........... Apa Yang Terlintas Bila Baca Ni .... | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Apa Yang Terlintas Bila Baca Ni ....

Tuesday, July 15, 201422comments

Malas jer rasa nak update blog sehari dua ni ..... tetiba baca kawan FB punya status -


Bunyi ringkas tapi dalam maksud tuh ......

Saja saya letakkan di sini sebab nak lihat jenis respon yang bagaimana bisa dicetuskan ...

Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
July 15, 2014 at 12:47 AM

Melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 1:34 AM

awesome....tu je nak cakap!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 1:53 AM

Berapakah % kek ekonomi negara yang dimiliki oleh bumiputera (tidak termasuk GLC) ? Nampaknya data sebenar ekuiti bumiputera masih menjadi rahsia hingga kini. Apa yang pasti ialah mereka takut jika fakta didedahkan, bilangannya adalah masih lagi jauh daripada sasaran sepatutnya. Faktanya ialah melayu masih lagi ketinggalan dan masih lagi merempat di bumi sendiri. Tongkat itu adalah hak melayu dan melayu wajib dibela sampai bila2 pun.

....................
Reply To This Comment ...................
Nusantara Jones
July 15, 2014 at 2:04 AM

Hahahahaha.....

Aku dr dulu x penah nk follow sume perjuangan palestine, save gaza dan apebende lg bullshit ni. Kuat menipu puak Hamas ni guna rakyat palestine sebagai perisai, pastu dtg Malaysia wt muke sedih kutip derma. Melayu ni plak satu bahlol, sng kena tipu dgn semangat kebangsaan Arab, sembang mulut kuar ribut mahu lawan yahudi, tapi sendiri malas cipta teknologi.

2-3 hari lps aku jack kawan aku yg semangat kutuk yahudi tp dlm tablet ada Waze. Aku ckp ko x malu guna teknologi ciptaan yahudi, hamas bahlol yg ko bela tu apabenda dia cipta melainkn wt roket n tembak cari gaduh dgn Israel.

Melayu kena tipu ngn bebudak Timur Tengah yg belajar kt sana kemudian bwk balik semangat perjuangan bangsa Arab ke Tanah Melayu. Masalah bangsa sendiri x leh settle, ada hati mahu berfantasi selamatkan dunia Arab.

....................
Reply To This Comment ...................
July 15, 2014 at 2:23 AM

@Nusantara Jonesjangan salah faham ya... persoalan ini merangkumi semua masalah dunia yg kita jadi pakar bukan terhad pada isu palestin saja.

satu lagi, membantu dan bersimpati dengan penderitaan rakyat palestin dan yang lain2 bukan maksud saya dalam konteks menyelesaikan masalah dunia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 3:37 AM

Melayu & Anak Negeri
PP1957 160, 161
Istimewa

....................
Reply To This Comment ...................
July 15, 2014 at 3:43 AM

Kesian kt ko. Hati perut ntah hilang kt mana. Rasa kesian tu adalah lumrah bg org yg ada perasaan dan simpati pd nasib simalang. Anugerah Allah tu. Ko takde ke?

....................
Reply To This Comment ...................
July 15, 2014 at 3:45 AM

Tau dak masalahnya? Melayu paling tak minat makan kek, itu pasal kek didominasi cina...!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 6:16 AM

in a way ade betulnya.

kita byk berckp, tp kosong dlm tindakan. pepatah melayu ckp tin kosong. marahkan bangsa arab x bersatu tp kt msia melayu x bersatu. tp zaman dulu mana ade tin? marahkan rejim laknat tp kita lupa sikit hari lagi kita pn akan tenggelam mcm palestin kene jajah dgn cauvinis.

melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 7:43 AM

Melayu nih, bila kena tanya agama apa, jawap dgn ego... ISLAM!

Bila kena tanya, apa itu ISLAM, Perghh!!! Jawab mcm pak-pak Imam alim mulia tersohor bagai...

Tapi bila tengok perangai..... Contoh nyata: pak Jibby, Pak Bedullah, Imam Ajis, Pak-pak lebai PAS dan contoh yg terbaik - Pak Nuor!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 7:55 AM

Apa salahnya kalau ada hasrat utk berbuat baik,walaupun diri sendiri ada masalah.Seorang guru tetap mengajar ,walau pun ada ahli kelaurganya sendiri tak mahu belajar.Seorang doktor tetap akan merawat pesakit walau pun ahli keluarganya sendiri ada yg tidak sihat,tak perlulah dia menunggu semua ahli keluarganya sihat wal afiat baru nak keluar merawat orang lain.

