........... Peristiwa 13 Mei - Cara Lim Kit Siang Melenting Macam Orang Bersalah jer ... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Peristiwa 13 Mei - Cara Lim Kit Siang Melenting Macam Orang Bersalah jer ...

Sunday, July 6, 201418comments

Lim Kit Siang paling tension kalau ada pemimpin Melayu yang sebut Peristiwa 13 Mei. Tak perlu nak cerita apa2 berkaitan peristiwa itu, samada kata2 cercaan Malai Si atau seumpamanya maupun cerita tentang seorang apek yang kencing pada tiang bendera, cukup dengan sebut jer 'Peristiwa 13 Mei', akan melompatlah apek tua ni !

Semalam LKS tunjukkan sekali lagi betapa sensitifnya dia dengan Peristiwa 13 Mei bila dia menyerang Muhyiddin dengan tuduhan ' hilang moral dan pertimbangan politik untuk terus memerintah negara ' hanya kerana Muhyiddin sebut perkara itu.

Sebelum apa2, kita perhatikan apa yang Muhyiddin sebut -

Timbalan Perdana Menteri berkata, perbalahan kaum ketika ini sudah menjadi kebiasaan apabila satu kaum mengkritik kaum lain dan perbuatan itu adalah bertentangan dengan adat, budaya dan tatasusila rakyat negara ini.

"Sebab itu timbul pelbagai andaian apabila hubungan kaum sudah sampai ke tahap cetus ketegangan dan hubungan tidak baik. Ini boleh menyebabkan peristiwa tersebut dan saya tidak mahu sebut tarikh itu (13 Mei 1969).

"Sebab itu kita harus lihat kembali apa yang dilakukan pejuang kemerdekaan. Kita sudah hampir 57 tahun merdeka dan berupaya membentuk masyarakat Malaysia yang bersatu padu. (Sebelum ini) memang ada perbezaan dan salah faham tetapi tidak sehingga kita berbalah atau berlaku perpecahan," katanya. - UTUSAN.

Mana ada Muhyiddin sebut Peristiwa 13 Mei ? Beliau siap kata lagi -  saya tidak mahu sebut tarikh itu  .... malah bayangan yang digunakan oleh beliau pun lebih bersifat PERINGATAN / NASIHAT secara lembut ! - 

Sebab itu timbul pelbagai andaian apabila hubungan kaum sudah sampai ke tahap cetus ketegangan dan hubungan tidak baik. Ini boleh menyebabkan peristiwa tersebut dan saya tidak mahu sebut tarikh itu (13 Mei 1969).

Tapi itu pun sudah cukup buat LKS melantun2 meroyan ! Berat dah apek ni .....



"Hinggalah kenyataan satu lagi insiden 13 Mei tidak mustahil berulang, ia menunjukkan timbalan perdana menteri hilang moral dan pertimbangan politik untuk terus memerintah negara," LKS meroyan" - TMI.( saya tukar gambar LKS yang lebih fotogenik )

Apa yang tidak bermoralnya dengan kenyataan Muhyiddin itu ?

Kenapa saya lihat reaksi LKS ni macam rupa ORANG BERSALAH jer ........

Bagaimana rakyat hendak belajar dari Peristiwa 13 Mei kalau nak sebut pun dah dikira TABOO ?

Sepatutnya SEMUA rakyat Malaysia diberi pendedahan sepenuhnya tentang Peristiwa 13 Mei terutamanya tentang KENAPA ia berlaku, kaitannya dengan sosio ekonomi rakyat ketika itu, KENAPA orang Melayu boleh marah, dan langkah2 yang telah kerajaan ambil untuk mengelakkan peristiwa seumpama itu berulang lagi.

Yang menjadi PUNCA UTAMA masalah perkauman negara kita ketika ini adalah kerana rakyat TIDAK FAHAM dan TIDAK MAHU BELAJAR dari Peristiwa 13 Mei !


Apakah LKS tidak mahu rakyat sekiranya telah arif tentang Peristiwa 13 Mei, dapat menilai perangai pemimpin2 cina Dap ketika ini yang semakin kearah menyamai perangai pemimpin2 cina Dap ketika itu yang telah menghasut dan menyemai sentimen perkauman melampau dikalangan orang cina sehingga tercetusnya Peristiwa 13 Mei ?

Saya nampak begitu !

Apalagi jika kita ambilkira fakta yang LKS merupakan antara pemimpin cina Dap yang paling aktif ketika itu ...... dan masih aktif sekarang.

