........... Sekolah Cina - Untungnya Kaum Cina Bila Presiden Umno Jadi Malaikat Yang Jaga | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Sekolah Cina - Untungnya Kaum Cina Bila Presiden Umno Jadi Malaikat Yang Jaga

Sunday, October 12, 201432comments

Twit Bernama
Masyarakat Cina tidak perlu bimbang dengan kedudukan SJKC kerana ia telah termaktub dalam perlembagaan - Perdana Menteri

Nah .... kata putus dari AhJibGor.

Masalah nya saya tidak dapat kesan artikel Bernama itu walaupun ada tersenarai -



Malaymailonline turut memuatkan kenyataan Najib itu di bawah tajuk artikel - Don't worry, constitution upholds vernacular schools, Najib tells Chinese community.


KLiK


Benarkah seperti dakwaan AhJibGor bahawa SJKC termaktub dalam Perlembagaan dan undang2 ? Bagaimana pula dengan dakwaan bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Noor Abdullah ini - rujuk SINAR.

Bagaimana pula dengan klausa (b) Perkara 152 yang menyatakan kerajaan Persekutuan dan manamana kerajaan negeri ada hak untuk memelihara dan meneruskan penggunaan dan pengajian bahasa mana-mana kaum lain. Adakah ini termasuk penubuhan SJK?

Dalam klausa (b), ia bukan merujuk kepada sekolah. Sekolah menggunakan istilah ‘mengajar’ dan ‘diajar’, tetapi di bawah klausa (b) istilahnya ialah ‘menggunakan’ dan ‘mengkaji’. Sudah tentu istilah yang berbeza ini membawa maksud berlainan. Istilah ‘menggunakan’ dalam klausa (b) itu bermaksud bahasa lain boleh digunakan di pintu keluar masuk negara, di tempat berbahaya atau larangan seperti kem askar yang perlu memberi notis kepada orang awam, di tempat pelancongan atau  bersejarah di mana kerajaan ada budi bicara untuk guna bahasa lain. Perkataan ‘pengajian’ pula merujuk kepada kajian bahasa di pusat atau sekolah bahasa di universiti.

Kajian ini termasuk mengetahui asal usul dan perkembangan tamadun sesuatu bahasa. Jadi klausa (b) tidak boleh digunakan untuk pertahan SJK.

Begitu juga dengan mengajar subjek lain dalam bahasa ibunda. Itu memang saya tidak setuju kerana yang dibolehkan ialah mengajar bahasa. Kalau mahu ajar subjek lain dalam bahasa ibunda, ia sudah terkeluar. Perkara 152 sebut ada tiga jenis bahasa iaitu bahasa Melayu, bahasa lain, dan bahasa komuniti atau bahasa masyarakat lain. Bahasa Melayu tanggungan kerajaan, bahasa lain tanggungan masing-masing manakala bahasa komuniti atau bahasa masyarakat lain itu
yang boleh digunakan untuk kajian.


Siapa yang benar antara AhJibGor dengan bekas Hakim dalam menterjemah Perlembagaan ?

Kalau nak bodek kaum cina sekalipun janganlah sampai di SPIN Perlembagaan ! Sokonglah sekolah cina tu tapi kenapa perlu menipu rakyat tentang Perlembagaan. Kecoh nanti....

Menariknya, TMI punya versi yang lain bila melaporkan berita ini -

“Jangan risau tentang Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC). Hak untuk belajar bahasa ibunda memang ada dalam perlembagaan dan undang-undang negara,” 

Ini lebih tepat kerana yang disebut terlindung oleh Perlembagaan adalah Hak untuk belajar bahasa ibunda bukannya sekolah vernakular baik cina maupun tamil.




Tapi kenapa versi TheMalayMailOnline dan versi Bernama ( yang seharusnya lebih tepat tanpa diragui ) menulis lain ?

Jadi di sini saya harap AhJibGor dapat berikan penjelasan yang sebenarnya mana satu yang beliau sebut semalam depan orang cina.

