........... (Kemaskini Dengan Permohonan Maaf Apek ) Melayu Juga Pendatang Macam Cina ! - Apakah Orang Melayu Harus Diam Dengan Penghinaan Apek Dari Gerakan Ini ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

(Kemaskini Dengan Permohonan Maaf Apek ) Melayu Juga Pendatang Macam Cina ! - Apakah Orang Melayu Harus Diam Dengan Penghinaan Apek Dari Gerakan Ini ?

Sunday, October 19, 201433comments

KEMASKINI 7:40 PM - 


                      ****************************

Adoooi .... ingatkan ayat2 provokasi seperti dari apek Gerakan ni sebut dah takde dah, rupanya ada lagi. Malas nak layan sebenarnya tapi bila ada yang berani mengungkit lagi, memang cari penyakit la

Seorang perwakilan Gerakan dalam mesyuarat agung tahunannya hari ini mengingatkan pemimpin Umno untuk tidak menggunakan kenyataan “pendatang” kepada bangsa lain.

Ini kerana, kata perwakilan Johor Tan Lai Soon, orang Melayu juga sebenarnya pendatang di negara ini.

“Biar saya jelaskan, Melayu, Cina, India semua pendatang, kecuali Orang Asli, orang Sabah dan orang Sarawak, yang menjadi bumiputera asal,” katanya.

Katanya, pemimpin Umno yang sering menyifatkan masyarakat Cina sebagai pendatang sebenarnya tidak sedar bahawa mereka juga pendatang.


Artikel TMI tidak pula sebut 'Umno' -

Perwakilan dari Johor, Tan Lai Soon berkata bukan hanya orang Cina dan India sahaja pendatang, tetapi orang Melayu juga bukan bumiputera kerana mereka berhijrah dari Indonesia.

“Kecuali penduduk asal Sabah dan Sarawak dan Orang Asli, orang lain di Malaysia adalah pendatang,” kata Tan semasa Persidangan Perwakilan Nasional Gerakan ke-43.

Persidangan itu diadakan di Pusat Konvensyen Setia City di Setia Alam dan dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pagi ini

Nak harap respon dari Umno rasanya mandi airbatu 40 kali pun belum tentu akan ada yang berbunyi. Tapi sebab apek tu sebut MELAYU, maka ia ditujukan kepada semua orang Melayu bukan saja Umno.

Dulu puak cina kiasu baik dari Gerakan atau Mca mahupun Dap, suka memainkan isu Hak Istimewa Bumiputera kini apek Gerakan itu meningkatkan lagi tahap provokasi yakni mempertikaikan STATUS BUMIPUTERA orang Melayu !

Baldi Hell ! 

Tuk nenek dia datang dengan tongkang cari makan di sini dan orang Melayu pula bermurah hati hadiahkan kewarganegaraan agar kita dapat hidup makmur BERSAMA-SAMA, bukan saja mereka mengasingkan diri dalam kelompok mereka saja, malah apek ni pulak mahu mempertikaikan status orang Melayu sebagai tuanrumah.

Tak dapat taraf SAMARATA sebagai Bumiputera, dia mahu SAMARATAkan sebagai PENDATANG pula !

Saya tak pasti apakah Najib dan beberapa pemimpin Umno lain masih berada dalam majlis waktu kenyataan itu keluar, dan saya juga tak pasti apakah Najib dan yang lain2 itu ada merasa tercabar dengan kenyataan itu.

Seperti kata admin Kelab Che det -


Atau Najib @ Umno masih merasakan UNDI dari kaum cina LEBIH PENTING dari menjaga maruah bangsa ?


( sehingga artikel ini ditulis ) Parti Gerakan juga diam, tidak ada sebarang penjelasan atau permohonan maaf .... apakah mereka setuju dengan kenyataan apek dari Johor itu yang diucap dalam majlis resmi parti Gerakan ?

TMI

Mkini

Apakah orang Melayu harus terima dengan hati terbuka penghinaan dari apek bernama Tan Lai Soon itu ?

Share this article :

+ comments + 33 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 7:43 PM

Mari kita tanya dan tengok apa apek2 akan jawab: lu bangsa apa?. Cina, dia jawab. Sekarang duduk mana? Malaysia, dia jawab. Apa asal malaysia? Tanah melayu ma, dia jawab. Apasal cina duduk tanah melayu? Dulu wa punya tok nenek atak mali kilija lombong bijih ma, sikalang sutak jali lakyat malaysia meh..dia jawab. Jadi kenapa perwakilan gerakan dari johor tu bangang sangat?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 8:02 PM

selagi presiden bernama ah jib gor..apa lagi yang hendak diharapkan?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 8:09 PM

Dulu atok nenek dia datang kerja angkat tahik, terutama di bandar bandar.

