........... RUU Keharmonian - Tun Mahathir Turut Bersuara ! Pemimpin2 Umno Semua Dah Tak Boleh DiHarap Ker ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

RUU Keharmonian - Tun Mahathir Turut Bersuara ! Pemimpin2 Umno Semua Dah Tak Boleh DiHarap Ker ?

Thursday, June 12, 201429comments




Langsung tidak ada sorang pun pemimpin Umno yang bersuara mengenai 3 deraf RUU  Keharmonian yang bakal menggantikan Akta Hasutan ! ? ?

Saya percaya mereka tahu mengenai perkara ini Nancy Shukri ada menjawap soalan mengenainya dalam sidang Parlimen, kemudian diadakan sidang media di lobi parlimen dan disiarkan oleh media perdana serta portal.

Apakah mereka terima bulat2 apa yang dinyatakan oleh Nancy - Menurut Nancy, pelaksanaan undang-undang baharu itu akan mengambil masa selain turut memberi jaminan undang-undang tersebut tidak akan membelakangkan hak raja-raja Melayu dan elemen-elemen lain dalam Perlembagaan Persekutuan


Tidak berkocak langsungkah semangat perjuangan mempertahankan survival bangsa sendiri bilamana Ngo2 Melayu bersuara membantah deraf itu untuk sekurang2nya engage, berbincang dengan Ngo2 itu dan sekiranya setuju dengan pandangan mereka,  menjadi suara/wakil kepada apa yang dibangkitkan itu ?

Jadilah proaktif dan ambil kesah sikit ! 

Mungkin pemimpin2 Umno memandang rendah tahap pemikiran NGO2 Melayu kot ..... TAPI bagaimana bila Tun Mahathir juga turut menyuarakan nada kebimbangan yang SAMA seperti NGO2 itu ?

Dari artikel terbaru blog CheDet - Harmoni Dan Kesamarataan.

3. National Unity Bill dan National Harmony Bill bertujuan menghapuskan dasar pemilihan berasas kepada agama, bangsa, keturunan, tempat lahir, jantina atau ketidakupayaan dan lain-lain yang berkenaan.


8. Dasar Ekonomi Baru dibentuk bertujuan untuk mengurangkan jarak perpisahan antara kaum ini. Untuk ini perlu ada diskriminasi untuk satu kaum yang ketinggalan mengejar kaum lain. Apabila National Harmony Bill dilulus maka DEB tidak boleh dilaksanakan lagi. Ini bermakna negara akan amal meritokrasi – iaitu mereka yang mempunyai merit atau kebolehan tertinggi akan dapat segala-galanya. Biasiswa, tempat dalam universiti Kerajaan, kontrak, peluang kerja dan bermacam lagi akan diperolehi berasas merit. Di luar Kerajaan segala-galanya sudah pun didapati oleh mereka yang memiliki merit.

16. Memusnahkan diskriminasi berasas kaum atau bangsa akan menjadikan kita semua sama – sama sebagai warganegara. Tetapi ia akan kekalkan ketidaksamaan dan ketidakadilan yang sedia ada.

Saya copy sebahagian jer sebab umum dah tahu hujah2 penentangan kita terhadap Kesamarataan. Kalau pemimpin2 Umno tak faham juga, lebih baik berhenti jer lah dari jadi pemimpin kepada bangsa Melayu.


Apakah pemimpin2 Umno juga turut memperlekehkan intelek dan pandangan jauh yang dimiliki oleh Tun Mahathir ?


Kenapa pemimpin2 Umno semua TAKUT untuk bersuara ?


ATAU pemimpin2 Umno semua juga sememangnya akur kepada agenda Kesamarataan yang dibawa oleh MKPN melalui deraf RUU Keharmonian itu ?

Pemimpin seharusnya menjadi PEMIMPIN kepada orang Melayu BUKANNYA orang Melayu pula yang terpaksa memimpin PEMIMPIN ! 

ATAU pemimpin2 Umno sebenarnya TAKUT kepada Najib ?


BANGKITLAH  WOI !

Apakah pemimpin2 Umno semua dah tak boleh diharap lagi dah dalam soal menjaga Hak dan Maruah bangsa Melayu ?

Share this article :

+ comments + 29 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 6:06 PM

Din ...
Semua cerita ni salah penatsihat 25% ...
Najib tak salah ...
Pasal dia tak rancang, tak fikir, tak kaji selidik, tak bincang .... Semua tu punahsihat 25% yang buat ... Najib terima ja ...
Jangan salahkan Najib Din ... tetapi salahkanlah punahsihat 25%.
Pujilah Najib selamanya ....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 6:31 PM

Mana suara Muhyidin?
Mana suara Shahidan Kasim?
Mana suara Razali?
Adakah mereka juga sama menyokong liberal yg dibawa oleh Najib dan KJ??

