........... Tanpa Akta Hasutan.... Raja, Agama dan Adat Akan Jadi Makian Rakyat - TS Sanusi Junid | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Tanpa Akta Hasutan.... Raja, Agama dan Adat Akan Jadi Makian Rakyat - TS Sanusi Junid

Tuesday, September 9, 201416comments

Di bawah saya kongsikan video komen Tan Sri Sanusi Junid mengenai Akta Hasutan yang mahu dimansuhkan ...




KLiK untuk ke Youtube.
 
Tanpa Akta Hasutan, orang akan mula maki Raja. ... bila kes dibicarakan di mahkamah, lagi hebat makian dibuat.

Orang nak mula maki tu tak berani tapi bila kita dah mula maki orang, tak berhenti perbuatan maki itu. Perbuatan itu akan melarat kepada rakyat ....

Bukan saja Raja akan dimaki tapi juga Agama dan Adat ( mengambilkira kedudukan Raja selaku Ketua Agama Islam dan Adat Melayu )

Kalau tak mahu Raja Melayu dimaki, kenapa dibuang akta yang melarang perbuatan itu ? 

Kita nak harap kepada kebijaksanaan manusia .... manusia mana yang bijak sangat tu ?

Share this article :

+ comments + 16 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2014 at 6:35 AM

PI BERAMBOS lah si PENGKHIANAT Islam-Melayu-LIBERAL (terutamanya yg. lahir dgn. "sudu emas") dari "Global mvt. of moderates" dan NUCC - dari Tanah Melayu, PUSAKA nenek moyang kami ini, yg. berpenat lelah kat sawah padi/menoreh getah/menangkap ikan di laut dsbnya!

Sepatutnya DYMM Kesultanan Melayu dan NGO-NGO Islam/Melayu MENYAMAN BERBILLION, PENGGANAS British-ZIONIS di Mahkamah Persekutuan kita dan Britain - dan kembalikan kesemua Tanah Melayu ini ke bawah KUASA EKSEKUTIF Kesultanan Melayu kita!

Oleh kerana kaum PENDATANG RASIS dari MUSUH ISLAM asyik MENGHINA/MENGGERTAK ISLAM/umatnya, maka dah tiba masanya juga tentangan habis-habisan di mahkamah ke atas PENIPUAN ini, di mana BERJUTA Pendatang Cina dan India diberi kerakyatan dan hakmilik tanah dgn. begitu mudah, yg. berasaskan undg-undg DAJAL Malayan Union si British-ZIONIS “jus soli” dlm. tahun 1946 - lihat di - www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/sejarah-perjuangan-kemerdekaan-v.html , Sejarah Perjuangan Kemerdekaan V:
Protes Melayu, UMNO & Pembentukan Persekutuan Tanah Melayu!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Kesultanan Islam-Melayu (yg. berjuang demi ISLAM/umatnya yg. miskin-tertindas), Bahasa Melayu, hak BANGSA BUMIPUTERA Islam/Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari PELBAGAI bangsa yang hormat ISLAM, serta bangsa dan hak Bumiputera [BUMIPUTERA juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation peoples/Tribal peoples – maka istilah “(SATU) BANGSA Malaysia“ sebenaqnya adalah PALSU dan adalah legasi PENJAJAH British-ZIONIS utk. melahirkan dasar “bangsa Malayan bersatu”, pelansungan dari Malayan Union-JAHANAM].

....................
Reply To This Comment ...................
September 9, 2014 at 6:51 AM

Bersetuju dengan pandangan YTS Sanusi Junid, kenapa mesti hapuskan Akta Hasutan sedangkan jika DS Najib mahu buat sahaja pindaan dan tambahan lain peruntukkan dalam Akta Hasutan atau mungkin Najib mahu dikenangkan sebagai pengkhianat bangsa melayu ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2014 at 7:00 AM

Semua Undang2 mesti di kekalkan dan juga Akta ISA mesti di kembalikan.

YANG WAJIB TAK DI KEKALKAN IALAH PERDANA MENTERI MALAYSIA YANG BONGOK YAKNI NAJIB!!

....................
Reply To This Comment ...................
Malaysian Cybertrooper
September 9, 2014 at 8:02 AM

"If it's not broken, then don't fix it"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2014 at 8:15 AM

cegah sebelum parah..ahli umno perlu desak najib berundur dan gantikan dengan muhyidin sebagai presiden umno yang baru merangkap perdana menteri.. percayalah, ahli umno dan orang melayu akan berikan sokongan padu pada presiden yang baru ..
masanya amat sesuai sekarang tambahan pula pakatan pembangkang sedang lemah sebab perang anak beranak.. tanpa najib rakyat akan hidup lebih harmoni walaupun tanpa akta keharmonian pembangkang..tq

