........... Mandarin Penting Supaya Yang Bengap Boleh Terus Maju Di Malaysia ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Mandarin Penting Supaya Yang Bengap Boleh Terus Maju Di Malaysia !

Monday, October 27, 201423comments


Berita pendedahan 600 pelatih PLKN berbangsa cina dan india yang langsung tidak tahu bercakap dalam Bahasa Kebangsaan baru ni sebenarnya tidak mengejutkan sesiapa pun.... memang kita tidak menjangkakan sebegitu teruk sekali sesetengah rakyat Malaysia tapi adakah anda terkejut membacanya ? Tidak kan ? Sebab apa ..... sebab ia konsisten dengan hujah kita selama ini tentang kewujudan Sekolah Vernakular yang langsung tidak menyumbang apa-apa kepada masalah perpaduan antara kaum dan pendedahan itu sekadar menguatkan lagi pandangan kita.

Antara persoalan yang menerjah fikiran ekoran pendedahan itu -

1 - Bagaimana mereka boleh lulus ujian SPM ? Sekadar menghafal, tidak mungkin mereka boleh lulus ujian lisan dan ujian mengarang !

2 - Siapa yang harus dipersalahkan ?

3 - Yang ini paling mengujakan - Apa tindakan susulan kita ?


Pendedahan itu membuktikan Malaysia sekarang dalam keadaan yang amat kronik. Rakyat seperti kehilangan arah dan masing2 punya halatuju sendiri dengan impian berbeza demi negara. Rakyat tidak maju seiringan mahupun bergerak sehaluan, kita mengikut arah masing2 bergantung pada bangsa, agama dan mungkin ideologi. Ramai yang terikut2 acuan rakyat Singapura, Taiwan, Amerika atau Arab.

Siapapun kita atau apapun yang kita cuba tiru, TIDAK ADA alasan yang boleh diterima jika sebagai seorang rakyat, kita tidak boleh berkomunikasi dalam Bahasa Kebangsaan. Jika anda tidak mampu bercakap dalam Bahasa Kebangsaan sewajarnya anda dilabel sebagai Pendatang !

Tidak harus menjadi satu kebanggaan kepada mana2 rakyat pun untuk mengaku mereka tidak mampu menguasai Bahasa Kebangsaan dan waktu sama mengaku sebagai seorang rakyat Malaysia, apatahlagi sebagai Bangsa Malaysia.

Bayangkan seorang dari Bangladesh mampu bercakap dalam bahasa Kebangsaan kita dalam tempoh sebulan menetap di sini. Begitu juga pendatang dari negara lain, mungkin ada yang ambil lebih masa sedikit namun lama kelamaan mereka mampu menguasainya kerana Bahasa Malaysia merupakan antara bahasa yang paling senang dipelajari. Malahan bagi bahasa yang agak sukar seperti bahasa Perancis pun, lambat laun seseorang itu akan mampu kuasai dalam tempoh beberapa bulan jika dipelajari dan dipraktiskan.... asal ada kemahuan.

Maka jangan marah jika saya katakan, seseorang itu mungkin TERAMAT BENGAP TAHAP GABAN jika setelah dilahirkan dan membesar di Malaysia selama ini tapi masih tidak mampu bercakap dalam Bahasa Kebangsaan Malaysia ! 

Bayangkan pendatang yang teramat bengap tahap gaban ini mendapat pekerjaan yang seharusnya diberikan kepada rakyat Malaysia yang layak.

Jadi sekarang mungkin anda faham kenapa terdapat gesaan dari sesetengah pihak supaya bahasa Mandarin diiktiraf dan diberikan kedudukan istimewa di negara ini ?

Mereka perlukan persekitaran yang mesra kepada penggunaan Mandarin supaya anak2 mereka yang teramat bengap itu dapat hidup seperti biasa. Mereka bukan memperjuangkan hak samarata atau meritokrasi tapi memperjuangkan survival mereka yang teramat bengap itu. Mereka menggunakan kuasa ekonomi yang dimiliki supaya anak2 bengap mereka mampu mendapat pekerjaan dan terus maju dalam hidup sambil menafikan hak rakyat dari bangsa lain yang lebih layak dan berkemampuan.