Mana lg tempat utk org melayu mengadu nasib dn berlindung jika bangsa melayu sendiri menjadi tali barut dn bersekongkol semata2 utk melindungi jawatan dn periuk nasi masing2 wp nasib ank bangsa masa hadapan trgadai..??

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 6:43 PM

Banyak dasar-dasar baru kerajaan yang bersifat anti-melayu dan berselindung di sebalik istilah-istilah bombastik seperti rasionalisasi, transformasi dan liberalisasi. Namun, hakikatnya ianya langsung tidak menguntungkan melayu walau satu sen pun. Kini, apa yang ditakuti melayu telah berlaku dan akan berlaku. Antaranya ialah :

1. Tiada lagi perbezaan identiti mengikut bangsa, etnik, keturunan atau kaum, yang ada cumalah Bangsa Malaysia.

2. Pengambilan pelajar ke IPTA dan permohonan biasiswa melanjutkan pengajian ke luar negara adalah secara meritokrasi 100%.

3. Syarikat-syarikat kecil milik bumiputera terpaksa bersaing dengan syarikat-syarikat gergasi milik kiasu dalam meraih tender atau kontrak kerajaan.

4. Sekolah-sekolah kebangsaan, sekolah pondok dan maahad tahfiz tidak diberi layanan yang lebih adil dan saksama jika nak dibandingkan dengan sekolah vernakular.

5. Pandangan atau tuntutan NGO-NGO kiasu lebih diberi perhatian berbanding NGO-NGO melayu

6. Tiada kawalan ke atas harga rumah sehinggakan harga rumah melambung tinggi dan menyebabkan orang melayu tidak mampu membeli rumah sendiri. Akibatnya kawasan bandar majoritinya dikuasai oleh puak kiasu dan melayu hanya mampu tinggal di rumah-rumah flat dan menyewa seumur hidup.

7. Pengangguran akan menjadi semakin meninggkat di kalangan siswazah melayu kerana keengganan syarikat-syarikat kiasu mengambil mereka bekerja. Malah ada juga syarikat yang mensyaratkan boleh berbahasa mandarin sahaja. Malah, jika diambil bekerja pun hanya dikhususkan untuk jawatan bertaraf rendah sahaja.

- melayu marhein -

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 6:51 PM

Bro Din,
Mungkin Najib akan tunduk dan akur apabila Melayu turun dan adakan "Melayu Spring". Mungkin baru dia faham Melayu dah naik angin.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 6:59 PM

Salam,
Bkn pemimpin umno jer yg buta, pemimpin melayu yg lain pun turut buta. Dlm pas, pkr, ngo dan sebagainya. Semuanya tak kisah pun dgn bangsa melayu. Yg mereka kisah ialah bangsa yg tertindas ikut cakap bangsa tu sendiri la. Semua nak ikut bangsa tu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 7:19 PM

Yang tinggal UMNO liberal...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 7:44 PM

mana suara mukhriz. Masa pemilihan naib presiden Umno bukan main lagi bergegar bela Melayu. Tak ada telur ke

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 7:45 PM

Bah. Pertama:

Ini semua pelansungan agenda SYAITAN si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM dan penaja mereka, si Barat-ZIONIS, nak MENUMBANGkan ISLAM/umatnya termasuk KESULTANAN MELAYU, undg-undg SYARIAH, kuasa MAIN/JAKIM, hak istimewa BUMIPUTERA ISLAM/Melayu, serta Malaysia sbg. NEGARA ISLAM! Dan kemudian terus MENJAJAH kita mcm. di Temasik!

Baik NGO-NGO Islam/Melayu buat lapuran polis kerana ini jelas MENYALAHI Perlembagaan Malaysia, yg. mempertahankan ISLAM sbg. Agama NEGARA/PERSEKUTUAN dan hak istimewa BUMIPUTERA, terutamanya BUMIPUTERA ISLAm/Melayu yg. majoriti, dan kita patut minta kuasa EKSEKUTIF DYMM Yang di-Pertuan Agong dan seluruh Kesultanan Melayu, diKEMBALIKAN mengikut Perlembagaan Persekutuan terutamanya Perkara-Perkara 3(1), 37(1), 153 dsbnya - terutamanya kat negeri-negeri bawah pemerintahan RASIS-BUAS si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM!

Kalau pemimpin Islam/Melayu dlm. UMNO/PAS dah tak boleh bela lagi nasib BUMIPUTERA Islam/Melayu; pd. Kesultanan Melayulah, kita harus berpaling untuk minta pertolongan – apalagi si LIBERAL-mamat-kari yg. memang MELOYAkan ini, yg. asyik BERANGAN dia ni memang bakal PM akibat dipuja EvangeliSStar, asyik nak MEMPERTAHANkan Musuh Islam! Lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/06/11/Khairy-police-must-uphold-law/ , Khairy: Police have a duty to uphold the law, by michelle tam June 11, 2014!