....................
Reply To This Comment ...................
October 19, 2014 at 8:16 PM

Mohon elakkan dari perkataan mencarut ok. Tapis sikit ya...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 8:18 PM

tak payah la nak cakap cina bangkai ni pendatang lagi yang paling tepat mereka nisemua PENCEROBOH 11111

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 8:19 PM

melayu kena saiko (psy)
selagi presiden amno masih pm, selagi itu amno lemah dan berbudi bahasa pada bangsa asing.
kita yg kecik (minoriti) mana lah didengar pendapat dan pandangan, nak bagi undi pd pr mcm menempah neraka..
ya Allah, selamatkan bumi bertuah ini, kurniakan kami seorang pemimpin yg jujur ikhlas membela agama bangsa dan tanahair, amiin

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 8:32 PM

Najib, kalau kau dah tak ada telor elok saja kau letak jawatan, bagilah orang lain handle masaalah yang dah kau ujudkan ini. lepas satu, satu kelemahan kau terbongkar, tunggu apa lagi........ISA dah kau mansuhkan dan sekarang ni akibat cadangan kau juga Akhta hasutan dah kelam kabut jadinya. letak jawatan ye Najib?!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 9:31 PM

Selagi Ah Jib Gor jadi PM...ayat-ayat macam tu akan jadi mainan bangsa tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 9:44 PM

aku tak benci pada batang tubuh pm najib. tapi bermula dengan cuak, kini aku dah mula meluat dengan corak pemikirannya. apakah yang telah dipelajari oleh pm najib sejak dia kanak2 (memerhati ayahanda memimpin negara) sehinggalah kini dia sendiri memimpin malaysia? sejak bila beliau memilih liberalisme adalah terbaik untuk memimpin malaysia? tidakkah beliau belajar bahawa ketika zaman tun mahathir memimpin malaysia, tiada masalah rasis, celupar dan sebagainya yang menggugat keharmonian kehidupan pelbagai kaum? andainya pm najib memikirkan bahawa memimpin negara malaysia adalah sesuatu yang sukar, tinggalkan kerusi tersebut. berilah kepada orang lain cuma, jangan sekali-kali serahkan kepada anwar ibrahim.

....................
Reply To This Comment ...................
October 19, 2014 at 10:07 PM

Xpe, nanti kite tgk ape jadi bile pendatang kulit coklat ni xmo undi pendatang kulit kuning walaupon pakai baju kaler biru~ xsedar dapat kaum sendiri pon da xmo undi die lg byk ckp~

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 10:34 PM

Tertunggu jawapan najib....hati ini betul2 dah panas!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 10:35 PM

Tak salah jadi rakyat malaysia pendatang tapi salah kalau masih tau sejarah negara dan tak bole cakap bahasa negara yg dia ngaku sebagai rakyat. Bolo punya olang.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 10:47 PM

Ras (kaum) dan negara adelah 2 perkara berbeza wahai apek...
Zaman duluu mana ade indon,sabah,sarawak,temasik dll..
Zaman dulu org nya sama, adatnya sama,makann nya sm,ckp nya sama
Dtg pula org dari tanah jauh yg kulitnya lain...ckpnya jauhhhhhh beza,makan nya lain sekali,
Kemudian wujudnya negara sb org asal tanah itu setuju terima org luar itu utk bersama duduk d tanah mereka...
Tp org luar itu angkuh pula x mahu mengaku belas ihsan yg telah diberi
Tp masih degil dgn hanya mahu bckp bhs nya sendiri yg jauh beza
Kekal dgn cara asal tanah lahirnya tok nenek die tu..
Sedangkn bila negara sudah wujud, tanah asal tok nenek die pon x mahu terima die percuma mcm itu shj..
Dulu institusi byk guna nama asal sesuatu bangsa itu cth ktm..penah dgr keretapi tanah cina di sini??
Ambil cth korea utara & selatan..kaum nya sama cuma negara lain..fhm tak??
Mana yg lahir dulu? Bangsa ke negara?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 11:18 PM

Sememangnya org melayu masih lagi dibuai mimpi yang indah indah...