Tidak dapat dinafikan lagi para PENDATANG itu adalah produk Sekolah Vernakular yang diperjuangkan oleh Dong Zhong atas nama pendidikan cina @ bahasa Mandarin. Terbukti, perjuangan Dong Zhong gagal. Sistem mereka bukannya menghasilkan rakyat Malaysia yang cemerlang tapi yang terhasil adalah PENDATANG yang teramat bengap dan bodoh sombong.

Selagi Dong Zhong wujud, semakin ramai pendatang bengap yang bodoh sombong akan dihasilkan dan semakin ramai rakyat Malaysia yang sejati dan berkelayakan akan dinafikan hak serta peluang mereka.


PS - Saya terjemahkan lebihkurang dari Hardtalkmalaysia - Mandarin Is Important So That The Dumb Can Fly High.

Share this article :

+ comments + 23 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2014 at 7:50 PM

untuk membuat supaya rasa di layan secara adil al jibgor akan menvadangkan semua org mesti fasih berbahasa mandarin supaya org cina tidak lagi kelihatan bodoh di mata melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2014 at 8:15 PM

MUSTAHIL sama sekali mereka boleh lulus SPM - kalau tak boleh cakap sepatah B. Melayu! Aku syak pelajar lain yg. ambil periksa utk. depa!

Aku syak si puak PENDATANG ni mungkin ada IC palsu - sebab kalau belajar BM dari kecil tentu dapat bercakap B. Melayu. KDN mesti masuk campur dan MENYIASAT ni - sebab ini amat MEMBAHAYAkanKESELAMATAN/KEDAULATAN negara serta rakyatnya, sampai PLKN mereka boleh TEMBUS, dgn. jumlah yg. besaq setiap tahun! Yg. aku heran tu, awatlah PLKN tu ters tak buat lapuran kat Kem. Pndidikan dan KDN masa tu?!

Makcik Sambal Belacan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2014 at 10:02 PM

Antara tugas saya adalah semak dan perbetul nahu (Bahasa Inggeris) tesis di peringkat ijazah pertama, masters dan PhD di varsity tempatan. Amat ketara tahap Bahasa Inggeris pelajar kaum Cina sangat lemah, walau buat PhD. Kadang-kadang sampai ayat tidak mempunyai maksud langsung. Lagi teruk dari pelajar sekolah rendah. Paranoia kaum ini terhadap bahasa Mandarin telah mengongkong mereka dalam satu 'tempurung' yang akan menyekat penambahbaikan. Tidakkkah mereka sedar bahawa seorang yang terpelajar harus juga mempunyai kebolehan yang merangkumi kepetahan/'proficiency' dalam berbagai-bagai bahasa, terutama bahasa-bahasa utama dunia?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2014 at 10:17 PM

SPRM/Polis patut siasat cikgu yang memeriksa kertas jawapan dan juga ujian lisan, kemungkinan tutup mata bagi lulus.

mau 20/30 peratus yang lulus pemeriksa buat macam ni.

takkan kertas soalan dah bocor awal-awal, orang yang pandai BM pun tak mungkin dapat hafal jawapan keseluruhanya ....

yang aku paham kertas soalan BM dan English kat sekolah tu senang sikit dari sekolah biasa dan kebanyakan muridnya jawab soalan yang sama.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 27, 2014 at 11:10 PM

Sejak ah jib gor jd menteri pendidikan, tahap pencapaian memang direndahkan agar ramai pelajar cemerlang. Dulu keputusan aku tak boleh masuk u, la ni boleh pasal markah aku yg rendah dulu sama dgn yg cemerlang sekarang.

