........... Surat Terbuka Ahli Umno 02982371 Dan Jawapan Balas. Komen Anda ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Surat Terbuka Ahli Umno 02982371 Dan Jawapan Balas. Komen Anda ?

Monday, October 6, 201440comments

Surat Terbuka dibawah sedang rancak disebarkan dalam media sosial ketika ini. Saya siarkan sekali dengan jawapan salah seorang ahli group watsup saya. Apa komen anda ?

Soalan Berani Mati Untuk Perdana Menteri Dari Ahli UMNO Bernombor 02982371

1. Awak ni sebenarnya pernah ke hidup susah ? Pernah ke makan anak tamban kering, bersayur cendawan liar dan di mamah dengan beras usang kerana kejatuhan harga getah? Apa yg saya tengok kehidupan awak dalam filem TANDA PUTERA (filem wajib BTN) adalah semewah mewah kehidupan...(jangan pulak lepas ni awk arahkan Suhaimi Baba edit filem tersebut utk tunjuk awak motong getah).

2. Awak ni pernah ke meniaga kecil-kecilan jual keropok lekor di pasar malam dgn gunakan kereta kancil 660 (kononnya sahut seruan menteri utk tambah pendapatan)..dah habih niaga kancil tak leh start pasal bateri kong...puncanya bateri yg sama diguna utk menerangi lampu waktu berniaga?

Pas tu bila balik kena tahan polis pasal payung berniaga..terjojol kat tingkap kancil? Lepas tu kena saman pasal "kereta persendirian tak boleh bawa berniaga".

3. Awak tahu tak hari ni org berpusu-pusu pergi pasar beli persiapan raya..bukan saja harga ayam yg naik..bahkan harga lengkuas, serai,daun kunyit pun naik...mana dia yg dikata KPDN akan pantau harga? Sedangkan saya tak nampak seorang pun penguatkuasa yg bertugas. Lepas ni saya agak mesti ada menteri2 pembodek (terutama hasan malek, ku nan,shafei afdal, mat maslan, mail sabri) yg akan berkata..harga lengkuas naik sbb rakyat malas tanam!

4. Awak pernah ke melawat sesuatu kawasan dan nampak realiti sebenar?

Yg saya tau..bila awak turun tempat itu akan di hias indah..jalan berlopak akan ditampal atas arahan Fadilah Yusof...dan dilaksanakan oleh Jurutera Daerah...semua yg indah2 akan dipasang hingga tertopenglah wajah sebenar..semua sepanduk alu-aluan akan dipasang oleh Pemuda2 UMNO dan BN..yg diupah 30 ringgit dan dibelanja tomyam oleh UMNO Bahagian?

5. Pernahkan awak jalan bersendirian (mungkin boleh ditemani 2-3 UTK) memandu waja dan melihat kehidupan rakyat marhaen? Supaya awak boleh menyelami kehidupan mereka..

Yg saya tau..sekiranya awak nak turun..seminggu lebih awal SB akan berkampung dulu..di waktu lawatan pula seluruh agensi keselamatan akan mengawal lokasi..siren peronda pula akan melalak lalak di setiap laluan hingga orang buta pun tahu awak dah sampai.

6. Pernah kah awak secara terbuka menjumlahkan kerugian negara yg diseleweng oleh kroni-kroni awak? Berapa bilionkah jumlah itu hingga rakyat terpaksa membayar dgn kos kenaikan harga minyak? 

7. Jadi bilalah awak nak letak jawatan?




Dan ini pula jawapan seorang ahli Group Watsup saya -

......  Allah swt menjanjikan kehidupan yg baik pd mereka yg benar2 berusaha dan mahu merubah nasib hidupnya, kerana tidak ada sesiapa yg dapat merubah nasib seseorg melainkn dirinya sndiri sahaja.. Hendak mendapatkan kehidupan yg baik, kita x boleh mengharapkn org lain (yakni kerajaan).. Ini luahan hati org yg kecewa dgn nasib hidupnya dan menyalahkn org lain atas nasibnya.

Keluarga kami juga org susah (tahap mana x perlu la disebut disini), tapi kami tdk pernah menyalahkan kerajaan krn rezeki bkn dtg dr kerajaan, ianya dr atas.. Jika kita berkehendakan lbh, kita kena usaha lbh..