....................
Reply To This Comment ...................
Madah berhelah
October 19, 2014 at 11:37 PM

Gila apa apek ni kalau mcmtu cina lagila takde tempat asal usul sbb orang asli cina la paling asal dekat china kalau nak pakai lojik dia? Orang asli ada je kat indon jadi napa ckp melayu asal dari situ? Benda yg apek ni buat2 tak faham ialah nusantara ngan tanah melayu ni satu tempat dulu. Sblm kerajaan melaka, dah ada dah melayu kat sini. Silap2 asal melayu dari sini yg pegi indon bukak kat sana. Tapi isu dia bukan sapa bukak dulu ke apa sbb memang orang melayu asal dia dari nusantara ngan tanah melayu. Kalau stakat nk pakai cita melaka tu lemah la dia ingat sblm melaka tu tanah melayu ni kosong ke apa? Kita ngan indon bukan ada beradik tapi kita dua2 sorang emak sorang bapak. Apala apek ni..dah dtg sini eksyen.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 11:43 PM

Dlm blog zamkata dah tulis, nak jadi malaysian tapi guna budaya, bahasa, amalan pendatang. Orang cina tu dah tua, mata dia rabun. Cer tengok orang asli, pribumi sabah dan sarawak, sama tak dgn kita. Kalu tak cakap, dok diam pakai pakaian serupa, melayu pun serupa org asli. Tp kalu geng yg cakap tu pakai serupa asli, orang eropah pun tahu dia penipu besar nak ngaku orang asli.

Selain doktor har yg buta sejarah, tak tahu perbezaan negara dan bumi Allah, memang rasa nak carut jer kat mereka ni pasal marah. Tp kalu carut, dah jd serupa mereka lak.

Nak tunggu pee eeem beri statement, blogger umno kena tunggu presiden umno ah jib gor cabut kondom dulu la. Ikut kata presiden umno, cina tak undi umno pasal pembangkang kata bn import bangla jadi pengundi. Orang cina percaya lalu tak undi bn. Ni semua salah media sosial dlm bahasa cina yg buat fitnah kat bn. Media sosial umno la dok kata, cina tak undi pasal tak suka umno. Memang blogger umno kuat buat cite tipu. Presiden dpt maklumat, pengundi cina tertipu jer pasal cite bangla. Tu pasal presiden umno jaga hati mca dan gerakan agar mereka tak tertipu lagi dgn berita palsu pengundi import.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 19, 2014 at 11:49 PM

hehe kenyataan khusus kepada orang melayu. Tapi. tarik balik .. 3 etnik bukan pendatang.. ini mmg bapak rasis.. bapak segala rasis. Dahlah PRU tak membantu pun.. banyak cekadak plak. :3

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2014 at 12:33 AM

Percaya laa...tukar saja Najib dan gantikan dgn Muhyiddin Yassin...lepas tu kita nengok apa lak reponse TPM kita masa tu..aku rasa mesti berbeza sbb aku nampak melayu dia tebal sikit drp si Najib. Aku dah bosan la dgn PM skrg nie sbb nampak mcm takde pendirian...penakut pon ada...Skrg nie sbb PM tak kata apa...yg lain2 tu sama dok senyap ler pasal tak nak lebih sudu drp kuah. Teringat zaman Tun M dulu...cina ckp kurang ajar sikit dah kena sound...masa Dong Zhong dok demand itu ini dgn selamba Tun M cakap jgn demand mcm komunis...hehehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Madah berhelah
October 20, 2014 at 12:44 AM

Oh ya din lupa nak ckp, kat filipina, pekataan melayu tu digunanuntuk gambarkan penduduk asal filipina dan juga penduduk asal indonesia dan malaysia. Ada kajian kata orang filipina tu pada asalnye dtg dari malaysia atau indonesia. Mak dan bapak. Bukan adik beradik. Jadi apa kata apek gerakan yg katanye asal dari china tapi orang asli china nak letak mana??