Jangan main2 dengan tafsiran Perlembagaan sebab selaku Perdana Menteri, kata2 AhJibGor akan dipegang dirujuk selama2nya oleh kaum cina tiapkali isu sekolah cina berbangkit. Nak mengemis undi pun agak-agak la ...

Untung kaum cina kan, tiap kali berbangkit isu sekolah cina dengan segera akan mendapat pembelaan dari Presiden Umno.

Share this article :

+ comments + 32 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Madah berhelah
October 12, 2014 at 5:36 PM

Sori la din harapan kau sampai kiamat takan berbalas. Ah jib gor akan buat dono je. Silent elegante. Dia peduli apa dia ckp apa asalkan orang tepuk tangan dan pegang banner I LOVE PM atau WO AINI LU JIBBY meskipun pada pilinan raya najib akan berkecil hati dan frust menonggeng sampai ckp TSUNAMI CINA. Spatutnye kita kipas si najib ni masa dia tengah frust tu bagi dia bebulu. Najib we the ra'yat marhaen hate u. Umno kan sbenanye gabungan parti2 melayu, jadi katala sblm umno wujud, aku sangsi ada mana2 parti nak amek kau atau kj sbb dua2 pengkhianat. Konon2 main politik bajet bagus, dah la busuk, cane la kau bole tidur malam

....................
Reply To This Comment ...................
October 12, 2014 at 5:42 PM

Sdr Din. Tolong check siapa bos BERNAMA sekarang... bukan ker Ah Beng juga... sepupu Ah Gor!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 5:43 PM

Liow Tong Lai tak payah nak beritahu orang melayu pasal cakap cina jadi kurang melayu-tapi dia patut educate cina pasal cakap melayu tak jadikan depa kurang cina!! Orang melayu bukan macam hampa suka berburuk sangka dan takut dengan bayang-bayang?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 5:59 PM

ini PM lebih bodoh drp Paklah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:01 PM

Sampai masa ahjibgor ni dikorbankan utk selamatkan bumiputera.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:01 PM

Cina sepet tepuk tangan sambil berkata dlm hati - ini PM peanuts

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:12 PM

Salam,
Teringat kata tdm, parlimen gubal undang2, dengan fahaman kerajaan, tetapi hakim pula menjatuhkan hukuman ikut fahaman hakim. Sekolah vernakular terjamin ikut fahaman ahli politik, cer try bawa kes sekolah ni pi mahkamah, camna pulak hakim jatuh hukum.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:15 PM

Najib ckp kepada kaum cina agar belajar betul2 bahasa malaysia??....haha

Speechless tuan penyu.....tokong dah bersuara tunggu pengampu pula bersuara....

Wajib jatuhkan najib pru 14....



....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:42 PM

...apa nak jadilah kalau macam ini, semua pihak cakap berbelit-belit..ini laporan BERNAMA! kata.."..Mengenai sekolah Cina, Najib memberitahu masyarakat itu untuk tidak berasa bimbang dengan masa depan kewujudan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang turut dimasukkan dalam dasar negara seperti Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025"...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:47 PM

Najib hanya boleh dijatuhkan di Perhimpunan UMNO di hujung tahun ini.
Di PRU14, Najib akan tetap menang di Pekan. Di Pekan, Najib telah mengimpot ramai orang2 Melayu dari Kedah, diberikan mereka tanah dan infrastruktur yg lengkap di Nenasi. Mereka ini secara blok akan mengundi Najib di PRU14.
Hanya ada kemungkinan BN akan kalah di PRU14 sebab orang Melayu tidak akan mengundi calun2 dr MCA dan MIC di kawasan2 majoriti Melayu. Maka Najib akan jadi Ketua Pembangkang aje.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:47 PM

Makin meluat dgn najib ni lah..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:50 PM

Setuju. Pejuang hak melayu dan pribumi patut saman kerajaan dan bawa kes-kes yang membelakangkan perlembagaan ke mahkamah. Cakap2 tak guna...Dong Zong boleh saman kerajaan nk tegakkan yang batil kenapa orang Melayu atau Perkasa ka tak buat sedemikian untuk tegakkan yg hak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 6:56 PM

