........... Mohon DiBATALkan Forum Ini ! - 'Raja, Islam Dan Melayu dalam Perlembagaan, Relevan Lagikah di Malaysia' ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Mohon DiBATALkan Forum Ini ! - 'Raja, Islam Dan Melayu dalam Perlembagaan, Relevan Lagikah di Malaysia' ?

Tuesday, September 2, 201418comments

KEMASKINI  -

 
                            **************************

Ada saya terima banner dibawah dalam wassap group ....

Forum yang membahaskan tajuk Raja, Islam dan Melayu Dalam Perlembagaan - Relevan lagikah di Malaysia ?



Panelnya Dr Shamrahayu ...... baru ni saya copy artikel beliau yang disiarkan oleh Utusan tahun 2010 bertajuk Keistimewaan Melayu Adalah Hak, sementara 'lawan' beliau adalah Peguam Syahredzan yang pernah keluarkan kenyataan - 

Dari segi Perlembagaan Persekutuan, hanya ada satu agama bagi persekutuan, tetapi bukan rasmi atau tidak rasmi. Perlembagaan sangat jelas dalam hal ini. Islam bukan agama rasmi - TMI 10/5/2011.


Apapun saya berpendirian tajuk sebegitu tidak harus diperdebatkan secara terbuka dimana ia bakal mengundang ( secara tak langsung menghalalkan ) kenyataan2 bersifat hasutan yang dibuat atas nama  Forum Terbuka. Ini tidak terhad kepada panelis tapi juga kepada para hadirin yang bakal bertanyakan soalan.


Apatah lagi mengambilkira keadaan semasa yang agak tegang dengan isu2 yang bakal dibincangkan dalam forum itu.


Dan bagaimana nanti sekiranya ada permohonan lain untuk diadakan lagi forum atas tajuk yang sama tapi yang beragendakan anti Islam, Raja dan Melayu oleh anasir2 yang berniat jahat ?

Dengan ini saya harap Forum di atas diBATALkan.

Share this article :

+ comments + 18 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 3:40 PM

Penganjur ade permit ker?
Dah la tu, nk buat kt masjid tp isi cerita pasal tak nk islam sbg agama rasmi negara..
Pihsk berkuasa tolong tegas dlm hal ini sblm perkara melarat jgd isu agama n isu kaum..

....................
Reply To This Comment ...................
September 2, 2014 at 4:21 PM

Batalkan lebih baik

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 4:21 PM

Zahid....sila bertindak kalau mahu jadi pm

....................
Reply To This Comment ...................
September 2, 2014 at 4:30 PM

Kenapa kita mesti sentiasa dlm keadaan defensif ?

kenapa tidak buat tajuk forum - Wajarkah kontrek sosial dihormati ?
Atau Wajibkah seorang rakyat fasih berbahasa Kebangsaan ?

kan lebih sesuai dengan temaMerdeka

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 5:18 PM

syahrezan adalah melayu barua yang memalukan bangsa dan agama. aku harap prof shamrahayu akan balun dia cukup2 dlm forum tu nnt. skrg ni x perlu lg halang2. cinabeng pun dah tak kisah perlu hormat melayu ke tak. apa kata lepas ni kita buat susulan forum seperti yang dicadangkan oleh din mcm wajarkah rakyat fasih berbahasa kebangsaan. aku nak tgk mcm mana barua melayu sorang ni nak jawab dgn putar belit loyar buruk dia tu. konfem esok masuk dlm blog cinabeng sama mkini, insider dan yg pro sepet wpun jawapan yg diberi mungkin x masuk akal. maklumlah melayu2 barua mcm syahrezan mmg cinabeng suka sbb tak payah susah payah mereka nak defend kepelatan mereka dlm bahasa kebangsaan wpun dah 3 - 4 generasi dkt tanah melayu ni. kira adil lah kan hari ni menyerang esok kena defend. panel dan moderator yg sama jugak tiga2 org tu.

jentayu

....................
Reply To This Comment ...................
September 2, 2014 at 5:26 PM

@AnonymousKalau nak buat juga, pastikan barisan depan saf dipenuhi wakil Raja2 dan pihak polis.

