........... Reformasi Perlembagaan - Langkah Dap Menguasai Tanah Melayu | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Reformasi Perlembagaan - Langkah Dap Menguasai Tanah Melayu

Thursday, September 25, 201425comments

Bayangkan selepas PRU14 kedudukan kerusi Selangor tidak banyak berubah dan Dap masih mengekalkan kerusi terbanyak cuma bezanya waktu itu Dap sudah punya seorang wakil rakyat Melayu Bengong ..... tidakkah menjadi impian Dap untuk memiliki kerusi Menteri Besar di negeri terkaya itu .....

Melalui pengalaman Kajang Move baru2 ini, mungkin terdapat satu faktor yang menjadi penghalang utama cita2 dominasi Dap itu ..... dan penghalang itu wajar dihapuskan secepat mungkin !

Caranya ..... Reformasi Perlembagaan .


"Seperti kebanyakan rakyat Malaysia, saya berasa khuatir bahawa istana tidak mendapat nasihat tepat atas kegunaan kuasa “budi bicara” Perlembagaan dalam pelantikan menteri besar, khususnya apabila salah menasihati Sultan Selangor untuk tidak melantik Wan Azizah sebagai Menteri Besar Selangor.

"Penjelasan yang dikemukakan oleh Setiausaha Sulit Sultan, Datuk Mohamad Munir Bani tentang mengapa Azmin dipilih dan bukannya Wan Azizah langsung tidak kena mengena,"

"Tindakan ini tidak selari dengan pertimbangan dan prinsip asas Perlembagaan negeri iaitu menteri besar yang akan dilantik, mesti mendapat sokongan majoriti dan keyakinan daripada Dewan Undangan Negeri,"

Justeru, Hsiao Leung menganggap dalam isu berkenaan pihak istana mungkin telah dinasihatkan secara salah.  - Mstar.



Hapuskan terus kuasa Sultan dalam soal pemilihan MB ... Winner Takes All. Meritokrasi Politik. 

Buat permulaan mungkin agak sensitif untuk menyentuh soal MB harus seorang Melayu, jadi Dap hanya perlu seorang balaci Melayu untuk dijadikan MB boneka mereka. Nah.... tercapai cita2 mereka untuk menguasai Selangor.

Bayangkan senarionya jika negeri Johor juga mengalami nasib yang sama .......  negeri yang bersempadankan Singapura ....  mungkin itu agak jauh kedepan walaupun kemungkinan itu tidak dapat ditolak, jadi mereka akan cuba dahulu di Selangor.

Themalaymailonline ada petikan kenyataan ahHsiao yang lebih direct -



.... siapa sebenarnya berhak memilih Menteri Besar ?  Pihak Istana atau parti pemerintah yang dipilih rakyat ? ..... sebijik nak jadi REPUBLIK !

Bahasanya tidak biadab tapi apa yang cuba disampaikan itu yang biadab dan penuh dengan muslihat. Baca apa yang diluahkan oleh Pemuda Perkasa Irwan Fahmi mengenai isu yang sama -


Kepimpinan Wira Perkasa Malaysia menyelar kenyataan Gooi Hsiao Leung MP Alor Star mengesa MB Selangor Azmin Ali "Reformasi Perlembagaan"  Gooi mencadangkan agar undang undang tubuh negeri Selangor mentakrifkan peranan Raja Berperlembagaan untuk mengelakkan kekeliruan ini satu hasutan dan juga mempertikaikan kuasa Raja Raja Melayu.

Ini menunjukkan bahawa Gooi cuba mengurangkan kuasa Sultan, sedangkan kepincangan yang berlaku di Selangor itu semuanya berpunca daripada mereka sendiri.

Kepimpinan Wira Perkasa Malaysia merasakan bahawasanya ini juga cubaan menghapuskan kuasa Melayu. Apakah mereka ini sudah lupa sosial kontrak yang mana telah dipersetujui oleh tok nenek mereka. Hormati apa yang telah dipersetujui dahulu. Bukan mengeluarkan kenyataan biadap seperti ini. 

Ini juga satu penghinaan terhadap orang orang Melayu. Kuasa Sultan mempunyai kuasa penuh untuk melantik sesiapa daripada parti yang mendapat majoriti suara dewan.

Baca sepenuhnya - KLiK.


