........... KJ Nafi Kata Sekolah Satu Aliran Musnahkan Negara, KJ Cakap Ia Lebih Baik Dari Sekolah Vernakular ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

KJ Nafi Kata Sekolah Satu Aliran Musnahkan Negara, KJ Cakap Ia Lebih Baik Dari Sekolah Vernakular !

Sunday, October 12, 201415comments

Di bawah saya siarkan mesej dari FB KJ yang menafikan laporan FMT sepertimana yang saya laporkan semalam ( KLiK ) -


Tadi semasa berucap di Perhimpunan Pemuda MCA saya ada sentuh tentang isu sekolah vernakular.

Saya sebut polemik tentang isu ini dijawab oleh PM apabila dalam ucapan Belanjawan 2015, beliau meluluskan peruntukan untuk sekolah vernakular. Maksudnya, polisi kerajaan membenarkan kewujudan sekolah vernakular tidak ubah.

Saya sebut bahawa kita terima polisi ini walaupun kewujudan pelbagai aliran memisahkan kita antara kaum dan menyumbang kepada polarisasi kaum.

Saya juga sebut bahawa kita perlu cari pelbagai langkah baru untuk mewujudkan titik pertemuan antara kaum sekiranya sistem pendidikan pelbagai aliran masih wujud.

Sudah pasti cara yang terbaik adalah untuk mewujudkan sekolah satu aliran. Tetapi pilihan ini tidak mudah dilaksana.


Jadi saya amat terkejut bila membaca keratan dari sebuah portal berita yang mengatakan bahawa saya cakap sekolah satu aliran boleh musnahkan negara.

Saya menafi sekeras-kerasnya laporan tersebut. Takkan saya cakap sedemikian.

Kenyataan palsu ini direka oleh portal berita yang tidak profesional yang mengamalkan tahap kewartawanan yang amat rendah.

Saya sudah minta portal ini perbetulkan laporan mereka.

Harap rakan-rakan dapat sebarkan berita yang sebenar.



OK.... KJ menafikan ada menyebut yang Sekolah Satu Aliran akan memusnahkan negara. 

Sebaliknya KJ mengakui Sekolah Satu Aliran adalah LEBIH BAIK dari sistem Sekolah Vernakular @ Sekolah Cina seperti yang diamalkan negara kita sekarang. KJ akui bahawa sekolah cina   memisahkan kita antara kaum dan menyumbang kepada polarisasi kaum.  ( Saya tak pasti apakah KJ ada berkata begitu di depan orang Cina semalam )


Jadi sebagai seorang pemimpin yang bertanggungjawab kepada seluruh rakyat Malaysia, KJ seharusnya mengingatkan bos nya Najib akan perkara ini dan setuju dengan usul ahli Umno supaya perkara ini dibahaskan dalam Perhimpunan Agung Umno nanti.

Tidakkah kenyataan KJ di atas merupakan satu pengakuan bahawa kerajaan telah BERKOMPROMI dalam isu perpaduan semata2 mahu menjaga hati ( undi ) kaum cina ?

Ya, sekolah satu aliran tidak mudah dilaksana tapi ia bukannya mustahil asalkan ada political will.

Adakah KJ cuba jelaskan perkara itu semalam di depan orang cina ? Terangkan kepada mereka yang sekolah vernakular @ sekolah cina itu tiada dalam Perlembagaan ? - SINAR



Share this article :

+ comments + 15 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 8:40 AM

Seperti yang aku katakan sebelum ni. Sekiranya Ahjibgor masih sayangkan pusat penternakan kaum kiasu, chauvanist dan rasis, saya mencadangkan agar sekolah kebangsaan ditukar kepada sekolah jenis kebangsaan melayu. Dah alang-alang rasis, biar semua sekolah menjadi sekolah vernakular. Pemimpin MCA dan Gerakan ni bukannya tak tau kesan buruk pelbagai aliran ni. Tapi kononnya nak jadi hero di kalangan kaum kiasu dan ingin bersaing dengan DAP. Kalau setakat nak mempertahankan bahasa mandarin dan adat budaya cina, kat sekolah kebangsaan pun boleh. Susun jadual waku dan buatlah satu kelas khas untuk pelajar cina di sebelah petang. Apa yang bezanya ialah pelajar melayu ada kelas agama pun di sebelah petang jugak.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 8:49 AM

