........... Peguam Negara Tutup Kes Rampasan alKitab Oleh Jais - Jais Kena Minta Maaf Tak ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Peguam Negara Tutup Kes Rampasan alKitab Oleh Jais - Jais Kena Minta Maaf Tak ?

Thursday, June 12, 20144comments

"Keterangan menunjukkan buku-buku yang dirampas adalah Bible dalam versi Bahasa Malaysia dan Alkitab Berita Baik adalah himpunan buku Taurat, Zabur dan Injil yang merupakan buku asas penganut agama Kristian," - BERNAMA.

Maka diputuskan buku2 itu tidak tertakluk di bawah Seksyen 9(1)(a) Enakmen Bukan Islam (Kawalan dan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988.

Abdul Gani berkata jabatan tersebut juga mengambil kira keterangan Kementerian Dalam Negeri (KDN) bahawa buku-buku itu tidak dikawal KDN dan tidak melibatkan isu keselamatan negara.


                                                                    ?  ?  ?  ?

Cuba baca apa kata Enakmen berkaitan -


Jika seseorang dalam apa-apa tulisan yang diterbitkan, atau dalam apa-apa ucapan atau pernyataan awam atau dalam apa-apa ucapan atau pernyataan yang ditujukan kepada mana-mana perhimpunan orang, atau dalam apa-apa ucapan atau pernyataan yang diterbit atau disiarkan dan yang pada masa ucapan atau pernyataan itu dibuat dia tahu, atau secara munasabahnya patut tahu ianya akan diterbitkan atau disiarkan, menggunakan mana-mana perkataan yang disenaraikan dalam Bahagian 1, Jadual kepada Enakmen Agama Bukan Islam Selangor, atau apa-apa perkataan terbitan atau variasinya, untuk menyatakan atau memperihalkan sesuatu fakta, kepercayaan, idea, konsep perbuatan, aktiviti, perkara atau hal mengenai atau berkaitan dengan sesuatu agama bukan Islam, maka orang itu membuat suatu kesalahan di bawah seksyen 9(1).


Buat masa ni saya malas nak berhujah mengenai perkara ini.  Cuma pada pandangan saya - saya lihat keputusan ini lebih bersifat ...... POLITIK  PLAYSAFE ! ?

Isunya lebih kepada - Bagaimana nak lepaskan diri bila dah tersepit ..... 

Apakah keputusan ini bermakna pihak gereja bebas membawa masuk alkitab ( yang menyalahgunakan kalimah ALLAH ) kemana2 pelusuk negara pun termasuk negeri2 yang mempunyai Enakmen Kawalan itu ?

Habis tu ..... cuba Peguam Negara berikan contoh apa sebenarnya yang dikawal oleh Enakmen Kawalan itu ?

Jadi pihak JAIS telah buat kesilapan bila merampas alkitab itu ?

Kena pulangkan ? 

Kena minta maaf tak ?

Share this article :

+ comments + 4 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 4:57 AM

al kitab keluar tak dakwa. Gereja besar seluruh negara dah ada. Quran bakar banyak2 biar lepas tu tipu org cakap sultan pun bagi. pebuatan mcm ni secara tak langsung tak menghina sistem beraja ke? yg buat palat org kerajaan, yg kene hina sultan.
ni belum yg buat money laundering duit zakat lagi. menghina hukum agama pulak.
coklat babi kasi halal, skali siasat felda pun ada saham sikit. org tanya halal dgn haram ke tak, bg jelah satu jawapan bukan susah pun. ni JAKIM salahkan KKM, KKM salahkan pegawai bocor maklumat.
warisan firaun mana yg diorang ikut ni? tak penah dgr ke cerita pasal kisah nabi syuaib punya kaum? sempurnakanlah sukatan dan timbangan, dan janganlah kamu kurangkan bagi manusia akan benda-benda dan perkara-perkara yang menjadi haknya;
jgn takutkan org ramai dari melalui jalan Allah. sampai kau nak buat jalan Dia tu bengkok terpesong.
Agak2 kaum Madyan dgn kaum MadNajib ni apa bezanya? tgk gaya dah macam sama je perangai diorang.

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 7:07 AM

Apa nak jadi dengan Malaysia ni?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 10:25 AM

Salam,
Budaya kat malaysia dah macam tu. Org besar dan berpangkat akn dilindungi sebaik mungkin. Tak kira melayu, cina india, semua dilindungi, dan ada yg jadi kambing hitam untuk disalahkan. Jgn kata hanya ah jib gor jer, kawan syaitan, nik ajis pun macam tu juga, lim guan eng pun juga dilindungi kesalahan oleh pengikut rapat. Juga aljuburi, dilindungi keluarga. Keluarga pun cuba lindungi ahlinya walaupun dah pasti bersalah. Datang jamin untuk keluar dan sediakan peguam lagi. Lindunglah selagi boleh. Tapi ianya tetap satu tindakan yg tidak bijak dan mengumpul masalah yg tak selesai. Satu hari nanti, terbuka masalah tersebut, dah lambat untuk bertindak akibat suka main selamat.

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 10:44 AM

Melayu yang memperkotak-katikkan Islam. Kafirun harbi apa lagi, bertambah mencaduk dan ganas lah secara terang-terangan. Ini kenapa pihak Pejuang Islam itu bertindak; lalu Pejuang Islam ini mereka cop pengganas dan ekstrim.

Siapa sebenar nya pengganas ? Sudah tentu mereka yang melakukan provokasi melampau melangkaui batas kesopanan dan peradaban manusia.

Bersabar juga ada had nya. Perangi lah musuh yang menganggu hidup dan Agama Islam kamu. Berbuat baik lah jika mereka berbuat kebaikan.

Post a Comment