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2014 at 1:09 AM

Dengan memegang 48% popular votes( saya berani geranti tak satu orang Cina pun dalam undian 48% ini), Ah Jib Gor sudah tahu akan tiba masanya satu hari UMNO akan jadi party pembangkang. Untuk political survival Ah Jib Gor berlanjutan,dia kena KOMPROMI dengan orang2 Cina. Kita sudah tahu Ah Jib Gor mahu BUANG semua HAK HAK orang melayu AGAR orang cina rasa TIDAK terancam lagi dengan kita,in return orang Cina akan membenar memerintah Malaysia tapi hanya sebagai BONEKA sahaja pun tak pa lah. Maklum lah kena juga bagi cousin dia Hisham merasa juga jadi PM walau pun jadi BONEKA macam dia.

alfie

....................
Reply To This Comment ...................
October 20, 2014 at 1:25 AM

Nak salahkan cina sekor ni pun rasanya kurang adil....kebiadapan cina ini adalah disebabkan oleh dasar pm yg terlalu mengharapkan undi kaum ini....tiada ketegasan dalam isu perkauman oleh pm. Semasa pemerintahan mantan perdana menteri Tun M dulu, cina tak berani angkat muka tapi ,asih mengundi bn....sy penyokong bn dan berharap agar najib berundur segera dan memberi laluan kpd muka baru yg boleh bangsa Melayu harap dan banggakan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2014 at 1:27 AM

"Apakah orang Melayu harus terima dengan hati terbuka penghinaan dari apek bernama Tan Lai Soon itu ?"

Din Turtle

Kenapa ? PM najib pun tak kisah...(inilah konsep liberal + Wasstiyah = kesederhanaan ) yang di adu domba + zumba = Khairi Jamaludin.

Apa hal korang nak kisah? korang sendiri pun tak tau nak bezakan konsep liberal sederhana barat dengan wassatiyah kesederhanaan islam?

Ada korang tau perbezaan ini? elekkkkk pochik!

macam kata din turtle juga la pung pang pun pang pung pang (sama aje la ko batu api)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2014 at 8:08 AM

bro din,

pak menteri kita saya risau dgn jawapan mereka. walhal kita ade bukti DNA org melayu adalah penghuni nusantara zaman berzaman.

org yg mengaku dtg dr tunjang parti melayu sekurang2nya harus tau hakikat ini dan membalas.

so di mana najib dan kj? sekurangnya2 mereka barisan pemimpin umno, so called parti tunjang org melayu. xkan senyap je? liberal lagi?

melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2014 at 8:09 AM

Apabila di luar Malaysia dicanangkan Malaysia adalah 'moderates', PBB dan Amerika akan menuntut Malaysia diliberalkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 20, 2014 at 1:19 PM


Isu ini dh di kaburkan oleh media semasa dgn BERITA BAJET 2015 dan PEMILIHAN MALAYSIA DLM PBB, ia x akan dipaparkan dgn meluas, inilah sebenarnya taktik kepimpinan skrg dlm UMNO dan BN

Inilah hasil konsep liberal + Wasstiyah = kesederhanaan yg sentiasa dicanang oleh kerajaan skrg. UMNO dah jauhkan dari konsep nasionalisme kemelayuan.

Namun yg paling mengecewakan saya adalah majoriti ahli UMNO masih akan tetap menyokong PM dgn idea nya ini

....................
Reply To This Comment ...................
October 20, 2014 at 9:01 PM

Apek tua tu pura2 bodoh sejarah.Tanah Melayu ini kan dah lama didiami Melayu sejak ribuan tahun dulu.Kerajaan Melayu yang pertama pun berusia lebih 2000 tahun setakat yg diketahui oleh ahli sejarah.Penghijrahan antara wilayah kepulauan Melayu adalah perkara biasa,terjadi sejak zaman dulukala lagi sehinggalah sekarang.Walaupun berlainan negara tapi masih dalam wilayah Melayu.Kalaupun ada Melayu yang asalnya berhijrah dari wilayah Melayu yang sudah menjadi negara indonesia sekarang tapi masih di dalam wilayah nusantara Melayu,masih bangsa atau suku kaum yang sama.

Malaysia itu sendiri bermakna 'Tanah Melayu'.Sia tu dalam bahasa latin yg membawa maksud 'Tanah'.Banyak negara bangsa yang memakai nama negara mereka meletakkan 'sia' atau 'land' atau 'tan' di belakang nama bangsa mereka.Kesemuanya bermaksud 'tanah'.Contoh Russia bermakna tanah bangsa Rus,Thailand bermakna tanah bangsa Thai,Afghanistan bermaksud tanah bangsa Afghan.

Jadi sudah terang lagi bersuluh Malaysia itu sendiri bermaksud tanah bangsa Melayu.Macamana pula Melayu boleh menjadi pendatang di tanah bangsanya sendiri?