Ada kawan ngajar kat sekolah cina cerita, tengok keputusan guru cina mp bmelayu masa spm, wow, a plus. Tp bila suruh ngajar bm, kata dah lupa. Keputusan bagus masa peksa aje. Tp ada gak cina yg bagus bm terutama yg kerja press tp tengok paper mana la dulu. Kalu nst, memang bagus, tp yg lain tu tak pasti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2014 at 7:05 AM

Semakin misteri sekolah pendidikan cina ni....adakah kertas peperiksaan spm bahasa melayu didalam bahasa cina?....harap kakitangan lembaga peperiksaan beri penjelasan!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2014 at 8:25 AM

Ini adalah bukti bahawa Bahasa Melayu dilayan sebagai bahasa kelas ke-3 di negara bertuah Malaysia tercinta.

http://3.bp.blogspot.com/-iV2PI9-SvTg/VE3AYRChyxI/AAAAAAAAvLw/KsNU8gRsv9Q/s1600/cinabeng%2Bbabi%2Btak%2Btahu%2Bcakap%2Bmelayu%2B01bb%2Bpublic%2Bbank%2B09.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-Y3RG6PIcK1g/VE3AieL58bI/AAAAAAAAvL4/Q6OeiR2WIME/s1600/cinabeng%2Bbabi%2Btak%2Btahu%2Bcakap%2Bmelayu%2B01bb.jpg

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2014 at 8:40 AM

Din or Din, ramai melayu Kelante dak geti cakep Bahasa Malaysia Din ooi... pitih ot pitih ooo.. jange dok inget Cine je gak gheti Bahasa Malaysia Din ooo

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2014 at 9:15 AM

Apakah KPM tiada 'biji' untuk menyiasat sekolah-sekolah vernakular terutama berasaskan pendatang cina? Sampaikan nak kuatkuasakan Falsafah Pendidikan Negara di sekolah-sekolah tersebut pun takut-takut.

Senang cerita TPM selaku menteri pendidikan sepatutnya tidak mengiktiraf dong zong dan sewaktu dengannya. Jangan lagi dengar suara-suara mereka! Suara-suara mereka adalah suara perpecahan!

....................
Reply To This Comment ...................
papa
October 28, 2014 at 11:23 AM

bahasa cina telah wujud lebih 6000 tahun lalu sedangkan bahasa Melayu ntah bila wujudnya.

Lagipun apa nak kisah sbb murid yg menggunakan bahasa Cina lebih bijak dan genius berbanding mereka yang menggunakan bahasa Melayu. Bukti?..bandingkan sendiri di sekolah-sekolah harian biasa. Mana yg lebih menyerlah dan cemerlang? pelajar berbahasa Cina atau Melayu? bangsa mana yg paling ramai duduk di kelas paling corot?

Malaysia akan mundur jika menggunakan bahasa Melayu. Lingua Franca itu sudah jd sejarah. Bahasa Cina tetap gah dr dahulu hingga kini dan akan datang.

Perdana Menteri Mas sgt bijak dan berpandangan jauh. Awal2 lagi beliau seudah menukar namanya kepada Ah Jib Gor. Beliau juga menyahut seruan antarabangsa supaya memastikan anak2 beliau menguasai bahasa Cina kerana beliau sedar bahasa Cina merupakan bahasa untuk mereka yg genius sedangkan bahasa Melayu hanyalah bahasa utk bangsa kelas ke-2.

Maaf, tapi itulah realitinya dan rakyat Malaysia perlu terima dengan berlapang dada. Sepatutnya, semua sekolah di Malaysia ditransformasikan menjadi SJKC bukan mahu dihapuskan.

....................
Reply To This Comment ...................
papa
October 28, 2014 at 11:26 AM

@Anonymous
Jangan berbohong sedara. taksiran saudara terlalu melampau.

Mana mungkin tahap gagal masuk U dahulu merupakan tahap cemerlang pada waktu sekarang?

berapa keputusan yang saudara dapat sehingga gagal masuk U, tetapi kini menjadi cemerlang pula?

maaf, kenyataan saudara mengarut semata-mata untuk menghina DS Ah Jib Gor.

....................
Reply To This Comment ...................
papa
October 28, 2014 at 11:29 AM

@Anonymous
kata kunci "hafal".

di sini saudara silap kerana bangsa Cina adalah bangsa yang kuat menghafal. Karakter2 tulisan Cina yang beribu itu terpaksa dihafal bertahun lamanya.

