat perhatian -



Katanya, untuk mengelakkan masalah dengan Persatuan Pekerja, beliau membawa masuk dan menggunakan tenaga kerja luar, dari pengurusan hingga kuli, untuk menjalankan operasinya di Bukit Besi.

Kenapa di biarkan ? Apakah tidak ada syarat khas yang mewajibkan syarikat asing wajib menggunakan tenaga kerja tempatan ? 

Adakah ini satu kes terpencil atau sebenarnya satu contoh yang mewakili kebanyakan syarikat asing yang melabur dan beroperasi di sini ?


Patutlah ramai sangat warga asing sekarang .... ingatkan tak cukup tenaga kerja tempatan hingga terpaksa diimport tenaga kerja luar rupanya memang sengaja tenaga tempatan dipinggirkan. Patutlah ramai yang layak terima BR1M !

PS - Ada juga cerita terbaru tentang sebuah rangkaian hypermarket  yang memberhentikan hampir 700 pekerja yang majoritinya Melayu dalam unit Kawalan Keselamatan untuk digantikan dengan warga asing. Saya masih menunggu info lanjut sebelum didedahkan.

PS 2 - Oya, mengenai dakwaan Li Yang, dikatakan kerajaan Terengganu sudah maklum dan akan menyiasat sebelum keluarkan kenyataan.

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2014 at 8:57 AM

Dalam keadaan pentadbiran kerajaan sekarang, bukan sahaja Li Yang ni boleh dakwa berbagai perkara tanpa rasa ragu dan takut, malah para bangla, indon, myanmar dll tu pun boleh sepak dan permainkan pihak berkuasa yang sudah terkenal dikalangan mereka sebagai sangat mudah dibeli....
Apa boleh buat, semua pihak sedang mengambil setiap kesempatan sebelum kerajaan bertukar tangan... umpama orang yang asyik mengumpul barang2 tertinggal sebelum bahtera nak karam.... begitulah perumpamaan malaysia kita sekarang....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2014 at 11:32 AM

Falasafah aku ... Jgn percaya kaum cina 100 % walaupun berbuat baik kepada Bangsa melayu yg beragama islam ... Jenis Yahudi no:2 . Sikit ... sikit diambilnya tanah org melayu .... Pemimpin Melayu jgn bebal sangat ... Contohi Datuk Khalid Nordin .
Perbanyakan tanah rezab melayu

....................
Reply To This Comment ...................
November 23, 2014 at 12:06 PM

Perkara besar selalu sengaja di lepas pandang, apa lagi yang sedang dan kecil yang memerlukan pemantauan kerajaan. Contoh terbaru di Cameron Highland yang bermula dengan pengambilan buruh luar, tidak di kawal selia, permit mati tetapi masih boleh menetap terus berkerja sehingga menjadi sub dan penyewa tanah mengusahakan sendiri. Akhir nya beraja di hati bersultan di mata. Kerajaan juga rugi berbilion. NAFAS dan Agensi pertanian kerajaan tidak berfungsi, walhal Cameron Highland itu juga lubuk emas Kerajaan Persekutuan dan Negeri ! Sayang nya... betapa anak-anak Melayu tidak di didik untuk memiliki lot-lot ladang sendiri ! Tiada Melayu yang tidak ingin berusaha sekarang ini kecuali di tutup peluang mereka oleh bangsa sendiri akibat "penyeliaan duit" yang begitu berleluasa !

Juga perkara sama di pasar-pasar borong ! Malahan peniaga-peniga cina juga sama mencari jalan mudah. Jika pengeluaran sayur di monopoli haram bangsa asing, kenapa tidak rantaian nya juga di beri kepada sebangsa mereka yang "bermaharajalela" di pasar-pasar borong ? Bagaimana pula bermaksiat berterusan ? Apa pihak berkuasa buat ? Tutup mata, telinga untuk kerja mudah ?

Zaman sekarang jika rakyat sendiri di beri peluang, ramai anak-anak muda yang rata-rata sudah sedar kelebihan berniaga walaupun mereka berkelulusan, kecuali yang masih berfikiran jumud. Ambil contoh pasar Ramadhan dan berniaga restoran dan gerai-gerai makanan. Betapa pula menjadi pekilang kecil dan sedehana. Berapa pula kilang-kilang besar? Ia boleh berlaku dengan progresif jika kerajaan dan agensi-agensi nya prihatin dan bergerak maju tanpa rasa putus asa. Melayu itu beradab. Majoriti tidak ingin rasuah-merasuah kerana mereka itu akur ajaran Islam ! Kecuali yang sombong buta perut.

Jadi, Bukit Besi kini bernafas semula. Dulu tempat ini sungguh hidup siang dan malam. Ramai rakyat pendalaman mendapat manfaat. Juga satu masa di Tasik Kenyir, rata-rata warga yang berkerja gigih mendapat upah lumayan jika berkerja di situ. Saya hormati bangsa Korea berkerja gigih siang malam 24/7 hari di waktu cuaca baik. Mereka juga amat bertanggung jawab menjaga buruh-buruh kasar dan pegawai-pegawai yang tegar membuat onar di dalam dan luar kawasan projek di waktu hari kelepasan. Perkara buruk terjadi juga tetapi peringkat minimal dan di kawal. Ini lah yang sepatut nya di patuhi CAA Resources di Bukit Besi. Buruh yang tidak sah, berperangai buruk mesti di hantar pulang. Mengambil majoriti pekerja tempatan di setiap peringkat.