Hei najib...siapa boss ?..kau ke aku...sekarang kau bosslah...nanti pru 14 baru kau tau...aku bosskah atau kau boss...?
Kalimah Allah kau tak pelihara...sekolah cina kau jaga yea...nanti kau aku ajar...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 7:08 PM

Jangan lupa Tuan, pujuk DS Ah Jib Ngok, jadi ahli MCA ke atau gerakan ke atau dapigs, atau ketiga-tiga sekali, buat Surat letak jawatan ahli umno, atas sebab malas nak jaga jepentingan orang-orang Melayu... Minta Ah Jib tukar keparlimen Seputih, KL, untuk dapat sokongan cina dan isteri dia DS Rosmah bertanding dikawasan parlimen di Pulau Pinang ke di PRU 14 nanti,... Kita ni Melayu rasis, tak layak perhatian dan bantuan kepakaran idea geliga dia suami-isteri...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 8:13 PM

Menyirap darah mendengar dari mulut Najib sendiri di TV3 yang mengatakan dengan bangganya Sek Vernacular termaktub dalam perlembagaan. Nampak begitu sukanya kaum chauvanis dengan pengumuman itu. Apalah nak jadi Najib ni, tak langsung sensitif dengan perasaan orang Melayu. Bagaimana pun diharap agar ada wakil yang akan membawa agenda ini di PAU nanti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 8:21 PM

Jilat...jangan tak jilat..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 8:23 PM

Ada artikel yang memberitahu bahawa ah jub gong telah memberi peruntukan tertentu kepada peniaga cina semasa dia rasmikan perhimpunan mca ini ...
Kita boleh nampak betapa sayangnya ah jib gong kepada bani cina ni ... walaupun bani cina tidak undi bn ... namun ah jib gong tetap memberi peruntukan yang amat banyak kepada bani cina ... Tapi kepada bani melayu ... amanah ikhtiar malaysia terpaksa menggunakan dana yang ada untuk membantu bani melayu berdikari ... ada ah jib gong ... cina senang ... india gembira ... melayu hampa ... itulah nasib bangsa melayu ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 8:56 PM

Ah Jib Gor the worst Prime Minister .
He is PM for Chinese Community. ROC for the Malays. ROC - Relax One Corner.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 9:10 PM

MCA cakap banyak , semua mereka buat untuk Cina aje, cakap aje untuk semua, Menang kerusi tak banyak, minta aje yang banyak. Kalau Melayu bela hak mereka dikatakan rasis kalau mereka tak apa, Najib pun cukup sayang pada bangsa ni, mungkin mereka akan tolong Najib bila di timpa kesusahan atau doa untuknya. Melayu hanya kaum pendatang tak perlu tolong.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
October 12, 2014 at 9:42 PM

1) Cakap mengenai sekolah ni kenapa menteri pendidikan senyap ? Kalau senyap tandanya setuju!

2) Sekarang adalah masa untuk semua ahli UMNO bersatu untuk menyedarkan presiden cina pertama UMNO. Jika tak berjaya beliau perlu disingkirkan terus. Jika tidak UMNO dan BN akan jadi parti pembangkang.

3) Saya lihat Bumiputera secara keseluruhan dari semua suku kaum tak kira melayu, orang asli, kadazan, iban dll sudah meluat dengan perangai PM sekarang yang terlalu menjaga keturunan pendatang. Cina sudah kaya raya pun hendak diberi bantuan untuk peniaga mereka ? Jadi, adalah tidak mustahil BN akan menjadi pembangkang pada PRU akan datang.

4) Semua badan bukan kerajaan melayu/bumiputera ISMA, PERKASA, dll kena mula bergabung dan bergerak sebagai sebuah parti politik yang memperjuangkan hak-hak kaum bumiputera kerana UMNO sekarang sudah tidak berfungsi. UMNO sudah liberal kerana memperjuangkan bangsa keturunan pendatang.

