........... Kalau Pemimpin Bersin Pun Ahli Umno Tepuk Tangan | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Kalau Pemimpin Bersin Pun Ahli Umno Tepuk Tangan

Friday, August 29, 20146comments

Tetiba saya teringat akan satu artikel berkaitan Tun Mahathir yang pernah bikin gempak tahun lepas. Ia merupakan nota ( yang dah bertapis tentunya ) hasil pertemuan Tun dengan Kelab CheDet.

Ramai blogger di kedua belah pihak yang menyiarkannya ketika itu ...... TAPI kenapa artikel Menegur Tun kali ini hanya 2-3 kerat jer yang siarkan ? Lebihkurang jer bunyinya ...  Apakah yang telah berlaku dalam masa satu tahun ini hingga mengubah pendirian para bloggers ?

Artikel asal telah dipadam oleh blogger berkenaan ( secara tak sengaja, ek ). Memandangkan Tun sendiri yang tulis artikel Menegur yang lebihkurang jer bunyinya, maka saya rasa tidak ada masalah lah kalau saya siarkan semula artikel Kalau Pemimpin Bersin Pun Ahli Umno Tepuk Tangan ini.

PS - Hmmmm .... Tajuk artikel ternyata amat tepat dengan keadaan sekarang, kan ?

                                            **************************************



PUTRAJAYA: “Kalau pemimpin bersin pun ahli Umno tepuk tangan," kata Tun Dr Mahathir Mohamad  dalam satu sesi dialog bersama NGO KelabCheDet Sabtu lalu di pejabatnya.

“Mereka akan sokong tanpa bersoal jawap lagi apa sahaja yang dilakukan oleh pemimpin Umno walaupun yang dilakukan itu merosak kan parti,” tambahnya.

Bagi beliau, ahli Umno sudah tidak berkualiti lagi,apa tidaknya jika ramai orang yang berpendidikan tinggi dan berpelajaran dihalang masuk ke dalam Umno.

“Jika ketua bahagian itu guru besar misalnya dia akan cuba halang orang yang kedudukan taraf dan pangkat yang lebih tinggi dari masuk menjadi ahli kedalam bahagiannya, jika orang itu guru biasa baru lah diluluskan, begitu seterusnya cik gu pula enggan orang yang lebih berpendidikan dari nya untuk masuk, lama-lama yang ada orang yang tiada kualiti dan pendidikan, nak cari calon jadi menteri pun tak ada kerana yang sedia ada semuanya tidak berkelayakan.

“Orang-orang  yang dihalang masuk ini akan kemudiannya masuk ke dalam parti lawan dan bersaing dengan pemimpin Umno ini, itu sebabnya retired general, pensyarah semua masuk ke dalam parti lawan,” ujarnya.

“Dulu waktu saya jadi Presiden,  MT Umno berdebat sampai pukul 4 pagi, isu Musa Hitam didebatkan malah mereka berhujah sehingga saya akur dan keputusan yang berpihak kepada Musa Hitam dengan kehendak majlis mahu menghantar wakil memujuk Musa," katanya.

Bagi beliau, kerosakan Umno bermula dari waktu Pak Lah menjadi pemimpin Umno, dan kemudian Datuk Seri Najib gagal memperbetulkannya menjadikan keadaan bertambah buruk.

“Akibat perpecahan perpecahan Melayu orang Cina menjadi penentu kuasa malah kemungkinan kita akan dapat Perdana Menteri Melayu yang ikut telunjuk Cina, ini sudah pun berlaku sekarang.


“Lihat sahaja isu EC (Suruhanjaya Pilihan Raya) yang di serah kepada Parlimen, ini semua tanda tunduk kepada desakan kerana kedudukan kita tidak  begitu kuat begitu jugalah dengan ISA dan isu keselamatan, ini semua sebab pemimpin nak jaga hati lawan," katanya.

“DS Najib nak jadi 'BRAND' dan juga slogan '1Malaysia' kerana dia fikir nama Umno sudah tidak bagus lagi,” dakwa Mahathir.


Bagi  beliau, 1Malayisa tidak dijelaskan dengan betul, ia bermaksud lain pada pihak lain.

Pada orang Cina ia bermaksud semua sudah sama Melayu dan Cina, pada orang Melayu ia bermaksud tiada lagi sekolah Cina dan sebagainya.

“Keadaan bertambah buruk dengan memiliki penasihat yang tidak faham politik dan sensitiviti, tapi malangnya merekalah yang didengar oleh pemimpin,”
getus Mahathir.

“Pemuda Umno sekarang  tidak semacam dulu,” ujar Tun Mahathir.

Ini amat ketara kerana Pemuda Umno ada agenda dan kepentingan sendiri dan bukan pemankin kepada penentu kuasa orang Melayu.

“Nak kira 700 undi pun makan masa 8 jam,”
katanya lagi.