Kepada LKS, saya SOKONG kenyataan Muhyiddin ! Kalau Muhyiddin tak mahu sebut pun tarikh itu, biar saya yang sebut -

Jika keadaan sekarang berterusan, tidak mustahil akan berlaku sekali lagi Peristiwa 13 Mei 1969 ! 

Jika ditakdirkan berlaku juga, dan generasi akan datang tetap mengulangi kesilapan tidak mahu belajar dari nya, tidak mustahil akan berulang lagi di masa depan .... dan lagi ... dan lagi ...

                                    **************

Jom layan apa Muhyiddin kata lagi -

"Saya sendiri sebagai Timbalan Perdana Menteri setiap malam sebelum tidur memikirkan macam mana nak uruskan negara. Ada orang hantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada saya, apa nak jadi dengan Melayu, kenapa Islam dihina dan hal-hal yang sama.

"Mengapa hal-hal sebegini berlaku dan ini membimbangkan kita. Kita semua perlu balik ke pangkal jalan. Letakkan agama sebagai tonggak dan kekuatan kita sebagai orang Islam begitu juga budaya dan adat resam kita," katanya.

TAHNIAH MUHYIDDIN ! 

Saya tak sangka masih ada pemimpin Melayu yang berani sebut masalah dari pihak orang Melayu. Yang ada semuanya bukannya nak menyebelahi orang Melayu, malahan menyalahkan orang Melayu pula yang kononnya tidak mahu mengalah.

Trend pemimpin Melayu sekarang adalah bodek mengampu orang Cina. Suka sangat terjelir2 lidah bila orang cina puji2 keterbukaan mereka. 

Pipi pula sampai bertukar warna merah di sanjung oleh orang cina.

Akhir sekali, Muhyiddin berkata -

Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan sedang memikirkan pendekatan terbaik iaitu dengan mengadakan pertemuan dengan pemimpin kaum dan agama dalam satu majlis untuk sama-sama membincangkan masalah tersebut.


Hmmmm ... seperti yang saya katakan, kita kena kembali kepada masalah UTAMA. Kembali menyelusuri sejarah dan kaji dimana silap kita. 

Semua ini berlaku dan akan terus berulang berlaku kerana ramai rakyat Malaysia yang LUPA DIRI.

Share this article :

+ comments + 18 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 3:26 AM

Siapa makan cili...

....................
Reply To This Comment ...................
Otak geliga
July 6, 2014 at 5:29 AM

"Pipi pula sampai bertukar warna merah di sanjung oleh orang cina"
Kenyataan MAKAN DALAM ni bro DT....bayang2 yg diberi JELAS menjurus ke arah org itu.
saya rasa pembaca lainpun pk org tu juga.....:p
Cina evangelist naik tocang sbb pemimpin Melayu bukan takat jelir2 dah, tp sampai tahap menjilat2 samai berkilat kaki dan punggung2 Cina evangelist xtremist kat Malaysia ni.
Jika pucuk yg rosak, boleh dicabut, tp jika akarnya yg punah, alamat punahlah satu pokok.
Kena tunggu tunas baru bercambah semula, segar, muda, sihat. mungkin makan masa sbb buah dr pokok yg rosak kurang berkualiti, jd benih susah nak bercambah. harap2 adalah benih baru yg bercambah utk meneruskan tradisi pokok induk yg mula rosak teruk.

....................
Reply To This Comment ...................
July 6, 2014 at 5:39 AM

@Otak geligaissh ..... Mana ada ! ! !

Merah ke ? Bukan pink, meh ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 5:58 AM

Lambat sangat Si-Kit Sial nak mati. Lebih baik orang macam dia yang mati daripada rakyat yang tak berdosa yang mati.Ya Allah, matikanlah musuh-musuh Islam di dalam negara ini secepat mungkin. Aamiin Ya Rabbal'alamin.

Laksa Johor

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 6:08 AM

"...... pertemuan dengan pemimpin kaum dan agama dalam satu majlis untuk sama-sama membincangkan masalah tersebut".

perlu di ingat bahawa "SEMUA" kaum telah menuding jari kearah orang MELAYU yang menandakan mereka telah bersatu. semua mereka itu bertujuan untuk menjatuhkan MELAYU untuk merampas "SEMUA" hak orang orang MELAYU. jika ini dijadikan kayu pengukur, ada kah satu keputusan dapat dicapai yang boleh menyenangkan "SEMUA"?

pusing kanan, pusing kiri, walaupun pusing keliling pun, rasanya tidak dapat diseselaikan masaalah tanpa mendukung undang undang serta dilaksanakan dengan tegas. orang orang cina tidak akan puas sehingga mereka dapat "SEMUA".