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2014 at 9:32 AM

Nak tanya Din,sekarang ni akta hasutan masih ada atau dah di mansuhkan dan sekarang ni berlaku ke tidak perbuatan menghina ugama,raja dan bangsa kita?.Mengapa?.Saya bukan pro akta hasutan di mansuhkan,tapi saya benci kepada sikap hanya mengharapkan orang berubah sedangkan kita sendiri di takuk lama.Kalau perangai Melayu macam sekarang ,siapa yg tak berani hina Melayu,hina raja Melayu dan ugama orang Melayu.Kedudukan kita berada di tangga yg tidak mampu utk mendapat penghurmatan atau di geruni.Ini adat dunia.Kedudukan ekonomi kita terkebelakang,perpaduan kita lemah,dayausaha kita tak seberapa,pencapaian dalam bidang pendidikan pun ketinggalan,walau sudah di beri bermacam-macam bantuan,tapi demonstrasi jalanan menjadi pilihan pelajar kita.Apa peranan Din dalam mengatasi keadaan ini selain hanya menuding jari kepihak tertentu?.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2014 at 10:39 AM

Semalam forum PASMA kat Dewan Perniagaan cina.. Puak2 ni dah mula tunjuk belang. "Pakar" perlembagaan tafsiran PR mengatakan durhaka kepada raja bukan satu kesalahan. Bro Din, suka atau tidak, kita perlu akui negara ini sedang menuju ke arah negara republik. Komunis sekarang tersenyum lebar kerana kader-kader mereka yang membuat kerja mereka sekarang.

....................
Reply To This Comment ...................
NajibMustGo
September 9, 2014 at 11:03 AM

Salam,
mintak maaflah kepada pengampu Najib jika melawat blog ni bila saya katakan Najib ini Sesumpah dan Munafik.
Saya lihat ucapannya di Putrajaya pada perhimpunan bulanan kerajaan. Ucapannya sungguh MELOYAKAN dan menipu. Dia bercakap soal stake holder yang perlu diambil kira, bila berhujah berkaitan Akta Hasutan..

Apa ini? kepada siapa dia maksudkan? dia yang hapuskan ISA dan kini nak hapuskan Akta Hasutan lepas tu dia pura2 buat tak terlibat? apa ini?

Bersihkan UMNO dari perosak.. Najib lah parasit sebenar.dibantu oleh KJ-Saipudin-Gani Patail-Jaladeris dan barisan punasehat2 'elitus' Najib.

Tindak tanduk Najib dah semakin tak normal sebagai pemimpin UMNO. Najib sudah merosakkan negara secara konsisten sejak dia mula take over dari Pak Lah. tapi pada yang sama dia bijak berlakon bermuka-muka 'meraikan' semua pihak.

Najib telah menyebabkan negara hilang banyak undang2 pencegahan dan membuka ruang luas kepada musuh2 dalam dan luar negara. Lihat cara MH370 diuruskan, Najib dan HishamKeris yg syok sendiri dan masuk bakul puji diri.. sedangkan cara mereka menguruskan MH370 menyebabkan musuh boleh target lagi MAS, kerana sikap Najib tidak konstruktif autonomus dlm menyiasat, bergayut pada proksi2 Amerika utk kes ini.

Tidak kita faham kenapa Najib menuruti kehendak2 musuh? Apakah undi yang diperolehi (jika) melalui cara mengubah sistem negara ke arah liberal ini dan merosakkan ini akan menjadikan Malaysia aman maju?

Najib semakin pelik dan merosakkan. Amerika tiba2 melawat, TPPA sudah mulai direstui Najib.

Apakah PM kita menuruti kehendak musuh disbbkan dia telah diugut atas kisah lampau? Apakah Najib telah di BLACK MAIL oleh pihak tertentu?

Malaysia semakin kucar kacir oleh KETUM dan NAJIB. Mangsanya ialah MELAYU. Melayu UMNO dan Melayu PAS.

DAP dan musuh2 Melayu kekal untung dlm apa jua situasi skrg.

UMNO.. Najib lah parasit sebenar.
Tindak tanduk Najib dah semakin tak normal sebagai pemimpin UMNO. Najib sudah merosakkan negara secara konmsisten tapi pada yang sama dia bijak berlakon 'meraikan' semua pihak lain.

Najib telah menyebabkan negara hilang banyak undang2 pencegahan dan membuka ruang luas kepada musuh2 dalam dan luar negara.

Tidak kita faham kenapa Najib menuruti kehendak2 musuh? Apakah undi yang diperolehi (jika) melalui cara mengubah sistem negara ke arah liberal ini dan merosakkan ini akan menjadikan Malaysia aman maju?

Najib semakin pelik dan merosakkan. Amerika tiba2 melawat, TPPA sudah mulai direstui Najib.

Apakah PM kita menuruti kehendak musuh disbbkan dia telah diugut atas kisah lampau? Apakah Najib telah di BLACK MAIL oleh pihak tertentu?

Malaysia semakin kucar kacir oleh KETUM dan NAJIB. Mangsanya ialah MELAYU. Melayu UMNO dan Melayu PAS.

DAP dan musuh2 Melayu kekal untung dlm apa jua situasi skrg.