Biar ahli panel main mata dengan diorang sepanjang forum

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 5:33 PM

Tajuk ok , cuma panel mestilah bekas hakim yang berwibawa , dan saya rasa Dr. Shamrahayu tidak cukup kuat .

Saya pernah terbaca tulisan seorang bekas hakim , kedudukan Islam sebagai agama persekutuan adalah lebih kukuh berbanding agama rasmi . Cuma org melayu tak ramai yang arif pasal perlembagaan , sebab itu senang2 peguam2 india , cina dan benggali putar belit .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 5:45 PM

Boleh dibincangkan isu Melayu, Islam dan Raja, TAPI dengan syarat HANYA membincangkan soal bagaimana kita nak memperkukuhkan, memperkasakan dan menterjemah secara holistik apa jua yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Jika nak dibincangkan bagaimana untuk menghapuskannya, itu merupakan "dosa besar" kepada orang-orang melayu yang tidak boleh diampunkan sama sekali.

Kontrak sosial adalah "perjanjian berdarah" yang telah diputuskan secara bersama oleh nenek moyang kita terdahulu dan tidak boleh dipertikai dan dirombak sesukahati. Islam, Melayu dan Raja adalah "sarang tebuan melayu". Sesiapa jua yang cuba menjoloknya, pasti akan menerima padah. Tapi itu dulu, sekarang pemimpin kita tidaklah sekeras dulu dalam mempertahankan hak dan maruah melayu. Melayu akan kekal merempat di bumi sendiri kerana kita mempunyai pemimpin yang tidak sensitif kepada provokasi bangsa bukan melayu. Hakikat yang harus diakui ialah Tuan Rumah tetap Tuan Rumah dan Penumpang tetap Penumpang dan ianya tidak boleh diubah sampai bila-bila pun.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 7:00 PM

@dinturtle tajuk tu tak ngam. tak menunjukkan betapa ah jib gor liberal dan terbuka. semuanya berada dalam keadaan terkawal. cakap ah jib gor didengari oleh semua rakyat dan mematuhinya. zahid sebagai menteri dalam negeri pulak kuat bunyi tong kosong untuk membunyikan amaran jika suasana tidak tenteram. bang hisham akan memastikan sop diguna pakai oleh tentera jika keadaan meruncing. para belia akan diberi sebaldi air dan ais untuk dicabar keberanian mereka. semua terkawal sehingga anggota polis kena letak jawatan kerana tak pandai analisa perkara yang akan berlaku.

....................
Reply To This Comment ...................
September 2, 2014 at 8:34 PM

Sokong DT. Kenapa tidak tajuk, "Kenapa Cina Tidak Duduk Sebaris Melayu"

Apa yang mereka bincang bukan bersikap intelek. Orang intelek menjaga hak-hak nya, tidak boleh di kurang sedikit pun. Ini sikap bodoh melayu terlampau ! Melayu KUFUR NIKMAT.

....................
Reply To This Comment ...................
tebing tinggi
September 2, 2014 at 9:37 PM

@dinturtleYang ini Aden setuju berbonar,tetapi ramailah nanti yang akan menjerit-menjerit.
Najib pon akan mengarahkan KDN menghalangnya .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 10:05 PM

jangan benarkan forum yang membincangkan tajuk seperti ini. tajuk begini sangat bahaya jika dibenarkan. inilah bibit2 untuk menimbulkan polimik dan akhirnya perkara yang tidak boleh akan menjadi boleh. fikir 10 batu ke depan, bukan satu inci di hadapan hidung.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 10:43 PM

Raja-raja dan Sultan juga ada hak. Diaorang ni senang-senang je nak memfitnah system diraja. Kes tahap dengkilah ni. Kalau tiada raja, maka akan timbul orang biasa yang mengambil tempat raja ni. Buruklah keadaannya bila muncul "raja-raja" baru yang bukan berdarah raja ni. Sebagai contoh di Amerika. Walaupun tiada raja, artis Holywood mereka dianggap sebagai royalty. Kalau kt Malaysia tak ada raja, entah siapalah bakal dapat gelaran royalty nanti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 11:36 PM