“Kita kini dalam keadaan yang cukup bahaya,” jelas Tun Mahathir. “Saya di datangi oleh pelbagai pihak dan pertubuhan Melayu yang mengadu mereka tidak selesa dengan pentadbiran DS Najib , malah ada diantaranya  mencadangkan DS Najib di langgar (dalam pemilihan parti),” tambahnya.

Tun Mahathir juga berkata banyak pihak yang berjumpa dengannya merasakan Melayu tersisih kerana DS Najib terlalu mahu menarik perhatian pihak yang tidak menyokongnya terutamanya orang Cina.

Malah mereka ini sangat di layan dengan istimewa berbanding dengan orang Melayu yang menyokongnya.

Walaupun DS Najib naik atas tiket Melayu tapi amat malang dia masih menumpu kepada bukan Melayu untuk dilayan
, tambahnya.

Tentu sekali pemimpin Umno bukan jenis yang berkata benar kepada DS Najib akan keadaan dibawah kerana mereka seperti di kata bukan lagi ahli yang berkualiti selain hanya mahu mengampu dan memberi kabaran baik sahaja.

Tun Mahathir juga turut menyatakan bahawa apa yang kita ada harus berkongsi bersama mereka, tapi apa yang puak itu ada tidak pernah dikongsi bersama orang Melayu.


Kini GLC dan beberapa perkara lain harus ada peruntukan untuk orang bukan Melayu, sedang itu sahaja yang Melayu ada.

“Adakah sebarang kontrak orang Cina akan serah kepada Melayu?" tanya Tun Mahathir. 

“Orang Melayu yang dapat tender dan kontrak akhirnya akan sub kepada bukan Melayu juga tapi malangnya apa yang dapat kepada orang Cina tidak pernah dapat kepada orang Melayu," katanya.

Tun juga memberi contoh antara institusi milik bukan orang Melayu dan apa yang dibuka oleh orang Melayu untuk bukan Melayu sebagai contoh.

“Orang Melayu undi Najib bukan kerana suka kepadanya, tapi kerana takut kepada Anwar dan Lim Kit Siang dan apa yang akan dibawa oleh keduanya, lalu ketakutan mereka diterjemah kepada undi kepada Umno dan DS Najib,” kata Tun lagi.

“BR1M akan menjadi masalah jika satu ketika nanti rakyat sudah terbiasa dengan pemberian sebegini, dan keadaan akan jadi buruk apabila tidak lagi dapat memberinya,” kata Tun lagi.

“Saya Ultra Malay tapi orang Cina tahu dan kenal cara saya dan mereka undi saya, ada caranya untuk memikat hati mereka. Pendekatan DS Najib tidak betul dengan sentiasa menghulurkan wang, mereka akan ambil tetapi belum tentu mengundi,” kata Tun.

“Himpunan besar besaran tidak menentukan sokongan orang Cina,"  ujarnya.

Akhir sekali Tun berkata “Saya akan terus bersuara untuk bumiputera dan Melayu, jika mereka kata saya rasis, Ya saya akan kata saya rasis”.

Share this article :

+ comments + 6 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2014 at 6:56 PM

As a sarawakian malay, i salute you sir. U r simply the best.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2014 at 7:35 PM

Tak tahu Nak komen APA....cuma Nak Kata najib sila berundur!!!!

Sekiranya anda meletak jawatan jasa anda
Menghubungi terus borodoi akan terus diingati sehingga kiamat....bapa diplomasi harus diberi gelaran kepada najib....phuiiiii

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 29, 2014 at 9:53 PM

Bro.. Bukan bapa diplomasi, tapi bapa lupa diri... Lupa diri dianya melayu... Naik atas jasa melayu

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
August 29, 2014 at 10:43 PM

Bilalah akan ada lagi pemimpin yang ikhlas dan berani memperjuangkan nasib Agama, Bangsa dan Tanahair macam Tun Dr Mahathir ?

Perkara pertama yang Najib perlu lakukan ialah mula berfikir sendiri tanpa bantuan CONsultants.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2014 at 8:28 AM

mana ada dh pemimpin mcm ni dlm umno.

belum terlambat utk parti baru



melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 30, 2014 at 12:05 PM

Teori RAHMAN tu mcm urban legend..x blh la dijadikan perkara saintifik atau satu ketetapan..

Tp... Nmpknya umno terus jd bodoh dan bongkak dgn kuasa dan individualistik
Lepas najib yg lemah xde sapa lg sesuai jd pengganti
Xde nama yg best..nazri aziz?hisyam pondan?kj?
Sapa lg yg berkebolehan?
Tiada!
Sb umno selesa sgt skrang
Nakib byk bertindak selepas jd sesuatu isu..bkn sb cekap meramal,membaca jd kuasa penentu dlm sesuatu hal
Lepas kena tegur psl isu byk bg duit kat cina...br skrang x brapa nk bg...

Post a Comment