........... Mereka Yang Mempertahankan Sekolah Vernakular Adalah RASIS Dan Ini Termasuk AhJibGor ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Mereka Yang Mempertahankan Sekolah Vernakular Adalah RASIS Dan Ini Termasuk AhJibGor !

Friday, October 10, 201430comments

Sekolah Rendah Cina tidak harus dipertikaikan kerana ia sudah lama menjadi sebahagian dari sistem pendidikan negara.
Chinese primary schools should not become a subject of dispute as they have long been part of the national education system.


Apakah kenyataan dari Najib ini menjadi kata pemutus kepada luahan dan harapan rakyat Malaysia yang mahu melihat semangat muhibah yang menjadi asas perpaduan antara kaum dipupuk bermula dari kanak2 ?

Isu satu sekolah vs sekolah vernakular kembali hangat akhir2 ini bila seorang ahli Umno dengan berani tampil menuntut usul tersebut dibincang semasa Persidangan Umno tidak lama lagi. Beliau telah dikecam dengan hebat oleh Ngo cina dan parti politik cina kedua belah pihak yang bersatu menentang sebarang usaha yang mahu menggugat kewujudan sekolah cina.

Malah mereka mahu lebih banyak dan ruang dibuka kepada sekolah cina ! Alasan mereka kerana ekonomi China semakin berkembang ..... Dan mereka yakin Najib juga sependapat, kalau tidak kenapa Najib menghantar anaknya Ji Ping ( Norashman ) ke China untuk belajar bahasa cina.

Hmmm .... AhJibgor ada anak bernama Ji Ping ya .....


He said MCA and Chinese education groups had, at a consultative meeting on Tuesday, maintained that not only should Chinese primary schools not be eliminated, they should instead be given more room to develop.

"Particularly at this point when the Chinese economy is soaring, no one will choose to abandon Chinese education.

"I believe Najib agrees with me on this point, lest why would he have sent his son Ji Ping (Norashman) to China to learn Chinese?"
KLiK
Naib Presiden MCA Chew Mei Fun pula berkata -

"Ini tidak betul untuk menghalang mempelajari bahasa ibunda kerana ia adalah satu hak di bawah Perlembagaan," kata Chew, yang juga Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
  
"Oleh itu, saya yakin kekuatan bahasa ini harus diteruskan dan ia akan mendatangkan manfaat kepada perkembangan ekonomi negara dalam menarik pelaburan asing ke Malaysia khususnya dari China," - Sinar.


Presiden Gerakan juga menyelar Umno dalam isu ini -

"Saya fikir kita tidak perlu kecoh dengan seorang dua pemimpin pertengahan Umno yang buat kenyataan seperti ini,”

KLiK
Malahan, mereka hingga buat laporan Polis supaya pihak berkuasa bertindak ke atas Mohamad Azli -

KLiK

Pihak Polis berkata - "Ini hanya satu cadangan darinya, bukan satu kenyataan umum,"


Satu perkara menarik mengenai semua komen2 di atas termasuk dari AhJibGor - TIDAK ADA SATU PUN YANG MENYENTUH SOAL PERPADUAN yang menjadi asas rungutan rakyat !


Apakah soal PERPADUAN ANTARA KAUM tidak penting kepada orang Cina ? Disebalik pung pang pung pang mengenai perpaduan rakyat 1Malaysia oleh PM Najib, kenapa faktor utama yang menyumbang kepada polarisasi kaum yakni kewujudan sekolah vernakular mahu terus ditutup dari dibincangkan, tidak boleh dipertikaikan oleh rakyat ?

Jika alasan ia sudah lama wujud kenapa Akta ISA yang lebih lama wujud itu dengan mudah saja Najib hapuskan ? Dan sekarang Akta Hasutan yang juga lebih lama dari kewujudan sekolah cina juga mahu dihapuskan ..... boleh pula ?

Perlembagaan hanya menjamin hak untuk rakyat belajar bahasa ibunda dan hak itu tetap boleh dijamin melalui sistem satu sekolah.

Dan saya serta jutaan lagi rakyat Malaysia juga percaya bahawa tidak ada Perlembagaan mana-mana negara di dunia ini yang digubal bagi menjamin rakyatnya diasing2kan mengikut kaum atau menjamin Bahasa Kebangsaannya diperlekehkan.


Di sini saya ingin menyeru supaya lebih ramai lagi Mohamad Azli yang akan tampil dari bahagian2 Umno lain supaya isu ini dapat dibahaskan masa Persidangan Umno kerana ini adalah suara rakyat. Anda membawa hasrat akar umbi rakyat ....


