........... 13 Mei - Kit Siang Buat UTurn dan Salahkan Utusan Yang Putarbelit ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

13 Mei - Kit Siang Buat UTurn dan Salahkan Utusan Yang Putarbelit !

Friday, July 11, 20145comments

Berikut adalah kenyataan Muhyiddin berkenaan isu 13 Mei yang telah diputarbelit oleh Lim Kit Siang -

"Beberapa hari lepas saya menyentuh kebimbangan saya tentang kemungkinan tercetusnya pergaduhan kaum kalau kita tidak jaga dan pelihara keamanan, perpaduan dan hubungan baik antara kaum yang ada ketika ini.

"Ada manusia di Malaysia tertentu tak faham cakap saya... diputarbelitkan malah dijadikan kenyataan politik. Peringatan untuk pelihara keamanan dan kesejahteraan itu wajib. Bukan hanya tumpu kepada orang Melayu sahaja tetapi masyarakat keseluruhan. Islam dan bukan Islam ada tanggungjawab bersama," katanya.


Katanya memberi peringatan seperti itu bukanlah satu kesalahan tetapi kalau diputarbelit oleh pihak tertentu untuk tujuan politik akan timbul salah faham dan salah tanggap. - Mkini.


Kepada siapa lagi ditujukan kenyataan itu kalau bukan kepada Lim Kit Siang yang sebelum ini telah meroyan menuduh Muhyiddin sebagai hilang moral dan pertimbangan politik hanya kerana sebut Peristiwa 13 Mei ( KLiK

Mengejutkan bila Lim Kit Siang segera buat U-Turn dan mengaku kenyataannya adalah satu putarbelit politik ! Tapi macam biasalah.... terlalu tinggi egonya untuk mengaku sebarang kesilapan. Kali ini Lim Kit Siang meletakkan kesalahan kepada Utusan !

“Kalau ucapan Muhyiddin di Pagoh dimanipulasi, dalangnya tidak lain adalah Utusan. Ini kerana Utusan yang melaporkan amaran 13 Mei Muhyiddin itu dalam konteks hubungan kaum yang dikatakan makin teruk kerana Melayu dan Islam diserang,”
"Kalau ucapan Muhyiddin di Pagoh dimanipulasi, dalangnya tidak lain ialah Utusan," - See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/utusan-patut-disalahkan-putar-belit-kenyataan-tpm-kata-dap#sthash.stoWwATx.dpuf



Huh ? Nak marahkan Utusan kerana meletakkan tarikh 13 Mei itu walaupun Muhyiddin tidak menyebutnya ? Takkanlah sebab letak 13 Mei je terus Kit Siang meroyan ? 

Kalaupun tanpa ditulis 13 Mei itu, semua orang pun tahu yang Muhyiddin merujuk kepada 13 Mei !

Melalui artikel di blognya ( KLiK ), Kit Siang ungkit pula kenyataan kedua Muhyiddin yang kononnya menjadi punca dia meroyan - ( saya akan rujuk sebagai luahan kedua Muhyiddin )


Kononnya, luahan kedua itu dilihat sebagai Muhyiddin menuduh bukan Melayu Islam yang bakal mencetuskan perbalahan kaum dan orang Melayu Islam sedang diserang secara berterusan.


Cuba baca apa yang Kit Siang tulis di blognya sebagai respon pertama artikel Utusan itu pada 11 Julai lalu  ( KLiK ). Artikel itu juga yang dirujuk oleh TMI dan media lain. Saya screenshot di bawah.

TIDAK ADA langsung sebarang rujukan oleh Kit Siang kepada luahan kedua Muhyiddin itu. Yang diberi perhatian oleh Kit Siang ketika itu hanyalah -

"Hinggalah kenyataan satu lagi insiden 13 Mei tidak mustahil berulang, ia menunjukkan timbalan perdana menteri hilang moral dan pertimbangan politik untuk terus memerintah negara," TMI.

.

Itu saja ! Kit Siang meroyan sebab Muhyiddin didakwa sebut 'satu lagi insiden 13 Mei tidak mustahil berulang'.


Malah TMI yang merujuk dari blog Kit Siang juga TIDAK ADA sebut apa2 mengenai luahan kedua Muhyiddin sebagai punca Kit Siang meroyan.

Alih-alih sekarang, luahan kedua itu pula yang dijadikan alasan oleh Kit Siang.

artikel awal Kit Siang ( KLiK )

Hmmmm .... Kit Siang ni buat U-Turn sebab penjelasan Muhyiddin atau ada sebab lain  ?

Oya, kalau Kit Siang nak salahkan Utusan yang putarbelit, tidakkah itu bermakna yang Kit Siang percaya kepada lapuran awal yang kononnya diputarbelit oleh Utusan ..... sejak bila Kit Siang percaya pada Utusan ?

Share this article :

+ comments + 5 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 11, 2014 at 8:21 PM

apa utusan, paper cina macam mana, orang cina keeling yang buat komen pariasamy macam mana, utusan tak semudah dan bodoh untuk menjaja perkala putar belit, cuma kita tahu paper pembangkang yang kaki belit, kaki putar cerita...bila apek ni nak terima balasan tuhan kerana menyusahkan orang Negara ini, clean politik lah apek...clean politic..untuk kedamaian rakyat...be mature macam American politics, attack issues not others...what lah you apek...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 11, 2014 at 10:00 PM

dia saja nak takutkan Melayu pulau pinang jer. sin samy tuh ada tamil eelam, kit siang nih apa ada? disebabkan itu ler dia kena buat u-turn. lagi pun dia tuh dah terperasan orang Melayu sedang memerhatikan jurus kung-fu yang sedang dihidangkan itu.

....................
Reply To This Comment ...................
July 11, 2014 at 10:03 PM

Boleh tubuh Suruhanjaya DiRaja Membawa LKS menjawab segala perbuatan nya sebelum dan semenjak 69 hingga sekarang yang tidak langsung memberi perubahan besar kepada cina Malaysia. Malah bertambah kronik akhir-akhir ini kerana mainan sentimen perkauman, Agama Islam, Perlembagaan dan terhadap 'masih' memusuhi Melayu. Ia bertambah parah apabila ISA di hapuskan.

Ada kah ini 'kematangan' yang di maksudkan PM Najib ? Betapa pula kaum India terpengaruh dengan mainan isu perkauman yang di asuh menebal oleh puak-puak ini yang sepatut nya sudah di nyahkan sepenuh nya melalui Perpaduan Nasional. Malang, Malaysia masih di hambat kecinaan dan keindiaan berkiblatkan Negara Asal kaum-kaum ini.

Hanya Orang-Orang Melayu boleh membentuk mereka kembali.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
July 11, 2014 at 11:48 PM

Cina ne kena ajar .....dah keterlaluan. Terlalu banyak percakapan, perkataan yang dikeluarkan oleh si bangsat ini menyinggung perasaan orang Islam terutama Melayu di Malaysia ini. Berapa banyak repot dibuat tapi tidak berkesan....

....................
Reply To This Comment ...................
July 13, 2014 at 12:16 AM

'kalau diputarbelit oleh pihak tertentu untuk tujuan politik'

sapa putaq sapa? dua2 pemimpin politik. kalau apek tu makan cabai, pungkoq dia la yg belemueh.

Post a Comment