Dengan berbasikal juga kita boleh cari sesuap nasi.. Cuba Tuan2 pergi pasar borong selayang, tgh mlm, tgh pagi.. Org luar (bukan warganegara) kaya berniaga berbekalkn dgn hanya sebatang lilin.. How?? Melayu sangat kuat mengeluh.. Smakin kuat seseorg itu mengeluh, smakin susah rezekinya hendak masuk..

Kerajaan perlu menjaga lebih 30juta penduduk, di mana kerajaan berkongsi pemerintahan bersama pembangkang dan juga negeri utk memerintah.. Di tmpt kami di bkt lanjan, jalan tidak diturap dgn baik.. Adakah patut kami salahkn kerajaan, walhal kerja2 menurap adalah dibwh bidang kuasa pembangkang (adun pembngkang) atau negeri.. Berapa ramai pula majlis2 perbandaran yang bersekongkol atau tidak bersekongkol dgn kerajaan? Keputusan memberi project bukan ditangan perdana menteri kita, klu mereka benci kerajaan mereka pedajal juga.. 

DSN menggantikn tampuk pemerintahan dikala melayu berpecah tiga.. Fikirkan betapa susah utk beliau menyatukan semula melayu ini. Adakah beliau seorang mampu mengubah persepsi org melayu.. Sedangkan kita sangat susah mengubah persepsi kita?? Adakah kita patut melihat saja dan kondem everythings? Atau berlagak mengatakan kita membantu menyatukn orang melayu sebaliknya tidak? Apa nampak lebih kepada x yakin dan was-was..

Kerajaan mana yg bersih dr korupsi? Parti mana yg bersih korupsi? Saya percaya semuanya sama.. Adakah kita pernah terfikir knp korupsi itu boleh berlaku dan rasional disebaliknya.. Korupsi juga bole berlaku even dalam keluarga sendiri..

Segalanya bermula dari dalam diri kita.. samada kita hendak berlumba2 menjadi kaya atau kita nk berlumba2 menjadi miskin..

Pendapat sy kerajaan dilihat mahu mengubah status negara kpd negara maju.. Oleh itu perubahan harus dilakukan segera.. Subsidi yg berterusan akn menyekat perubahan ini.. Gst harus dilaksanakan segera agar aliran pendapatan cukai tidak bocor.. Cukai2 yg trkumpul sy percaya PM akan gunakannya sebaik mugkin utk meningkatkn taraf kemajuan dan hidup rakyat.. Gst juga mampu mengurangkan kadar kenaikan harga barang2 yg melampau.. Tapi berapa ramai org percaya dan pergi buat kajian?

Terakhir pernahkan seorang ini terfikir berapa banyak kerajaan menanggung belanja untuk setiap rakyatnya? Yakni samada dia menentang atau menyokong kerajaan. Sedari mula buka mata sampai dia ke liang lahad ?

PS - Entah ya ke tidak mamat tu ahli Umno bernombor sekian2, wallahualam. Yang penting adalah point kedua surat di atas. 

Share this article :

+ comments + 40 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 2:45 PM

yg pertama tu mesti di sukai kerana org melayu suka dgr cerita sedih, tahyul, tall tale , legenda. yg kedua tu akan di buang kan dgn segera kerana ianya benar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 2:57 PM

betul!!!!
kalau semua naak kerajaan suap sampai bila kita nak jadi anak manja
anak yang dimanjai ibu bapa akan merasa susah bilaa hidup bersendirian
jadi lah rakyat yang kuat berusaha untuk mengcukupi apa yang tidak cukup
siapa kata hidup zaman dahulu tidak susah??? nak beli kereta pun tak dapat,sekarang ni berlambak kereta.fikir2kan lah wahai rakyat berbangsa melayu yang mudah lupa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 3:03 PM

Berilah peluang Najib mentadbir negara. Inshallah dia masih berpaksi kepada Islam dan kemanusiaan. Saya selalu berbelanja tapi x rasa mahal kerana memilih barang2 yang murah tapi berkualiti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 3:06 PM

saya rasa apa yg diluahkan diatas tak berapa teruk sy punya kisah lg sedih tp tak pulak sy merungut dan menyalahkan org lain.. saya terus gigih berusaha dan walaupun harga petrol telah berapa kali naik saya dan anak bini seramai 8 org ni masih blh mkn dan bersekolah..syukur..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 3:09 PM

saya setuju dengan ahli umno tersebut tidak ada sesapa yg layak untuk jadi PM melainkan sy sendiri kerana sy saja yg faham penderitaan saya..