Yg sedia ada dan relevan kenapa nk dibincang di robohkan.
Debatkan mengenai kenapa rakyat tanah melayu dah bepuluh tahun tapi tak reti ckp melayu.
Ini tiada dlm perlembagaan yg TIDAK PERNAH dibincangkan!! Walhal ini tanahair mereka juga kononnya? Mereka tidak mahu melayu lembap jadi bos di tanah melayu. Mereka mahu hentam melayu lembap. Dan kiranya ini berhasil maka satu hari melayu menjadi seperti palestine yg merana di tanahair sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2014 at 12:08 AM

SETUJU DT!

Makin BANGSAT puak Islam/Melayu-LIBERAL PENGKHIANAT agama, bangsa dan negara ni - dasar si PENJILAT KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM-ejen Barat/ZIONIS! Syukur Alhamdulillah, Profesor Madya Shamrayu telah menarik diri!
Dah tiba masanya diTENTANG habis-habisan PENIPUAN legasi PENJAJAH Barat-ZIONIS melalui undg-undg sivil ciptaan mereka, yg. seolah lebih berkuasa dari undg-undg ISLAM pusaka nenek moyang kita serta kuasa EKSEKUTIF Kesultanan Islam-Melayu kita, sbg. pemerintah asal NEGARA ISLAM ini, sebelum kita diJAJAH si KAPIRDAJAL British-ZIONIS-BINATANG BUAS!

Bahkan KUASA EKSEKUTIF Kesultanan ISLAM-Melayu, yg. mendaulatkan PELANSUNGAN turun temurun, PEMERINTAHAN ISLAM di Tanah Melayu ISLAM ini, juga adalah ASAS undg-undg Perlembagaan, tak kira siapa pun menjadi K’jaan Persekutuan mahupun K‘jaan negeri; lihat di - www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/melayu-islam-beraja-mib.html , 7 WASIAT RAJA-RAJA MELAYU!

Makcik Sambal Belacan – Sedihnya tapi takkan jemu mendengar lagu WARISAN, nyanyian sungguh merdu Allahyarham Datuk Sudirman Haji Arshad, sempena mengenang SEJARAH PUSAKA keberanian, kegagahan dan pengorbanan PEJUANG-PEJUANG KEMERDEKAAN TERCINTA kita, termasuk DYMM KESULTANAN ISLAM/MELAYU kita serta para PAHLAWAN kita - lihat di http://sejarahtokoh.wordpress.com/dato-maharaja-lela/ , DATO’ MAHARAJA LELA, PERJUANGAN DATO MAHARAJALELA DI PERAK:

……Pada tahun 1877 Dato’ Maharaja Lela, Dato’ Sagor, Pandak Indut dan Sepuntum dihukum gantung sampai mati di Matang, Perak. Sultan Abdullah dan Ngah Ibrahim dibuang negeri ke Pulau Seychelles di Lautan Hindi. Raja Ismail dibuang negeri ke Johor.British tegas menghapuskan kebangkitan di Perak menunjukkan keangkuhannya sebagai kuasa penjajah. Dato’ Maharaja Lela menjadi simbol kepahlawanan orang Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 3, 2014 at 2:02 PM

Hak ni ambe sokong en.din.
Bakpe tak de forum bincang tajuk...antaranya
Di mana relevannya sekolah jenis kebangsaan?
Kenapa orang Malaysia yang bukan Melayu cakap melayu pelat? Bila cakap omputih pekat pulak.
Apakah bila bumiputera diperuntukkan 30% quota..baki 70% misti kasi orang lain sapu?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 4, 2014 at 11:32 AM

@dinturtleyes setuju sangat

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 6, 2014 at 11:47 AM

Mudah je kalau Islam bukan agama rasmi kita jsokong dan adikan Islam itu agama RASMI persekutuan selesai isu ini.

Persoalan nya?

Adakah orang melayu menyokong Islam sebagai agama rasmi Negara ini?

Post a Comment