........... Ngeh Koo Ham Mahu Umat Islam Hormati Murtad - Kalau Kita Hentam Apek Ni, Apakah Itu Tindakan Ekstrim ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Ngeh Koo Ham Mahu Umat Islam Hormati Murtad - Kalau Kita Hentam Apek Ni, Apakah Itu Tindakan Ekstrim ?

Thursday, June 12, 201413comments

"Saya berharap orang Islam boleh terima peruntukan 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama itu oleh orang perseorangan.

"Kalau seseorang itu hendak meninggalkan agama dan dia berusia lebih 18 tahun, kita mesti menghormati hak yang sudah diberikan kepada mereka, yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan," - Ngeh Koo Ham dalam sidang Dewan Rakyat semalam.

Sementara itu, Khoo Ham yang juga Pengerusi DAP Perak berkata, sebagaimana orang bukan Islam perlu menerima hakikat bahawa undang-undang boleh digubal untuk menyekat mereka yang menyebar agama, orang Islam juga wajar menerima peruntukan Perkara 11(1) yang memberi hak mutlak untuk mengamalkan sesuatu agama.

Beliau juga meminta supaya penjaga yang mendapat hak jagaan diberi kebebasan mendidik kanak-kanak berusia 18 tahun mengikut agama yang dianutinya berdasarkan peruntukan Perkara 12(3) dan 12(4) Perlembagaan Persekutuan.

"Perkara ini jelas supaya tidak ada perbalahan, jika sudah capai usia 18 tahun, kanak-kanak itu bebas menganut agama seperti yang dijamin oleh Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan,". - Utusan.



Saya cuma nak tanya satu soalan je kepada pemimpin2 Melayu Liberal dan Progressif termasuk yang New Politics tak ketinggalan ahli2 MKPN -

Apakah jika kita hentam apek ni di atas kenyataan beliau di atas, kita akan dilabel sebagai EKSTREMIS ?

Kemaskini 7:30pm - Komen Hasan Ali - KLiK

Share this article :

+ comments + 13 comments

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 2:43 PM

Kalau tidak tahu hal Islam, kenapa kafir lahanat ini mencampuri urusan Islam ?

Ini bukan soal yang di buat-buat oleh Umat Islam, tetapi suruhan Allah SWT yang mesti di pikul amanah NYA. Sesuatu kesalahan yang serius menjadi MURTAD.

Kita tidak mencampuri urusan agama mereka pun ! Kenapa kekalutan ini di biarkan berleluasa ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 2:52 PM

Bergantung bhgn mana kita hentam - kalau hentam cakap saja, digelar 'Ultra Malay'. Kalau hentam kaki saja, dipanggil samseng. Kalau hentam semua, dia masuk ICU atau mati, digelar penjenayah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 3:00 PM

salam,
kita tak boleh komen isu ni pasal kita akan dilabel rasis. kalu kita komen juga, ustaz tahap maksum akan komen pulak komen kita. mereka tak komen cakap koo ham tu, pasal dia tak tahu agama islam kata ustaz. tu pun kena tengok, orang yang cakap ni belah mana pasukannya. kalu belah bn, maka demo akan dilakukan esok lepas solat jumaat bagi membantah dan campur tangan dalam agama. tapi dah belah pr, maka demo akan ditangguhkan sehingga mat sabu beri arahan untuk demo perkara lain. pemimpin islam yang liberal pakat setuju jer apa yg koo ham cakap. mujur koo ham cakap, mereka tak berani cakap, nanti kena label kafir.
ketua pemuda@pemudi umno, tak boleh cakap, pasal su akhbar dia regina lee, penyokong dap. no komen. bukan lifestyle pemuda umno untuk berbicara hal agama. pemimpin umno kena tunggu presiden beri kebenaran dahulu. presiden kena tunggu penasihat buka makmal dahulu. semua ambil masa. bro din yang memandai-mandai main isu ni buat apa. kita umno bila dengar pakat nyorok dalam kondom dah ni. ngo islam pulak buat pekak badak jer.mungkin pasal geng pakatan yang cakap. kena jaga undi juga tu. undi tu kan penting dan duduk lebih tinggi dalam perjuangan politik. khatib yang baca khutbah pun tak berani nak main isu ni, takut pas kena marah dengan dap.

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 3:16 PM

Respon para pemimpin Melayu Islam terhadap kenyataan apek ni bakal mencerminkan tahap keLIBERALan mereka ketika ini.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 3:22 PM

hormat kepala mak bapak dia. kalau tak reti pasal agama orang lain. baik lu diam!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 3:36 PM

Agaknyalah ini yang dinamakan kesamarataan. Tak boleh pada engkau juga tak boleh pada aku. Satu untuk engkau, satu untuk aku. Aku tak dapat pun tak mengapa. Engkau adalah tamu dirumah aku ini. Aku biarkan engkau menolak kerana aku sedia beransur.

Satu demi satu pencabaran dilakukan, keadaan pemimpin Melayu masih lagi sepi seribu bahasa. Kadangkala terfikir jugalah dikepala aku seolah olah ada dalang disebalik pencabaran pencabaran ini. Mungkin kah dalangnya berbangsa Melayu yang berkedudukan dan yang berada didalam barisan pemimpin? Kalau dikatakan akal, sememangnya mustahil pemimpin Melayu berdiam apabila hak mereka dicabar. Rumusanya seolah olah semua pencabaran yang berlaku adalah dirancang untuk menyamaratakan bangsa. Mungkin juga ini yang dinamakan New Politics dimana orang sendiri dijadikan dalang untuk mencabar orangnya sendiri.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 3:39 PM

@maae

eh! eh! bukan kah mereka telah ditarbiahkan oleh sekutu mereka PAS? mereka mungkin menganggap diri mereka itu tahu berkenaan Islam. lagipun ada dari kalangan mereka yang sudah pun diterima memberi tazkirah didalam masjid masjid.

mereka terlupa agama rasmi negara ini ialah ISLAM.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 3:42 PM

@Anonymous

kalau macam tuh, kita ramai ramai ludah jer dan lepas tuh ketawakan. pada aku, selagi pemimpin Melayu yang ada tuh berdiamkan diri, selagi itulah nafas orang Melayu tak berhenti sesaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 4:12 PM

ni pun masuk dalam undang2 harmoni gak ni. harmoni untuk campur tangan dalam agama orang lain. kita dah belajar dalam agama kita, tak boleh kutuk agama lain, nanti orang kutuk agama kita lak. so, kita berhati2. tapi kalu macam ni nak liberal guano

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 12, 2014 at 5:56 PM

Sbb sudah ramai melayu yg nak murtad piee jumpa dia...
Konon dia 'loyar' mereka jadi semakin ramai yg akan klr dari islam.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
June 12, 2014 at 9:03 PM

Pelik sungguh dengan yang kononnya dikatakan pejuang jihad yang sanggup jadi pengebom berani mati di negara orang tapi dalam negara sendiri tak berani buat apa2 ? Nak buka mulut protes pun tak mampu....

....................
Reply To This Comment ...................
June 12, 2014 at 10:26 PM

katholik boleh murtad dak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 13, 2014 at 1:44 AM

Dap rasa konfiden hentam islam dan melayu sebab tahu ada back up dari teman rapat melayu islam.

Post a Comment