Bertegas lah mengikut SOP kita dan antarabangsa. Kakitangan kerajaan, semua nya mesti bertanggung jawab penuh termasuk ahli-ahli politik. Jadikan Malaysia negara yang patuh dengan keperluan dan peraturan. Demi pembangunan dan keluhuran Negara Malaysia. Jangan jadi koboi kerana era ini Amerika sendiri tidak lagi mengingini nya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2014 at 12:28 PM

Ada juga cerita terbaru tentang sebuah rangkaian hypermarket yang memberhentikan hampir 700 pekerja yang majoritinya Melayu dalam unit Kawalan Keselamatan untuk digantikan dengan warga asing. Saya masih menunggu info lanjut sebelum didedahkan.

Ye saya pun dengar. Rasa cam 'Test ko pi o. ""

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2014 at 2:37 PM

Inilah contoh kerjasama ekonomi yang boleh menjejaskan masa depan agama orang melayu dan negara berdaulat dari segi penghijrahan ahli perniagaan, pekerja dalam satu agama dan bangsa dari negara liar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2014 at 4:34 PM

Cina komunis laknatullah sekarang adalah pelabur no1 Malaysia

CAA Resources hina Istana Terengganu kerana dawwa anugerah Sultan boleh dibeli

Guangzhou R&F Properties Co Ltd hina istana Johor kerana beli tanah 47 ha dengan harga RM4.6 billion

Parti Komunis Malaya/Chin Peng sejarah lama. Waspada dengan Parti Komunis Cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 23, 2014 at 7:54 PM

Aku rasa din, si chinaman tu bukan sombong. Dia becerita benda betul je. Dah itu cara dia nak elakkan kesusahan masa beniaga. Lagi satu, dia ingat memang itu cara nak meniaga sini. Jadi soal dia, dari mana dia dpt info mcmtu? Tapi memang nak beniaga besar2 kat malaysia ni kena kasi share skit kan kat sesetengah pihak. Cuba tngk mcm kes alee hasheeeem dari Bcorp. Dengar cita sang lanun buat onar sbb tu si alee kena terminate. Jadi tak berapa nak heran lah dengan dakwaan si chinaman tu sbb benor belaka

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
November 23, 2014 at 8:58 PM

1) Gejala rasuah akan menyebabkan runtuhnya satu bangsa. Penerima rasuah sama ada dari kalangan kerabat sehinggalah rakyat biasa perlu diambil tindakan keras. Begitu juga pemberi rasuah dari latarbelakang apa sekalipun mesti dihukum!

2) Malaysia tidak perlu pelabur yang memberi masalah seperti ini. Pelabur sepatutnya dapat mewujudkan pekerjaan kepada rakyat tempatan. Pelabur juga tidak sepatutnya menggalakkan gejala rasuah.

3) Saya percaya salah satu punca yang menyebabkan masalah pengangguran di kalangan rakyat tempatan dan kebanjiran warga asing di negara ini ialah perlaksanaan gaji minimum RM900. Pengusaha lebih suka menggajikan warga asing kerana warga asing sanggup bekerja lebih masa dengan gaji minimum. Kalau dahulu mungkin dapat digajikan mungkin 4 orang pekerja tidak mahir rakyat tempatan tetapi dengan gaji minimum RM600 sekarang mereka mungkin suka menggajikan seorang warga asing RM900 untuk menggantikan tugas 4 orang pekerja tersebut.

4) Saya juga amat hairan dengan mereka yang berkuasa. Apakah bentuk rundingan awal yang dibuat antara pelabur China ini dengan mereka yang berkuasa sehingga perkara ini terjadi ?

....................
Reply To This Comment ...................
November 24, 2014 at 12:07 AM

Sebenarnya pendatang haram cHina adalah lebih banyak di negara ini tanpa disedari. Bila timbul isu bukit besi dan meletupnya lombong arang batu di Sarawak mendedahkan bahawa mereka telah ramai masuk kenegara ini tetapi dibawa secara senyap dan kemudiannya diusaahakan untuk mendapat ic malaysia sebab ffaktur rupanya yang sama dengan cHina yang ada disini. Ini belum lagi dikira cHina Doll yang dinikahi oleh cHina2 Malaysia!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 24, 2014 at 7:38 AM

Kan KDN tempoh hari dah GERTAK - pengawal hanya dari rakyat Malaysia dan Gurkh yg- kena check rekod POLISa; tetapi keutaman kpd. rakyat Malaysia! Jadi apa hal kalau berita ni benaq DT!

GERAMnya aku! KURANG AJAQ betul si PENDATANG KAPIRDAJAL Cina BABI RASIS ni!

Baik K'jaan Terengganu RAMPAS balik Bukit Besi ni dan jadikan sbg. Tanah Rizab Melayu!

Dan SPRM harus SIASAT kerana Kesultanan Islam/Melayu kita sewenangnya diFITNAH - dan si Cina ni kalau dia MERASUAH; juga harus diKENAKAN PENJARA BERAT serta DENDA BERJUTA (bukan sehari penjara mcm. yg. dah banyak kes) - kerana sekiranya benar, dia telah MEROMPAK Tanah Melayu kita ini dgn. MENIPU!

Apalagi, RASUAH juga sedang dipergunakan oleh MUSUH Islam/Melayu sbg. MO PERANGKAP politik plg. DAJAL; yg. juga seterusnya boleh mem'BLACKMAIL' pemimpin Islam/Melayu kita!

Makcik Sambal Belacan.

....................
Reply To This Comment ...................
November 24, 2014 at 7:42 AM

@AnonymousKalau benar maka benarlah. :)

....................
Reply To This Comment ...................
November 24, 2014 at 10:25 PM

cina bagi duit, melayu ambik, melayu saja yg jahat. cina bagi duit kat cina, diam sepatah haram pun tak cerita. biasa la tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
November 25, 2014 at 4:02 AM

Apa2 pon Cina Mata Sepet nie Bangsa Paling Jahat Dalam Dunia..

P Ramlee pon kata Hantu Mata Sepet...

Post a Comment