jangan pula ada lagi 10 point resolution. diharapkan kerajaan akan bersikap tegas tanpa syarat dan berpandukan PERLEMBAGAAN dan undang undang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 8:55 AM

Peristiwa 13 Mei berlaku kerana kebiadaban Puak Cina Pelampau yang di dalangi Kit Siang. Saya orang Melayu Kg Baru Jalan Hale(Raja Abdullah) dan saya lihat sendiri kebiadaban Puak Cina ini . Baru menang 24/24 sudah berani berarak di kawasan Kampung Baru nak halau Melayu balik kampung. Cetusnya 13 Mei ialah orang Melayu yang berkumpul di rumah menteri besar mendendar kabar , orang2 Melayu yang dalam Panggung, telah di kepung dan menjadi korban samseng cina. Orang2 Melayu yang tak tahu cebisan cerita ini jangan lah kata bukan2. Kita bolih maafkan tapi sejarah tetap sejarah. Peranan Kit Siang jangan sekali kita lupa.... Masakan harimau bolih sorokkan belangnya. Lihat saja Air mukanya...masakan sejarah tidak berulang jika kita tak belajar asal-usul peristiwa tersebut

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 10:35 AM

mengharap melayu bersatu umpama mengharap Hang Tuah hidup kembali ! jangan mimpilah ...

saya rasa ada baiknya juga melayu rosak tertiarap dikaki bangsa pendatang, biarlah melayu rasa apa itu erti dikeji ..dibuli dihina , biarlah bangsa melayu terhina dan mengemis dibumi sendiri, mungkin bangsa melayu dah bosan dengan kemanan , kemewahan, kesenangan yang dinikmati selama ini , nak tukar selera pula try apa rasa jadi pendatang !

biarlah hancur bangsa melayu ! padan muka ! siapa suruh tak nak belajar dari sejarah ...

....................
Reply To This Comment ...................
July 6, 2014 at 10:43 AM

MAsih teringat peristiwa semasa kecil apabila arwah bapa berkata ' jangan main tepi jalan cina dengan melayu nak bergaduh.. nun di penang melayu dah kena bunuh... ' askar dah banyak kat jalan , jangan keluar nanti kena tembak. itu kata kata bapa yang dingatai rupa nya adalah hari berlakunya peristiwa 13 Mei. Walau masih kecil , akibat degil dan ingin tahu dalam rasa takut , sya keluar curi curi pergi ketepi jalan melaihat beberapa buah kerat macam keretya kebal banyak lalu ditepi jalan , saya bersoark tetapi ..... tiba tiba dengan suara dari kereta perisai .. masuk rumah cafew carfew jangan keluar .siapa keluar kena tembak .. tettiba terdengar bunyi tembaka senapang melalui atas kepa bertubi tubi.. mungkin tanda amaran .. saya lari ditepi jalan hinggan terjatuh beberapa kali dalam parit besar berhampiran sekolah saya..

Bila sudah cerdik baru diberitahu kisah benar mengenai peristiwa 13 Mei yang masih kekal hingga hari ini.. kerana degil dapat merasai bagiama rasa peluru atas kepala.walaupun memang tiada niat dari askar untuk menembak keran bersyukur masa itu saya masih kecil.

Sekarang.. saya faham kenapa 13 Mei berlaku yang berpunca dari pertembungan dua jaguh politik yang mewakili kaum besar melayu dan cina malah dalam keadaan sekarang saya mamat berharap peristiwa tersebut berulang bagi menunjukkan kepada kaum cina melayu masih gagah untuk memepertahan nilai budaya agama bangsa dan tanah air melayu walaupun sudah banyak tanah melayu tergadai kepada kaum cina akibat kerakusan peimpin politik melayu..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 11:04 AM

@dinturtle

Tak eloklah cakap pink... nanti disama ertikan polak dgn binatang tu... Tak baik bro penyu...

Tapi kalau pada pendapat aku, memang dah sama erti pon,,,,,

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 11:13 AM

Kit siang malam tu nak guna taktik yahudi. Tak boleh sebut 13 mei macam tak boleh sebut holacaust. Sebut je klra berdosa dan boleh ditangkap. Elok kita sebut byk kali dan lagi dan lagi

....................
Reply To This Comment ...................
Pakcu Rantau Panjang
July 6, 2014 at 3:16 PM

Waktu berlaku 13 Mei Pakcu berada di sekolah rendah. Jarang benar orang Melayu yang ada TV ketika itu. Masa berlaku peristiwa ini kebetulan pula Pakcu dok tengok TV dirumah jiran bangsa Cina tu, Miski pun peristiwa berdarah tersebut berlaku di KL dan bandar besar yang lain tapi sikap kejiranan antara Melayu dan Cina dikampung ketika itu tak pun rengang biar pun bilangan Cina adalah minoriti.