Sebelum ini kita tidak pernah menyangka parti Dap akan berpeluang langsung memerintah mana2 negeri pun tapi ternyata persepsi itu sudah mulai berubah. Tahaluf Siyasi bersama Pas dan Pkr telah berjaya membuka jalan yang luas kepada Dap untuk mencapai cita2 itu. 

Buat masa ini, Dap perlu buang apasaja yang bakal menjadi penghalang .... sementara Dap masih mampu memperkudakan rakan2 Tahaluf nya.

Langkah pertama - Reformasi Perlembagaan .

Share this article :

+ comments + 25 comments

....................
Reply To This Comment ...................
September 25, 2014 at 9:08 AM

Naik MUNTAH dengan cina2 Dap sekarang ini. Apa mereka mahu?

Melayu hanya TUNGGUL !!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 9:38 AM

Dalam pilihanraya, rakyat pilih parti bukan pilih MB.

Sultan yg berkuasa pilih MB dari parti politik yg dipilih majoriti rakyat.

Sepak jer mamat tak faham asas perlembagaan nih.
Bende basic cmtu pon nk jd isu..

....................
Reply To This Comment ...................
September 25, 2014 at 9:44 AM

@AnonymousDap bukan nak jadikan isu.... mereka nak bertindak ubah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 10:08 AM

Bukankah dalam dap penasihat yang 'menentukan' siapa jadi setiausaha agung? Adalah setiausaha agung itu dipilih majoriti? Jadi, sebelum UBAH, berani ke nak buang penasihat tu dulu?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 10:14 AM

Inilah beza majoriti parti Melayu dgn ultra kiasu..iaitu mereka dpt peluang, TERUS BERTINDAK..

manakala kita diberi peluang demi peluang masih tak nk bertindak dn asyik bagi alasan demi alasan..

Kalo bertindak pn cuma dimulut,bukan dihati.. Cakap utk sedapkan hati sendiri jer dn bukan utk survival agama bangsa dn negara...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 10:35 AM

@Anonymous"Dalam pilihanraya, rakyat pilih parti bukan pilih MB."

Alasan yang sama digunakan apabila memangkah UMNO dalam PRU. Rakyat pilih UMNO dan bukan pilih PM. Harap Najib sedar pasal ni.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 11:09 AM

Polis tak nk amik tindakan ker?

Dah terang2 bukti si keparat ni pertikai hak dn kuasa sultan yg dikunci kemas oleh perlembagaan takkan masih nk tido??

Ker nk tggu beratus2 polis report dulu br nk mula siasatan??

Mana Zahid Hamidi? Mana AG?

Kalo akta hasutan masih dok ada skrg ni pon kerajaan tak boleh nk handle musibat ni, tak payah nk berangan la nk gantikan akta hasutan dgn akta baru..

Kerajaan dh tak payah cakap banyak la..terus jer amik tindakan. Letih dah asyik dgr alasan jer...

....................
Reply To This Comment ...................
September 25, 2014 at 11:11 AM

Saya fikir ada kebenaran nya tetapi tak semudah itu sebab perkara yang sama telah cuba dilakukan semasa Tun DrM iaitu menghadkan kuasa para Sultan ini, .sehubungan itu ada kuasa kebawah duli Tuanku yang kekal dan sebarang pindaan hendaklah mendapat persetujuan Majlis Mesyuarat Raja-Raja Melayu, tak lah semudah lah yang dimimpikan oleh puak Dap, tak gitu

....................
Reply To This Comment ...................
September 25, 2014 at 11:13 AM

Diorang boleh ubah perlembagaan kalau Melayu2 pakatan yg jadi barua kafir setuju untuk pinda undang2 tubuh negeri.Melihat pada senario semasa rasanya adun2 pkr tiada masalah untuk bekerjasama.Cuma yg menjadi masalah mereka adalah adun2 pas yg bukan dari golongan anwarinas.Untuk menguasai pas pula hj hadi mesti dijatuhkan dan digantikan dengan mat sabu.Sekiranya geng2 mat sabu berjaya menguasai pas sepenuhnya sudah tentu calon2 yg dipilih untuk menjadi adun pas adalah dari puak2 anwarinas ini juga.Ketika itu barulah undang2 tubuh negeri boleh dipinda.

