........... Tun Mahathir Turut Senada Dengan Kita ! ( Kalau Najib Tak Dengar Juga, Najib Memang Perasan + BODOH SOMBONG ! ) | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Tun Mahathir Turut Senada Dengan Kita ! ( Kalau Najib Tak Dengar Juga, Najib Memang Perasan + BODOH SOMBONG ! )

Wednesday, May 14, 201440comments


Dalam artikel TMI yang memetik dari Bernama komen Tun Mahathir akan kelemahan cara Najib menangani kemelut politik Terengganu baru2 ini, bahagian separuh kedua menarik perhatian saya.

Tun Mahathir telah menyuarakan dengan tepat sekali apa yang kita duk sebut2 selama ini ! Serius ! Sebiji dan senada sekali komen Tun.

Saya copy bagian itu -

Dr Mahathir yang juga bekas Presiden Umno berkata krisis politik yang berlaku di Terengganu itu berpunca daripada kelemahan parti Umno sekarang.

"Umno kini lemah. Sedikit sebanyak kerana pandangan (anggota) ialah (fokus) kerajaan terhadap masalah orang Melayu, masing-masing berkata, berkurangan kerana layanan yang kuat diberi kepada parti lawan dan orang Cina dan sebagainya.

"Jadi ini menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan orang Melayu.

"Bagi mereka sokong pun bukan kerana kepimpinan tetapi kerana tidak suka kepada parti lawan," katanya.


Dalam pada itu, Dr Mahathir berkata kepimpinan tertinggi Umno perlu memahami sentimen penyokong di peringkat akar umbi bagi memastikan parti itu terus mendapat sokongan terutama bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Beliau menegaskan pemimpin Umno tidak seharusnya mendengar bulat-bulat individu yang berada di sekeliling mereka sahaja, sebaliknya perlu memahami keluhan anggota parti yang sentiasa menyokong Umno.

"Pemimpin mesti sedar tentang perasaan orang di bawah. Jangan harap orang yang dekat sahaja. Kita kena tahu orang di bawah dia rasa macam mana.

"Rata-rata mereka tidak berpuas hati dengan cara dasar pentadbiran tetapi mereka tidak tahu macam mana nak gunakan saluran (menyuarakannya) kecuali melalui pilihan raya," katanya.

Dr Mahathir berkata sebenarnya Umno banyak melakukan kesilapan yang serupa, namun tidak ramai pemimpin parti itu yang berani tampil memperbetulkan kesalahan tersebut.

Ini menyebabkan kepimpinan tertinggi merasakan apa yang dilakukan mendapat sokongan, kata beliau.

"Umno jarang belajar... saya dah kata berkali-kali tetapi mereka tidak sedar. Kita akan kehilangan (kuasa) kerana Umno tidak belajar dan buat kesalahan yang sama,"




Ingat lagi artikel bertajuk Najib Perasan Lebih ! Mampuslah Melayu Macam Ni ...   . di mana kita sepakat melihat Najib sebagai Perasan Bagus dan sebagai Tidak Berpijak DiBumi Nyata melalui komen2 beliau dalam rancangan Bernama TV ?

Pandangan yang anda semua luahkan di artikel itu turut diluahkan oleh Tun Mahathir !

Nah, kalau suara kita tidak didengari oleh Najib, jangan kata suara Tun Mahathir pun Najib turut buat tak dengar. Kalau Najib tak layan juga nasihat dari Negarawan Ulung Negara ini, bermakna bukan saja Najib Perasan Bagus, beliau juga Bodoh Sombong !



Share this article :

+ comments + 40 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 14, 2014 at 11:54 PM

Ko tak takut uncle Jib marah kat ko kah Din? Nanti dia ISA kan, sapa juga yang susah...

....................
Reply To This Comment ...................
May 14, 2014 at 11:56 PM

@Anonymouserrr .... ISA kan dah takder...jangan dia SOSMA kan saya dah la.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 12:05 AM

Din
Aku nak tanya 1 billion utk MARA tak cukup ke?
Din sebenarnya apa yg kau nak?

Din Tekun dapat braper?

Projek pertanian dan perikanan bukan ke sedang diperkasakan.......

Din sebelum Najib jadi PM semua bangunan2 yg ada cina pegang la.nak salahkan Najib ke atau nak salah kan semua pemimpin UMNO?

Masyarakat yg tolak UMNO bukan ke golongan pertengahan dan kaya?

Bukan ke Rakyat bawahan paling kuat sokong UMNO.