Ini bukan isu perkauman, bukan isu orang Melayu saja .... tapi ini adalah isu PERPADUAN RAKYAT.


Yang menentang hasrat murni Perpaduan Antara Kaum layak digelar RASIS dan ini termasuk AhJibGor jika beliau tetap juga mempertahankan mekanisma bernama sekolah vernakular yang menjadi penyumbang utama masalah Perpaduan Rakyat.

Share this article :

+ comments + 30 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 10, 2014 at 11:16 PM

Haha...beranikah perwakilan umno membawa usul berkenaan sewaktu pau nnti?

Tak takut ke dengan ' tokong'?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 10, 2014 at 11:44 PM

Satu masa dulu semua org hentam Mukhris bila dia lontarkan idea yg sama. Aku suka pendapat bekas hakim di Sinar Harian.....semua org boleh belajar bahasa ibunda masing2 tp tiada dlm perlembagaan untuk kerajaan siapkan sekolah melainkan sekolah bahasa rasmi....buka sj dan sk untuk semua bahasa.

Sebenarnya cina susah nak makan babi klu takde kantin sj.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 12:19 AM

mari kita buka sekolah jawa, bugis, dll.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 12:24 AM

Kalau najib berani putuskan hubungan dengan mca & gerakan

Kerana

Perpaduan ummah itu lebih penting

INGAT!

apabila melayu dan bumiputra bersatu

maka...

sudah tentu bukan melayu akan PATUH

kerana

Kuasa dan matlamat di tangan kita

Jika Najib tidak bersetuju dengan perpaduan

Maka lebih baik berundur

Kerana

ramai yg mampu mentadbir selain daripada najib!

....................
Reply To This Comment ...................
Mat Paroi
October 11, 2014 at 12:34 AM

Sedunia memang tahu ekonomi negeri China sedang giat berkembang sehingga ada parti politik yg berteraskan keturunan Cina disini menjadikan ia sebagai alasan sekolah aliran bahasa Cina terus dikekalkan dinegara kita. Adakah ianya suatu yg menasabah? Tidakkah cukup sekadar belajar bahasa untuk tujuan perniagaan? Singapura yg menjalankan perdagangan yg sungguh hebat dgn negeri China pun berpendapat TIDAK perlu diwujudkan satu sistem pendidikan aliran bahasa Cina. Jadi, apakah sebenarnya keturunan Cina di Malaysia mahu? Yg jelas, parti2 politik yg berteraskan bangsa ini takut kehilangan pengaruh menakut-nakutkan keturunan INI serta hilang punca sokongan!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 12:37 AM

agreed.

....................
Reply To This Comment ...................
October 11, 2014 at 12:51 AM

Anak bernama Ji Ping
ayah bernama AhJibGor
Mak pula bernama apa ek ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 1:58 AM

Soh Kong

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 5:02 AM

Ah Jib dah pastikan sekolah vernakular dapat peruntukan dalam budget baru nya.... Kita orang Melayu dituduh rasis... Kenyataan paling kelakar dalam sejarah Malaysia... Badut-badut MCA, Gerakan dan sebagainya dah melalak...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 7:31 AM

The Malay Muslim lawyers should take up this issue as an affront to the constitution.
Ahjibgor conveniently forgot singapore a chinese society has no vernacular school.
China also invested in Singapore.
They also did not abolish ISA.

Najib BODOH dan LEMBEK.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 7:33 AM

Anak bernama Ji Ping
ayah bernama AhJibGor
Mak pula bernama apa ek ?
Ah Mah Mok

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 8:36 AM

wah .. acah mak enon nak mansuh sekolah "dia" dah meroyan baru dia tau hak hak dia Tapi bila dia persoal Hak hak orang lain bukan main :3

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 8:42 AM

Terang-terang pm ni dah khianat kepada bangsa Melayu... Perhimpunan UMNO akan datang, sekiranya perwakilan tak buat sesuatu mempertahankan keadaan yang merugikan Melayu; ah jib ngo akan ubah segala dasar2 dan akta2 untuk mengampu , ini la, harapkan pagar, Pagar makan padi, bangsat punya pemimpin...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 8:48 AM

kesiannnnnnnnn....najib kenceng bangsanye...cina kenceng najib......perwakilan umno nak tunggu jadik pembangkang ka...pastu jgn harap umno nak bernyawa lagik yew....

