........... Melayu Merdeka 57 ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Melayu Merdeka 57 !

Monday, September 1, 20149comments

Gambar Hiasan .....( tapi macam tak masuk jer ngan artikel ..)

Orang Melayu kita baik2. Bila cina persoal kita marah tapi beradab still jaga hati. Bila makin banyak dapat kita kata takpa. Mudah2han dan mudah mudahan.

Bila kita marah PM, kita ditegur kerana terlalu keras. Bila PM membiarkan kabinet dia hampir meluluskan usul membatalkan ruang kaum, tiada tindakan diambil pada menteri itu. Kita kata takpa.

Bila Tun tegur dan PM tidak menampakkan perubahan sebaliknya mempertahankan tindakan liberal dia, kita kata takpa .... kita kena faham. Mudah2 mudahan lagi.

Semakin hari kerajaan semakin berat sebelah....  kalau orang Melayu buat salah bukan main keras tindakan. Tapi bila kaum lain kurang hajar, 400 ringgit je. Dapat jumpa PM lagi

Orang kita ni baik. Untung cauvinis. Untung PM liberal kita. Mudah2an ada mukjizat digantikan PM kita. Lepas ni KJ plak. Sudahlah sekretari dia org Dap. Tapi takpe ..... kita ni baik.

Mudah2an mereka semua berubah. Mana la kita tau kan.....

Kita ni org baik. Baik2 belaka, bersopan penuh adab budi pekerti. Tidaklah dayus tidaklah naive tidaklah terkebil2 bila semuanya diberikan dan diratah kaum lain. Kita amat kuat iman dan kesabaran. Fungsi bangsa Melayu hanyalah wala pada pemimpin. Malah amat salah ape idola kita semua, Tun M buat masa dia tegur tunku dulu.

Mudah2an Allah melimpahkan kurnia pada kebaikan dan kesabaran kita. Mudah2an Allah pulangkan apa sikit yang tinggal pada anak cucu kita yang dah diliberalkan selama ini. Takpa......  Kita ni baik orangnya. Dah dalam darah kita. Dijajah pun  tak apa. Bila last minute, kita boleh lagi melawan. Atau tidak. Sabar juga menjadi pilihan kita.

Alhamdulillah..

Nukilan - Melayu hampa


Share this article :

+ comments + 9 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2014 at 3:31 PM

salam..
din turtle..maaf ye menegur..mntk tlg ubah perenggan 5
perkataan "mukjizat" tu hnya utk Nabi n Rasul sahaja
utk para2 Aulia" n Ulama pulak ialah "karamah"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2014 at 4:34 PM

Kita masih belum merdeka. Kita sebenarnya masih dijajah tanpa sedar. Persoalannya siapa yang menjajah kita ? Tak lain tak bukan ialah bangsa kiasu.

Mereka menjajah ekonomi kita. Mereka memonopoli dan membolot ruang dan peluang dalam perniagaan. Mereka berkemampuan untuk mengawal harga pasaran. Bila2 masa mereka ingin menaikkan harga, mereka boleh melakukan sesukahati. Kerana apa ? Kerena mereka adalah raja di negara ini. Sehinggakan pemimpin tertinggi negara pun tunduk pada kehendak dan tuntutan mereka.

Mereka dimanjakan oleh pemerintah. Jika mereka nak biadap dan kurang ajar sekali-sekala pun takpe. Kalau didakwa pun, pasti ada jalan keluar untuk diringankan hukuman.

Kita orang melayu ni, seolah-olah dianaktirikan di bumi sendiri. Tiada istimewanya hidup sebagai seorang pribumi. Kita dilayan bagaikan seorang marhean yang merempat. Bagaikan tiada tempat untuk mengadu. Apakan tidak, Presiden UMNO pun bernama Ah Jib Gor. Sedih tengok melayu menjerit merdeka tapi hanya sekadar menjerit dalam sangkar.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2014 at 5:45 PM

Orang lain aku tak tahu,tapi aku memang Melayu yg merdeka,tidak terikat pada sesiapa,bebas berfikir, bebas berusaha, bebas bergaul ,bebas belajar dan bebas membuat keputusan sendiri.Tidak ada juga sesiapa yg cuba menghalang aku utk berusaha dan berjaya,tidak individu dan tidak juga pihak berkuasa.Aku juga tidak memerlukan bantuan sesiapa selain Allah,walau pun aku tidak menolak jika ada bantuan yg ingin di hulurkan oleh sesiapa utk ku kerana ianya juga merupakan pemberian dari Allah,tapi yg penting aku tidak mengharapkannya.

Aku juga tidak sedikit pun merasa di anak tirikan oleh sesiapa dab tidak di manjakan oleh sesiapa.Aku tidak di zalimi, tidak dihalang dan tidak dinafikan sebarang hak ku.Aku juga sedang mendidik anak-anak ku menjadi individu Melayu yg merdeka seperti diri ku.Sebagai Melayu yg merdeka kamai tidak perlu mengharapkan apa-apa pertolongan dari orang lain dan tidak mengharapkan orang lain untuk berubah.

Syukur pada Allah ,kerana anak penoreh getah seperti ku mampu menjadi Melayu yg benar-benar merdeka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2014 at 6:09 PM

pm kiter bacul bongkak sombong...bodoh takleh diajar pandai takleh di ikot...nak termuntah aq...bapa tranformasi konon....perubahan yg baik ke yg terlalu buruk pon nak bangga ke...puiiii....

