........... RUU Harmoni dan Ketegasan Zahid @ Kenapa Yang Najib Ni Gatal Nak Ubah2 ? Duduk Diam Tak Boleh ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

RUU Harmoni dan Ketegasan Zahid @ Kenapa Yang Najib Ni Gatal Nak Ubah2 ? Duduk Diam Tak Boleh ?

Wednesday, July 2, 201442comments

Nak tahu kenapa Najib senyap tidak berdecit dalam isu deraf RUU Akta Keharmonian yang heboh diperkatakan sekarang ini ?

Ni dia sebabnya -

BUKAN Peguam Negara yang memandai2 nak gantikan Akta Hasutan, OK, tapi Najib sendiri.

Setahun kemudian bila perkara ini dibangkitkan semula dan menjadi panas ..... KEBETULAN waktu itu SEBELUM Pemilihan Umno 2013, Menteri Dalam Negeri yang baru dilantik telah menempelak suara2 sumbang yang mahu mansuhkan Akta Hasutan !


Tak pasti pula waktu itu samada Zahid masih ingat kenyataan Najib setahun sebelum itu .....

Ini komen saya tahun lepas di mana ada saya sebut - entah kenapa... saya terasa nak simpan kenyataan di atas ! - KLiK.


Setahun lepas itu pula, yakni waktu sekarang, ( SELEPAS Pemilihan Umno 2013 ) bilamana rakyat mula  mempertikaikan deraf Akta Keharmonian yang disediakan oleh Majlis Peguam dan orang kuat COMANGO ( KLiK ) apatah lagi bila Tun Mahathir dan Tun Abdul Hamid turut mempertikaikan kesan negatif yang bakal melanda negara sekiranya deraf itu diluluskan .... Zahid dilaporkan berkata -

"Saya mematuhi keputusan kepimpinan... Tapi bila ada perbezaan pendapat, terutama pendapat politik, pada hemat saya, orang politik harus tahu, ada perkara positif yang harus dijadikan garis panduan, agar tidak disentuh.

"Ini tentunya bersandarkan kepada perkara yang disebut dalam perlembagaan yang harus dihormati," katanya yang berharap hasrat kerajaan untuk mewujudkan keharmonian itu tidak disalah anggap.
- Mkini.



"Apa yang kita bincangkan adalah supaya mewujudkan elemen untuk menjaga perkara yang sensitif seperti melibatkan agama, kaum dan budaya.

"Tiga elemen dan tonggak itu harus ada dalam Akta Keharmonian.

"Saya tidak fikir apabila Akta Hasutan itu digantikan, elemen lama ditiadakan untuk menjaga tiga perkara ini,"
.



YA, perkara masih di peringkat DERAF yang masih perlu dikaji, dibincang dan didebatkan di Parlimen sebelum diluluskan. Dan ada pihak yang nampaknya tidak suka melihat kita bising2 sedangkan ia masih diperingkat deraf.

Jawapan saya - Sementara diperingkat awal inilah kita kena bising ! Takkan nak tunggu diluluskan dulu baru nak bising ?

Sekurang2nya sekarang, pihak2 yang bertanggungjawab dalam meluluskan sebarang undang2 sudah tahu apa yang orang Melayu mahu. Dan mereka tidak akan sewenang2 sesuka hati mak bapak mereka nak memandai2 ubah apa2 yang boleh buat orang Melayu marah.

Bising sekarang lebih baik dari bising kemudian !

Cuba bayangkan kalau kita senyap, tidak tahu pun deraf RUU yang disediakan oleh Majlis Peguam / MKPN / Comango sudah diterima oleh pejabat Perdana Menteri, dengan apa yang kita tahu tentang keLIBERALan Najib serta para penasihatnya ...... mahukah anda letak sepenuh kepercayaan kepada Najib untuk mempertahankan maruah agama Islam dan hak bangsa Melayu ?

SAYA TIDAK PERCAYA !

Apakah anda sudah lupa bagaimana Najib cuba menghapuskan segala dasar2 affirmatif DEB untuk digantikan dengan dasar Meritokrasi melalui MEB 4 tahun lepas ? Hanya selepas orang Melayu bising, barulah Najib kelam kabut mengatakan yang ia masih belum muktamad.

Cuba bayangkan kalau kita senyap waktu itu dan membiarkan Najib dengan keLIBERALannya bebas membuat sebarang pindaan sesuka hatinya ke atas DEB... apalah akan jadi pada bangsa Melayu ?

Kenapa Najib ni gatal nak ubah perkara2 yang beliau sendiri tidak layak untuk sentuh ?  Perasan tak ..... apa saja yang Najib nak ubah, SEMUAnya menimbulkan ketidakpuasan hati orang Melayu !