....................
Reply To This Comment ...................
madah berhelah
October 6, 2014 at 3:34 PM

Aik pelik ek. Tetiba warrior najib kuar. Mana warrior ni suma dlm artikel sblm ni? Gugup ke sbb tak komen pun?? Najib tu cikai.senang cita. Kenapa pulak alu tak bole salahkan kerajaan? Aku amanahkan dia jaga kebajikan aku, dia kata sekolah vernakular takan terhapus? Aku bagi dia collect cukai dari aku, dia pegi lebur dekat 1mesia jahanam fund. Duit untuk rakyat, buat guna ngangkot rosmah 'n' da geng pegi dubai buat ucapan atau buat perhimpunan 1st lady of the world yg 1st lady of 3rd world nation je dtg (sama la ngan standard kak ros pun sbenanye). Kerajaan sedia ada dah tak guna. Kerajaan useless. Pempimpin bacul. Melayu dipijak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 3:39 PM

Beri Peluang Untuk Najib Jahanamkan Negara...

Ini Red Bean Army ke Happer nieh??

Negara Dah Jahanam kerana Najib.. Beri Peluang?

Cina Red Bean nie Memang Haram Jaddah.. Cilka kau Cina..

Melayu Kena Berjuang Merebut kembali Kuasa Ekonomi drp Cina Babi nieh....

Susha memang lah susah.. Tapi Kalu Kita bersatu Melawan Kuasa Ekonomi Cina nieh baru Kita hajor merka Bangsa yang Tak Tahu Erti Bersyukur dan Berkongsi nieh..

....................
Reply To This Comment ...................
October 6, 2014 at 3:54 PM

Yg pnting bebelanja ikut kemampuan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 4:12 PM

bersimpati pada diri sendiri shj.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 4:31 PM

huhuhu.. penjilat tetap beri alasan, berkias dgn pepatah pepitih juga apa saja yg menyokong tindakan pm. amin, jgn lah taksub, siapa pun manusia, tiada yg maksum

....................
Reply To This Comment ...................
October 6, 2014 at 4:41 PM

Kita sendiri derma kpd masjid setiap kali jumaat x pernah kita naikkan keikhlasan jumlah derma kita..dari zaman nenek moyong atuk ayah smpailah ke kita cuma derma rm1 rm2 rm5 dan paling banyak pun rm10..itu pun berkira bila nk menderma..cuba tgk dlm dompet sblm menderma..jika ada not yg paling besar dlm dompet kita seperti rm50 atau rm100 sepatutnya not tersebut yg didermakan..kita mampu merubah keikhlasan derma kita kpd rm50 atau rm100 setiap kali jumaat..kita x perlulah nk kutuk PM sok lusa kalu kita atau dia yg pergi dahulu sblm sempat minta maaf pd siapa kita nk minta maaf..nk carik beliau di akhirat belum tentu kita boleh jumpa beliau lg..kena terima hakikat ttg ketentuan Allah sbt ttg qada n qadar..masing masing ada tanggung jawab masing2..tanggungjawab kpd agama bangsa dan negara

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 4:42 PM

Alhamdulillah ...sekurang kurangnya ada pandangan dr kedua duabbelah pihak.
Pada pandangan saya ....walaupun seseorg tu rasa tertekan dgn keadaan kenaikkan 20 sen tersebut tidak bermakna dia tidak bersyukor dgn apa yg ada cuma .....dia hendak najib tau betapa sengsara nya rakyat akibt kenaikan itu.
Jgn kita memandang dalam bentuk negative apa yg disampaikan oleh luahan hati beliau. Pls think positif ....tidak semua org dilahirkan bijak utk mencari rezeki. Ada rakyat yg terpaksa membanting tulangg 4 kerat demi mencari sesuap nasi dgn bekerja makan gaji malah sampai ada yg dah tua pun masih kerja makan gaji. Jadi bagaimana pula bagi golongan yg benar2 tak pandai dan golongan kurang upaya yg mencari sesuap nasi. Jadi ini lah tanggungjawab najib utk memastikan rakyat benar benar dibela. Ya BRIM memang membantu sedikit utk mereka menyara hidup tersebut tapi adakah dgn setahun sekali tu dapat membantu. Apa pula peranan Kem dlm kebajikan masyarakat? Dan apa pula peranan pusat Zakat? SeWAJIBnya KERAJAAN perlu memastikan bantuan tu sampai ke yg berhak.

