........... Sumpah Generasi Pertama Pendatang .... Apakah Masih DiPegang Generasi Terkemudian ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Sumpah Generasi Pertama Pendatang .... Apakah Masih DiPegang Generasi Terkemudian ?

Friday, September 26, 201412comments

Saya copy sebahagian dari artikel Helenang, satu akuan bersumpah yang perlu diterima dan ditandatangani oleh kaum pendatang dulu..... sebelum mereka diiktiraf sebagai rakyat Malaysia -


Undivided loyalty to Malaysia

Have the Chinese held up their end of the bargain of the social contract, i.e. by being loyal to the country? Mind you, when they got their citizenship paper by registration, they had to make a pledge of allegiance as below:

JADUAL PERTAMA
Perkara 18(1), 19(9)

Sumpah Pemohon bagi Pendaftaran atau Penaturalisasian
Saya …………………………. beralamat di ………………………. dengan ini mengaku atas sumpah bahawa saya dengan sesungguhnya dan sepenuhnya menolak dan bersumpah meluputkan segala kesetiaan saya kepada mana-mana negeri atau Negara di luar Persekutuan, dan saya bersumpah bahawa saya akan jujur dan menumpahkan segala taat setia saya yang sebenar kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan akan menjadi seorang warganegara Persekutuan yang sebenar, setia dan jujur.
To become Malayan/Malaysian citiziens, the Chinese were required to swear that they shall,
  • menumpahkan segala taat setia kepada YDP Agong .
  • menjadi warga yang sebenar, setia dan jujur
A true citizen, a loyal citizen, an honest (sincere) citizen …

                                 **********************************

Walaupun sebagai generasi pertama pendatang, mereka faham akan tanggungjawab yang perlu dipikul sesuai dengan akuan bersumpah itu. Mereka juga tahu tidak ada negara lain didunia yang begitu bermurah hati untuk menerima pendatang sebagai rakyat begitu saja. Makanya keadaan waktu itu aman .....
.
Tapi generasi mereka yang ada sekarang ....... ?

Adakah mereka faham tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia sebagaimana moyang mereka dulu ?

Share this article :

+ comments + 12 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2014 at 6:40 PM

rasanya negara ini amat aman sekali kiranya SEMUA bukan Melayu faham dan tidaklah sampai Raja Raja Melayu pun nak dimansuhkan. agaknya mereka mereka ini benar benar kaum yang tidak mengenang budi dan lupakan daratan. sekarang nih bila dapat dapat sejenkal sekaki pula yang diminta. memang betul mereka ini muka tak tau malu. yang peliknya ada pulak tuh bangsa Melayu yang sanggup berjuang untuk dan bersama mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2014 at 8:12 PM

Silap kerajaan pemerintah sekarang ialah kerana tidak mahu meneruskan tradisi yg diamalkan Tun M dgn sentiasa memulakan setiap ucapan dgn fakta sejarah asal usul pembentukan negara supaya mereka sentiasa tahu asal usul dari mana mereka datang dn seterusnya bersyukur dpt hidup aman dibumi Malaysia ini.

Generasi sekarang sudah lupa betapa besarnya nikmat dn bertuahnya mereka berbanding negara luar yg melayan kaum pendatang secara zalim.

Biasalah..manusia ni hanya bila dia sakit barulah dia sedar dn dapat menghargai betapa besarnya nikmat sihat..

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
September 26, 2014 at 9:37 PM

Saya benar2 berharap ahli2 sejarah kita dapat mengkaji lebih mendalam lagi dokumen2 mengenai kebenaran pendatang menjadi warganegara kita. Saya rasa ada sesuatu yang perlu diperjelaskan. Mungkin ada terkhilaf. Tak mungkin sebuah negara berdaulat macam kita boleh mudah2 terima pendatang jadi warganegara pada zaman tu.

Dan...saya benar2 berharap pakar2 sejarah kita tak perlulah hanya bergantung pada maklumat seorang professor cina sahaja.

....................
Reply To This Comment ...................
September 26, 2014 at 10:25 PM

Kerajaan Malaysia memang pemurah. Ini bermakna Melayu yang menganut Islam. Kejadian demi kejadian jika di rentet kembali, sehingga kerajaan menerima dan mengeluarkan K/p biru. Jika tidak layak nya penduduk sementara sahaja.

Sehingga sekarang memutar sejarah semakin menjadi-jadi. Sampai bila kita pun tidak tahu. Tiada wakil atau pihak berwajib memberhentikan masaalah ini.

Semua kemelut kebodohan bermula terhapus nya ISA. Semua pun tahu.

Maka kita lihat rupa sebenar kaum cina, agenda di susun menghidupkan sentimen kurang sihat dan rasa tidak hormat mereka kepada Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2014 at 10:46 PM

Nak bersatu ? Mudah jer....cukup sekadar menyebut saaatuuu malaysia....seluruh rakyat daripada pelbagai kaum pasti akan turut sama menyahut 1Malaysia.....kira perpaduan kaum lar tu....kan...kan...kan....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2014 at 1:10 AM

@Anonymous

Kementerian Pendidikan juga harus dipersalahkan kerana tidak menitikberatkan sejarah disekolah sekolah. Tumpuan hanya diberikan kepada Sains/Teknology sehinggakan lepasan sekolah buta sejarah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2014 at 1:17 AM

@PakKaduk

saya besetuju dan setelah kajian selesai, hendaklah pula dijadikan matapelajaran wajib disekolah sekolah. juga hendaklah diwartakan untuk pengetahuan umum.

