........... Prk Teluk Intan - Apa Pandangan Anda ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Prk Teluk Intan - Apa Pandangan Anda ?

Monday, June 2, 201432comments




Saya tak konfiden nak ulas keputusan Prk Teluk Intan sebab tak berapa nak ambil tahu sangat sepanjang kempen pilihanraya sebab sibuk dengan urusan lain. 

Ada beberapa analisis yang telah saya baca dan semuanya lebihkurang sama jer .... Kalau ulasan dari yang punya kepentingan politik, biasalah .... pasti banyak hujah playsafe. Saya lebih tertarik kepada analisis yang dibuat oleh blogger Amenoworld - KLiK, yang bagi saya lebih realistik. Tapi itu terpulang pada masing2.

Sementara masih panas, saya nak tahu juga analisis dari pembaca sekelian ... macam biasalah, komen yang bersalut bahasa kesat dan mencarut tidak akan dilayan.

Oya, tidak lupa juga komen dari Lim Guan Eng yang saya copy dari FB beliau -


Antara punca kekalahan Dap, Guan Eng salahkan Dyana yang masih mentah/muda, jantinanya wanita dan bangsanya Melayu.

Tidakkah itu menunjukkan Lim Guan Eng seorang yang SEKSIS, RASIS dan ....errr....OSTEOPOROSIS ?

Share this article :

+ comments + 32 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 9:22 AM

ingat x wee ka siong?semua cina sama je....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 9:46 AM

Jawapannya ...cina mana ada untung situ sokong...nak jadi menteri takkan dia tak sokong...hidup selalu hidu peluang dan wang.

Melayu pulak yang boleh bagi punah ..tak kesah komunis ke apa, sebabnya ketidak puasan peribadi sendiri....kerajaan tak boleh bantu semua bang...jadi bantulah diri sendiri...

Ababnya bukan semua seperti diatas.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 9:52 AM

Saya tak mahu ulas pasal menang atau kalah kerana sepintas lalu tambahan undi yg Mah dapat hanya seciput berbanding dgn PRU 13 lalu.Tapi saya lebih mahu melihat dari sudut sikap pengudi Melayu.Bagi saya seorang Melayu biasa yg rasional,satu undi pun tak patut mereka berikan pada DAP yg perjuangannya di salurkan melalui calunnya Dyana.Ini adalah kerana dari sudut mana pun terserlah bahawa Dyana tidak membawa perjuangan utk kepentingan orang Melayu mahu pun kepentingan ugama Islam.Jadi kalau kita orang Melayu yg sedar bahawa negara ini adalah milik kita dan kita sudah banyak berto0lak ansur utk kesejahteraan bersama sementara kedudukan kita masih terkebelakang,dan Islam pula adalah ugama yg kita anuti dengan sepenuh hati,Dyana tak patut dapat satu undi pun dari kita.Tak kesahlah sama ada kita orang Melayu Umno atau pun Melayu Pas.Melayu Umno bolehlah menilai dari kedua sudut ugama dan bangsa ,manakala Melayu Pas kalau tak suka bangsa yg kununnya assobiayah lihatlah dari kacamata Islam.

Malangnya kalau mengikut analisa awal OBK,DAP mendapat tambahan undi Melayu sekita 3%,jadi apakah ertinya itu?.Apakah orang Melayu memang mahu menjatuhkan kerajaan yg banyak membantu dan membela mereka selama ini dan menaikan orang yg mahu meruntuhkan kepentingan bangsa dan ugama mereka?.Dimana kematangan dan kewarasan orang Melayu?.Soalan yg kita perlu ajukan sekarang bukan lagi'Apa yg Cina mahu' tapi ialah 'Apakah orang Melayu sudah tidak mahu?'.

Begitu jugalah apa yg terjadi dalam PRK Bukit Gelugor,keputusannya cukup mengeciwakan saya sebagai orang Melayu.Di Pulau Pinang kononnya orang Melayu di pinggirkan oleh DAP dan mereka mula menolak DAP.Tapi keputusan piliharaya Bt.Gelugor tidak mencerminkan perkara tersebut,kerana calun Melayu Muhammad Nabi hanya mendapat sekita 700 undi.Mengapa orang Melayu tidak mencerminkan kemarahan mereka pada DAP dengan berbondong-bondong mengundi calun Melayu tersebut?.Inilah Melayu.Sama juga di PRK Kajang,Wan Azizah mendapat undi Melayu yg meningkat sedangkan,sedangkan sepatutnya Melayu sudah sedar siapakah Wan Azizah dan siapa kah suami beliau sebenarnya.Kalau itu pun Melayu masih belum mengenalinya,ianya cukup menyedihkan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 10:42 AM