Walaubagaimanapun kerajaan memang telah melakukan yg terbaik untuk rakyat.... dan najib wajib berfikir bahawa anda telah dilantik oleh rakyat melalui undian di dlaam pihanraya dan WAJIB bagi anda melakukan yg terbaik untuk rakyat. Wallahualam

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
October 6, 2014 at 4:51 PM

Saya rasa apa yang dikatakan oleh yang pertama dan kedua tu merupakan realiti kehidupan. Semuanya benar.

Macam saya cakap harga minyak 20sen masih boleh "adjust" lagi harga barang/perkhidmatan tapi kalau gaji minima naik mencanak susah nak kurangkan kos. Apa yang Dr M cakap tu benar. Memang tak mesra perniagaan. Akhirnya yang susah ialah pengguna.

Memang bodoh penasihat semua. Lebih bodoh lagi yang mendengar nasihat....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 4:57 PM

Dari cucu aku sampai aku takkan suport klau cina yg jual barang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 4:59 PM

Bukan hgsorang je yang susah. Ada peniaga guna basikal je berniaga, ko ada kancil dh kira senang . Haprak tul..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 4:59 PM

Agak2nya la yg menulis itu sekarang pakai kereta apa ya?

Sudah lah orang melayu di malaysia kaya la kalau nak bandingkan melayu di indonesia...
Kita la ni tk makan kangkung dah rata2 makan KFC je...
Tahun 70an ya la org kaya je mkn KFC.

Harga minyak kalau dibandingkan tahun 90an dah naik berhinggit pun...ADA MATI TAK?

yang ada TV semakin besar ada la...Air pulak membazir je..kipas plak 24 jam belum lagi aircond...hmmm sudah lah Melayu dah lupa diri UMNO bagi kaya bukan nak membazir tapi simpan la duit...ini tahu hutang je..

Kat selagor bila PKR catu air baru la melayu nak pandai berjimat kalau tak membazir je la...Subsidi dah tahap membazir di malaysia...Orang melayu kalau ditakdirkan tandas kat luar comfirm naik kereta...

Yengok melayu pi masjid naik kereta pi beli telur naik kereta pi taman bawa anak2 naik kereta ...agak2 bila nak berjalan?

Itu la pasal malaysia no 1 obesiti di Asia Pasifik...Amacam Abng Din melayu masih bododh dan miskin ke?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 5:30 PM

Tidak setuju perkataan manja,di suapkan,hak orang melayu di ulang2 dan di pergunakan.Kembali kpd pemikiran asal, tentang konsep sosial ekonomi dalam negara ini.Kalau kita menerima pakai ideologi kapitalis dalam konsep demokrasi,maka kita mempunyai acuan yang tersendiri utk menjaga keharmonian dlm negara sepertimana yg termaktub di dlm perlembagaan negara yang di persetujui oleh semua kaum, utk menjaga keamanan dan kesejahteraan rakyat malaysia.Atau, mengubah ideologi yang asal kpd,yg lebih baik dan melindungi kepentingan islam melayu (konsep asal) dan bangsa lain dlm perkiraan yang lebih tepat,baik dan boleh di manafaatkan bersama secara gandaan dan berkekalan (keadilan sosial).