Pasal ekuiti 30 % i tanyalah diri sendiri apa yg diri sendiri dah buat utk mencapai matlamat tersebut.Sejauhmana kita menggunakan peluang yg ada utk berjaya.Ramai yg salahkan kerajaan,tapi cuba pula lihat orang Cina boleh capai lebih dari 70 %,walau pun berada di bawah kerajaan yg sama,sedangkan mereka tak dapat banyak subsidi dan batuan,sementara peluang pun mereka cari sendiri tidak seprti orang Melayu.Orang Cina yg berjaya dan kaya pun asalnya miskin dan buta huruf juga,malah merempat dari negara lain.

....................
Reply To This Comment ...................
dontortoise
July 15, 2014 at 8:16 AM

masalahnya..

melayu yang kononnya hebat tu isi tembolok masing2 je..takdenya nak berusaha kongsi2 kek yang dia dah dapat.

melayu yang ada kuasa pun sama..jangankan nak kongsi kek, kek rakyat pun ditelannya sampai tinggal krim saja..

melayu kat bawah pulak tebal dengan sifat hasad dengki. bila tengok orang lain lebih..mulalah nak dengki.

kesimpulannya, melayu dari peringkat atas smp bawah memang macam pak kaduk.

....................
Reply To This Comment ...................
tukang telek
July 15, 2014 at 8:31 AM

Tajuknya masaalah diatas komen fb sipolan tu tembak tak tepat dan tersasar jahu. Yg jadi masaalahnya melayu suka beli barang yg cina jual, tak suka beli di kedai melayu dan kurang yakin dgn kebolehan melayu. Lagi satu sifat melayu ni malas tapi bila berpolitik tak habis siang malam. Hasad dengki sesama melayu no.1. Yg paling melayu tak akan berjaya adalah tidak bersyukur bila dah kaya berkereta besar berumah besar kemudian jadi pembangkang dan salahkan kerajaan. Kerajaan buat apa saja semuanya tak betul.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 8:58 AM

Kita sendiri pun nak kena serang dengan yahudi timur.

....................
Reply To This Comment ...................
July 15, 2014 at 9:32 AM

Kalau dirobohkan semua bangunan/ rumah milik bukan Melayu di Kuala Lumpur, agak-agaknya berapa buah bangunan/ rumah yang masih berdiri (maksudnya milik Melayu)?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 11:05 AM

Sebenar ekuiti 30% bumiputra tak tercapai adalah kerana masalah bangsa tu sendiri. Ibubapa anak melayu itu sendiri tidak mengambil berat tentang masalah anak2. Fikirlah sendiri berapa ramai anak melayu lepak, rempit, penagih dan banyak lagi malas aku nak cakap... Jika anak sendiri ponteng sekolah, lepak depan ibubapa, nak tahu apa diorang "BIARLAH...MALAS AKU NAK CAKAP DAH...." adakah itu salah kerajaan..?? Allah anugerahkan anak kepada ibubapa sebagai pinjaman saja. Disuruh bentuk akhlak dan peribadi yang baik... Kerajaan dah sedia platform utk melayu mencapai maksud 30% ekuiti bumiputra. Sekarang ini mahasiswa dan siswi Melayu dah berumahtangga, adakah nak salah kerajaan disebabkan kegagalan ANDA mendidik anak untuk berjaya...???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 12:24 PM

Kalau Bumiputra nak maju senang saja, jangan berurusniaga dengan orang2 Cina. Barulah kek orang Melayu boleh membesar % nya. Ini tidak asyik2 ke Kedai/Hypermarket/Kilang/Pembekal Cina, walaupun kebanyakan barang2/khidmat tu ada kat kedai/hypermarkat/kilang/pembekal Bumiputra. Orang Melayu walau pun ada kuasa untuk award projek kat Melayu, tapi lebih prefer award kat Cina sebab ada 'kang taw'. Ini adalah lumrah kat Malaysia. Sebab tu Guan Eng boleh bermarahajalela kat Penang sebab dia sudah 'kang taw' SPRM penang melalui proxy. Untuk peringatan kepada orang2 Islam, adalah menjadi kewajipan kita untuk menyokong perniagaan orang2 Islam sendiri. Kalau tidak siapa lagi. Jadi belilah barangan/perkhidmatan Bumiputra dan bantulah kontraktor Bumiputra. Jangan ingatkan wang rasuah saja.