....................
Reply To This Comment ...................
October 12, 2014 at 10:26 PM

Melayu cakap B.Melayu !

Cina cakap B.Cina !

India cakap Tamil !

Maka kelak balik zaman penjajah ayam dan itek ! Maka cina buat hal cina. Melayu balik kampung semula seperti cina buat sekarang. India balik...? Yang ini atas pagar, mereka terjun mana suka... sudah di buktikan PRU 13.

Jika Najib mahu bercerita pasal keharmonian, maka hanya dongengan. Melawan arus perdana !

Indonesia dan lain negara Asian mengamalkan Dasar Kenegaraan berpaksikan Negara Asal dan majoriti penduduk asal. Itu kenapa mereka tiada konflik kerana sudah TERMAKTUB !

Jadi Aspirasi Perlembagaan Persekutuan mesti di gerakkan semula kerana di situ letak Maruah dan Nilai Malaysia sebagai Negara yang di kenali Islam Progersif dengan Kedaulatan2 yang di sanjung. Semua mesti AKUR. Baru Negara ini kukuh perpaduan nya.

Apa tujuan Najib, kita amat tidak mengerti !!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 11:38 PM

TS Mahyuddin bukan ke menteri pelajaran. Minta tolong dia ajar PM Najib tentang memahami perkataan2 yang tertulis didalam perlembagaan yang beliau sebutkan adanya SJKC didalam perhimpunan MCA itu. Macam orang tak sekolah je, najib ni atau terlalu nak tunjukkan kuasa. Memang ramai Melayu yang naik angin dengan dia fasal benda ini

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2014 at 12:10 AM

ada jenis lelaki yg tak layak jadi pemimpin dlm islam...cuba anda cari

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2014 at 12:25 AM

Terlintas dalam fikiran; kalau nak kuatkuasakan pun boleh! Apabila sahaja rakyat Malaysia berumur 12 tahun, maka berduyun-duyunglah pergi ke Imigresen untuk membuat kad pengenalan. Selain daripada syarat sijil kelahiran, satu syarat tambahan yang boleh dibuat dengan mudah adalah bukti kelulusan Bahasa Melayu. Untuk itu, syarat kelulusan subjek Bahasa Melayu UPSR boleh digunakan.

Jadi untuk memohon kad pengenalan apabila berumur 12 tahun, bawa sekali bukti kelulusan subjek Bahasa Melayu peringkat UPSR. Itu yang paling mudah tanpa perlu bukti-bukti lain. Jadi bagi sekolah yang mengabaikan kelulusan Bahasa Melayu, murid yang keluar daripada sekolah tersebut tak kira siapa tidak boleh membuat kad pengenalan sehinggalah ada bukti kelulusan Bahasa Melayu untuk disertakan dengan permohonan kad pengenalan.

Itu pun kalau berani nak buat!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2014 at 6:34 AM

Inilah padahnya apabila kaum kiasu menjadi pemegang majoriti kuasa ekonomi negara. Pemimpin negara menjadi takut seandainya kaum ini mengugut untuk memboikot segala urusan perniagaan yang boleh menyebabkan ekonomi negara menjadi lumpuh. Kebergantungan sepenuhnya ekonomi kepada mereka menjadikan mereka seolah-olah raja yang setiap tuntutan wajib ditunaikan.

Malangnya, Ah Jib Gor terlalu lemah dan lembik dengan kaum kiasu. Tiada langsung ketegasan untuk mengatakan tidak terhadap sebarang tuntutan. Prestasi dalam PRU pun lemah tapi dah mintak macam-macam. Orang melayu dan bumiputera yang menyumbangkan kemenangan terbesar kepada bn dipinggirkan dan disisihkan. Selagi Ah Jib Gor memerintah, selagi itulah melayu akan terus merempat di bumi sendiri.