Kata orang tua-tua Cina boleh hidup dalam masyarakat Melayu yang ramai. Tapi Melayu tak dapat hidup dalam masyarakat Cina yang ramai. Dan kini telah ternyata..dimana.mana. Bila majoriti bangsa Cina ramai lalu mereka mula menjadi "BOSS" dan ketua samseng..apa lagi bila Melayu yang lupa diri sanggup bersatu dengan Cina dalam perkongsian politik dan sanggup pula mengeji dan menjatuh sesama Melayu..maka lebihlah naik toncang simata sepet ini.Dan mungkin suatu hari baru mereka tau siapa kawan..siapa lawan...walahualam

....................
Reply To This Comment ...................
July 6, 2014 at 5:12 PM

Dulu kit siang minta kerajaan jangan sebut 13Mei. Tiada lagi yang sebut waima orang kerajaan pun dan orang politik. Hormat konon nya !

Dalam diam-diam kit siang gerakkan provokasi nya secara halus - rba dan media sosial. Di susuli evangelista dan di kembangkan melalui Jstar mereka. Melayu dan Islam di hina berterusan, melayu TIDAK boleh sebut 13May! Rasis dan Umno di kambing-hitamkan ! Gereja mainkan peranan. Kumpulan peguam mereka meroyan siang malam. Suhakam dan Ambiga Bersih menyamar dalam keceluparan. SEMUA MENGHENTAM MELAYU DAN ISLAM ! ISMA yang bangkit, juga di belasah cara haram ! Pelik, ramai melayu bersuara sokong kit siang dan salahkan ISMA ! Melayu-Melayu NEO (liberal / sekular) beraksi bangang yang gagal menyelami aspirasi Bangsa, Agama dan Negara !

Kini Zul4Kulim bangkitkan aura 13May. Disambut oleh blogger lain dan akhir di suarakan terus oleh TS M terus kepada rakyat. Peringatan semula !

Kenapa mesti kita takut kit siang yang tahu sejarah nya ? Kenapa beliau mesti berpura-pura ? Kenapa generasi baru anak-anak cina masih naif dan menepuk dada dalam kejahilan, mengenali sejarah Tanah Melayu secara picisan ! Sikap perkauman makin menebal, tidak lagi mengenal batas-batas perpaduan di Malaysia ! Bertindak sembarangan..bercakap melulu sembarangan....benda nyata salah di jadikan benar.. hukum Allah SWT jadi gurauan, menipu belit, konon kehebatan memiliki kelulusan undang-undang yang di naungi antarabangsa !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 6:36 PM

Saya kecil tuan dt. Tetapi dari kak saya yg hendak ke sekolah jantan2 sundal sepet ni round d bulatan jln pahang (sblh ada hosp TB) pandu lori dgn speaker mereka sudah menang dan pekik melayu keluar dari kgbr. Apa ke punya melayu lahanat sekarang yg sanggup bersetongkol dgn bangsa kulit pink nih...

Penduduk kgbr.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 6:38 PM

Tambah sikit lagi tuan din bersetongkol dgn kulit pink nih sbb nak jatohkan umno. Lagi satu manusia2 melayu lahanat.

Penduduk kgbr

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 6, 2014 at 7:25 PM

Tak sabar rasanya supaya peristiwa itu berlaku lagi..aku teringin benar menghancurkan yahudi ke 2 ni dr bumi Allah ini..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 8, 2014 at 11:41 AM

Apa lagi yg nak diharapkan kalau kerajaan begitu lemah semenjak PRU13!

May 13 nak jadi jadi lah baru Cinabeng keling boleh disumbat dalam kotak dan dibuang negeri....oops salah balik negeri China ke India mana aje asal mereka suka belah!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
August 17, 2014 at 12:54 PM

Kalau ko orang sangup cincang nafsu ko orang lagi cepat 13 mei kedua berlaku. Lepastu kita tengok apa jadi nanti.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
December 28, 2014 at 12:16 AM

Diharap mereka yg sezaman dgn anda mendokumenkan kisah benar ini supaya generasi seterusnya faham. Tidak akan ditulis dlm teks sejarah sekolah dengan detail kononnya nak elak kontroversi. Penting semua kenal siapa LKS sebenarnya sbb skrg dah ada yg bersekutu dgnnya. Kenapa? mereka x fhm @ buat2 x faham.

Post a Comment