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 5:41 PM

Belajar berusaha memperbaiki diri dan tidak asyik menyalahkan pihak lain... org kita memang manja terlebih.. kenapa rakyat kita yg kerja di oversea amat berjaya......sbb sedar diri tumpang negara org.. x ada kemudahan dan subsidi imcm kat sini.... boleh pula kerja keras utuk survival hidup di sana... tapi kita yg duduk dlm negara sendiri pulak yg komplen memanjang... donia..donia....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 6:05 PM

Rakyat takkan marah klu negara kita ni susah. Masalah sekarang pemimpin dan orang2 keliling dengan rakusnya menghabiskan duit budget yg telah diuntukkan untuk sesebuah kementerian. Bila menteri kata kena kasi, pegawai kerajaan siapa, nak kata tidak....wahyu dari atas. Ada tak korang pernah dengar menteri kena tangkap sebab rasuah...emm takde kan. Projek juta juta. Penjawat awam kena tutup, klu tidak dia yg kena.

Kita tak boleh nak salahkan rakyat kenapa dia rasa susah sebab kedua dua pihak kena berusaha, baik rakyat dan kerajaan. Senang je nak bamdingkan dengan pendatang asing. Kita celik mata tak pernah diajar kutip sayur busuk di pasar. Kita diajar sayur tu utk dibuang. Senag juga jawab dengan masukkan pekataan usaha dan kalimah Allah, supaya secara saikologi kita kena redha dgn apa yg kerajaan nak buat. Walhal orang yg tulis surat tu klu tak susah, dia takkan tulis surat terbuka untuk PM. Aaaaa...korang fikir la....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 7:10 PM

Pm Najib buat hal sebab PRU 14 dia bukan PM lagi so apa kisah,,,,,,sekaranglah masa nak sapu hasil bumi bertuah untuk kesenangan tujuh keturunan,,,,yg redha kenaikan harga minyak ni lihatlah kekayaan pemimpin kesayangan anda ini

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 8:28 PM

Aku mula nampak ah jib gong al-blur punya penjilat tegar mula tidak senang duduk dek serangan bertali-arus oleh rakyat marhaen yang terkesan dengan kenaikan harga minyak petrol sebanyak 20 sen sahaja bagi penjilat ah jib gong al-blur yang mempunyai pendapatan puluhan ribu ringgit sebulan.

Bagi aku ... apabila meneliti hujah Ahli Umno 02982371 Dan Jawapan Balas. Komen penulis wasp kepada penderitaan yang dialaminya maka aku rasa amat wajar bagi ahli umno tersebut melucutkan keahliannya dengan menghantar surat terbuka tersebut bersama dengan kad keahlian umno. Masakan tidak dalam jawapan yang diberi tiada lansung roh rakyat didahulukan pencapaian diutamakan ... sebaliknya penjilat tegar ah jib gong al-blur telah memandang mudah kesusahan yang dialami oleh ahli umno itu. Nada ayat ahli umno adalah nada orang yang susah dengan kegetiran akibat kenaikan harga minyak petrol ... dia benar2 terkesan akibat kenaikan itu. Manakala nada ayat penjilat tegar ah jib gong al-blur adalah nada orang kaya yang senang dan perutnya sentiasa kenyang dan dia tidak peduli sekiranya harga minyak diapungkan mengikut harga pasaran ... maklumlah dia kenal rapat dengan ah jib gong al-blur dan mudah mendapat apa peruntukan samada yang rasmi mahupun tidak rasmi ....

ah jib gong al-blur tidak akan berhenti dengan mudah ... dia punya terlalu ramai penjilat tegar ... pemandu, jasa, blogger upahan, konsetan akan menderita sekiranya ah jib gong al-blur meletakkan jawatan ... mereka ini akan pertahankan ah jib gong al-blur sehingga ke hujung nyawa ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 8:36 PM

Tunggu la bajet 2015. Mana tau kot ada berita yang menggembirakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 9:13 PM

najib penyebab melayu islam dan raja2 melayu di hina.t.i.t.i.k...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 9:15 PM

en.din...tamao viralkan ucapan sultan perak kew.....baguih dok ada ucapan beliau....tak ramei blogger viralkan ucapan raja nazrin terutama bligger penyokong najib...he he he he....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 10:19 PM

Kalau nak rasionalisasi subsidi tu betul. tapi buat dalam keadaan yang sangat gopoh sedangkan apa banyak perkara yang masih relevan perlu dibuat sebelum tarik subsidi bahan bakar.