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
October 20, 2014 at 10:08 PM

@AnonymousI LOVE PM , I LOVE PM , I LOVE PM .

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
October 20, 2014 at 10:55 PM

1) Semua ahli parti komunis ni terutamanya dari parti yang menyebabkan terjadinya tragedi 13 Mei 1969 tahu akan asalnya Melayu tetapi mereka takut nak mengaku bahawa mereka cuma menumpang di tanah kelahiran Melayu.

2) Cina dari negara China. India dari negara India. Melayu dari Indonesia ? Bila Indonesia wujud ? Bila pula Malaysia dan Malaya wujud ? Bagaimana dengan Tanah Melayu dan Kepulauan Melayu ?

3) Orang Asli, Iban Kadazan, Murut, Bajau dll tinggal di Kepulauan Melayu. Jadi apakah mereka semua bukan suku kaum Melayu ? DNA orang asli pun sama saja dengan Melayu.
http://www.youtube.com/watch?v=qQreBYu8AoM

4) Kita cuma perlu bercakap mengenai bumiputera dan bukan bumiputera atau kaum menumpang atau bukan menumpang di Kepulauan Melayu ini. Itu saja.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 21, 2014 at 12:08 AM

Najib takkan kata apa2. Tengok muka pun dh tau. Dia pro. Dia PM utk Malaysia dan bukan PM utk Melayu je.

Sepatutnya, apek tu cakap mcm nie time bila esok nak election. Baru cun. Psti BN menang 2/3 hasil tambahan undi org cina. Bila dah 2/3, paham2 jelah.... wktu tu baru nak adjust mana x serong.

Tu jelah yg saya nmpak... bijak.

....................
Reply To This Comment ...................
TanahMelayuWarisan
October 21, 2014 at 1:46 AM

Isu Melayu pendatang ini mesti kena tegas dan jelas tujah lawan oleh pemimpin UMNO sendiri dan pakar sejarah melayu.

Isu ini perlu dijawab dengan bijak. Konsep kutuk dan kemudian maaf itu adalah cara Cina Pendatang kiasu ini mahu melepaskan niat hati mereka. Tetapi malang pemimpin UMNO dan melayu sudah rasa syok dan lega bila kiasu pendatang ini mintak maaf.

Sedangkan itulah gerak saraf mereka untuk mengutuk dan menghina. Janji mereka lepaskan apa yang mereka nak hina dan kutuk, lepas itu pura2 minta maaf. Settel.

Org Melayu tak dipanggil pendatang kerana ini wilayah Nusantara meliputi wilayah Filipina hingga ke Champa. Bila Melayu bergerak dalam wilayah Nusantara tak sama dengan Cina pendatang ini berhijrah ke wilayah ini. Seperti penduduk China tanah besar dan Taiwan. Apakah Cina Taiwan juga pendatang?

British sendiri memanggil wilayah ini sebagai Tanah Melayu.. tidak pula Britih atau Portugis gelar Tanah Negrito atau Kensui.. (suku2 org Asli).

Cina Pendatang perlu di hapuskan keistimewaan mereka melalui menghapuskan SRJKC. Itu sahaj tindakan yang mesti di ambil masa kini. Inilah punca bersarang lubuk benih kiasu dan tidak kenal erti hormat tanah Melayu ini sejak dulu kala sehingga bergenerasi.

Apakah Najib lembik itu akan peduli kisah ini? sorry maa.. Najib.. PM lembik + liberal..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 21, 2014 at 4:53 PM

stop being ignorant please.

....................
Reply To This Comment ...................
November 22, 2014 at 8:07 AM

Sebenarnya kita semua ini menumpang di bumi Allah dan kepada Nya lah kita akan kembali.Dan ingat lah sesungguhnya orang kafir itu tidak akan redha dengan Islam dan akan mencari jalan untuk memusnahkannya.Jangan jadikan orang kafir sebagai sahabat dan sentiasa berwaspada atas tipu daya mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
February 5, 2015 at 8:27 PM

dap dtg dr mca dan gerakan.bila hari2 umno hentam dap.mca dan gerakan seperti membisu.malah diberi menteri padahal pru13 tidak membantu.bila umno ajak pas join umno.mca ugut keluar bn.sedarlah... inilah duri dlm daging.krn takut hilang kuasa akhirnya pulaupinang tergadai jua.mereka bersatu bila melayu islam hendak bersatu.renung2 lah.jgn mnyesal suatu hari nanti

Post a Comment