........... SMJK Pulau Sebang - Dulu Mahathir Sepak Jer, 27 Tahun Kemudian Giliran Najib Pula DiUji | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

SMJK Pulau Sebang - Dulu Mahathir Sepak Jer, 27 Tahun Kemudian Giliran Najib Pula DiUji

Monday, May 12, 201414comments


Perhatikan cina tak sedar diri dan selayaknya digelar PENDATANG sedang berdemo di atas ....

Demonstrasi tersebut telah dibuat dari jam 6:00 pagi tadi sehingga jam 7:00 pagi di hadapan SMJK Pulau sebang berhubung isu Guru Penolong Kanan (GPK) 1 yang bukan dari aliran Cina ditugaskan di sekolah berkenaan. Bantahan dianjurkan oleh Lembaga Pengelola Sekolah (LPS) SMJK yang diketuai oleh LEE KHEE YOON, Pengerusi LPS SMJK Pulau Sebang.

Dalam tunjuk perasaan itu, kumpulan terbabit telah menaikkan dua sepanduk besar berukuran 2x6 kaki yang mengandungi tulisan dwi-bahasa iaitu Cina dan Melayu. Antara isi kandungan kain rentang tersebut adalah:

(a) KAMI MEMBANTAH GURU YANG TIDAK BERKELAYAKAN BAHASA CINA SEBAGAI GURU PENOLONG KANAN 1 SMJK PULAU SEBANG.

(b) TETAP MEMBANTAH JABATAN PELAJARAN NEGERI MEAKA MENGHANTAR SEORANG GURU PENOLONG KANAN 1 YANG TIDAK MEMPUNYAI ALIRAN CINA KE SMJK PULAU SEBANG.


Pengerusi Dong Zhong Negeri Melaka, Yan Yin Chong dalam ucapannya berkata, apa yang mereka lakukan adalah mempertahankan hak sekolah tersebut dan hanya menuntut agar guru yang beraliran Cina sahaja dibenarkan bertugas di sekolah berkenaan. Dia juga mendakwa, SMJK Pulau Sebang merupakan sekolah Cina TETAPI TELAH DIJAJAH oleh Melayu memandangkan 60% daripada guru-guru di sekolah tersebut adalah guru-guru Melayu. Sepenuhnya
- KLiK.


Apa dia isu yang heboh baru ni ..... ? Soal nak buang ruangan kaum pada borang resmi kerajaan ? Kononnya tak mahu ada isu bangsa-bangsa ni .... semua ni Rasis !

Mereka di atas tidak menulis 'bangsa Cina' sebagai calon yang sepatutnya layak jadi Penolong Kanan itu, tapi berapa ramai guru Melayu yang mempunyai aliran cina dan berkelayakan dalam bahasa cina ?

Bukankah bahasa urusan resmi kerajaan diutamakan dalam Bahasa Kebangsaan DAN tugas seorang Penolong Kanan Sebuah Sekolah ( selain dari mengajar dalam bahasa yang telah ditetapkan ) adalah dibawah urusan resmi ? Jadi kenapa perlu ada syarat kelayakan dan aliran bahasa cina ?


Dengan pembabitan Dong Zhong dan Dap dalam demo di atas, saya percaya terdapat satu agenda tersirat disebalik apa yang dipertontonkan.

Cuba baca ini -

Kontroversi ini bermula daripada tindakan kerajaan menghantar guru besar dan guru penolong kanan yang tidak mempunyai kelayakan bahasa Cina ke sekolah-sekolah rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC). Masyarakat Cina meragui keberkesanan golongan tersebut menguruskan pentadbiran sekolah kerana dianggap tidak dapat berkomunikasi secara berkesan dengan staf sekolah. 

Pada September 1987, satu rombongan Dong Jiao Zong telah menemui Timbalan Menteri Pendidikan Encik Woon See Chin untuk menyampaikan hasrat mereka agar pelantikan berkenaan ditarik balik. Pada 1 Oktober, Kementerian Pendidikan mengumumkan bahawa guru besar dan penolong kanan yang dilantik akan diberi tempoh percubaan selama enam bulan. 

Keputusan ini tidak dipersetujui oleh ibu bapa dan pergerakan pendidikan Cina yang diwakili oleh Don Zong, Jiao Zong dan pertubuhan masyarakat Cina yang lain. Pada masa yang sama, parti MCA turut menyeru kementerian pendidikan mengkaji semula keputusan sebelumnya dan mahu ciri sekolah Cina dikekalkan.


YA, saya merujuk kepada punca peristiwa yang glamer dipanggil sebagai Ops Lalang.

Nampak  persamaannya dengan dengan apa yang berlaku di SMJK Pulau Sebang di atas ?

Saya percaya puak kiasu sedang menguji tahap ketaatsetiaan AhJibGor kepada sekolah Cina !

Setelah 27 tahun berlalu sejak peristiwa Ops Lalang, mereka tidak pernah berubah dan tidak akan terfikir untuk ubah apapun. Mereka akan berterusan menuntut dan pemimpin Melayu akan berterusan mengalah. 