Maka, setakat menghafal beebrapa bentuk karangan bukanlah kerja yang susah bagi anak-anak bangsa Cina

....................
Reply To This Comment ...................
papa
October 28, 2014 at 11:33 AM

@Anonymous
Tugas saudara mulia. Tetapi saudara tidak berlaku adil dalam berhujah.

bagaimana status pelajar2 Melayu yang kononya hebat berbahasa Inggeris? adakah nahu mereka betul? Tiada cacat cela? sedangkan penutur asli berbahasa Inggeris juga nahunya berterabur, inikan pula mereka yg bukan bahasa ibundanya bahasa Inggeris.

Saay ada ramai rakan yang menyambung pengajian. Bagi saya, bangsa Melayu adalah bangsa paling lemah dalam menguasai Bahasa Inggeris.

Ini hanya pendapat saya.

....................
Reply To This Comment ...................
papa
October 28, 2014 at 11:35 AM

@Anonymous
Saya kerap membaca komen saudara. Saudara kuat berhalusinasi & mudah berburuk sangka terhadap orang lain. Adakah tiada orang yang pernah menegur sikap saudara? Kurangkan berburuk sangka. semoga hidup saudara lebih aman dan tenteram.

....................
Reply To This Comment ...................
papa
October 28, 2014 at 11:41 AM

@Anonymous
Saya setuju jika Orang Melayu fasih berbahasa Cina. Org Melayu akan dipandang tinggi dan tiada lagi Cina yang akan mengumpat/mengeji Org Melayu secara berdepan.

Org Melayu takkan rugi apa-apa, malah lebih untung. Lihat sahaja PM kita. anak-anak beliau fasih berbahasa Cina dan dengan sebab itu majoriti Cina menyanyangi beliau. Cina di Negara China sendiri menyanjungi beliau sehingga sanggup menyewakan panda kepada Malaysia sebagai tanda persahabatan.

Perlu diingat, Panda itu simbolik persahabatan yang kukuh dan di dalam dunia ini hanya ada beberapa negara yang mempunyai hubungan istimewa dengan Negara China.

percayalah, bahasa Cina dapat menyatukan rakyat Malaysia berbanding Bahasa Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2014 at 1:01 PM

Ingatkan diorang yang perjuangkan meritokrasi ikut prinsip Evolusi Darwin "survival of the fittest" rupanya nak ikutkan kehendak diorang "survival of the dumbest".

Tak heran kalau kelayakan buruk pun dalam jawatan tinggi dalam syarikat diorang.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
October 28, 2014 at 4:21 PM

@papa

Lihat sahaja PM kita. anak-anak beliau fasih berbahasa Cina dan dengan sebab itu majoriti Cina menyanyangi beliau
...........................

Sayang sampaikan nak bagi UNDI pun tak nak ?

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
October 28, 2014 at 4:27 PM

@papa

Bagi saya, bangsa Melayu adalah bangsa paling lemah dalam menguasai Bahasa Inggeris.
....................

Andaian tanpa kajian saja tidak cukup.

Pada saya kebanyakan orang cina memang tak tahu malu cakap bahasa inggeris berterabur bersepai tapi berasa malu nak berbahasa kebangsaan.

Saya juga berpendapat bahawa orang2 cina ramai yang biadap bila bercakap cina di hadapan orang lain yang tak faham bahasa cina. Pernah rakan mat salleh saya marah sambil maki hamun rakan cinanya sebab bertutur dalam bahasa cina sesama mereka di hadapannya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 28, 2014 at 9:56 PM

Saya rasa bangsa cina memang hebat....tapi kenapa seluruh bangsa di dunia membenci kaum cina?mesti ada sesuatu yang tak kena...harap papa sila bagi alasan yang berfakta jangan serkap jarang je...hehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 29, 2014 at 8:14 AM

Kepada papa yang pro-cina. Soalan sejarah saya, adakah bangsa cina wujud 6000 tahun yang lepas? Jika kewujudan bangsa cina 6000 tahun lepas boleh dipersoal, adakah bahasa cina telah wujud pada waktu itu? Sedangkan menurut sejarah, istilah cina itu sendiri belum wujud! Untuk pengetahuan, jika sejaran panjang itu yang dibangga-banggakan, sejarah Melayu juga hampir sepanjang sejarah cina. Ketika orang cina waktu itu tidak berani menjelajah lautan, orang Melayu telah menjalankan perdagangan antarabangsa sampai ke Mesir dan Rom.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 29, 2014 at 1:19 PM