Sedangkan lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini yg. membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu (Executive Monarchy - walau tidak mutlak) dari sebelum PENJAJAHAN British-ZIONIS; semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar “Hiasan/Simbol Adat“ (Ceremonial Monarchy), terutamanya dlm. MEMPERTAHANkan ISLAM/umatnya – sepatutnya PENASIHAT-PENASIHAT mcm Haji Mahamad Naser bin Disa, Peguam Kanan Persekutuan, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Dewan Amal Islami (DAMAI) - di lantik sbg. PENASIHAT TULEN dlm MT UMNO, Utusan Melayu dan JPM (ketiganya yg. disyaki sudah dikuasai si LIBERAL-plg-merbahaya) – lihat di https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012! Dan artikel yg. sungguh BERNAS ini juga membuktikan tentang MAIN di bawah kuasa DYMM YDPA/Kesultanan Melayu sbg. Ketua/Penjaga Agama Islam, lebih berkuasa dari K'jaan negeri mengikut Perlembagaan Persekutuan pun.

Makcik Sambal Belacan.

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 7:51 PM

@AnonymousYa, sebagai antara pemimpin tertinggi Umno yang dipilih masa pemilihan baru ni ... di mana suara Mukhriz ?

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 7:53 PM

@AnonymousSaya lebih tumpukan pada Umno sebab Umno yang berkuasa dan perkara ini dibawah kuasa Najib.

Kalau Najib betul2 bersemangat jati Melayu, perkara2 seumpama ini tidak mungkin berlaku !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 8:21 PM

@Anonymous

semua salah najib beb. dia salah melantik penasihat. dia salah kerana tak fikir, tak kaji selidik, tak bincang.

dia tetap salah dan penasihat saperti yang biasanya hanya nakkan 25%. kalau semuanya dah salah, lebih baik letak jawatan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 8:23 PM

@Anonymous

mereka semuanya ada, tak pergi mana pun. mereka dengar dan nampak tapi takutkan najib. nak jaga kerusilah katakan. Melayu dah tak ada tempat lagi nak mengadu. kuatkan NGO Islam sajalah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 8:27 PM

@Anonymous

Melayu pulak sudah pun didiskriminasi dek kaum cina. firma firma swasta yang dimilikki oleh bangsa cina tidak berminat mengambil pekerja Melayu. Melayu dah tak tau kemana nak pergi dah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 8:29 PM

@Anonymous

Nak springkan apa? dah ramai dah Melayu menjadi liberal. ramai pun dah tak ambil tau apa yang sedang berlaku. Melayu akan spring kalau diketuk kepalanya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 8:31 PM

ruu ini akn mbri kesan buruk pd Melayu seluruh negeri d Malaysia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 9:01 PM

Susah gak kan, kalau tentang derhaka kalau diam menyimpan...hmmm...rilex aa tun hantaq mai anak ayah masuk langkah...bila lagi nak menjuai...hat dok ada tak berapa nak ceghedik...bawa keluaq la, ghamai tengah mood nak menbeli ni...silap silap boleh habih oo. Kalau kena gaya, tak payah tunggu PAU...cukup tahun kita pakat pakat boleh lipat hat mana yang dok ada kita tukaq hat muda sikit, ceghedik sikit.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
June 12, 2014 at 9:12 PM

Selagi utusan tak letak kat muka depan isu ni tak ke mana pun. Najib cuma baca tajuk muka depan utusan saja. Tajuk2 kat dalam mungkin tak baca ;) Suratkhabar pun entah2 lebih gemar baca yang bahasa inggeris terbitan ultra kiasu saja sebab tu beliau tak tau isu apa...entah2 cuma baca berita sukan saja.... ;)
-----

Ni Zaman Khan mewakili MPM pun dah bersuara....tapi tajuk utusan kat dalam...najib tak baca kot...

"Pemansuhan akta itu dan mewujudkan undang-undang baharu hanya membawa kepada perkara yang lebih buruk.

"Ini bukan sahaja membuka ruang kepada insiden seperti 13 Mei 1969 malah membolehkan empat perkara dalam Perlembagaan Persekutuan iaitu hak keistimewaan orang Melayu, hak kedaulatan raja-raja, hak kewarganegaraan dan keistimewaan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dipertikaikan oleh semua pihak yang akan mencetuskan ketidakharmonian," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140612/dn_09/Akta-Hasutan-tidak-perlu-dimansuh

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 9:57 PM

Sejak dari zaman datuk nenek moyang aku, keluarga kami sokong kapal layar, kemudian kami sekeluarga sokong dacing pula, tapi sekarang rentak sudah berubah. Apa saja simbol yang ada semua sama saja........Melayu tetap terpinggir dan merempat. PRU akan datang aku dan keluarga tak nak keluar mengundi. Undi hak rakyat, tak ada paksaan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 9:59 PM

@dinturtle dah umno pun nak ikut macam kumpulan melayu yang lain gak. walaupun ada power, tapi pemimpin lebih takut nak kawal sendiri, takut terpancut dan kehamilan berlaku. lebih baik pakai kondom, tak perlu kawalan sendiri. memang selamat kalu tak bocor. playsafe jenama yang selalu digunakan.