1. Kenapa tak ditangkap PATI yang sedang bekerja menggantikan tempat pekerja tempatan atau pekerja asing yang membayar levi? Bukankah setiap seorang akan menjanakan RM 10K kompaun? ada lebih dari 3 juta PATI sekarang ini.
2. Kenapa semua kenderaan yang melanggar undang2 tidak ditahan dan dikenakan kompaun? sekurang2nya ada 1 juta kenderaan yang sedang buat salah. Setiap 1 kompaun RM300.
3. Ada berapa banyak kedai mesin kuda di kawasan yang majoriti orang Melayu seperti di Petaling Jaya? Kenapa tidak ditahan dan disita premis terlibat dan kemudian lelong premis berkenaan setelah beberapa tahun di mahkamah?
4. SPRM walau menonjolkan macam2 KPI tetapi masih teralu banyak tidur dari buat kerja. Rasuah sudah menjadi halal di negara ini.
5. Kalau ada minyak yang diseludup, itu salah penguatkuasa bukan marhaen yang perlu dihukum.
6. Berapa byk kes dadah dlm negara ni. berapa byk pulak penagih yang sepatutnya menjadi pembayar cukai tetapi bertukar menjadi sampah masyarakat dan beban kepada pembayar cukai
7. Berapa banyak yang diboros oleh PM, punahsihat dan menteri-menteri. ini termasuklah Penasihat elaun RM 1 yang minta claim 15 juta.

ada banyak lagi....takkan con-sultan elaun billion tak boleh fikir...

kalau najib masih MB, BN jahanam la jawabnya...

....................
Reply To This Comment ...................
October 6, 2014 at 10:25 PM

Diatas tu kecewa dgn najib, bukan dgn kerajaan.semua bangsa ada parti pembela dan pemimpin, hanya melayu saja yg ada pemerintah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 11:40 PM

Jangan samakan rakyat dgn pendatang asing. Pendatang asing dtg sini hanya sementara. Siang malam mereka pulun kerja cari duit hantar kampung. Satu rumah sewa mereka kongsi 24 orang. Atau satu rumah kongsi 4 keluarga. Mereka mana ada masa nak jemput orang datang rumah atau buat open house. Yg bukan Islam bukan kira halal haram asalkan dapat cari duit. Yg jual orang, yang jual body, yg tipu minta sedekah, yg merompak dan bunuh....semua ada.

Takkan nak suruh rakyat kita buat mentaliti macam pendatang asing?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 6, 2014 at 11:46 PM

Waaaulaaa weeiii..

Bonggok lah Tak Paham2..

UMNO Memang selama nie Menjaga Kepentingan dan Kebajikan Agama Islam, Orang2 Melayu Bumiputra dan Raja2..ITU TAK DINAFIKAN.

Masalahnya sekarang Nieh... PEMIMPIN UMNO.. PRESIDEN UMNO Lemah, Otak Udang, ada otak pon sama macam tak der otak, BUKTI..

Kalau ada Otak tak kan PM Najib bayar RM7.2 Billion untuk PEMANDU????

Jadi kenapa UMNO Tak pilih PM dan Presiden lain Yang ada Otak, Tak payah pakai KONSULTAN tuuh..

Bila Duit Keluar besar2an, Kerajaan membazir, buat renovation JPM, Renovation MOF... Membazir???

Buat Road Show utk 1 Malaysia, GTP dan ETP = Mana Hasilnya..

GDP Negara adalah bergantung kpd Projek Mega.. GLC sjaa.. Bukannya KITARAN EKONOMI KEPENGGUNAAN.

Majoriti Pengguna (Org Melayu) Khususnya MISKIN.. Bangang..

Kenapa Orang Melayu tak Mampu Beli Rumah, duduk kat PPRT ajer.. Kerana Developer, Contraktor, Banker dan Peguam ada sindikit mainkan Orang Melayu..

Itu pon Kau Tak Boleh Faham Lagi ker..

Kau dok Malaysia Baca Blog DIN TURTLE ajer ker, kau Baca semua BLOG, Baca facebook, Twitter, Suratkhabar, dengar berita radio TV..

Kalau Tak Ikut ajer sarana NOH OMAR .. Duduk Dalam Hutan..kalau tak reti politik/praya.

Sistem pentadbiran, Sistem penguatkuasaan, Segala macam sistem TAK BERKESAN...

