........... Sheikh Mesir Fasih Cakap Melayu Dalam 9 Bulan, Apek 73 Tahun Tinggal di Malaysia Masih Tergagap | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Sheikh Mesir Fasih Cakap Melayu Dalam 9 Bulan, Apek 73 Tahun Tinggal di Malaysia Masih Tergagap

Friday, July 4, 201422comments



Begitu lancar sekali Sheikh Mohamed Ghonim bertutur dalam bahasa Melayu, siap dengan loghat Kelantan lagi. Beliau hanya mengambil masa 9 bulan saja ....... tak perlu pergi kelas bahasa, tak perlu ambil ujian oral, tak perlu di paksa2.



KLiK ke Youtube.


Hmmmm Lim Kit Siang yang hidup dinegara yang bahasa Melayu adalah bahasa resminya, tidak punya masalah untuk mencari persekitaran atau medium yang berbahasa Melayu tapi selepas 73 tahun hidup di sini pun masih tergagap-gagap nak cakap Melayu.

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Murid2 cina yang 6 tahun di sekolah jenis cina, belajar bahasa Melayu dalam kelas, punya akses pada media berbahasa Melayu tapi terpaksa masuk kelas peralihan jika mahu sambung di sekolah menengah kebangsaan.

Itu pun mak ayah mereka bising tuntut diberi tahap penilaian yang lebih rendah untuk subjek Bahasa Malaysia sebab anak2 cina Malaysia begitu lemah penguasaan mereka.

Bukan kerana orang cina bodoh, bukan mereka tak faham, bukan kerana sel otak mereka tak bersambung ..... TAPI kerana mereka sendiri MENOLAK untuk fasih dalam Bahasa Kebangsaan negara Malaysia !

Bila sendiri dah tolak untuk hormati Bahasa Kebangsaan ..... maksudnya apa ?

Oya... slogan Hari Kebangsaan 2014 - ' Malaysia, disini lahirnya sebuah cinta ' ..... Faham ke tidak orang cina apa maksud slogan tu ?

Cinta muleh belanak, meh ?

Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 4, 2014 at 8:18 PM

Saya juga berpendapat SETIAP ahli sukan negara yang mewakili Malaysia WAJIB boleh bertutur dalam Bahasa Melayu!! Meluat tengok sesetengah ahli sukan di pentas dunia tetapi bila di interview oleh RTM atau TV3, tak tahu cakap bahasa MElayu!

Bila membuat pemilihan, Bahasa Melayu sepatutnya dijadikan criteria untuk dipilih. Mungkin sekurang2nya level SPM? Kalau mereka tu bagus sangat dan Malaysia perlu sangat kehebatan beliau, MSN harus mewajibkan kelas Bahasa Melayu 1jam satu hari di Bukit Jalil sehingga dia fasih bertutur!!

I don't care if they got their early training in Australia or US or wherever. Faktanya adalah dalam dunia ni, TIDAK ADA ahli sukan yang mewakili mana mana negara tetapi tak boleh bertutur dalam bahasa negara mereka.

Dulu konon ada driver Formula 1( yang tersangat tak berjaya), cyclist, swimmer, etc etc yang tak boleh bertutur dalam Bahasa Melayu. WTF??

Dalam topik apek2 dan ah so yang tak boleh bertutur Bahasa Melayu tu, revoke their citizenship!!! Tiap2 kali saya naik flight nak pergi Pulau Pinang, apek2 semua bukan main lagi...cuma ambik suratkhabar cina je. Try doing that in Indonesia or Thailand or Philippines....sure KENA TERAJANG kalau berani menunjuk2 kecinaan mereka!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 4, 2014 at 11:37 PM

Salam,
Ni pasal sheikh tu nak ikut keadaan budaya, adat di negara ni. Apek tu nak ikut dan kekalkan budaya nenek dia kat negara asal bapa dia. Kalu dia ikut budaya bapa, mungkin boleh cakap melayu. Tp dah ikut nenek moyang, memang bodoh terus la.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 12:50 AM

Ramai foreigners yang kata bahasa melayu ni senang. Jadi memang susah nak faham kenapa mereka yang dah berpuluh tahun duduk di sini masih tak fasih-fasih lagi. Mungkin benar pepatah: hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 1:58 AM