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 10:39 PM

'Pemimpin2 Umno Semua Dah Tak Boleh DiHarap Ker ?'
depa dah jadi ulaq sawa kekenyangang, maklum lah dah dapat habuan harta rampasan perang.
'RUU Keharmonian' - tutup sekolah jenis kebangsaan, ada teloq ka?

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 10:57 PM

Semua ini mengajak Melayu Bersatu. Jika Suara Keramat Melayu menjerit, maka segala apa ' pendajjalan' ini tidak berlaku.

Mereka di atas tidak mahu kita bersikap ekstrim. Mereka lah pemangkin menjadikan Melayu ekstrim. Tun M pun gusar juga nampak nya.

Semoga RUU ini di pantau. Kita tidak mahu bukan melayu (kafirun) yang mencorakkan nasib dan masa hadapan Melayu. Ini negara warisan kita.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 11:39 PM

Kalau Tun M dah tegur tu maknanya ada la yang dia risaukan. Kalau tak nampak jugak, tunggu ajelah akibatnya di kemudian hari. Takut masa tu kita dah terlambat je.

Lihat saja Melayu Liberal Singapura dulu-dulu. Di manakah kedudukan anak keturunan mereka sekarang??

Bila kuasa sudah terlepas, jangan harap boleh kita dapat balik. Ketika itu ditakuti setiap usaha untuk mendapatkannya kembali akan DICANTAS hingga ke akar umbi.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 11:46 PM

"Sesungguhnya tidak ada yang lebih menyayatkan dari melihat bangsaku dijajah. Tidak ada yang lebih menyedihkan dari membiarkan bangsaku dihina" – Tun Mahathir

http://www.youtube.com/watch?v=rjCH7uY2TZ8

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 13, 2014 at 12:26 AM

Kenapa tanya mukhriz ... Kenapa x tanya mereka yang terpilih duduk mkt...terutamanya ketua pemuda..yang sepatutnya jadi barisan hadapan

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 13, 2014 at 1:58 AM

Najib dah banyak bagi signal dia lebih percaya dan suka pd cina. Transformasi dia lebih kearah menguntungkan cina dan india. Tak de beza atau lebih teruk situasi utk org melayu. Berapa kali nak remind umno ni bahawa yg mengangkat mereka ke persada pemerintahan adalah org melayu. Bila part yg melayu dpt lebih sikit sibuk depa nak kan meritokrasi. Tapi bila tak memihak pd depa, nak jadi polis tak perlu dpt result seelok org emelayu. Sebetulnya nak jadi menteri kabinet pun kena meritokrasi. Apa perasaan wakil umno yg lebih banyak menang, tapi tup-tup mca nak dpt begitu banyak jawatan dlm kabinet. Seronok betul jadi cina, sebab kedudukan mereka semakin kukuh sejak najib memerintah. Yg paling menyakitkan hati adalah bila ada cina yg kaya pun dpt biasiswa. Transformasi najib amat memilukan hati.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 13, 2014 at 8:19 AM

Jgn marah nanti kena jual

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 13, 2014 at 10:40 AM

Salam,
Nak harap mr presiden umno. Nama pun ah jib gor. Kalu dah nama tu harap maklum la. Ahli lain nak lawan, maaf berbanyak. Dah bagi undi sokongan 100% masa pau, mana boleh bantah. Masa pau tu nak jawatan, kokok kena kuat, ngaum kena gagah, mendengus kena berasap, baru ahli nampak. Kalu buat kerja, tapi mulut tak bunyi, ahli tak perasan. Pasal ahli suka dengar bunyi tonggggg kosongggg. Lagi kuat tong kosong, lagi uummmphhh ahli dengar. Kerja no hal, presiden jawab. Timbalan dah tak mau bunyi kot, pasal tunggu nasib baik jer, buah luruh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 13, 2014 at 8:40 PM

Aku cuma nk tnya satu je ! Knp najib msti nk ubh semua bnda sekarang ni ? Aku dok rsa dh mcm kerajaan pusat skrng ni adalh pr bkn bn .

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 13, 2014 at 11:21 PM

Kalau nakhoda..kalau nakhoda kurang lah faham
Alamat lah kapal..alamat lah kapal akan tenggelam
Lanchang kuning belayar malam
Lanchang kuning belayar malam

Post a Comment