Kalau sampai itu terjadi tak guna Melayu mengaku Melayu kalau masih tak berani ''bertindak'' menghalang cina menguasai negeri Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 11:17 AM

Kalau perlembagaan negara mungkin YAB DATUK SERI NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK akan pertimbangkan......ni perlembagaan negeri tak tahu pulak.....mungkin orang Selangor yang mempunyai RUMAH 2 tingkat setengah bersama kereta buatan jepun akan menyokong APA yang dicadangkan oleh dap....maklumlah orang Selangor terdiri Dari kalangan bijak pandai Dan kaya mengalahkan qarun.....haktuihhhhhhhh

....................
Reply To This Comment ...................
September 25, 2014 at 11:45 AM

Kita sudah tiada masaaaaa.....Kata Ah Jib Gor.Yang ada masa main Gendang Cina Dung....Dang....Dung....Dang....Macam orang gilerrrr...!!!

ChaiiiiTTT....!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 11:51 AM

bro din,

azmin mmg lebih friendly dgn dap. saya khuatir ini mmg akan berlaku. bagi saya hasil pengamatan contact terdekat. scenario azmin menjadi MB best describe melalui penulisan Zaini hassan dr utusan isu semalam.

http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140924/re_06/Misteri-MB-Azmin-Langkah-2A-kisah-2-Tan-Sri-dan-RM32b

kalau benar, maka atas tgn org kita jugalah hal ni berlaku. sebenarnya segala masalah bangsa kita xkan berlaku kalau bkn kerana pengkhianat2 bangsa ini. mereka yg membuka floodgate mereka la yg melobi membantu.

tanpa bantuan mereka kedudukan dan kepentingan bangsa akan sentiasa terjaga.

melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
September 25, 2014 at 11:53 AM

@AnonymousYa... kalau dah dikatakan terkunci kemas, seharusnya tidak ada masalah. Tapi orang kita juga yang bukakan kunci itu baik secara terangan maupun tanpa kita sedari.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 12:25 PM

Makin banyaklah rumah urut, pusat perjudian, SPA, pusat maksiat, ah long, night club, kongsi gelap kat Selangor kerana DAP akan control segala2nya secara proksi.

Ni satu lagi yang pemaju Cina buat supaya melayu tak mampu memiliki rumah sendiri kat bandar2 besar.

http://celahgelegar.blogspot.com/2014/09/harga-rumah-terbongkar-strategi-jahat.html

....................
Reply To This Comment ...................
madah berhelah
September 25, 2014 at 2:01 PM

Najib bidas negara maju sbb tak komited dlm mengurang tapak kaki karbon. Bodohnye pm kita. Benda dlm mesia ni besepah dah mcm kandang b@bi kau pegi luar becakap benda bukan2. Sapa tngk tv3 suku smalam misti dpt tengok time najib berucap tu, orang iran belakang dia gelak2 besembang. Sikit pun tak amek port ucapan pm kesayangan semua kita ni. Siap ada orang bejalan lagi blakang tu sbb bosan dengar ucapan najib yg suka bejalan sampai keadaan rumah sendiri dah tak terurus. MEMALUKAN. dan ulasan pasal dap ni, meskipun aku ni bukanlah pro sngt sultan2 ni suma pun sbenanye tapi aku pelik apasal tak guna je akta hasutan?? Baik pm sampai la ke balaci2 menteri dia, bila jumpa dap atau cina, ckp lah apa sekalipun, telur terus kecut sampai masuk dubur. Pathetic si najib dan menteri2 tak guna dia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 3:03 PM

azmin oh azmin kalau ikut cakap cina mka kau bukanlah pejuang bangsa melayu dan islam...cina tak pyah tolong dia orang dah kaya jika melainkan kau adalah seorang yang tamak dan gila kuasa.....................................macam ........anu.....anu.........ar........abrahemm....jangan jadi talibarut cina....sebab tu orang melayu meluat tngok pkr

....................
Reply To This Comment ...................
AkuAnakMelayuKedah
September 25, 2014 at 3:25 PM

Salam, mudahnya cina pemakan khinzir pendatang ini mau ubah tanah air kita?
Siapa cina kotor pendatang ini, datang dengan hina kemudian nak ubah sistem peradaban kita!!
Ayuhlah kita.. bangun dan sedarlah. Tanpa perwarisan Kesultanan Raja-Raja Melayu.. waujudkah tanah Melayu ini? Wujudkah Malaysia?
Jgn angkuh sombong mahu hapuskan Raja Melayu bagi Melayu2 liberalis PKR dan PASngok, jika tanpa ada kuasa dan jajahan Kesultanan Melayu ini.. tanah ini sudah lama di jajah dipunggah dan dikuasai oleh penjajah lain.