Adakah rakyat bawahan bodoh biol sokong UMNO dan masyarakat bandar pandai tolak UMNO?

Adakah masyarakat bandar miskin? atau kaya hutang?
Media utama sejak akhir2 ini keluarkan data dari 6 orang 1 kena stok.Bukan ke itu penyaklit asyik makan? tak cukup makan ke?
Berapa banyak kemurungan dan gila.....tak da kereta ke?

Din masalah sekolah Cina zaman Najib ke atau zaman Tuanku Abdul Rahman?

Din kau tahu tak sejarah Tun Mahathir?
Zaman reformasi berapa kerat Melayu yg sokong Tun Mahathir? Zaman itu semua perangai macam kau la asyik kutuk pemimpin UMNO bila dah berhenti dikenang........

Minta Maaf la ini la sifat orang2 Melayu yg suka menjahanamkan bangsa dan negara...
Bukalah mata ...........

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2014 at 12:09 AM

Tak sentap lagi tak tau la.. kekal kuasa pun atas undi orang melayu. Jaga la hati bangsa ni..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 12:22 AM

Abg jib dgr ckp kak mah jer kot..kihkihkih

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 12:49 AM

..apa tak sombongnya , lahir jer dah jadi anak orang kaya jajahah, besar sikit jadi anak PM, umur 23 sudah jadi MB, tetiba jer Tun suruh AAB lantik dia jadi TPM, .. Tun lepas tu suruh AAB turun supaya dia jadi PM.. orang lain mana ada.. yang bab bodoh tu bukan susah nak cover, lantik jer penasihat, settle masalah dia,.. samada punah atau tidak negara ini, ada dia kesah?

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2014 at 12:55 AM

Ini bukan pandangan pertama Tun, rasanya dah puluhan kali di era najib dan ratusan kali sejak era paklah, dari sebanyak itu berapa kali umno pimpinan najib dengar dan ikut.

Hari ini yg paling kekal kuat ialah pas dan dap kerana pemimpin mereka kurang melakukan kesilapan..yg akan hancur dan musnah ialah umno dan pkr kerana ketua kedua-dua parti ini sdg dilanda sindrom lupa daratan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 1:07 AM

bro din , tak ada ke seorang dua dalam majlis tertinggi yang bolih tegor PM (Pemusnah Melayu) ni bro din...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 1:27 AM

mu jgn takut berjuang utk kebenaran deng. baca quran. takut kat allah jer. k

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 2:04 AM

Setuju dgn. pandangan BERNAS YAB Ayahanda Tun kita ini!

Harapnya YB DS Ahmad Razif ialah seorg pemimipin ISLAM/Melayu TULEN yg. berjuang demi ISLAM/umatnya! Dan sepatutnya mana-mana pemimpin BONGKAK dlm. UMNO dpt. pengajaran bahawa JANGANlah melayan pemimpin ISLAM/Melayu yg. BERJASA mcm. YB. DS Ahmad Said seolah mcm. hampas – rakyat biasa, walau sayang UMNO, tidak mahu pemimpin berjiwa rakyat spt. YB. DS Ahmad Said diHINA sebegitu!

'Perpaduan' bukan bermakna kita mesti TUNDUK mcm. LEMBU bodoh pd. mana-mana si pemimpin Islam/Melayu BONGKAK, yg. tak pernah hidup susah, di suap sudu 'emas' dr. lahir - yg. takkan dengaq cakap rakyat miskin dan tertindas terutamanya umat Islam/Melayu! Tahu nak cakap psl. jadi negara maju dan pelaburan berlambak dr. si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS, termasuk nak masuk TPPA (yg. sebenaqnya, ejen tempatan utama si Barat-ZIONIS ini ialah dr. si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM), sedgkan maruah dan hak agama, bangsa dan negara, serta TANAH PUSAKA nenek moyang Islam/Melayu kita terus TERGADAI!