@papa
kelakar betul. angkat bakul sendiri tak habis-habis. sendiri mengaku 'bijak & genius' hasil dari menghafal? patutlah waktu temuduga menggelabah tak boleh jawab! pengetahuan am pula kosong! wujud sejak 6000 tahun dulu? kenapa ye majority puak ini asyik buat onar merata-rata seperti orang tak bertamaddun dan tanpa rasa malu, tanpa maruah? pesta bogel di Pulau Pinang, blog lucah londeh segala, menipu (dlm perniagaan dll), kaki judi, memberi rasuah, memfitnah, bangga mabuk arak, gejala along, bapa ayam dan sewaktu dengannya, peras ugut dan banyak lagi perilaku keji. sebab itu kaum ini tidak disukai di mana mereka pergi. tapi biarlah siluncai terjun dengan labu-labunya...

....................
Reply To This Comment ...................
November 1, 2014 at 8:53 PM

Sebenarnya pendedahan dan survey yg dilakukan oleh Dr Teo masih blh diperdebatkan. Utk pengetahuan, Dr. Teo adalah "murtad Cina" kerana beliau tidak blh berbahasa Cina lantaran dari kecil bersekolah Melayu.

Tentang "hasil" kajiannya yg mengatakan terdapat 600 orang pelatih PLKN "langsung" tidak boleh berbahasa Melayu. Apakah kajian ini terlalu "xtreme". Masakan seseorang yg menerima pendidikan di SJKC selama 6 tahun juga terdapat satu subjek BM dan 5 tahun belajar di Sek Men. Kebangsaan yg menggunakan bahasa Melayu, apakah mereka "langsung" tidak boleh berbahasa Melayu ?

Benarkah kenyataan ini ? Sejauh mana kredibiliti data-data survey Dr. Teoh ? Janganlah kita memandang dari perspektif isu-isu politik masa kini yang memandang isu SJKC dari sudut politik dan perkauman.

Saya akui, di antara para pelajar-pelajar dari SJKC lemah dalam pertuturan tetapi mereka sangat baik dari segi penulisan di peringkat PMR maupun SPM, bahkan lebih baik di peringkat STPM. Meraka banyak menghafal, ini adalah "kunci" bagi orang-orang Cina. Tetapi masih ramai orang-orang Melayu yg mengganggap bahasa Melayu adalah bahasa ibunda tetapi apabila di dewan peperiksa jadi "HANCUR".

Dalam hal ini apa pulak komen anda ?

Bukanlah kerana saya ini adalah produk sekolah Cina maka mengambil pendirian yg sedemikian. Tetapi saya ada kajian dan banyak menulis di akhbar dan blog tentang hal ini.

Anda juga boleh membaca artikel saya http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html

www.ebookmandarin.com

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
November 3, 2014 at 1:30 AM

@Megat Mohd Hisemudin Megat Kasim
Utk pengetahuan, Dr. Teo adalah "murtad Cina" kerana beliau tidak blh berbahasa Cina lantaran dari kecil bersekolah Melayu.
-------------------------------

Jika Dr Teo adalah "murtad cina" kerana ibubabapanya yang juga merupakan rakyat Malaysia yang tak mengagungkan sekolah perkauman cina menghantarnya ke sekolah kebangsaan maka saudara dikira "murtad melayu" kerana bersekolah di sekolah jenis cina ?

Sekiranya mereka mampu menghafal dengan baik mereka seharusnya mampu bertutur dengan baik apa yang dihafal. Masalahnya mereka tidak mampu bertutur dengan baik dalam bahasa kebangsaan.

Pada saya rakyat yang tidak boleh bertutur dalam bahasa kebangsaan negara mereka bermakna mereka bukanlah rakyat negara tersebut.

Nak belajar segala macam bahasa di negara ini di Malaysia tidak ada halangan. Tapi perlu 1 sistem sekolah dan sekolah jenis perkauman cina tidak boleh ditanggung oleh kerajaan. Itu saja.

Post a Comment