....................
Reply To This Comment ...................
Madah berhelah
October 11, 2014 at 8:59 AM

Nak tngk status atau progress malaysia senang je tengok pada pendirian sekolah vernakular. Ada je cina yg nak sekolah satu aliran tapi tak ramai dan tak bersuara. Masalah dia skang ni kunun2 dlm lambang identiti. Orang melayu nak sekolah satu aliran sebab nak perpaduan tapi orang cina dan india nak sekolah vernakular sebab nak kekalkan identiti? Jadi macamana? Takbole la salahkan orang melayu kalau melalak pasal 153 kalau mcmtu sbb 153 tu la lambang identiti kami plak. Najib ni sah la bodoh dah terang cina tak undi kau, gasakla skolah cina skarang. Nanti pecayalah ramai cina yg menyokong sekolah satu aliran keluar walaupun sedikit. Susahla ngan najib bongok ni. Ini lah bahana dapat pm yg ijazah pun takde. Ilmu skolah sempit ilmu kehidupan lagi la takde sbb dari kecik dah diajad duit bole beli semua. Duit depan2 je jalan jib blakang suma orang ngutuk kau

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 9:35 AM

amoi rosmah

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 9:39 AM

apa kata kalau masa perhimpunan agong nanti pembahas mencadangkan penambahbaikan sekolah kebangsaan dengan memperkeanalkan kembali PPSMI. kita biarkan shj sekolah vernacular berkembang dengan lebih pesat bahasa ibundanya, anak2 kita kita latih secukupnya guna semua peruntukkan yang ada disekolah kebangssan bagi menguasai bahasa inggersi?

atau puak puak umno takut ramai sgt melayu marhein yang jadi professional sehingga menjadi ancaman survival anak2 mereka pulak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 9:56 AM

Sokong! Hanya Singapore is a 'Manufactured Chinese Society & Culture'.

Melayu dan orang pulau asal nya. Cuma mereka berjaya meminggir kan melayu-muslim dan ubah sejarah dalam masa 50 tahun saja!

Andai Malaysia tak berhati-hati keadaan sama tidak mustahil boleh terjadi.

Waktu tu melayu-bumiputera seakan hidup di 'Reserve Land' - Red Indian, '1st Nation Reserve'- Inuit, Eskimo, 'Dream Reserve Land' - Aborigines,

Balik asal cari kayu api untuk masak dll.

Kalau sekarang pun anak-anak boleh complain didalam rumah serba lengkap, bila balik zaman nenek moyang aje......akan terperangkap lah umat melayu buat sekian lama.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 10:20 AM

* Pinjaman mudah berjumlah RM50 juta bagi usahawan PKS kaum Cina, RM30 juta bagi penjaja dan peniaga kecil

Harga yang ah jib gong al-blur bayar kepada kaum cina apabila ada ura-ura memansuhkan sekolah khas kepada bani cina diwar-warkan oleh orang umno .. .
Harga itu dibentangkan oleh ah jib gong al-blur semasa pembentangan budget 2015 ..
Tahniahlah ah jib gong al-blur ... anda memang prihatin kat bani cina dan memandang hina kepada bani tamim ...
Cuma masalahnya anda memimpin parti bani tamim ... manakala bani tamim terlalu mengagungkan dan mengkagumi anda ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 10:57 AM

Isunya memang rasis.
Singapura boleh menghapuskan sekolah cina sebab pemimpinnya Cina. Malaysia tak boleh berbuat demikian sebab pemimpinnya Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 11:04 AM

Rose Pek Nga

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 11:08 AM

Kalau ekonomi China tgh berkembang dan nak sgt hadap bahasa mandarin tu baik berambus je ke sana. Org China pun sibuk belajar English skg ni... DIorg lebih tau kepentingan English. Dah bertahun duduk Malaysia pun masih sibuk dgn kecinaan. Belajar bahasa memang hak perlembagaan dan ia boleh diajar di SK dan bukan dgn buat institusi awam yg melanggar perlembagaan

Antihipokrit

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 11:49 AM

Sebenarnya apa yg berlaku adalah kesillapan pemimpin yg lepas.

Perkara yg lepas tak perlu diungkit ungkit...mungkin ada hikmahnya...lagipun semua nya itu berlaku atas izin Allah jua...

Yg penting sekarang kita fikirkan dan buat sesuatu secara berhikmah...

Sebab tu tujuan cadangan Sekolah wawasan oleh Tun Mahathir sebenarnya salah satu usaha yg bagus...mengekalkan identity sekolah masing masing (kebangsaan, Cina dan Tamil) tapi mereka diadalam satu kompuan yang sama...banyak aktiviti boleh dilakukan bersama....

Tapi ini tak jadi kenyataan sebb halangan dari persatuan sekolah cina ...Tak tahu sebab apa??