Aku ni juru jual kadang2 ada orang mat saleh datang beli dia cuba cakap melayu sikit2 walaupun sikit tapi dia cuba belajar. Kalau pelanggan cina ada setengah tu berlagak nak mampus cakap omputih aku rasa nak bagi penampor ja kt muka dia grrrr

....................
Reply To This Comment ...................
July 5, 2014 at 2:03 AM

@Anonymousmengaplikasikan peribahasa Hendak seribu daya Tak hendak seribu dalih, cuba kita tanya mereka -KENAPA ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 3:54 AM

Alahai, tahun 2004 kalau tak silap, itu jam beberapa pegawai Imegeresen ditangkap di Pulau Indah kerana terlibat dengan kemasukkan pendatang asing terutama drp Cina. Kesemua mereka masuk dan mendaftar menjadi warga negara Malaysia di P/Pinang. Berapa ramai tuuuu... Bukan kata umur 73 tahun, tapi 30 - 40 tahun pun tak pandai cakap Melayu...... Skg. ne mereka berhijjrah ke Johor Bahru pulak.... standby untuk PRU14.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 6:15 AM

Kenapa cina mau pandai cakap melayu ma.. Ah Jib Gor kan ade pun..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 8:39 AM

@Anonymous

kena pegi Kelantan baru pandai cakap tapi loghat Kelate lah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 9:42 AM

Ah Jib Gor kalau bercakap depan puak kiasu mesti cakap dalam bahasa omputeh. Alang2 kalau dah tak nak cakap dalam bm, cakaplah dalam bahasa mandarin. Hakikatnya, apabila pemimpin no.1 negara pun segan nak cakap dalam bm. Jangan haraplah rakyat biasa terutama bukan melayu nak respek bahasa kebangsaan. Ada sesetengah company cina yang letak syarat bahasa mandarin jika nak bekerja dengan mereka. Semua ni adalah berpunca daripada sekolah vernakular yang menganaktirikan bahasa kebangsaan. Apa guna jadi warganegara Malaysia tapi sebutannya pelat atau tak fasih bila bertutur dalam bm.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 12:03 PM

lucutkan kerakyatan sesiapa yang tak fasih berbahasa Melayu.....tu pun susah sangat ke?????

....................
Reply To This Comment ...................
July 5, 2014 at 12:42 PM

aku penah dengar "barangsapa yg tak basuh berak, maka b.melayu dia mesti fail". masa tu aku tak faham, skang dah faham dah.

....................
Reply To This Comment ...................
July 5, 2014 at 2:35 PM

Ni saya boleh Jawab....Kerana silibus yg salah.
Ramai yg dpt A dlm SPM tapi masih tak fasih dgn BM. Kenapa?
Kalo seorang murid pass ELST atau TOEFL pasti dia boleh cakap...Tapi kenapa 12 tahun tamat pendidikan masih susah? Pengalaman saya...silibus dari JP yg teruk.
Ramai Kawan kampung saya yg tak dpat A atau tak Kredit atas SPM, tapi lebih fasih daripada anak cina bandar yg dpt A dlm SMP. Kenapa? Believe me, saya ajar basaha Cina kpd Orang bukan Cina, caranya 100% beza dgn yg ajar dlm sekolah rendah cina. Nilah yg saya bagitau dulu, cara mengajar bahasa tu sebagai bahasa pertama(ibuda) atau kedua.
Kepada murid yg bukan asal dari bahasa tu, cara bahasa kedua lebih efektif. Kalo guna cara pertama...mungkin 20% saja yg boleh ikut.
Contohnya.....kalo bahasa pertama, kami mula dgn ABC dan ejaan (dlm Bhasa Cina, kita mula dgn tulisan Cina), tapi bahasa kedua kami mula dgn "Selamat Pagi" "Selamat petang"....mula dgn kegunaan harian dan perbualan biasa. Tapi silibus sekarang ialah .....oral diletak akhir. Inilah bezanya.
Jgn kata bangsa Cina saja, dikampung saya. Kawan saya yg mengajar di SMK pun bagitau, SMK di kawasan kampung......ramai anak Melayu kampung pun tak baik dgn bahasa rasmi, hanya fasih dgn bahasa sendiri(ramai juga yg tak kredik BM SPM)...contohnya Kelate. Jiran Melayu saya lagi sedih...dia buta huruf...tapi kami boleh bual mcm biasa. Sebab tu ..ni bukan masalah masyarakat tapi masalah pendidikan. kebanyakan kanak2 dan murid2 terutamanya anak lelaki kampung tak suka belajar sejak kecil....dan lepas SRK, ramai yg tak dpt ikut silibus....So....mostly Game Over sblum SK. Belum lagi bincang tentang Inggris Metametik Sains dan subjet lain.
Inilah masalah kita sekarang. Not abt what race he or she belong, tapi masalah "Urban-rural gap." Kami anak kampung lebih fasih BM walaupun tak kredit BM krn kegunaan disini...anak bandar nampak tak fasih BM walaupun A dlm BM krn sana kawasan.....ENGLISH. Percayalah saya, Sebagai seorang cina balik dari Taiwan, ramai Cina di bandar pun tak fasih dgn Bahasa Cina sendiri, mereka hanya Inggris Cina....macam "Selepas saya PARKING kereta. ambil TICKET dan pergi PAY kat MACHINE TICKET dulu." Huruf besar tu semua guna BI krn tak tau perkataan sepatuknya dlm bahasa cina.

