........... Melayu DiBeri Tongkat ? Apek Ni Pula DiBeri Tongkat Gergasi ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Melayu DiBeri Tongkat ? Apek Ni Pula DiBeri Tongkat Gergasi !

Monday, June 9, 201425comments


Banyak pihak dah komen menghentam Francis Yeoh, taukeh YTL ekoran kebodohsombongan kenyataan beliau ketika ditemubual dalam program Global Malaysian anjuran PEMANDU.

Ada hati apek ni nak beri nasihat supaya negara perlu segera bebas daripada halangan kroni, isu perkauman atau agama dan waktu sama mendakwa beliau melalui YTL, TIDAK PERNAH mengamalkan unsur2 negatif itu .... buktinya 85% bisnes YTL adalah di luar negara.

Francis juga mengkritik amalan subsidi, rasuah, kronisma, ketidaktelusan dan dasar2 affirmatif yang berleluasa dinegara ini sebagai punca kemunduran negara. - Utusan.

Ada dua artikel menarik yang ingin saya kongsikan... keduanya menelanjangi amalan perniagaan Francis selama ini yang beliau dakwa sebagai telus, bersih dan seharusnya menjadi contoh kepada peniaga2 lain.... kalau orang Melayu sering dipersendakan dengan tongkat, Francis pula selayaknya digelar Bapa Tongkat Malaysia !

Kerana tongkat gergasi yang diberikan oleh pemimpin2 Melayu sendiri kepada Francis lah, maka YTL berjaya sepertimana sekarang.

1 - Another Brick - Without crony capitalism, YTL could still be Syarikat Pembinaan Yeoh Teong Lay Sdn Bhd

2 - NST - The importance of being earnest

Kontrek2 kerajaan bernilai berBILLION-BILLION RM telah diberikan kepada YTL terutamanya IPP yang gerenti untung kerana subsidinya ditanggung oleh seluruh rakyat Malaysia yang terpaksa membayar bil api melebihi dari yang sepatutnya.

Begitu juga kontrek 1BestariNet dari kerajaan, projek ERL, lesen telco YES, pembelian tanah KTM di Sentul dengan harga murah dari kerajaan dan pelbagai lagi TONGKAT .....

Yang menghairankan, tidak pula media pembangkang bising dengan segala pendedahan amalan kronisma yang melibatkan Francis .......

Tapi kalau sebut nama Syed Mokhtar AlBukhary je, akan melompat2lah pembangkang ! 

Bagaimana dengan jutawan billion2 lain ? Apakah mereka bersih dari amalan kronisma atau tidak pernah menerima TONGKAT dari kerajaan ?



 PS - Yang memberi kontrek2 itu kepada apek ni pun saya hairan ..... KENAPA apek ni ? Apa lebihnya dia ? Pemimpin Melayu kita sendiri pun bermasalah !

Share this article :

+ comments + 25 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 6:04 PM

Hidup melayu!!!! 3x..laung ahli umno sambil membakar bendera Dap..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 6:19 PM

Salam,
Kalu kasi melayu, ramai lupa diri. Kasi cina pun lupa diri juga. Melayu, kalu kasi, dia nak nyanyi lagu kalu aku kaya. Lepas tu baru buat projek. Kalu kasi melayu, kerajaan rasis, sebab dah ramai melayu keja gomen.. Kalu kasi melayu susah pulak nak minta balik, pasal ramai yg buat yayasan.

Kalu cina senang kira. Tak ikut peraturan akhlak dan budaya serta agama. Kalu kasi melayu, 20 pesen mungkin dah hanyut ke program keislaman. Kalu kasi cina, 20 persen boleh harta baru utk kongsi ramai

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 6:45 PM

hulok lebih kot...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 6:54 PM

Senang cakap, ada ke daripada senarai 10 manusia terkaya di Malaysia ni yang benar-benar bebas daripada tongkat? Semuanya ada kaitan dengan kerajaan. Sementelah kerajaan pula banyak membantu keturunan pendatang ni untuk menjadi mega kaya. Bila dah mega kaya hasil dari sini, ada yang duduk luar negeri, ada yang mengutuk balik Melayu, ada yang tak nak dikaitkan langsung dengan tongkat yang menjadikan mereka seperti sekarang.