Kita perlu pegang prinsip ini, mengekalkan dan menghormati Institusi Di Raja bukan semata2 kerana ia ada dalam Perlembagaan, tapi kita mesti hayati lebih dalam supaya kukuh kesetiaan kita.. iaitu mereka lah perwaris tanah tercinta ini buat generasi kita.

Tanpa kedaulatan SUltan dan Raja.. mungkin tanah ini sudah dikuasai Siam, Indon atau negara2 berkuasa la. Mereka berperang untuk memelihara kedaulatan tanah air ini.

Lihatlah sejarah Kesultanan Kedah, bagaimana peritnya Sultan mempertahankan wilayah Kedah dr serangan pelbagai macam musuh.

Senang2 Cina kafir laknatullah ini datang negara kita sebagai pendatang.. sedut dan kuasai kekayaan dan sekarang nak ubah dan takeover apa tanah air tercinta ini??

Wahai pembaca yang ada darah Melayu Islam.. mahu apa lagi kita?? mahu jadi sperti di GAZA baru nk bergerak dan bertindak? mahu tunggu bangsa ini bunuh anak cucu kita baru nak bangun berubah??

Melayu?? Ya Allah berikanlah kami kesatuan dan kekuatan!

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
September 25, 2014 at 5:24 PM

@dinturtleMoleklah kot , mungkin itu yang Melayu hendak ,sebab itulah sekarang kita lehat ramai melayu yang jadi juara dalam hal ini.
Mungkin ini salah satu sifat-sifat negara maju yang diwar-warkan .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 7:01 PM

Azmin telah bersumpah dengan nama Allah untuk menegakkan agama Islam, menjaga institusi raja2 Melayu dan hak keistimewaan kaum Bumiputra. Saya telah menonton lafaz sumpahnya di kiniTV selama lebihkurang 5 mint. Bunyinya macam sumpah laknat.

Awas Azmin jangan termakan sumpah seperti Anwar Ibrahim yang sudah nazak hayat politiknya. Sekarang saya faham kenapa TS Khalid Ibrahim tidak memulangkan bible yang dirampas dan tidak menyalah gunakan wang rakyat Selangor, rupa2nya dia takut dimakan sumpah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 25, 2014 at 9:17 PM

Mereka mahu melayu jadi tunggul dan yg si tunggul ni dgn rela hati nak jadi tunggul.
Tunggul kayu yg sudah naik anai2 kite ni yeh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2014 at 3:34 AM

@Anonymous

Anwarinas dalam PAS pun tak takut kena makan sumpah, anak didik Anwar dalam PKR apa lagi?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2014 at 5:16 AM

dan kebanyakkan ahli politik melayu hanya pentingkan RM tanpa ingat negara ini depa pinjam dr cucu cicit piut miut depa....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 26, 2014 at 6:40 PM

Licik sungguh kaum cina nie....mereka gunakan cina kedah untuk bersuara,

apakah tujuan nya?

untuk menimbulkan ketidakpuasan hati rakyat (maksud rakyat...org. melayu,india dan sudah tentu kaum cina)

kenapa tidak cina selangor atau cina P.Pinang?

kerana tidak mahu menimbulkan prasangka buruk...

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
September 26, 2014 at 9:20 PM

semua ni terjadi sebab si bodoh ah jib gor yang mula2 buang segala "sekatan" atau pintu air (floodgate). bapak segala halangan iaitu ISA ah jib gor bukan sekadar serah kunci suruh orang bukakan tetapi dia sendiri yang pergi terhegeh2 bukakan pintu....

makin kurang ajar makin biadap makin berani nak pijak2 apa saja yang melayu/bumiputera ada...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 29, 2014 at 12:06 AM

That's why my vote doesn't go to Dap, Pas or Pkr.

Post a Comment