....................
Reply To This Comment ...................
July 5, 2014 at 3:40 PM

@阿信saudara sebagai pendidik komen dari sudut akademik. Point yang saya tekankan dalam artikel adalah soal - KEMAHUAN untuk fasih dalam bahasa ibunda tanahair.

Dimana ada kemahuan disitu ada jalan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 4:26 PM

Yup point artikel ini bukan dari segi pendidikan sebab kalau ikut pendidikan orang melayu pun ada yang tak dapat A dalam peperiksaan. Tapi point artikel ni lebih kepada penggunaan bahasa kebangsaan, dah duduk lama dekat Malaysia pun masih tak fasih2 BM tapi kalau speaking BI memang A. Persoalan dia sekarang bahasa kebangsaan kita yang pertama adalah BM bukan BI tapi kebanyakan masyarakan cina atau india lebih suka cakap BI daripada BM dengan orang melayu. Sebab apa?sebab depa sendiri yang tak nak belajar bahasa melayu itu fakta...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 5:00 PM

Yang utamanya sebab2 perkara sebegini berlaku adalah RASUAH PADA DIRI SENDIRI DAN PIHAK BERKEPENTINGAN bagi tujuan sesuatu.

....................
Reply To This Comment ...................
July 5, 2014 at 5:11 PM

@Anonymous? ? mohon perjelaskan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 5, 2014 at 6:04 PM

' Malaysia, disini lahirnya sebuah cinta ' .

cuba buang huruf 't' tu jak...

akan jadi..

' Malaysia, disini lahirnya sebuah cina ' .

huhhh...

....................
Reply To This Comment ...................
July 5, 2014 at 10:37 PM

@dinturtle

Agree. tapi dari segi akedemik juga ia masalah yg sama. Silibuslah key point yg menyebabkan subjektu diminat atau ditolak oleh murid2 . Macam dulu saya tak suka Inggris krn cikgu selalu mengajar grammar dan sahaja. Sebab tu Inggris saya lemah. Saya tolak BI krn rasa bosan sejak SR. Tapi, selepas sekolah Menengah baru saya tau macam mana belajar dgn lebih efektif...first, try to make the language interesting b4 you get start. Tapi untuk kanak2, ini tanggungjawab cikgu. Inilah knapa ramai murid2 di SK atau SRJK lemah bahasa Inggris krn silibus betul2 tak begitu menarik. Semua Grammar2 yg bosan.