Tidakkah itu memperkatakan sesuatu tentang diri Najib ? 

PS - KLiK dan LiKE - FB Melayu Protes Najib

Share this article :

+ comments + 42 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 6:54 AM

Najib u should step down la.. TPPA ko nak sign, ISA ko mansuh, Akta Hasutan ko nak mansuh...kuasa menteri pendidikan yg boleh mansuh sekolah cina ko jugak yg mansuh..nak je aku maki beliau ni la

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 7:18 AM

pak lah sibuk nak ambik harta negara. najib si cina sibuk pulak nak ambik maruah bangsa. apa nak jadi dgn umno ni. ni kalau dpt kat PR, memang la malay sia jadi malay sial.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 7:19 AM

Dalam soal pemansuhan Akta Hasutan 1948 untuk diganti dengan akta-kata lain, bekas pelopor badan eksekutif (Dr. M) dan bekas ketua badan kehakiman (Tun abdul Hamid) menentang keras usaha untuk menghapuskan akta yang cuba diusulkan oleh badan perundangan (Dewan Rakyat). Ini menunjukkan undang-undang sedia ada sudah cukup kuat dan berkesan dan tidak sepatutnya dihapuskan. If it ain't broke, why fix it?

....................
Reply To This Comment ...................
July 2, 2014 at 7:21 AM

Memang kita perasan segala tindakan Najib yang banyak membelakanngkan dasar asal soalnya berapa ramai pula orang melayu yang berani melakukan perkara yang sama dilakukan terhadapa Pak Lah satu masa dahulu yang mendesaka Pak Lah meletakkan jawatan. Siapa kah yang pelru mulakan ? Tak kan kita tunggu Tun M memulakan baru kita mahu bertindak , jika ditakdirkan Tun M tiada ? apakan kita akan menjadi pak turut selamanya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 7:21 AM

najib ni lembik,,,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 7:27 AM

Why Mahathir and Abdul Hamid voice up their disagreement? It shows that these two genuinely care about the survival of their own people in this blessed land. They could always keep quiet and enjoy their retirement together with their big, fat lucrative penchants but they choose not to. If they see something is not right, they will voice out their disagreement.

....................
Reply To This Comment ...................
July 2, 2014 at 8:38 AM

Kalau nakkan undi orang kafir cina pun bukan ini caranya. Gadaikan segala apa yang ada dalam tangan. Undinya belum tahu lagi samada boleh dapat atau tidak.

Bukan kita bersetuju untuk tidak bersetuju secara membabi buta. Apabila ISA dimansuhkan kita boleh lihat kesannya. Haru biru negara dibuatnya baik oleh para pembangkang mahupun para samseng kongsi gelap. Undi tak dapat jugak. Sudahnya yang setia mengundi BN pada PRU 13 yang lalu pulak yang akan hilang. Lagi le haru jadinya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 8:45 AM

Aku benci najib.. tak faham.aku dia ni tak nacam bapak dia. Yg elok nak dimusnahkan. Kembalikan ISA.

....................
Reply To This Comment ...................
July 2, 2014 at 8:48 AM

sakit hati je bila ulas apa yang najib buat. baik aku malas tulis....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 8:57 AM

kita perlu jatuhkan Najib sebelum masalah yg lbih buruk timbul...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 9:47 AM

Semua yg najib buat tu ada sebab. Ko mana tau. Kau budak kecik. Satu jawatan dlm kjaan pon x ada. Tapi kalau nak politiking. Sembang longkang. X dak hall. Sembang la sampai subuh din.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 9:54 AM

@Anonymous

dah patut pun kalau ko maki. apa saja yang disentuh pasti roboh dan menjadi hodoh. dia yang lakukan, tapi bila orang Melayu bising, dia buat tak tau ajer. apalah punya pengkhianat. jelas ini yang dikatakan baling batu sembunyikan tangan.

rasanya sekarang nih kita dah boleh nampak dan paham dengan jelas perangai pemimpin pemimpin kita - tidak bertanggungjawab langsung.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 10:21 AM

Dah merapu sgt dah najib ni.ltk jwtn sj la klu dah teruk sgt...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 11:38 AM

Semua yg ada skrg neh najib nak mansuh demi memuaskn nafsu politik yg berkiblatkn kaum sepets...so xlama lg mau semua rakyat Malaysia trtama yg bkn cina kena ubah nama ikot stail AH JIB GOR...semua mau di cina kan.....itu baru adil n saksama di mata najib....

maderpakerla ko najib... kalo najib trs jadi pm n presiden umno...pru14 umno dan bn bakal jadi pembangkang laaaa..... gelenti maaaa....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 11:52 AM

Lembik.... Tapi jangan harap aku nak sokong PR..... PR lagi lidah nercabang-cabang.