Maklumlah si puak Islam/Melayu LIBERAL, samada dlm. PAS/UMNO/PKR kan makin ramai dan asyik nak JILAT kasut si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL RASIS mcm. hamba abdi!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 3:47 AM

SOSMA TU APA?KAK ROSMAH KE?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 6:24 AM

Memang patut pun,
Mat said ajar sikit orang BODOH SOMBONG ni. Muka macam taik aku tengok gambar dia semasa Tilawah malam tu. Lepas tu, digula-gulakan Qari dan Qariah dengan habuan terbaru yang diada-adakan. Yang ni dia pandai dalam hal MeRASUAH walaupun semasa Tilawah.
Penat laa.. jika pemimpin jenis macam ni. Sepatutnya hadiah sudah ditetapkan, ganjaran kemudian la beri, Apa la jenis NAJIB ni.. aku tengok ROSMAH penasihat yang wajib dipakai dengar oleh Najib...amat bahaya nii...
Hancus .....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 6:34 AM

Itulah Tun M penasihat terbaik negara. Tapi macam biasalah. Ah Jib Gor tak berminat dengan nasihat free macam ni. Kurang-kurang mestilah penasihat berbayar yang dibayar jutaan ringgit. Itulah bezanya nasihat yang ikhlas demi negara berbanding nasihat yang berunsur bodek dan ampu yang boleh menjahanamkan negara. Otak Tun M memng geliga sehinggakan pernah ada negara luar yang berminat nak meminjam Tun M sebagai pemimpin mereka. Orang luar lebih menghargai Tun M daripada orang kita sendiri. Saya percaya jika Tun M sendiri yang menyelesaikan kemelut di T'ganu, dah tentu tak perlu melakukan damage control kerana bila Tun buat keputusan, tiada sesiapa pun yang berani bantah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 6:56 AM

PM memang perasan haramjadah.
Pengampu cina kapir laknatullah.
Orang2 keliling dia pula bangsa melayu haramjadah.
Bila ada PM perasan ni payah.
Bagus letak jawatan dr di sumpah bangsa sendiri.
Jgn telalu perasan sampai lupa diri.
Kalau dah x bagus tu tetap tak bagus.
Perasan ja lebih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 7:14 AM

syabas brader din... berani kerana benar

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 7:22 AM

tadbir negara bukan senang....sokongan dah di beri ...tp PM masih lg dilihat lemah sehingga trlalu perlukan penasihat utk buat keputusan.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 8:02 AM

@Anonymous abang ni dah terlupa makan ubat agaknya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 8:07 AM

@Anonymous

betullah tuh. ada apa apa ker?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 8:10 AM

@Anonymous

bara digenggam biarkan sampai menjadi abu ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 8:15 AM

@Anonymous

dah ada pun penasihat yang dibayar berbilion ringgit. inilah yang dinamakan BODOH yang tak boleh diajar dan pandai yang tak boleh di ikut. gar gar kata gelegar, tapi rasuk juga yang menahan. kata kata dan janji janji yang manis, tapi nampak pepatnya diluar saja sedangkan didalamnya rencong.

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2014 at 8:18 AM

Nampak beza mantan PM dan PM sekarang cara mendekati rakyat. Tun M mendengar dan memberi respon segera terhadap kegusaran rakyat dengan tindakan tegas memberi jaminan. Ia bukan untuk Melayu sahaja, malah bangsa-bangsa lain turut akur dan ' nampak ' menyokong beliau. Dalam PRU zaman nya, seolah-olah nya rakyat itu harmonis dan bersatu padu, memberi majoriti undi, walaupun segelintir nya, dalam keadaan berpura-pura. Tidak mengapa kerana, majoriti itu bukan siluman atau mitos.

Berbeza PM Najib, cara nya agak berbeza. Melawan arus. Kita lihat apa maksud nya :-

1. Segala akta yang sudah di kemaskini untuk menjaga kepentingan dan keamanan awam dengan mudah di bakul-sampahkan. Populis sehingga memperjudi nasib depan Malaysia. Kuasa mutlak Menteri Pelajaran memansuhkan sekolah vernakular atau apa sahaja yang tidak selaras arus perdana, di mansuhkan terus. Begitu bangga tanpa memikirkan implikasi jangka panjang.

2. Memansuhkan ISA dan darurat. Ia nya di anggap tidak selari hak asasi manusia konon nya. Bukan PM tidak sedar Amerika dan sekutu nya, termasuk negara-negara lain di Eropah secara senyap mengekalkan nya demi menjaga keselamatan dan kekebalan negara. Di Malaysia di momokkan sebagai ' Draconian atau Barbarian'. Helah berhelah pihak pembangkang, di sebut dan di pantak hari-hari sehingga rakyat sinonim dengan contoh yang paling bisa, apa sahaja terjadi, semua nya SALAHKAN UMNO ! Umnoputra rasis ! Tidak terfikir siapa sebenar nya UMNO ?