....................
Reply To This Comment ...................
September 1, 2014 at 7:45 PM

@AnonymousMacam2 stail pro Najib ni hehehe

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2014 at 10:55 PM

Orang yg sentisa salahkan orang tentu sampai bila pun tak merdeka.kalau lain sikit dgn pandangan kita itu tentu pro musuh kitakan?.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 1, 2014 at 10:58 PM

jangan iktu pemimpin kita supaya tak muntah,buat jalan sendiri utk maju.Orang lain yg tak muntah terus mencapai sesuatu yg baru,kau saja yg tak dapat apa-apa ke?.Patutlah muntah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 7:55 AM

betul tu bila silap ape maka tgklah diri sendiri dulu alhamdulillah,

tp mcm mana pn kita berusaha sekiranya yg hak kita diberi mahu diliberalkan kita tetap rugi.

seperti jga comment dan kritikan dr tun m, yg menjwb selalunya tidak menjwb isu pokok.

yg diketengahkan disini adalah sikap double standard terhadap org melayu yg melakukan kesalahan.

yg juga diketengahkan adalah dasar liberal kerajaan baru2 ni.

tidak juga lupa adalah perangai najib yg mempertahankan pendirian gagal dan liberal dia dgn meletakkan parti sebagai alasan.

baguslah kalau saudara punya daya maju mahu berusaha sendiri. sedar atau tidak, begitu juga ramai org2 melayu disini. sikap org melayu kita mmg suka kritikal terhadap bangsa sendiri begitu lunak pada bangsa lain. ape buat anda semua fikir yg berkongsi kritikan di sini tidak mempunyai pelajaran tinggi dan berdaya saing?

tp kita berfikir secara collective dan visionary, kita mahu melihat apa akan jadi 50 tahun akan dtg. sekiranya 57 tahun selepas merdeka melihatkan bangsa lain begitu melampau meminta yg bukan2 maka apa akan jadi lagi 50 tahun kelak?,

kita bimbangkan masa hadapan bangsa, bkn semua org ade peluang seperti kita, peluang seperti kita dpt pn adalah kerana hak bumiputera kita yg termaktub dalam perlembagaan. dr mana bantuan yg anda dpt, hebat2 saudara semua pastinya beroleh bantuan secara direct ataupn indirectly. masakan tidak kita ni semua bermula dr para petani dan peternak, serta nelayan. hanya keturunan hulubalang, keluarga diraja atau sedikit para pedagang yg punya harta. hatta tun m sendiri bermula dr bawah tentunya mendpt bantuan pelajaran. yg diketengahkan disini adalah usaha utk mempertahankan bantuan terhadap bangsa kita yg sememangnya adalah hak kita turun temuran. disini dasar liberal najib menggugat langsung segala yg cuba dipertahankan nenek moyang kita yg bermandi darah mempertahankan tpt org melayu kini.

malangnya hari ni kita lihat semuanya hendak dikongsi. mereka yg tidak faham sejarah pula didahulukan. dasar malaysian malaysia mahu dilaksanakan kerajaan. cuba saudara fikir ape akan jadi sekiranya borang rasmi kerajaan tidak ada lagi ruangan utk kaum?

baguslah kalau ada saudara kita yg maju jaya. mudah2an anak2 cucu cicit saudara juga masih mendpt peluang yg sama. masalah kita org melayu bila dh berjaya sampai situ sajalah. tidak ada sebarang concern pada mereka yg lain.

sudahlah tidak mahu membantu, yg cuba membantu dihentam pula. maka adalah lebih baik berdiam diri sekiranya tidak membantu, bukankah begitu, paling tidak pn byk berdiam diri seperti najib terhadap isu2 kiritkal adalah lebih practical disini.

amatlah malang bangsa kita bila segala hak kita mahu dirampas tetapi empunya diri mendabik dada berkata dia masih ok. bagaimana pula dgn yg lain?

selepas ni berapa ramai lagi anak melayu akan dpt melanjutkan pengajian tinggi diluar negara. last pada zaman saya hampir 50-50 padahal komposisi negara melayu jelas lebih ramai, maka adilkah? saudara mungkin mahu check perlembagaan perkara 153, sedangkan bantuan pendidikan hanya khas pada bumiputera.

x apalah barangkali selepas ni adalah mereka yg berjaya akan menubuhkan badan seperti yayasan bhukari utk membantu bangsa. walaupn sampai sekarang instituisi sedemikian yg ada masih dpt dibilang walaupn mereka yg mendabik dada amat berjaya dalam kehidupan sudah begitu ramai.

pro lah ape pn yg saudara semua mahu, yg penting sudah pasti agama bangsa dan negara. kerana kita punya agama, kita punya bangsa dan negara tpt tumpahnya darah kita. tidak ada singapura utk kita berlari tidak ade taiwan ataupn hong kong. hanya ada tanah melayu ini.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
September 2, 2014 at 12:38 PM

Klu kita ingin berubah kita kena kuat kan ekonomi ummah. Beli lah barangan di kedai melayu. Boikot perniagaan kedai cina. Nak berubah adalah kita. Kita kuasa membeli. Hendak seribu daya tak ndak seribu dalih.

Post a Comment