Kastam... Imigresen.... Satu Jabatan Rasuah.. Pendaftaran Pulak..Yg Tetiba =Rakyat Cina Babi Naik Mendadak aper HAL..

Kalau ini pon tak boleh paham.. apa yg kau boleh paham.. nak masok sekolah balik ker??



....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2014 at 1:44 AM

najib nak satukan melayu apasal pegi ampu cina sampai tukar nama ahjibgor?

wajib dan amanah bagi kerajaan bantu rakyat, bukan bantu pemimpin yg kaya raya

kerajaan apa yg izinkan pendatang luar berniaga hah?

apasal salahkan pembangkang - kerja mereka memang bangkang

kerajaan najib asyik nak dengar cakap pembangkang apasal hah?

najib ni lebih baik baca puisi disekolah rendah, jadi bahan lawak dengan baju zebra nya

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2014 at 7:15 AM

Kalau nak sokongan rakyat, JANGAN KACAU POKET RAKYAT. Benda mudah macam tu tak boleh pikir ke ? BR1M yang diterima bukan boleh disimpan pun. 100% untuk perbelanjaan. Tiada istilah duit masuk. Yang ada ialah duit keluar semata-mata.

Dalam keadaan sekarang, rakyat sudah tidak mampu lagi berjimat-cermat macam dulu. Setiap bulan mengalami defisit kerana perbelanjaan melebihi pendapatan. Segala beban dan kos sara hidup ditanggung dan diserap oleh rakyat marhean. Nilai duit menjadi semakin kecik kerana kuasa beli yang rendah.

Kita bukan mahukan seorang PM yang sentiasa menabur duit kepada rakyatnya. Cukuplah kalau PM yang ada TAK USIK POKET RAKYAT. Itu pun dah memadai. Jangan ditambah lagi beban rakyat dengan macam-macam kenaikan yang tak masuk akal.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2014 at 10:38 AM

Org tak pernah meniaga memamg selalu ckp mcm hang... @ hang meniaga komisen kot ....biasa la UMNO kata kan...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2014 at 10:52 AM

Melayu yg kerja kat oversea tu kebanyakanya professional atau high level education la bro. Mana boleh buat perbandingan mcm tu. Mestilah mereka berjaya dgn pendapatan yg berkali-kali ganda dr apa yg kerajaan kita boleh beri kepada mereka....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2014 at 11:57 AM

Pi la pasang lilin dan jual sayur kat pasar borong tu.... kot-kot buleh jadi kaya raya. lepas ni tarik le semua sabsidi ... rakyat marhaen buleh bergumbira...hahahahaha

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2014 at 1:51 PM

Kesian najib...
Itulah, lainkali buat sesuatu pikir panjng dulu... ini main hentam je, nak naik harga minyak pun naik lah lepas raya haji.. ini tak,betul2 2,3 hari nak raya... lepas tu bg alasan cikai.. menteri dia pon ikut sama keluar alasan bodoh...
Yg komen oleh ahli umno no.bla bla bla tu saya sokong... kan tugas pemimpin memakmurkan rakyat,klu x buat tugas mcm ni lah jd nya..
Yg komen dr sorg lg tu pon betul iaitu kita kena berusaha sendiri tp bab pemimpin tu saya bangkang... pemimpin kena tahu masalah rakyat walau benda kecik atau besar... sbb jd pemimpin bukan setakat dgr masalah tp selesaikan masalah... dan kita dgr masalah yg sering diungkapkan berulang2 tanpa penyelessian.. klu x blh selesai turun,mungkin org lain blh...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2014 at 2:02 PM

mencari rezeki dengan cara yang haram tak ada lesen, tidak ikut peraturan perbandaran dan jalan raya misalnya tetapl haram hatta kalau menjual teks al-quran pun tetap haram . Macamnana rezeki nak berkat kalau asasnya tidak betul. Tertojol payung keluar kancil bukankah merbahyakan keselamatan pengguna lain dan diri sendiri?

Jangan guna alasan sebab susah maka terpaksa mencari rezeki secara haram. tak kiralah menteri mencari rezeki melalui kroni, penguatkuasa melalui korupsi atau penjaja tanpa lesen dan tidak ikut peraturan perbandaran dan jalanraya semuanya haram. Maka jangan mengeluh jika hidup susah dan menyalahkan orang lain jika punca rezeki itu haram.