3. Menghidupkan dan menyegarkan sekolah vernakular. Untuk apa ?Sekarang terima sahaja lah dispariti yang sangat di sukai kaum cina dan india. Jika boleh melayu tidak perlu wujud di sisi mereka kecuali sebagai pengguna dan pekerja bawahan sahaja ( buruh kasar makan gaji hari terendah). Realiti penyebab yang di tepis sebagai punca utama, aku-aku, engkau-engkau. Maka terjadi lah Tsunami Cina - terma kecewa PM Najib. Siapa yang pinta di sebalik amaran-amaran majoriti melayu..

4. Keterbukaan, politik baru( kaedah samarata samarasa dalam bentuk keadilan di salah tafsir ) dan kebebasan bersuara - Tidak ambil iktibar, seburuk-buruk suara ialah suara himar ? Dalam Islam di ajar amalan dan had nya, halal haram nya, sejarah silam berulang-ulang mengingatkan kejadian masakini jangan berulang, malah mesti di perbaikkan, membuang segala mutasyabihat ( itu urusan Allah) dan meninggalkan keraguan dengan mengenal lebih nyata yang berfaedah. Terlalu banyak Allah SWT dan Rasul kita nyatakan sempadan nya dan ikuti sepadan nya - Jangan hanya berkata Maqasid Syariah ( Al Quran dan Sunnah ) hakikat nya berpaksi neo - liberlisma dan sekular atau apa sahaja teori manusia yang di wujudkan, menafikan hak-hak Islam secara tuntas lantas menjiwai saranan tidak anti semantik.

5. Rakyat majoriti dan suara Melayu di sisihkan. DAP dan sekutu-kutu nya selama nya kekal dengan memertabatkan bangsa cina. UMNO dan seumpama nya, memanggang Melayu menjadi rentung ! Takut di cop rasis, ekstremis, membelakang hak asasi konon nya, jumud, barbarik atau apa saja istilah mainan yahudi menafikan penganut Islam atau Bapa kita Nabi Ibrahim.

Percaya lah. UMNO itu lemah. Melayu itu teramat lemah. PAS dan PKR sebenar nya bergantung penuh kepada kewujudan dan kekuatan UMNO. Tiada UMNO, PAS dan PKR tidak kemana. Paling mudah musuh luar dan dalam dapat membunuh mereka ! Lihat sahaja pergolakan dunia Islam yang di caturkan mereka. Masih tidak sedar ? Bersatu lah Melayu !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 9:42 AM

Macam biasa la DT, hari ni gegak gempita itu ini pasal Najib, esok lusa sejuk la tu. Najib senyap ni tunggu orang Melayu cool down. Lepas semua orang dah lupa, back to normal life, si najib pun kembali dengan tabiat lama die; sembah komunis. Tak berubah pun. Dari PRU13 lagi, benda yang sama berulang.

Macam Tun M cakap, jangan dengar nasihat orang yang rapat dengan die. Inner circle die, dari penasihat2, setpol2, pegawai khas dll yang haram jadah ni ade telor ke nak gtau najib what is happening on ground? "The Prime Minister aka UMNO President only needs to know what he needs to know". Ni amalan biasa. Siapa tentukan maklumat apa yang Najib perlu tau, xperlu tau? Tu kena tanya Pejabat PM.

Sebab tu nak jadi pemimpin kena ada akal. Bukan terima bulat-bulat apa penasihat cakap. Antara contoh mudah tunjukkan Najib is not fit to be the leader of this country banner "I Love PM". Sampai kesudah najib ni perasan memanjang orang Melayu, cina love PM.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:17 AM

@ay

kalau betul orang Melayu, tentu dia faham. orang berbudi kita berbahasa. orang memberi barulah kita dapat merasa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:19 AM

@Anonymous
dia sebenarnya degil. degil tuh satu penyakit dan kalau tak diubati teruklah jadinya nanti

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:21 AM

@Anonymous

kita jer yang kesah sebab yang terasa kita. yang makan cili dia. apa nak kata bang. tangan licin pegang tak kuat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:25 AM

@kluangman

selagi blogger blogger mesra kerajaan tidak memainkan isu MELAYU secara konsisten, selagi itulah masaalah tak dapat dibendung. kadang kadang jemu jugalah baca isu isu pembangkang nih yang sengaja mencari salah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:27 AM

@Anonymous

ada agaknya tuh tapi takut hilang kerusi dan poket kosong

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:28 AM

@Anonymous

tak nampak pun takutnya bro. selagi dulu nampat konsisten jer.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:29 AM

@Anonymous

yang setuju kita. yang kat atas tuh macamana pulak?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:32 AM

@Anonymous

kalau aku jadi Mat Said aku bubarkan DUN sebelum tarikh sahlaku MBnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 10:36 AM

@Anonymous

barang free biasanya tiada kualiti atau barang rejek (pada Najib), jenama tempatan lak tuh. penasihat dia jer nilainya amat tinggi. dah tentu dia bangga beb. kan ker kata dia ahli UMNO sokong dia. poliitk dia ngan Tun berbeza. dia bawak new politik kan?