Ini yang kita kena usahakan semula dan yakin kan mereka...

Nak hapuskan sekolah cina atau tamil agak mustahil.....sebab dah berjalan selama lebih 57 tahun

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 12:17 PM

Kalau tahun 60an dan 70an sekolah rendah dan menengah sempat sekolah aliran inggeris bahasa pengantarnya. Ramai anak2 cina dan india belajar sama macam adik beradik. Sekolah kebangsaan ada juga masa tu semua org melayu. Masuk form 1, masuk lagi cina dari sekolah cina remove kelas. Masa tu tak ada pulak sekolah menengah cina semua kena masuk remove kelas dulu. Kalau system ini digunakan pakai taklah payah mendirikan sekolah tinggi cina cuma setakat sekolah rendah saja. Masalahnya org cina lebih suka aliran inggeris dari aliran melayu. Tidak salah ada sek rendah keb cina atau india tapi kena tanggung sendiri tapi kerajaan ni baik hati salur bantuan juga. Itu yg jadi macam dah tanggungjawab kerajaan pulak yg tak ada dalam perlembagaan. Menteri pendidikan blh didakwa kerana menyalah guna kuasa menyalurkan bantuan pada yg tak sepatutnya diberi.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
October 11, 2014 at 2:27 PM

Bongoklah menteri2 UMNO semua! Perkara mudah menjadi sukar!

Nak buat sekolah cina BIAYA SENDIRI tak perlu kerajaan bantu.

Sepatutnya SJK tidak diletakkan sebaris dengan sekolah agama dalam pemberian belanjawan! Tengoklah berapa kuota mereka sehingga perlu peruntukan yang sama.

Sepatutnya SK diperkasa. Wajibkan kelas bahasa ketiga selain bahasa kebangsaan dan bahasa kedua iaitu bahasa inggeris di sekolah. Maknanya di SK, murid2 perlu belajar 3 bahasa.

Tak perlu nak biaya lagi sekolah cina sarang pembiakan otak komunis. Kalau nak belajar bahasa cina buat sekolah swasta sendiri. Kalau nak sekolah sepenuhnya dalam bahasa cina sila pergi ke cina macam Ji Ping buat!

Kerajaan sepatutnya kawal sekolah pembiakan otak komunis ni termasuk yang swasta. Setiap negeri tak boleh lebih daripada satu. Kalau tak perpaduan yang sepatutnya dipupuk sejak kecil tak akan dapat dilaksanakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 2:37 PM

Soh soh jangan sebut...itu ibu ayam ler

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 3:10 PM

Satu ajer jalan penyelesaian untuk menyedarkan Ahjibgor ialah dengan menggunakan teknik reverse psycology. Kita desak supaya semua sekolah kebangsaan supaya ditukar kepada sekolah jenis kebangsaan melayu (SJKM). Jangan pulak kata desakan ni berunsur rasis kerana MCA dan Gerakan cakap sesiapa jua yang mempertikaikan SJK adalah rasis. Oleh itu, penubuhan SJKM adalah menepati hasrat pemimpin MCA dan Gerakan untuk mengekalkan sekolah vernakular. Ayuh, kita desak Ahjibgor supaya penubuhan SJKM disegerakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 3:40 PM

Bandingkan pula dengan amanah ikhtiar malaysia yang tidak mendapat apa2 dana dari kerajaan ... sebaliknya perlu menggunakan sumber kewangan dalaman untuk memberi pinjaman kepada ahlinya ... sedangkan badan ini banyak membantu orang melayu dalam usaha meningkatkan taraf ekonomi mereka ... persoalannya ... siapakah yang ah jib gong al-blur lebih utamakan ... cina diutamakan ... india didahulukan ... bani tamim dipinggirkan ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anak Bukit Jelutong
October 11, 2014 at 4:45 PM

Kalau dah silap, perbetulkan.
Jangan terus buat silap.

Pakat-pakat "bertenang", hayati balik Perlembagaan Persekutuan yang dipersetujui semua pihak sejak beberapa dekad yang lalu.

Kalau masing-masing mementingkan diri sendiri, bermakna amat jauh lagilah kita dapat hidup sebagai satu bangsa. Bangsa Malaysia dalam ertikata yang sebenar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 11, 2014 at 7:55 PM

Mereka yang betul-betul jujur mahu melihat Malaysia yang aman damai, rakyat yang bersatu padu, tidak akan membantah sekolah satu aliran. Dimanakah tempat yang lebih baik untuk menanam dan memupuk semangat ini?

Post a Comment