Pemimpin umno mcm lalat tak ada kepala... boleh terbang.. tapi asyik langgar dinding.. tak ada matlamat bangsa dan visi.. sebab tu bnyk kali kena betulkan kenyataan... mereka cuma ada cita2 utk diri sendiri

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 11:06 AM

kalau dilayankan simamat nih, sampai bila pun tak habeh. bila lama tak dengar cerita dia, nanti dia mula buat hal untuk mendapatkan perhatian. nanti bila orang bising bising dia buat pekak dan terus diamkan diri. dia sakitkan hati untuk dapatkan perhatian sebenarnya. itu sebabnya kekadang dia buat sebok dan enter frame dan kalau beruntung dia akan menjadi popular, bukan atas kapisiti dirinya tapi atas tiket orang lain.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 11:08 AM

@Anonymous

bang, lalat tak ada kepala boleh hidup lama tak? kalau tokleh, bagus; tapi kalau hidup lama, kan ker susah asyik berlanggar jer.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 11:31 AM

SEMAKIN RAMAI MELAYU HARAMJADAH NOWADAYS....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 12:51 PM

KJ dan Najib patut minta pandangan dari rakyat bawahan yang biasa bergaul dengan Cina dan India. Cina terutamanya tetap tidak akan mengundi BN walau emas dicurah atas kepala diaorang. Najib bagi diaorang ambik, namun mengundi tidak sekali. Sering mereka memperlekeh Najib dan UMNO. Depan Najib memangla diaorang akan tunjuk baik. Diaorang hanya nakkan DAP, DAP, DAP. Ada faham ke Najib? Bertambah semangat mereka tidak mengundi BN kerana akan dapat lebih lagi keuntungan. Buat apa undi kalau semuanya dah dapat? Najib harus bertanya rakyat bawahan. Sekiranya kekuatan Cina tidak diimbangi dengan kekuatan Melayu maka di masa akan datang Cina akan lebih berkuasa. Thanks to Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 1:39 PM

Kalau dulu ada dua aliran sekolah iaitu Melayu dan Inggeris. Sekolah aliran Melayu bahasa penghantarnya ialah Bahasa Melayu, manakala Bahasa Inggeris diajar mengikut jadual sama saperti Agama Islam. Manakala Sekolah aliran Inggeris pula, bahasa penghantarnya ialah Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu diajarkan juga mengikut jadual saperti jugalah dengan Agama Islam. Tidak timbul langsung cerita bahasa mandarin atau sebagainya.

Masa berlalu dan keadaan berubah, pandai pulak dah pak menteri pelajaran tukarkan status sekolah kepada Kebangsaan dan Jenis Kebangsaan. Ianya diperjelaskan lagi dengan Sekolah Jenis Kebangsaan cina/india dsb. Secara tidak langsung dipisahkan kaum mengikut jenis sekolah. Hasil kebijaksanaanya itu, timbullah perpisahan kaum saperti yang kita lihat sekarang. Manalah nak jadi betul kalau letakkan menteri yang berpendidan pertanian dsb duduk di Kementerian Pendidikan. Serupa jugalah orang yang berpendidikan jurutera diletakkan dibawah Kementerian Perikanan atau Perhutanan. Apalah yang dia tau berkenaan tugas di Kementerian itu. Jawabnya habis semua sistem diubah mengikut pendapat dan selera dia. Cuba kerajaan put the right man on the right job, dah tentu hasilnya akan lebih baik. Saperti juga mamat kj nih, entah apa yang dia belajar kat oxford agaknya sehingga apa yang dia sentuh akan menjadi isu hangat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 1:41 PM

@Anonymous

picitkan ajer ibu dan bapaknya yang telah menghasilkan mereka semua tuh.