Ah Jib Gor tak mau belajar daripada Tun M. Tun M tak pernah membodek atau memanjakan kaum kiasu. Tapi yang peliknya ketika era Tun M, sokongan kaum kiasu terhadap BN tak pernah mengurang. Tun M bijak mengambil hati kaum kiasu tanpa perlu membodek. Ah Jib Gor telah melakukan kesilapan besar apabila melebihkan dan mengutamakan bangsa kiasu. Percayalah bahawa mereka takkan puas dengan kuasa ekonomi semata-mata. Mereka telah memasang impian bertahun-tahun untuk menguasai kuasa politik pula. Rancangan mereka telah gagal ketika PRU13 yang lepas dan tak mustahil mereka akan mengulangi pada pru yang berikutnya. Nasib orang melayu akan terus ditimpa malang kerana kita mempunyai PM luarnya nampak macam melayu tapi jiwanya adalah kiasu. Tahun 2020 ketika Malaysia menjadi negara maju, orang melayu akan kekal mundur dan terasing dari arus kemodenan sehinggakan hanya layak untuk menjadi pengemis semata-mata di tanah air sendiri. Slogan 1Malaysia ialah "Kaum Kiasu diutamakan dan didahulukan. Melayu disisihkan dan dipinggirkan". Terima kasih kepada penduduk Pekan kerana sentiasa memberi peluang kepada Ah Jib Gor untuk menghancurkan melayu setiap kali selepas pru.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2014 at 8:55 AM

Diharap bekas hakim mohd noor abdullah saman atau buat lapuran pulis najib kenceng bumiputra malaysia....

....................
Reply To This Comment ...................
October 13, 2014 at 1:03 PM

Ah Jib perlu dihumban sebelum PRU akan datang.Kita dah suntuk masa.

....................
Reply To This Comment ...................
Najibngok
October 13, 2014 at 7:21 PM

Sokong kita pastikan Najib dijatuhkan sebelum PRU14, dalam perhimpunan UMNO. Dan calon penggantik Najib mesti disyaratkan membuar sumpah dan aku janji untuk meletakkan Perlembagaan, Agama Islam dan kepentingan Bumiputera sebagai teras.

Jangan berulang lagi manusia2 spesis Najib ini menyambung legasi membela dan menjilat Cina walaupun jelas menindas bangsa Bumiputera dan melanggar perlembagaan.

Model pembinaan negara apakah pemimpin UMNO nk bina setelah gagalnya selepas mencapai Merdeka, untuk dihapuskan aliran vernakular yang menjadi BARAH dan RACUN buat negara ini.
Kenapa pepimpin UMNO terdahulu menjual murah kerakyatan dan tanah air ini kepada Cina dan Hindu kafir musyrik ini sehingga kini jd masalah dan musuh berpanjangan?

Mengapa Najib tidak fikir apa akan terjadi selepas 10 tahun lagi. Sampai bila SRJKC ini akan di protect?? kenapa semua pemimpin tertinggi UMNO taku dgn Cina???

kenapa?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2014 at 11:51 PM

Semua pemimpin melayu takut. Harap ngo segera bergerak untuk memenangi isu ini. Sekolah satu aliran sahaja

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 14, 2014 at 9:51 AM

najib peduli apa korang cakap hal dia yang dia tau dia dapat sokongan daripada orang melayu umno lantak korang lah nak kata apa!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 14, 2014 at 10:32 PM

Najib ni kalau dengan Cina memang merasa macam ada bonding yang hebat. Dia macam terpukau dengan orang CIna. Dia masih mengharapkan mereka undi dia walaupun hakikatnya orang Cina mempersendakan dia dan isteri. Kesihan dan sedih melihat PM ni. Selagi ada Lim Kit siang, lim guan eng, dan yang sewaktu dengannya, jangan harap orang Cina nak pilih dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 15, 2014 at 9:12 AM

Pemimpin seperti NAjib boleh di tukar ganti...

Tetapi maruah agama dan bangsa tidak sesekali boleh digunakan untuk tawar menawar!

Bersatulah MELAYU dan Bumiputra demi agama mu! (dapat pahala)

hapuskan sekolah vernakular! galak kan penghijrahan kaum pendatang ini! perkasakan ekonomi, pelajaran dan agama kita!

Post a Comment