KDN juga sewajibnya mengambil iktibar dengan apa yang telah terjadi supaya permohonan kerakyatan diperketatkan lagi dan disyaratkan untuk menandatangani akuan bersumpat saperti yang diamalkan terdahulu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2014 at 1:19 AM

@maae

hanya diharapkan Akta Hasutan dapat diperlaksanakan sebelum ianya dimansuh/ganti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2014 at 1:21 AM

@Anonymous

perkataan itulah yang telah mencorengkan agama, bangsa dan raja raja. kalau dah semuanya hendak kenapa pulak ditolak 1Sekolah?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 27, 2014 at 4:07 AM

Akibat kaum PENDATANG RASIS dari MUSUH ISLAM asyik MENGHINA/MENGGERTAK ISLAM/umatnya, maka dah tiba masanya NGO-NGO Islam/Melayu membawa di Mahkamah Persekutuan mengenai PENIPUAN ke atas SEJARAH kita. Di mana, Tanah Melayu kita ini dulunya adalah kepunyaan Kesultanan ISLAM/Melayu dan rakyat BUMIPUTERAnya termasuk BUMIPUTERA Islam/Melayu sehingga Kesultanan ISLAM/Melayu kita diTIPU si PENJAJAH KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS utk. menandatangani perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 (melaksanakan juga strategi DAJAL Malayan Union dlm. bentuk lain, lihat di - http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/sejarah-perjuangan-kemerdekaan-v.html , Sejarah Perjuangan Kemerdekaan V: Protes Melayu, UMNO & Pembentukan Persekutuan Tanah Melayu).

Biaq seluruh Barat pun sendiri tahu PENIPUAN ini dan sedaq tentang SEJARAH benar Tanah Melayu dan Bumiputera Islam/Melayunya yg. asyik di TINDAS oleh Penjajah/Pendatang KAPIR MUSUH ISLAM/umatnya! Sebab itu Britain mesti diSAMAN BERBILLION!

PENIPUAN perjanjian 1948 ini yg. dipaksa oleh PENJAJAH British/ZIONIS ke atas Kesultanan Melayu serta rakyat BUMIPUTERA Islam/Melayunya, adalah utk. menghapuskan SEJARAH Tanah Melayu sbg. bumi ISLAM, termasuk dgn. menghapuskan terus KUASA EKSEKUTIF Kesultanan Melayu terutamanya berkaitan pemerintahan secara ISLAM, dan dlm. kuasa memberikan kerakyatan serta pemilikan tanah PUSAKA di bumi ISLAM kita (maka sebab itulah BERJUTA Pendatang Cina dan India diberi kerakyatan dan hakmilik tanah dgn. begitu mudah mengikut Perjanjian PENIPU ini, yg. berasaskan undg-undg DAJAL, si British-ZIONIS “jus soli”).

Sebab itu juga K’jaan Persekutuan serta K’jaan Negeri mesti DISAMAN BERJUTA – terutamanya dlm. perampasan-perampasan Tanah Rizab Melayu serta Tanah Adat di Sabah/S’wak, dan juga sebarang pembangunan tanah K’jaan yg. MENDISKRIMINASI hak BUMIPUTERA terutamanya sekrg., amat rakus di Pulau Pinang dan Selangor yg. di bawah anti-Hak BUMIPUTERA DAPBANGKAI/PKRSODOM – lihat kes Bumiputera Native Americans yg. baru MENANG menebus kembali hak mereka termasuk Tanah Adat dan kekayaan sumber asli mereka, di http://www.independent.co.uk/news/world/americas/a-hardwon-victory-for-the-longsuffering-people-of-the-navajo-nation-as-us-agrees-554m-payout-9756454.html, A hard-won victory for the long-suffering people of the Navajo Nation as US agrees $554m payout!

Makcik Sambal Belacan.

....................
Reply To This Comment ...................
September 27, 2014 at 1:53 PM

soalan nya bro, siapa yg masih simpan dokumen2 tu (sumpah pemohon bagi pendaftaran atau penaturalisasian)?. berapa juta keping yg ditandatangani? benda ni berlaku tak sampai pun 100 thn, jadi generasi sekarang ialah yg ke-tiga & yg signed tu pun ada yg masih hidup. ada depa tunjuk kat anak2 & cucu2 depa? jabatan mana yg simpan dokumen2 ni, arkib negara?

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
September 29, 2014 at 9:37 PM

@kampong lad

kalau ahli sejarah kita ni rajin bolehlah mengkaji bahan2 di arkib dan muzium negara bekas penjajah kita. kalau siapa pernah ke muzium london pun akan tahu betapa banyaknya khazanah negara kita disimpan di situ.....

Post a Comment