Yang pelik, dengan Melayu pun terikut-ikut. Dah kaya-raya dengan tongkat yang diberi, tongkat itu pula yang dikutuk. Nak pulak tongkat itu dihapuskan untuk orang lain agar orang lain pun tak dibantu menjadi sekaya mereka. Melayu jenis ni yang suka melihat Melayu lain didiskriminasi dan ditindas oleh bukan Melayu agar tidak dapat bersaing dan maju. Mereka lebih suka melihat bukan Melayu maju daripada melihat bangsa sendiri yang maju.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 7:48 PM

@Anonymous

poraaaahhh!! pemimpin Melayu dalam UMNOlah yang telah melahirkan mereka semua.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 7:51 PM

@Anonymous

kalau lagu tuh, kasilah pada cina tak gitu? jadinya Melayulah yang ternak depa tuh?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 7:52 PM

@Anonymous

kalau pun hulok lebih, takkanlah tak perasan Melayu yang lainnya terlopong mulut sampai keluar air lior.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 7:56 PM

@Anonymous

semuanya tak terlepas daripada menggunakan tongkat. Melayu yang bodoh sebab lepas jembatan dibuangnya tongkat. orang cina menggenggam erat tongkat tuh beb. lepas jembatan pun tongkat masih ditangan. banyak gunanya tongkat tuh pada mereka. boleh dibuat senjata, boleh dikait kalau yang dekat dah pergi jauh. yang dapat tongkat sakti lagilah hebat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 8:08 PM

cina boleh bagi rasuah;macham mat taib mana datangnya duit kat australia dulu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 8:47 PM

@Anonymous

silap tuh beb. Melayu pun bagi juga. tapi dorang malu dan segan nak mintak. satu kaumlah katakan.

....................
Reply To This Comment ...................
June 9, 2014 at 9:01 PM

he..he. cina taliban.... juga ada melayu taliban... puluhan tahun kerajaan beri peluang dan kemudahan, akhir kerajaan juga selalu di serang hendap. Buka itu sahaja, blogger dan facebooker boko haram pun ramai !

Ada suara bodoh sombong melayu, selepas dapat tongkat, pulun semua. Haram halal belakang kira ! Jahat nya golongan ini, setelah ' menteneng ' (telampau kenyang menkedaghah ) duit tidak tahu taruh mana, di gesa nya kerajaan buang tongkat, di suruh nya melayu bersaing di pasaran bebas. Seperti nya YTL, apa lagi yang mereka mahu ? Lihat sahaja bisnes mereka, berapa kerat melayu yang di latih ? Berapa kerat yang mendapat peluang mendapat pendedahan pengurusan tertinggi ? Patutkah dia meludah !

Baca Aspan Alias tentang pendedahan Bumiputera di nafikan hak bekerja dengan sy. multinasional dan juga sy. swasta di miliki cina. Perkara ini sudah berlaku puluhan tahun sehingga kerajaan wajibkan kuota ( 30% pekerja melayu dalam setiap sektor pengurusan professional ) di satu masa dulu. ( kita tahu siapa AA, tetapi jika ada yang baik kita ambil iktibar kerana beliau juga melayu yang ada naluri melayu nya )

Melayu Wajib Menjaga Hak-HakTermaktub. Hak Asasi Melayu dan Islam tidak akan di bela oleh sesiapa pun! Kita dan Kerajaan Melayu mesti berdiri teguh. Kita beriman kepada Allah yang SATU.

....................
Reply To This Comment ...................
Melayu Kampung
June 9, 2014 at 9:25 PM

Hari ni kita hentam YTL. Esok lusa cina lain pulak kita hentam. Sampai tujuh keturunan kita tak akan berhenti hentam cina yang kaya sebab kerajaan Tanah Melayu bela mereka. Ada ke mana-mana pak menteri yang hentam YTL kaw-kaw sebab biadap? Jawapannya kompom zero. Takut lepas ni tak dapat komisen bagi projek pada cina kaya.