....................
Reply To This Comment ...................
July 2, 2014 at 12:45 PM

Sebenarnya Najib masih bermimpi dan menaruh harapan besar agar kaum Cina akan memberikan undi padanya pada PRU14 nanti untuk terus menerajui dan meliberalkan Malaysia sehingga mencapai status "republic" sebelum agenda seterusnya diteruskan oleh KJ.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 1:23 PM

PM NAJIB..bkn PERDANA MENTERI tp PENGKHIANAT MELAYU..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 1:42 PM

Aku dah fed up nak komen.............buat sakit jantung aje bulan2 pose niee......memang aku tersangat marahhhhhhh.........tapi apo nak di kato.....penyakit bisu telah menyerang pak2 menteri Melayu kitaaaa........

....................
Reply To This Comment ...................
July 2, 2014 at 2:01 PM

@Anonymousada sorang pro-Ahjjbgor mcm saudara yang layan pun dah kira berbaloi ! Muahahahahaha .......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 2:18 PM

@Anonymous

dah jadi saperti tikus membaiki labu nampaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 2:45 PM

@Anonymous

itulah bang kena tolong dia. gosokkan selalu barulah keras. yang lembik nih sentiasa hendakkan perhatian.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 2:48 PM

@Anonymous

that shows both have got Malay spirit in them. they are not plastic or imitation bro - genuine Malay.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 2:52 PM

@H MA

jawabnya undi mereka tidak mungkin boleh dapat. kita lihat seolah olah negara ini ditadbir pembangkang. najib hanya menurutkan perintah saja. itu sebabnya apa mereka bisingkan akan diberikan. orang Melayu tidak diberikan perhatian sebab orang Melayu penyabar dan murah hati. orang Melayu akan bising bila barang dah tak der dalam tangan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 2:54 PM

@Anonymous

sabarlah bang. tak semestinya yang elok pada kita elok pulak pada orang. kadangkala racun bagi kita tapi penawar bagi orang lain. tapi bila dia buat keputusan untuk kita, geram jugalah yer?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 2:56 PM

@Anonymous

aku yakin benar samada Najib mau pun orang orang dia sedang mengikut blog ini dengan begitu rapat sekali. mungkin apa yang kamu hasratkan itu didengari oleh najib. teruskan bang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 3:00 PM

@Anonymous

memanglah segala yang berlaku punyai sebab. kalau kamu dah tau sebabnya, sila nyatakan. kecik jangan disangka anak dan besar tidak semestinya bapak. budak kecik pun ada perasaan. kalau barang dia diambil orang mesti dia bising.

tak semestinya ada jawatan dalam kerajaan saja yang boleh bising. nenek kamu yang bukan kerja kerajaan pun bising kalau barang dia diambil orang.

sembang bukanya bergantung pada masa tapi tajuk. kalau tak kena tajuk bukanlah sembang namanya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 3:02 PM

@Anonymous

masaalahnya dia tuh perasan yang kita semua sokong dia. dia perasan yang dia boleh melakukan sesuatu. dia perasan penasihatnya semua sehat sehat. dia perasa yang negara nih dia yang empunya.

manalah dia nak letak jawatan kalau orang disekeliling dia pun sama macam dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 3:04 PM

@Anonymous

kalau macam tuh duduk diam diam ajerlah. kalau ditelan mati emak dan diluahkan mati bapak, maka kena kemam jerlah. dah tak boleh bercakap lagi dah!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 3:06 PM

@Labu8455

itu bukan mimpi, tapi angan angan. kalau kj yang meneruskan, kat mana pulak nak letakkan hisham?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 3:07 PM

@Anonymous

betul juga tuh, jawatan "PM", tapi bukan PENYABAR MAKNUSIA atau pun PENYELAMAT MELAYU?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 3:10 PM

@Anonymous

kalau betul betul bisu senang citer. tapi ini buat buat bisu. aku yakin mereka semuanya takutkan najib kerana sayangkan kerusi. patut dorang masuk pkr kerana parti tuh banyak kerusi, siap buang buang lagi. warna pun menarik dan mengancam - meraaaahh!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 3:31 PM

@usin

Melayu sekarang nih tak boleh malas bang. Melayu kena kerja lebih kuat lagi dan bersatu hati. kalau tak nanti rugi pulak kita.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 3:41 PM

@Anonymous

aku pun pikir macam tuh jugak. PRU14 UMNO akan jadi pembangkang. masa tuh aku nak tengok menteri menteri yang ada sekarang nih kalau menang, nak ikut telunjuk najib lagi tak.

tapi aku tak naklah UMNO jadi pembangkang. apa pulak nasib kita orang Melayu nanti? tengokkan keliaran pembangkang sekarang aku takut pulak kepala kita digondolkan.

najib dan geng liberalnya wajib disingkirkan. takkan pulak marahkan nyamuk kelambu nak dibakarkan pulak.