Inilah apa yg laku di negara kita. Tak kira Melayu pun CIna pun, kalau silibus sekolah Rendah tak menarik pasti ramai yg takan belajar betul. Kita tak boleh menyalahkan kanak2 tak belajar sungguh2 sebelum mereka tau kepentingan ilmu. Ini tanggungjawab cikgu sekolah dan KPM. Tapi apa yg sedih ialah selepas 6tahun di sekolah rendah, ramai anak kampung dah lewat untuk ikut silibus di SMK dan berputus asas dlm subjek tersebut. Inilah masalah BI di kalangan anak Melayu di SK. Sama dgn masalah BM di kalangan anak Cina. Ramai yg putus asas selepas SRK atau SRJK. Kawan saya yg mengajar BI di SMK selalu menyalahkan Cikgu2 SRK atau SRJK krn gagal menarik minat pelajar sejak kecil.
Tak kira bangsa apa, biasa Kanak2 takan menolak apa2 yg diajar oleh cikgu sekolah sesuka hati sebelum mereka berputus asas. Kenapa saudara rasa seorang anak Cina yg hanya berumur 5~8 tolak belajar BM dgn seganja sebelum mereka dpt membezakan BI atau BM? Tak logik betul? Will you refuse to learn Science b4 you learn it?

So....Harap KPM dpt sedar masalah ini dan membetulkan kesalahan ini di masa depan.

....................
Reply To This Comment ...................
July 6, 2014 at 2:52 AM

@阿信Tapi jika semua rakyat ada kemahuan untuk saling berinteraksi dan hidup bersama-sama dengan penuh kefahaman, tidakkah akan timbul satu KEMAHUAN untuk belajar bahasa Kebangsaan ?

Bukan pencapaian akademik yang saya tumpukan tapi kefasihan berbicara dalam bahasa Kebangsaan kita.

Kanak2 cina di Pantai Timur dan kampung2 Melayu ( dulu lah ), mereka semua fasih berbahasa Kebangsaan SEBELUM masuk sekolah lagi.

Tapi sekarang ?

Bezanya apa ? PERGAULAN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 5:04 AM

Utk fasih bertutur dlm bm tak memerlukan result A. Terima kasih. Akhirnya ada jugak anak cina yang mengakui bahawa sistem pendidikan vernakular tidak menyediakan persekitaran untuk bm dipraktikkan sbg bahasa pertuturan harian. Bm diajar sekadar untuk lulus semata2 dan bukannya dijadikan sebagai bahasa pengantar utama

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 5:37 AM

Kenapa tak fasih bm ? Kat rumah cakap chong cheng chong cheng. Kat sekolah pon sama, chong cheng chong cheng jugak. Bila masuk U sehingga ke tempat kerja pon hanya bergaul sesama bangsa jer. Masa bila diaorang cakap bm ? Hanya digunakan apabila nak berkomunikasi dengan pelanggan melayu atau ketika nak berurusan dengan jabatan kerajaan. Bm dituturkan hanya bila perlu sahaja.

Saya sendiri sebagai melayu tak dapat pun A dalam bm, sekadar dapat kredit jer. Saya sendiri tak minat sastera melayu. Tapi saya sentiasa mengembangkan keupayaan saya dalam bertutur dan menulis dalam bm. Masalah di sekolah vernakular ialah bm sendiri disekat awal2 daripada terus berkembang dan dipraktikkan. Jangan salahkan sistem pendidikan kebangsaan, tapi salahkan dasar2 atau peraturan yang direka sendiri oleh lembaga pengelola SJKC. Memang jelas di situ bm dipinggirkan dengan sengaja.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
July 16, 2014 at 1:04 AM

Anon July 5, 2014 at 2:35 PM kena faham, orang inggeris pun ada yang fail ujian bahasa inggeris di sekolah! Tapi mereka tu fasih saja cakap bahasa inggeris ;)

Beza di sini ialah cina malaysia ni kebanyakannya tak fasih atau tak reti langsung berbahasa melayu iaitu bahasa kebangsaan negara ini. Tapi yang peliknya mengaku rakyat negara ni tapi kutuk negara sendiri di depan orang asing. Kononnya ditindas walaupun mereka tak disentuh langsung walau tak mahu berasimilisasi dengan rakyat tempatan.

Meraka tak rasa malu pada bangsa asing yang baru 2 atau 3 bulan tinggal di negara ini tapi fasih berbahasa kebangsaan negara ni. Pelik sungguh!

Post a Comment