Sekarang mereka sedang menguji ketegasan/kepondanan kepimpinan Melayu Liberal melalui isu ini - BOLEH MAKAN ATAU TIDAK ? .... Apakah ada titik noktah kepada tuntutan mereka nanti ? NO WAY !

PS - Tapi rasa2nya kita dah boleh agak reaksi Najib, kan ?

Share this article :

+ comments + 14 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2014 at 6:27 PM

Janganlah marahkan puak pendatang nih...
Tanyalah pada orang yang mengaku pembela melayu tapi ada nama cina!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2014 at 6:34 PM

ikutkanlah Najib oi!!!!! kalau tak turutkan takut kalau kalau sokongan mereka berkurangan dan PRU14 BN kalah. kalau kalah Najib taklah pulak dinampak glamour. jenama 1Malaysia dan I Love PM taklah pulak kedengaran. bagi orang Melayu tak per. orang Melayu tetap akan sokong UMNO. usah dibimbangkan sangat. uji dan cabarlah orang Melayu dan sampai jatuh tersembam dikaki Cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2014 at 7:35 PM

bro din , lari topik sikit, mengapa le kita dapat pm yang kurang akal ni, dekat bukit gelugur kalau mca,gerakan tak nak bertanding , apa salah kalau pm letak wakil umno jadi calon, lepas tu kita tengok berapa orang cinabeng yang undi umno...makin biol saya tengok pm kita ni..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2014 at 7:49 PM

Salam,
Mesti boleh tukar, pm kita cina kan, ah jib gor.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2014 at 8:15 PM

Harap KJ dan Pemuda boleh komen sikit. Kami menanti komen mereka.

....................
Reply To This Comment ...................
ex pemuda. ex su pdm
May 12, 2014 at 8:58 PM

Najib dapt jadi pm kerana undi cina?????? I love pm.... tengok pru 14 nanti.. nak kemana kamu ahjib

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
May 12, 2014 at 9:49 PM

Kalau ada ISA dah lama dah apek2 tu masuk dalam...mungkin tu kot tujuan Najib hapus ISA sebab sayangkan cina sebab Najib tahu cina memang ramai suka buat perkara2 yang melanggar perlembagaan.

Aku harap Muhyiddin tak layan permintaan apek2 yang melanggar perlembagaan ni.

Cina di sini akan tetap dianggap sebagai pendatang sehinggalah mereka boleh berasimilisasi dengan budaya negara ni. Sekolah jenis perkauman cina tu sebenarnya dibina untuk pendatang, Adakah mereka masih menganggap mereka pendatang iaitu bukan warganegara ni ? Jika ya, eloklah diserahkan mereka kembali kepada negara asal mereka China. Jika China pun tak mahu biarlah mereka jadi pelarian /stateless people.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2014 at 9:59 PM

Malam ni Ah Jib Gor membentangkan Program Transformasi Nasional. Report yang beliau bentangkan nampaknya baik-baik dengan dibantu dengan slide powerpoint. Fakta yang diberikan sungguh meyakinkan sekali. Cuma nak tanya, Apakah Ah Jib Gor terlibat secara langsung dalam perlaksanaannya atau sekadar menjadi pembentang semata-mata ?

....................
Reply To This Comment ...................
May 12, 2014 at 10:08 PM

Wujud Akta Derhaka

http://www.youtube.com/watch?v=Q0de3lrK_cI

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2014 at 10:16 PM

bro din kita tau sape akan menang. bukan misteri sgt pn.

najib kan bangsa cina. dia kene la pelihara keturunan bangsa dia. bangsa dia yg bermandi darah mempertahankan negara dr dijajah. bangsa cina juga la yg dgn penuh murah hati beri kerakyatan pada pendtg org melayu dgn syarat hak istimewa cina akan diperjuangkan termasuk hak2 pendidikan. golongan peribumi cauvinis harus dibela.

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
May 12, 2014 at 10:47 PM

Hompeh yo kepalo cino-cino ni kek batu....dogae bobonar ! Sumo nak di protes ae. Nak ucap timokasih jauh skali !

Ini Malaysia. Betaun daaah... haghap TPM buek transformasi kek sumo skolah cino, india dan mubaligh. DPN mesti di ikut. B.Malaysia di utamokan. Hidup mesti bokojosamao !

Apo laie cino ndak ? Jadi ghajo ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 12, 2014 at 11:07 PM

harap mohyoudin , lebih kurang ajib gak , ingat apa dia cakap , selagi ada bulan dan matahari sekolah cina totap akan di pertahankan....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 13, 2014 at 8:18 AM

sekolah cina yg kerajaan jaga pun mereka nak yg mahir bahasa cina. Apatah lagi syarikat swasta.macam mana melayu nak hidup kat bumi melayu ni

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 13, 2014 at 10:55 AM

sial giler pekauman.nak cina sangat gi pindah skolah kat tongsan nun.

Post a Comment