Aku sebenarnya malas nak ambik port pasal PRK Teluk Intan ni. DAP vs Gerakan. Apa yang untungnya ke atas orang Melayu ? Aku tak nampak nasib Melayu akan berubah meskipun Gerakan menang sekalipun. Orang Cina ni cerdik kerana mereka tau membuat percaturan di mana yang lebih menguntungkan mereka. Saya tak fikir, orang Cina menolak Dyana atas faktor calon kerana kita semua sedia maklum, asal lambang DAP jer semua orang Cina confirm akan pangkah punye.

Bagi saya, apabila Lim Kit Siang menolak bulat-bulat calon tempatan berbangsa Cina, itu adalah kesilapan pertama beliau. Kekecewaan pemimpin DAP tempatan terhadap pemilihan calon yang tidak direstui akan menyebabkan jentera DAP menjadi kucar-kacir. Sepatutnya Kit Siang mendapatkan sokongan dari pemimpin DAP tempatan terlebih dahulu dan bukannya dengan menggunakan kuasa veto. Sokongan dari rakyat tempatan tu yang penting. Jika tidak, jentera berkempen akan mengalami kegagalan. Harus diingat, Kajang merupakan kawasan bandar dan Teluk Intan majoritinya penduduknya berada di kawasan luar bandar.

Akhir sekali, aku nak merakamkan ucapan tahniah kepada Mah kerana beliau dah confirm jadi Menteri.


....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 11:10 AM

Undi BN tambah 71 je, aku rasa BN menang bukan pasal undi swing, tp sbb ramai pengundi pakatan tak turun, protes agaknya. Klu diaorg turun, rasanye mmg kalah la BN.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 12:17 PM

Salam,
Terkejut bila bn menang. Analisis byknya untung ke cina dan pm la. Hanya yg mengundi tahu kenapa mereka pilih. Yg buat analisa hanya boleh agak la. Harap penasihat dan war room tak syok sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 12:17 PM

CERTA LE KOT MANE PUN BN TETAP MENANG SEBAB MENIPU.BN MANA BERANI OME BY ONE SECARA TULUS.RAMAI KAKITANGAN KERAJAAN YANG MENJADI JENTERA PILIHAN RAYA KECIL MENJAHAMKAN DEMOKRASI.KITA BANYAK LIHAT APA YANG BERLAKU PADA PILIHARAYA UMUM KE13 MEMANG BN DAH TEWAS TAPI PENIPUAN BERLAKU DAN AKHIRNYA MEREKA MENANG .DITAPAH UMPAMA NYA .HINDU YANG BERTANDING ATAS TIKET KEADILAN DIPUKUL OLEH POLIS DAN FRU.CUKUP PELIK RASA NYA DAN INI LAH CARA TERBAIK DAN DIIKTIRAF DIDUNIA

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 12:23 PM

@Anonymousyang bn menang semua tipu, kan ? Yang pr menang semua telus, kan ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 12:29 PM

sebenarnya...lebih menarik sekiranya diketahui jumlah undi mengikut kaum bagi setiap calon...berapa jumlah undi yg DAP/PR peroleh mengikut pecahan kaum...cina berapa undi...melayu berapa undi...india berapa undi~~~~begitu juga BN~~~~sekiranya ini dapat diketahui...maka...akan lebih menarik analisis keputusan prk Telok Intan....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 12:42 PM

Kesimpulan yang saya buat selepas berakhir PRK Teluk Intan, komunis cina menang berkali ganda, orang Melayu menang bersorak dengan jadi tukang julang.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 12:55 PM

Aku kalo cina bertanding, sama ada MCA ke...Gerakan ke....aku malas nak masuk campur. Sebabnya, sama ada Mah atau Dyana, cina tetap menang. Cina ni sama ada DAP ke, MCA ke, Gerakan ke, semua diaorang sapu. Asalkan bole dapat untung di mata mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 1:04 PM

Salam Din, hadis apa yg cakap pasal kemajuan dan kejatuhan umat bergantung pada 3 golongan tu??? hartawan, pemerintah, dan..?? mohon Din copy & paste kt komen saya betol2 nak tahu. tq :)

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
June 2, 2014 at 1:55 PM

Peratusan undi merosot. Rasanya melayu tak tau nak undi siapa. Undi DAP cina untung undi Gerakan pun cina untung. Jadinya tak keluar mengundi atau buat undi rosak. Makanya cina tetap pilih cina dan pilih Gerakan sebab boleh ada wakil menteri. Balik2 yang rugi tetap melayu. Hampeh!