Melayu kaya bukannya tak ada yang dapat projek. Jumlahnya je yang tak berapa ramai sebab keluar duit komisen tak sama banyak dengan cina kaya. Berapa ramai yang baca blog ni yang ada lesen kontraktor kelas E? Kelas E boleh ambil projek bernilai RM 1 juta ke bawah. Berapa ramai jugak yang kena pau dengan UMNO bahagian bila dapat projek?

Cina jadi kaya sebab Melayu dahagakan duit komisen. Lagi banyak projek bagi pada cina, lagi banyak jugalah dapat duit komisen. Melayu ramai tak berapa kaya sebab tak mampu bayar duit komisen kepada Melayu yang konon-kononnya berjuang untuk bangsa Melayu.

Jadi bila cina yang jadi kaya sebab Melayu banyak bagi projek mula biadap, hanya Melayu yang tak pernah dapat duit komisen je yang rasa marah dan tercabar. Yang masih sibuk melahap duit komisen diam macam orang bisu, lebih buta dari orang buta dan lebih pekak dari yang cacat pendengaran.

....................
Reply To This Comment ...................
June 9, 2014 at 10:22 PM

Terharu apabila di beritahu bahawa Syarikat Flynas yang menerbangkan jemaah umrah terkandas di Jeddah itu adalah dimiliki oleh orang Melayu anak tempatan!. Tidak seperti Air Asia yang sepanjang masa di beri bantuan oleh kerajaan dan sentiasa menghisap darah. Jurutera-jurutera dan perunding melayu berjaya membina bangunan pencakar langit dan transit laju di luar negara (Arab Saudi). Jurulatih badminton melayu yang berjaya membantu jepun menjuarai piala Thomas. Sapura berjaya di Afrika Selatan!. Kita sepanjang masa berjaya di momokkan bahawa orang melayu dapat tongkat dari kerajaan tetapi semua bangsa pendatang yang mendapat faedah lebih dinegara ini dan kata melayu manja dan perlukan tongkat.!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 10:37 PM

@maae

betullah tu. beriman kepada Allah yang satu. wajib menjaga hak hak termaktub. kalau bukan kita siapa lagi? bunyinya saperti orang yang berputus asa yang merayukan sedikit cahaya untuk menerangi ruang tinggal yang semakin sempit dan bertambah gelap. persoalanya ada kah denyutan nadi saperti ini didengari atau kalau pun didengari, ada kah diambil peduli? yang memberikan kekayaan sudah pun kaya dan yang memberikan tongkat tak perlukan lagi tongkat. ada kah mereka kesah? bersyukur ke hadhrat Illahi kerana dengan adanya blog saperti ini dapat sama sama kita dengarkan rintihan Melayu yang sangat inginkan pencerahan dan pembelaan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 10:44 PM

@Melayu Kampung

sememangnya orang kampung saperti aku yang bersetuju dan memahami luahan rasa kamu beb. kita yang terasa tekananya sahaja yang terpekik terlolong. mereka yang diatas tiada memberikan sedikit pun reaksi saperti terasa pedasnya cili yang diberikan. tidak akan berkesudahan pekikan kita selagi yang diatas tidak merasakan sensitivitinya. sekali pikir, apa yang mereka peduli sebab mereka bukan dari kalangan kita yang terhempit dan tersepit. bagaimana pun difikirkan mereka adalah sebodoh bodoh Melayu sebab mereka tidak sekaya dengan mereka mereka yang telah dikayakan itu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 10:51 PM

@SolitaireHunter

orang Melayu tidak tau mengharagai tongkat yang diberikan sedang tongkat yang terlah diberikan itu ada kesaktianya. semua Melayu dilahirkan bersama tongkat tapi berapa ramai yang faham pengertian dan sebabnya. maka dengan itu, pemimpin atasan memikirkan Melayu tak perlukan tongkat lagi. mereka berbuat demikian sebab mereka bersangka diri mereka tidak lagi memerlukanya tanpa melihat kepada bangsa Melayu yang ramai.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 9, 2014 at 11:34 PM