....................
Reply To This Comment ...................
July 2, 2014 at 3:48 PM

Kesimpulanya sudah teramat nyata orang Melayu sekarang telah kehilangan arah. Dah jadi macam MH370 pulak UMNO nih. Ingatkan penerbangan ke Cina, tapi boleh berpusing arah pulak. Siapa sangka? Orang Melayu pun akan jadi saperti mangsa MH370:

Kelap kelip disangka api
Kalau api mana sumbunya
Hilang ghaib disangkakan mati
Kalau mati mana kuburnya?

Begitulah nasib orang orang Melayu mungkin. Diharapkan jangan seperti itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 4:04 PM

@Anonymous

agak agaklah, kemana kamu akan pergi kalau dua ekor binatang, harimau dan buaya sama sama sedang menganga dan kamu tidak punyai pilihan lain?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 4:09 PM

@sesejuk mata memandang

semanis bibir senyuman .......

masaalah pada orang Melayu, kebanyakanya tidak mahu ke depan. tengoklah kat dalam mesjid, kalau sembayang berjamaah, jika dibolehkan semuanya nak sembayang jauh jauh dari imam. tapi pulak dah! kalau dah dapat tempat kat depan, punyalah azab nak suruh dia kebelakang. kalau betul tak per jugalah, tapi bacaanya pun tak betul. orang hanya pandai bercakap belakang/mengumpat tapi tak seorang pun yang sanggup memberikan teguran.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 6:16 PM

Nanat kenibg beruban masuh syik senduri. Masih membazir yg mana kita d suruh berjimat..Paklah d kata tukang baca Tek..mamat Ahjibgor pun sama..lagi oarah..konseonya 1 Malaysia gagal..mcm islam Hadhari..Gagal tital..itu aja

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 9:44 PM

Kita sudah tiada masa.
Kita kena lakukannya sekarang.
Kempen no more Najib perlu dilakukan sekarang.
Tak peduli lagi RUU muktamat atau tidak kerana gagasan RUU adalah idea Najib.
Aku cadangkan kempen dmulakan dengan semua blog yang anti Najib memaparkan gambar najib bersama lambang larang merokok atau guna handpone. Cumanya gambar rokok atau handpone tu tukar kepada gambar najib. Kemudian keluarkan kempen anti najib dengan slogan
1. Tutup tv anda jika berita mamat ni keluat tv.
2. Tutup radio anda jika mamat ni bercakap dalam radio
3. Jangan beli paper yang ada berita tentang mamat ni
4. Jangan pergi ke majlis yang dianjurkan dan dihadiri oleh mamat ni
5. Jika diarahkan pergi bawalah spanduk go najib go, go out you najib, get lost you najib, no more najib, enough for najib dan lain2 spanduk anti najib yang layak dan wajar difikirkan tetapi tidak melampau
6. Save our country from najib and his agenda

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 2, 2014 at 11:35 PM

Bro din... kerana bengongnya pemimpin kita, walaupun kita melayu yang menang, tapi tiad laba, hanya diberi gula gula kepada kita para penyokong mereka... bayangkan kalau kita melayu kalah kuasa, akan nanti kita tadah muka hanya untuk diludah mereka.... bro din... orang dulu dulu banyak reka cerita untuk pengajaran anak cucu... cerita tentang si luncai, pak kaduk, pak pandir.. walaupun begitu kita hanya pernah lihat cerita ini diangkat jadi filem iaitu pak pandir moden..... namun tak aku sangka dalam sinis jenaka orang tua, telah ketemu kita pak kaduk sebenar..... malangnya pak kaduk itu sekarang bendahara negara.. apalah nasib rakyat jelata... pak kaduk orang tua tua menang sorak kampung tergadai... takut aku nak bayangkan apa akan dibuat pak kaduk zaman kita...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 3, 2014 at 10:05 AM

Ha ha ha,.kelas gitu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 3, 2014 at 10:08 AM

ini RBA ni bang Din,..hati2

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 3, 2014 at 11:13 AM

100% ..saya sokong..

Post a Comment