Oh ya! Kenapa yang lebih kerjanya di Teluk Intan tu UMNO ?

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 2:34 PM

@Anonymousya, satu keadaan yang boleh dibincangkan dengan lebih lanjut lagi tapi saya menantikan analisa pengundian yang lebih lengkap lagi

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 2:39 PM

Analisis dari pengerusi bn , undi cina dh kembali pd bn , orng cina kembali megundi bn

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 2:40 PM

Betul ke isu perkauman tidak menjadi perkiraan pengundi Teluk Intan seperti di dakwa sesetengah pihak ?

dab bagaimana dengan kemenangan Bn yang dilihat sebagai penerimaan rakyat terhadap Najib?

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 3:55 PM

Khabarnya Dr Zambry pun tak berapa percaya BN menang. Lepas di umumkan menang baru tergesa-gesa pecut ke Telok Intan selepas jam 11.00 malam!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 4:43 PM

kelihatan baru2 ni org2 melayu merasa marah dengan mca, rata2 tidak kisah sekiranya mca keluar dr barisan. sekiranya ini terjadi maka kemungkinan utk org2 melayu bersatu menentang parti cina amat tinggi. kesatuan org2 melayu adalah sesuatu yg mereka tidak boleh benarkan berlaku.

namun pada org melayu hakikat mca membantu dap pru lepas bukanlah rahsia. sabotaj demi sabotaj mereka lakukan utk memastikan BN kalah namun mereka gagal. kini mereka sekali lagi cuba menyelamatkan mca dengan mengundi semula mca utk memastikan mca terus relevant dlm BN utk membuat lebih byk kerosakan.

kita kene tanya kenapa drpd pemulauan org2 cina pru lepas tiba2 kali ni memberikan kemenangan pada mca. sedangkan ini kws kuat dap.

kita kene ingat tawaran najib utk melantik calon mca menjadi menteri kabinet.

apa saya nampak mereka sekali lagi cuba menipu najib. ini hanya lakonan cauvinis utk memastikan ada dua pihak menjaga kepentingan mereka. bila mereka nampak peluang mereka tidak akan teragak2 memulaukan dap seperti pru lepas.

membaca kenyataan balas najib nampaknya dia dh termakan gula2 org2 cauvinis. bukan main happy lagi najib. kita takut ekoran dr keputusan prk ni najib akan kembali memberi bermcm2 habuan pada puak2 yg hanya mahu menipu dia. penasihat dia akan berkata ini adalah petunjuk baik bahawa mca kembali menerima sokongan. jgnlah harapnya najib membodoh sekali lagi. tp buat org liberal seperti dia, mcm mana pn turut membawa padah pada bangsa dan agama.

kalau najib masih lagi membodoh dia akan kene pelempang tsunami cina sekali lagi.

saya harap kita semua tidak terlalu teruja dgn keputusan ini. pesan nabi berbaik2lah dgn saudara semuslim dan berhati2 lah sekiranya kita deal dgn org2 kafir.

mungkin jga faktor kecil penyokong pas menolak dyana kerana isu hudud.
tp saya lebih curiga kenapa kini org2 cina tiba2 menyokong mca. sekiranya mereka mahu dap sudahpn menang besar.

melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 5:12 PM

@Anonymouscalon BN dari parti Gerakan.

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 5:12 PM

Saya rasa strategi untuk menangkan gerakan dan justify untuk kouta menteri.... Bukan konspirasi jugak ker namanya nie..... Wallahu alam

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 6:22 PM

MCA talak sulupa GERAKAN maa...itupun talak liti beza meh...ini maciam manyiak susa maa...haiyaaaa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 6:41 PM

Cara engkau bercakap mmg engkau penipu seperti boss peliwat kau tuh. Penipu bertaraf dunia mcm lidah israelites. Mmg patut kena pukul klau lidah tu tiada kerja lain nak menghina org melayu dan islam. Tembak je kasi mampus bagus. Pukul tu dah kira baik dah tu. Melayu harbi pathethic looser.