Periksa diri sendiri dahulu sebelum menyalahkan orang lain dan keadaaan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 7, 2014 at 2:51 PM

Jangan pasang dan gunakan lilin, nanti jadi Nizar lilin.

....................
Reply To This Comment ...................
October 7, 2014 at 3:40 PM

TerimaKasih kepada semua yang beri komen dan luahan. Saya rasa tak perlu saya komen apa2, lebih baik dibiarkan artikel dan komen2 dari kedua belah pihak untuk pembaca sendiri nilaikan.

Sekali lagi TerimaKasih !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 8, 2014 at 8:49 AM

Org luar (bukan warganegara) kaya berniaga berbekalkn dgn hanya sebatang lilin.. How?? Melayu sangat kuat mengeluh.. Smakin kuat seseorg itu mengeluh, smakin susah rezekinya hendak masuk..Betoi massalahnya bila Melayu nak buat susah. Macamam halangannya, tapi bila pak dan mak Indon , Bangla, Myanmar nak buat senang je. Pasang lilin letak meja usang kecik then berniaga. Orang Melayu asyik kena serbu dg Pernguakuasa. Konon nya ikut Undang Undang.

....................
Reply To This Comment ...................
October 9, 2014 at 5:58 PM

Itulah cara pemikiran bangsa pendatang d msia. Mereka x tlalu beharap pada prtolongan. Mereka kuat berusaha (x kira halal/haram). Dan usaha mereka ini menjadi contoh kepada anak cucu mereka. Mereka jdkn rajin berusaha itu sebagai budaya dan cara hidup. DAN kita melayu, apa cerita?

....................
Reply To This Comment ...................
October 9, 2014 at 6:43 PM

Saya keja caddy golf dari umur 14thn hingga 19thn. Dpt offer blajar kat politknik (ICT), tapi trpksa tolak. Bab wktu tu dh keja fulltime caddy. Dan 70% gaji harian memang bagi ngan mak utk support kita sekeluarga. Susah? Memang susah...
Nak keja opisboy, x da moto. Wktu tu turun keja caddy naik basika je. Nak keja gomen, payah sangat nk mohon. Kena isi borang inilah, itulah (pemikiran wktu tu).
Pastu, ada kwn ajak keja kat kilang elektronik. Dia temankn skali pegi intview. Lgpun ada kwn keja sana boleh tlong utk luluskan ujian bertulis. Bila lepas ujian itu, kena pulak intview oleh HR. Susah2 pun, lepas jugak.
Kilang. Keja shift. Offday je, buat OT. Xda OT, g keja jd caddy. Susah? Memang susah.
Kilang. Saya bagi full commitment. Susah? Memang susah. Bnyak yg trpaksa d korbankn.
Kilang. Alhamdulillah. Pihak pengurusan bagi pluang utk sambung blaja, ambik cert, pastu ambik HND. Susah? Memang susah. Keja lagi. Blaja lagi.... blanja lagi....
Kilang. Ku sangka cerah sampai ke petang, rupa hujan d tengahari. Begitulah hakikatnya. Kilang dh nak tutup tp x tutup. Tutup, tp x tutup. Management pun dh btukar2. Kilang dah x stabil. Wktu tu dh mula trpikir nak "looking for better opptn's". Susah. Memang susah.
Bila dh dpt HND (2008), mula apply keja offshore. Mak x bagi, jauh. So, mula coba2 minta keja gomen yg gred 27/29. Sekarang dh 2014 (anak pun dh dua), utk rekod, rasa2nya lebih 5x kena panggil temuduga kat SPA, tak jugak lepas2. Blum kira temuduga gomen negeri. Pun tak lepas2. Susah? Memang susah. Blum rezekikan... In Sha Allah...

Kemarin, sorang kwn ckp;
"malaysia gov s_ck! DSN / UMNO bust_rd!!! Yet u still vote them. Bikin susah saja... never believe in me..."

Slamba saya jwab; u susah, saya dr dulu lagi susah. Dan saya x marah maki hamun org. And believe in, progress, peace and stability....

Post a Comment