....................
Reply To This Comment ...................
NajibKhayal
October 12, 2014 at 1:58 PM

Melayu2 yang jadi haram jadah ini kebanyakkan ahli politik kasta atas, dan mereka2 yg kemaruk duit dr kaki dan kangkang Cina. Tak boleh nk berkata benar... dan Najiblah pemimpin Melayu paling tak guna. Di peruntukkannya dana besar untuk sekolah yang menternak 'khinzir' berkepala manusia ini kemudian 'khinzir berkepala' manusia ini lah yg akan gigit ank cucu Melayu di masa depan.. sama ada melalui rangsangan hasutan minda supaya liberal dan membenci bangsa Melayu sendiri ataupun merampas hak serta kedaulatan tanah Melayu secara habis2an.

Hairan sungguh pemimpin atasan UMNO mereka nk bohong salama mana lg dgn org Melayu.. sejak merdeka sehingga kini barah sekolah Cina yg mereka kekalkan ini seolah2 sbg virus ancaman yg sengaja dibiarkan untuk mengugut Melayu supaya terus menyokong UMNO.. konon nk membela nasib Melayu..

Najib perlu disingkirkan.. itu shj yg paling penting. Najib perosak dan khayal dengan agenda 1Malaysia nya..!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 3:46 PM

Datuk Seri Najib Razak hari ini memberi jaminan masyarakat Cina tidak perlu risau tentang masa depan sekolah vernakular kerana hak mereka termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, walaupun terdapat di kalangan ahli Umno menggesa sekolah aliran itu dimansuhkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 3:55 PM

Tolongla terasa. Memerintah pun ehsan orang Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 4:08 PM

Tuan Admin, tadi dlm berita tv 3 1.30, Najib masa rasmikan mesyorat MCA, kata dlm perlembagaan ada kata peruntukkan sekolah Jenis Kebangsaan plak!, Najib ni memang dah xbetul. demi nak ambik hati Cina semua dia sanggup buat.

Elok ahli2 UMNO yang sayangkan UMNO & kuasa Melayu,,, 'nyahkan' Najib dari tampuk kuasa UMNO sblm balanya menimpa semua bangsa Melayu, agama Islam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 4:14 PM

Tu la ahjibgor kecut takdak teluq..dh cina tak bagi undi dah masa ni dia bole ambik tindakan drastik mansuhkan sesuatu yang melanggar Perlembagaan Persekutuan...apa nak heran memang depa tak undi hang ajib ooiii!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 12, 2014 at 4:20 PM

KJ jangan mengada2 bajet untuk sekolah vernakular dibuat sebelum cadangan nk mansuhkan sekolah tersebut..jgn jadi bapak nazi..usul tersebut patut diperbincangkan dan diputuskan perwakilan yang bawa suara akar umbi...just because regina tak setuju tak bermakna semua ahli umno patut ikut?!

So bila dah mansuh nanti tak payah la bagi bajet lg...awak tu kalau xdak teluq nak cakap pasal isu ni takut regina kecik hati tak payah nak sabotaj aspirasi akar umbi!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
October 13, 2014 at 8:35 AM

Face it . Sekolah Wawasan apa jadi? Ianya baik tapi sokongan pemimpin kaum dingin. Salah Siapa?
Bila KJ nak berucap di Perhimpunan Pemuda DAP pulak?. Setahu saya mereka mau vernakula school kerana dah ramai anak muda mereka tak boleh bertutur/menulis dengan baik dalam bahasa cina. Ramai anak muda mereka moving towards becoming 'a MALAYSIAN'.

Post a Comment