Rasuahlah sebenarnya yang akan menghancurkan orang2 Melayu. Sebab itu Guan Eng pandai dia menggunakan Developer2, Kontraktor2 dan Konsultan2 untuk merasuah penjawat awam persekutuan (termasuk DS Najib mungkin) untuk meluluskan projek tebusguna tanah di Penang walaupun kesan alam sekitarnya amat buruk tetapi diputarbelitkan oleh konsultan dan pegawai EIA. (Contohnya: Projek tanjung Pinang Fasa 2).

Saya berani jamin kalau kita mengamalkan berurusniaga dengan kaum Bumiputra sahaja (kecuali barangan/perkhidmatan yang kita tiada), dalam masa lima tahun, kek ekonomi kita akan mencecah 50%. Percayalah, lihat bagaimana mayarakat pakistan boleh bejaya di Malaysia, mereka hanya membeli dan barangan dan perkhidmatan dari orang2 Pakistan saja.

Lancarlah Jihad Ekonomi untuk Orang2 Islam di Malaysia sebelum kita hancur. Orang2 Cina ibarat unta dengan tuannya, mula2 minta masuk kepala dahulu kedalam khemah tuannya, lepas tuan masuk badan pula, last2 sekali, dia tendang tuannya keluar dari khemah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 3:09 PM

Salam
ramai antara kita suka tunjuk pandai. Tu yg nak selesai hal dunia krn anggap mudah. Tapi yg sebenarnya nak elak selesai diri sendiri. Bukan ekuiti saja, tp byk benda lagi. Kira ambil berat la masalah dunia. Tu yg byk peribahasa mcm kera disusukan, dan pelbagai lagi la. Nak selesai masalah kaum lain, sendiri punya kaum pun terabur.

masalah dunia islam, kita ambil tahu dan bantu setakat mampu la. Mcm ng arab yg bantu waktu ng banjir. Duit mana pi, org yg bertanggungjawab tahu la. Patutnya mp dan adun tanya la kat parlimen dan dun. Kata telus. Nak campur tangan rasanya tak layak. Cakap kuat dan hebat. Nak pi palestine waktu ni pun takut rasanya. Bimbang tak sempat angkat senjata dah kena bom. Kita berjuang kat ng sendiri la. Tingkatkan ekonomi dan pengetahuan. Mungkin boleh bantu ng islam dan umat islam lain. Tengok pelarian rohingya pun kita kena bantu serupa palestine. Byk lagi yg perlu utk kuatkan islam. Melayu pun lemah dan malu nak ngaku bangsa. Pemimpin pun kena tukar nama cina utk dptkan undi cina.

Nama melayu pun diinggeriskan, tak gitu din penyu. Glamer bila guna bi. Tp itu la kita. Suka jaga tepi kain org dan lupa kain sendiri. Moga pemimpin melayu tak perasan disokong dan sentiasa kerja kuat utk ng, bangsa dan agama

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 15, 2014 at 4:40 PM

TERBAIK..mesej ni mungkin tak sampai pada golongan muslim alpa atau yg ego...cara nak sedarkan yg alpa ialah dgn pendedahan dan pelakuan konsisten oleh mereka yg ada sentuhan langsung, terutama ibubapa, guru, ketua masyarakat. Kepada yg ego tu, insaflah diri, sedar diri anda, lihat kekayaan cina (bukan benci sebab cina tapi sebab dia ni tak beriman) disebabkan kebodohan/keegoan muslim sendiri yg takde jatidiri utk kuatkan muslim. Kepada yg pegang kuasa, jgn cakap banyak atau sibuk melayan nafsu, kukuhkan ekonomi muslim, bukan sekadar sediakan dana tapi sediakan suasana simbiosis pengusaha muslim. Jgn dengki, jgn rasuah.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
July 16, 2014 at 12:38 AM

@Anonymous

Saya setuju dengan Anon July 15, 2014 at 12:24 PM dan ingin tambah...

1)Kita banyak bercakap nak buat tu nak buat ni tapi tiada tindakan! Mulakan dengan diri sendiri dulu. Sokong usahawan bumiputera.