....................
Reply To This Comment ...................
September 9, 2014 at 11:28 AM

Semakin ramai yang menghina Sultan.... pagi2 lagi hari ini. Semua Sultan dihina...

....................
Reply To This Comment ...................
September 9, 2014 at 12:37 PM

Tak boleh buat apa. Lagi Tun Mahathir tegur sampai tarik balik sokongan, lagi la lembu-lembu umno (yang mendakwa mewakili suara akar umbi) pertahankan Najib. Ibarat macam punasihat suka malah terliur tengok 'raja berbogel' (ikut macam cerita Tun).

....................
Reply To This Comment ...................
NajibtheproblemMaker
September 9, 2014 at 1:18 PM

Malaysia semakin kucar kacir oleh Nuar KETUM dan NAJIB laki Rosmah. Mangsanya ialah MELAYU. Melayu UMNO dan Melayu PAS.

Kalau PAS sekarang sudah mulai diruntuh oleh parasit dalaman, UMNO juga sama, cuma bezanya dari PAS, UMNO diparasitkan oleh Presiden sendiri, tapi PAS, Presidennya cuba melawan parasit.

Jadi UMNO jauh lebih bahaya dr kedudukan PAS sekarang.

Bukalah Mata! cukuplah tertarik dgn retorik dan taburan duit BRIMM sebagai gula-gula tapi kerosakan jauh lebih besar dijanjikan buat kita yang mengharapkan pemulihan UMNO.

Kita harapkan plan kontigensi yg dipakai ketikan menurunkan Pak Lah secara terhormat akan digunapakai semula kali ini jika Najib berterusan menipu dan bermuka2, serta tidak kembalikan ISA dan Akta Hasutan. Ini bukan perkara main2 lagi kerana jelas penghinaan pada Islam, Melayu dan Raja2 sudah gagal dibendung oleh Najib. Malah Najib masih gembira bergelak ketawa seolah2 tidak merasai kesakitan ini.

Pelan peralihan kuasa amat berguna dalam UMNO bagi memulihkan pemimpin yang bermasalah. Ia sebagai mekanisme istimewa dalam UMNO, dan sebagai perlindungan dari salah guna, mana2 pemimpin UMNO yang gagal membawa perjuangan sebenar, perlu letak jawatan dan digantikan dengan yang lain.

Semoga UMNO diperbaiki.Insya Allah kita doakan TS Muhyiddin bersedia sepenuhnya untuk mentadbir negara dalam masa terdekat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2014 at 1:20 PM

Org ckp anwar jadikan erdogan turki sbg role model... tp cara dia ni lbh kpd kamal ataturk turki...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 9, 2014 at 1:27 PM

seperkaralah aku nak tanya kepada yang dihormati pm kita ds najib razak ni. apa sebab yang mendesak sangat sehingga beria-ia dan bersungguh-sungguh ingin memansuhkan akta hasutan? adakah sekatan-sekatan yang dikuatkuasakan bersandarkan akta hasutan menyebabkan kehidupan rakyat semakin susah, miskin dan tak bebas bergerak? kos hidup yang semakin meningkat, kepatuhan kepada rasa hormat menghormati antara kaum yang semakin terhakis dan terancam disebabkan akta hasutankah? kenapa pm najib razak ni suka sangat mencari masalah yang sebenarnya bukanlah masalah? pm najib razak terpilih dan dimenangkan oleh rakyat yang mengundinya agar membawa suara pengundi, bukan menjadi pejuang kepada suara pembangkang. adakah merit najib akan meningkat jika melayan permintaan pembangkang tetapi dalam masa yang sama membakulsampahkan pandangan dan harapan rakyat yang mengundinya? letih la memikirkan corak pimpinan pm najib razak ni. yang utama dikebelakangkan, yang menjadi keutamaan ialah eksesori, pujian, gah pada mata tetapi sakit di hati rakyat.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
September 10, 2014 at 12:28 AM

Sejak ISA dimansuhkan gejala mempermainkan dan menghina Islam, Sultan/Raja, Melayu/Bumiputera dan yang berkaitan makin bertambah. Begitu juga dengan jenayah yang semakin hari menjadi semakin ganas. Ini belum dihapuskan akta hasutan lagi.

Tunggulah nasib Najib PRU akan datang jika masih bodoh meneruskan hasrat menghapuskan segala akta yang ada untuk menjaga keamanan negara ini.

Masih megah dalam keadaan berbogel. Dato2 pula tersenyum girang walaupun aib di depan mata.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 10, 2014 at 12:33 PM

@NajibMustGo

Sy sokong ckp saudara. Sekarang ni pun sy dah x minat nak dengar Najib bercakap ape pun. Rs mcm ape Najib ckp tu cuma nk menyedapkan hati aje, x jujur hanya nk menipu rakyat.. Berubahlah Najib sebelum rakyat ubah nasib Najib!!

....................
Reply To This Comment ...................
Aman
September 11, 2014 at 10:18 PM

Itulah yg Najib mau..
penghinaan utk semua.. janji dia kekal jd PM..
Puak2 Ketum pun bebas menghina..

Post a Comment