Syed Mokhtar pun 2 x 5 lah juga macam taukey-taukey besar yang kepung pemerintah. Banyak lagi Melayu yang gigih berusaha yang boleh dibantu. Daripada kerajaan berusaha wujudkan seorang bilionair Melayu yang tak putus-putus dapat konsesi besar tetapi hanya duduk nombor 8, baik bantu ramai lagi usahawan Melayu yang mampu untuk laksana projek besar.

Daripada bantu seorang melayu celup supaya jadi bernilai 7 billion, baik bantu lagi 7000 orang melayu untuk menjadi bernilai 1 juta.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2014 at 12:40 AM

Betul la brader..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2014 at 12:51 AM

Million makes millions .... kan
Millions make more millions
There is no quick way
This is the way
Yang pernah dibantu tak membantu
Jadi perkembangan nilai the initial million in terbantut
Kalau dulu ini implementation dan memang menjadi tugas penting EPU

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2014 at 2:38 AM

Anon 1134,
bkn xde melayu lain yg kjaan x tolong tp mungkin blum smp bilion2. Tp jutawan tu aku pasti da makin ramai. Nak dpt konsesi besar dah tentu tuan py badan kena ada modal besar. X logik melayu yg ada takat rm 1juta dibagi konsesi yg harga bilion2. Bak kata org nak makan tgk perut la duit. Besar perut byk lah bleh masuk. Kalau kurus kering skali makan byk mau tecekik. Wpun kontrek kjaan tu boleh kata bisnes sure untung, kontrektor tetap kena kluar duit ms permulaan operasi. Org nampak kayanya syed mokhtar tp x mau ambik tau pun susah dia bawak lori siang malam dan angkut beras. Smp tido dlm lori dah jd perkara biasa. Kawin pun bila umur dah jangkau 4 series. Bkn nak kata usahawan melayu lain x gigih. Cuma mungkin gigih mereka smp x sanggup korbankan usia utk ceburi dan bejaya dlm bisnes mcm syed mokhtar. So x payah la kutuk2 mana2 usahawan melayu. Janji dia berjaya dan pulangkan balik utk naikkan melayu lain maka kita mesti sokong dia.

jentayu

....................
Reply To This Comment ...................
June 10, 2014 at 4:35 AM

Melayu guna tongkat.. Cina guna kerusi roda elektrik.. Tu yg laju..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2014 at 6:16 AM

Kebanyakkan melayu sama je *termasuk akulah. Baik balik kampong cari tanah tanam ubi keledek sambil besarkan anak cara sederhana. Bagi sapa yg nk rasa bisnes dan hutang besar2, teruskanlah kalo larat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2014 at 7:13 AM

@Anonymous

kenapa pulak kenen pada Syed Mokhtar. kalau pemimpin Melayu boleh tolong dia, kenapa pulak tak boleh tolong 7000 orang Melayu lagi? usahlah pula dihalakan senjata pada dia tuh.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 10, 2014 at 8:09 AM

Robert kuok tu pun bukan dok kat malaysia pun. Nun kat Hong Kong. Lepas tu dok lawan dgn Felda milik orang melayu. Bukan naktolong felda masuk china. Dok halang adalah.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
June 10, 2014 at 1:44 PM

Anon June 9, 2014 at 11:34 PM, ada seorang saja melayu (darah celup ka tak celup janji melayu sudah!) masuk dalam senarai billionaire club tu. Itu pun nak dengki? Cina punyalah ramai tak pula rasa nak marah ya ?

Apek anjing tersepit tu dapat tongkat sakti. Entah macam mana dia boleh buat sultan tunduk pada dia. Cuba periksa kerjasama YTL dengan SIPP Energy untuk tahu lebih lanjut.

Post a Comment