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 6:59 PM

apa lagi melayu nak bagi.

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 7:01 PM

sabah & sarawak ada 56 kerusi parlimen, pr menang 9 saja, bila bn nak kalah?

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 7:13 PM

PRK TEluk Intan... Baru terperasan tak nampak pun puteri UMNO masa kempen. Banyak juga tengok gambar...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 7:45 PM

Hahaha sama je cina bagi aku mca ke gerakan xde beza

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 10:31 PM

kesimpulannya mudah jer...kalau DAPigs letak calon bangsa cina komunis...aci lawan bet...DAPigs gerenti menang punya...lihatlah keputusan prk telok intan...DAPigs letak gundek kiat sial si dayang sofa sogood....cina komunis agak liat dan keberatan memberi undi buat gundek kiat sial....begitu mudah jer kesimpulannya....oink oink oink

....................
Reply To This Comment ...................
June 2, 2014 at 11:51 PM

Bro Din, yang saya hairan kenapa orang UMNO saja yang selalu ambil berat apabila berlaku PRK...walaupun calunnya cina atau india....saya jarang nampak kaum cina MCA atau Gerakan yang bertungkus lumus berkempen untuk memenangkan calun BN....tambahan pula jika calunnya orang UMNO...memang tak nampak langsung la depa ni nak tolong kempen....budak2 cina buat bodo jer....betul ke apa yang saya nampak????

....................
Reply To This Comment ...................
June 3, 2014 at 12:07 AM

@Sharifah Rashidah bt. Syed Ahmadya, saya pun tidak nampak apa yang saudari nampak itu.

Sesuai untuk dijadikan satu artikel berbentuk persoalan

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
June 3, 2014 at 5:52 AM

Aku lebih minat kepada jumlah undi cina. Untuk BN memang nampak pertambahan tapi atas sebab apa benda ni berlaku. Dalam banyak-banyak analisis, aku cuma pilih dua.

1. Undi protes sebab calon dari luar
2. Cina tetap pilih cina.

Aku langsung tak akan percaya kalau dikatakan peralihan pengundi cina kepada BN disebabkan mereka ni yakin BN lebih baik dari DAP. Walaupun ketika PRK Najib sedang berada di negara China, ini sedikit pun tidak memberi sebarang impak kepada pengundi cina untuk beralih kepada BN. Cina tetap akan dapat apa yang mereka mahu tidak kira sama ada BN menang atau kalah. Yang tertanya-tanya adakah nasib mereka akan terbela setelah BN menang cuma orang Melayu.

Persoalan tentang sikap rasis DAP, hanya Melayu UMNO saja yang akan bersuara. Melayu PAS dan PKR cuma pekak kan telinga dan butakan mata. Melayu yang tidak berparti pula bertindak mengikut rentak pihak mana yang lebih dekat dihati mereka.

P/S: Melayu UMNO yang aku maksudkan adalah ahli-ahli UMNO yang tak berjawatan. Yang berjawatan adalah golongan liberal progresif yang masih basah kuyup bermandikan kencing cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2014 at 9:01 AM

ada ke tidak cina yg undi dap/pr waktu pru13....memberi undi kepada gerakan/bn waktu prk telok intan baru-baru ini....seandainya ada...berapa kah jumlahnya~~~~lagi satu....seandainya boleh didapatkan jumlah pengundi yg keluar mengundi mengikut kaum....maka....akan lebih menarik lagi~~~yakni~~~berapa jumlah pengundi cina....berapa jumlah pengundi melayu....berapa jumlah pengundi india~~~~namun seperti apa yg dinyatakan oleh anon june 3 / 2014 / 5.52AM jumlah pengundi cina adalah lebih menarik utk diketahui~~~utk analisis corak pengundian mereka

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 6, 2014 at 4:18 AM

Pertama kali, tahniah buat BN. UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan parti2 komponen BN lain akan terus bersatu untuk kemajuan negara. Semenjak beberapa PRK yang lalu, masyarakat Tionghua perlahan2 sudah kembali kepada BN. Di Selangor, langsung tiada kemajuan melainkan rakyat makin susah dengan masalah air. Rakyat sudah semakin tahu parti mana yang boleh memerintah dengan baik dan parti mana yang hanya tahu mencari kesalahan orang lain. Rakyat sudah tahu mana pemilihan parti yang baik dan mana pemilihan parti yang penuh dengan keganasan.

Post a Comment