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2014 at 10:54 AM

MOLEKNYER TIME NAJIB TURUN PADANG, LASTIK AJE DIA DARI JAUH! biar dia tahu ada melayu nak marahkan dia..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 11:23 AM

Salam,
Isu ni akan mati kejap jer. Caranya, ah jib gor diam, tak bunyi. Tapi para penyokong akan label dan menaikkan kehebatan ah jib gor. Perkara yg dah dijalankan sekian lama, dinamakan dgn nama baru, kemudian diusahakan oleh kepimpinan sekarang. Tukar nama lama, ganti baru, declare brg dia.

Adakah kita kritik ah jib gor pasal benci umno. Rasanya kita boleh lihat dan baca tulisan penyokong pakatan. Tapi yg difokus adalah pengurusan, pentadbiran, kepimpinan ah jib gor. Kita bkn cerdik lebih drpd ah jib gor, tp kalu sesuatu perkara tu memang tak betul, tak betul la. Jgn la berusaha nak betulkan pulak. Kita zaman org berfikir krn msklumat kita lebih sekarang. Kritik la. Jgn anggap org yg kritik tu musuh. Yg dok julang tu musuh sebenar krn bila2 masa mereka akn lepas tangan dan bust org yg kena julang jatuh.

Tapi kalu org keliling nak jaga juga pemimpin dan memaksumkan dia, maka tak dpt la nak tolong. Ah jib gor suka gula2. Tp kata dpt sakit, bg yg pahit tu ubat, sembuh penyakit. Betul juga la kita bila kata pemimpin yg mengkhianati bangsa dan negara. Bkn ahli krn mereka yg tak berfikir, ikut jer pemimpin terjun lombong

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 11:52 AM

@Anonymous

pintu taubat masih lagi terbuka

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 12:01 PM

@Aku Melayu Rasis

Najib dah paham dah, MELAYU cakap jer lebih tapi masih berpegang lagi pada adat iaitu hormat menghormatai satu sama lain. lagi lagi pemimpin negara macam dia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 12:08 PM

@Anonymous
aku sangat bersetuju dengan pandangan kamu bro. menegur atau mengkritik bukan bermakna benci dan mengampu bukan kerana sayang. kita semua adalah saperti cermin untuk dia menilai dirinya sendiri. yang berada disekelingnya dan yang mengampunya adalah saperti cermin yang mengejek.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 5:06 PM

Yg menjahanamkn orng orng melayu adalh orng melayu itu sndri , berapa bnyk kemudahn serta pnjmn jg latihan kemahiran yg d sediakn oleh keraajaan melayu untk orng melayu . Msj lg kh kita nk salhkn peminpn melayu klau orng melayu sendri lbh menghrpkn yg kesenagan akn dtng bergolek tanpa usaha , kita selalu sebut tentang kroni tp sedarkh orng melayu krna kroni tu la yg buat bngsa lain senang , ini bkn tentng kroni dgn kerajaan tp kroni sesama mereka. Ada ke bngsa melayu megamalkn konsep yg sama sentiasa mmbntu sesa bngsa untk berjaya ? Tnya dri kt jgn tnya najib atau tun mahathir . Bngsa cina berpolitk untk kesenangan bngsa merka tp melayu berpolitk untk untk jahanamkn bngsa sendri

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2014 at 7:44 PM

@Anonymousye la tuh .... yang jadi abu saya sorang jer !

....................
Reply To This Comment ...................
May 15, 2014 at 7:46 PM

@maaeUntuk berubah, kita kena mula dengan mengakui kelemahan diri dulu. Kalau duk perasan diri tak lemah, apa yang nak di ubah ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 15, 2014 at 8:55 PM

Syabas bro....agaknya bila rakyat menghukum pada pru14 baru yg perasan terperasan kesilapan....dh terlambat utk dibaiki.....

Post a Comment