2) Kita tak perlu dengki dengan cina. Orang2 cina berjaya pun sebab mereka dapat "tongkat sakti" sejak zaman British lagi. Kemudian melayu yang ada kuasa tak sedar diri beri lebih banyak tongkat sakti kepada cina. Maka dengan mudah mereka berjaya. Apa bumiputera perlu lakukan ialah bekerja dengan jujur. Amalkan bersih, cekap dan amanah. Tak perlu isi tembolok dengan duit haram. Kontrak diberi kerana boleh buat kerja bukan kerana berapa banyak wang yang diberi bawah meja!

3)UMNO, PAS dll parti majoriti bumiputera/Islam sepatutnya sudah lama memulakan usaha untuk boleh menguasai majoriti tanah, bangunan (kedai, pejabat, rumah) di tempat strategik dan mewah. Setiap kawasan pembangunan baru sepatutnya parti2 ini beli hartanah. Kemudian dibuat sewabeli pada usahawan2. Tak perlu cakap kosong. Bertindak.

4) Dewan2 perniagaan melayu tak berfungsi sebagaimana dewan2 perniagaan cina. Setiap perniagaan dibantu dari mula hingga berjaya. Contoh di mana satu perniagaan cina bermula. Kedai biasanya adalah sewabeli. Mereka menyewa pada kadar amat rendah kerana dibantu oleh dewan perniagaan mereka. Malah ada yang tak perlu bayar sewa selama setahun. Bangunan kedai itu akhirnya akan jadi milik peniaga tersebut dengan membayar sewa setiap bulan. Barangan dalam kedai dipenuhi secara consignment (jual dulu baru bayar) oleh taukeh2 yang menyertai dewan pernigaan mereka. Peniaga ini ada mentor2 yang boleh membantu dari segi penyediaan pasaran dan segala macam kemudahan untuk meningkatkan keuntungan. Apa MARA, PUNB, PNB, dll agensi kerajaan buat untuk membantu usahawan2 di bawah seliaan mereka setakat ini? Apa jadi dengan usahawan2 mereka yang bermasalah untuk buat pembayaran balik ? Senang saja, mereka disenaraihitam sehingga tiada jalan untuk bergerak maka mereka terus mati. Maka dibuat kursus2 baru pula untuk tarik lebih ramai lagi usahawan2 baru dan perkara yang sama berulang iaitu mewujudkan lebih ramai usahawan yang muflis. Mudah saja orang2 kerja kerajaan ini makan gaji. Oh ya! jangan lupa tidakan bodoh Ah Jib Gor yang melupuskan satu kementerian yang membantu usahawan.

4) Anak2 bumiputera kerja merempit, hisap dadah, jadi gengster, berpoya2, minum arak, terlibat dengan militan atau ajaran sesat. Kalau ada yang baik sikit ada yang terlebih warak gila menghukum sana sini itu tak boleh ini tak boleh. Dulu ada macam2 kegiatan belia macam rakan muda dan sebagainya. Tapi sekarang tiada! Anak2 duduk rumah melepak tak kerja pun ok saja. Kerja nak memilih. Kerja sikit penat dah tak nak kerja. Pengalaman bekerja tiada. Orang nak ambil bekerja pun tak jadi. Terpaksalah digaji orang2 asing pula untuk bekerja. Maka keadaan kewangan bumiputera pun ditahap itu saja.

5) Dalam dunia sekarang, siapa yang banyak wang dialah yang berkuasa. Jadi kena mulakan Jihad Ekonomi ini sampai bila2.


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 16, 2014 at 4:25 AM

Beli roti, beli kek, beli mihun, beli beras, beli tepung bla bla bla pun cina yg buat..anak sakit pegi klinik cina, kereta mogok pegi bengkel cina, tangkap gambar sekeluarga pegi kedai foto cina bla bla bla... PADAHAL ADA KEDAI ROTI, ADA KLINIK, ADA BENGKEL, ADA KEDAI FOTO BLA BLA BLA UMAT ISLAM YANG PUNYA. DEPA BAYAR ZAKAT. DEPA INFAQ. TAPI CINA JUGA UMAT ISLAM PILIH. SO TOKSAH BISING PASAL EKUITI 30%.

1 jari tunjuk kat orang..4 jari tunjuk batang hidung sendiri!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 17, 2014 at 1:42 AM

Setuju setiap hujah Pak Kaduk

Post a Comment