........... Najib - Bahasa Melayu Ke 5 Terbesar Di Dunia, Sekolah Vernakular Akan Di Mansuhkan ! ? ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Najib - Bahasa Melayu Ke 5 Terbesar Di Dunia, Sekolah Vernakular Akan Di Mansuhkan ! ? ?

Friday, May 30, 201429comments

Sinar melaporkan yang Najib berkata dengan nada seolah berbangga dengan Bahasa Melayu yang didakwanya sebagai bahasa kelima terbesar di dunia, cakap pulak tu di negara China. 

Tapi saya tak berapa nak pasti samada betul ke Najib ni bangga atau sekadar cakap jer ? Kalau tak bangga, buat apa cakap, kan ?


“Oleh yang demikian, tidak hairanlah Pengajian Melayu merupakan satu bidang yang semakin menarik minat orang ramai dan tersebar luas ke seluruh dunia.

"Minat terhadap pengajian Melayu bukan sahaja berada dalam lingkungan dunia Melayu, bahkan telah menjadi satu agenda pendidikan hampir di serata dunia,”
.



Saya percaya Sinar sengaja tidak tulis sepenuhnya ucapan Najib yang saya kira berbunyi lebihkurang -

Tapi jangan risau .... di Malaysia, Bahasa Melayu hanya untuk rakyat bangsa Melayu saja. Rakyat bangsa lain yang tidak faham Bahasa Melayu pun kerajaan tidak rasa apa2, malah kerajaan raikan kebebalan mereka dalam Bahasa Melayu yang menjadi Bahasa Kebangsaan Malaysia dengan melatih khas pegawai2 kerajaan supaya mahir dalam bahasa selain Bahasa Kebangsaan untuk melayan mereka.

Dan Bahasa Cina tetap menjadi keutamaan di Sekolah Vernakular di mana cikgu atau pegawai yang tidak mahir bahasa cina akan diprotes jika ditugaskan di sekolah Cina .... dan kerajaan akan akur.

Dan saya sendiri kalau berucap depan rakyat yang pelbagai kaum, akan berucap dalam Bahasa Inggeris terutama majlis2 yang 'ada kelas'. Apalagi kalau ada bangsa asing walaupun 2-3 orang dalam majlis, bahasa Inggeris akan diutamakan


Sebab kat atas tu tak ditulis, saya terimalah yang Najib sememangnya berbangga dengan Bahasa Melayu, kalau mengikut apa yang ditulis oleh Sinar. 

Jadi mungkin selepas ini, Najib akan mansuhkan Sekolah Vernakular pula !

ehhh.... silap, bukan ke Najib sendiri yang berbangga kerana memansuhkan kuasa Menteri untuk menukar status Sekolah Vernakular ?

Point saya - Nak bangga apanya dengan Bahasa Melayu sebagai kelima terbesar didunia kalau dinegara sendiri ia dipinggirkan.

Share this article :

+ comments + 29 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 4:48 PM

Encik Din,
Boleh tumpang tanya sikit ? Ah Gor ni dia faham ke atau dia tahu ke apa yang dia cakap ?
Tolong Encik Din beri pencerahan sikit .... kerana pada saya makin lama makin menjadi-jadi ketidak tentu halanya. Sakit Encik Din kita dapat pemimpin macam ini.

....................
Reply To This Comment ...................
May 30, 2014 at 4:54 PM

@Anonymousrelaks bro...saya kata MUNGKIN jer .... Najib tak akan cakap begitu, saya jer yang memandai2 tulis mengikut perkara sebenar yang berlaku.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 4:56 PM

Bukan melayu kalau di interview kat tv mana mau cakap melayu...itu ah jib gor tak nampak ke !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 4:59 PM

@dinturtleTerima kasih Encik Din. Tapilah kalau mengikut past record (kata orang putih lah) banyak dah yang dia cakap kita tak boleh pakai.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 5:02 PM

Ah Jib Gor ni merujuk daripada sumber mana ? Puas dah aku gugel tapi tak jumpa pun sumber yang menyatakan bahawa Bahasa Melayu merupakan bahasa ke-5 terbesar di dunia. Sepatutnya Ah Jib Gor cakap, meskipun bahasa rasmi negara ialah Bahasa Melayu, Ketua Negara ialah seorang Melayu, majoriti rakyat adalah berbangsa Melayu, tapi Malaysia merupakan satu-satunya negara dalam dunia ni yang masih mengekalkan dan mengiktiraf SJK Cina.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 6:02 PM

No5 tu Bahasa Indon, pak.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 7:07 PM

Bahasa MELAYU yang kelima. Bagaimana pula jika dibandingkan dengan bahasa cina? Najib boleh jadi nak bagi tau rakyat cina supaya jangan takut dengan orang MELAYU kerana masih lagi ketinggalan jika dibandingkan dengan orang CINA. Bahasa mengenalkan bangsa.

Nak bangga ker apa? Itu hanya makluman untuk untuk rakyat cina. Manalah dia nak berbangga dengan bahasa sendiri. Sedangkan berucap pun tak digunakan bahasa MELAYU. Piiiiiiiiirraaaaaaaaaaaaah!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 7:09 PM

@Anonymous

tau takper. setakat jual jenama boleh lah. kalau jadi salesman mungkin berjaya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 7:10 PM

@Anonymous

dia nak tunjukkan yang dia punyai klas tersendiri. maklumlah, bukan ke Amerika dah menjadi kiblatnya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 7:14 PM

@Anonymous

.... dan juga cina adalah menjadi kebanggaan kami. kami di Malysia sememangnya melayan cina lebih dari orang MELAYU. orang MELAYU tak suka saya sebab saya sayangkan orang cina. kan gitu???

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 9:01 PM

Najib tak bersalah din ...
Dia suci .... bersih ....
Ucapan itu disediakan oleh punahsebat 5%.
Najib baca je ...
Apa yang dia baca pun dia tak tahu ...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 30, 2014 at 10:31 PM

Jangan takut din setiap tahun kita ada bulan bahasa keb. Apa nk takut... hanya di malaysia saja... satu2nya didunia.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
May 30, 2014 at 11:14 PM

Bahasa tidak melambangkan bangsa kerana PM sendiri tak gemar berbahasa melayu. Kadang2 PM memalukan dirinya sendiri kerana lebih gemar berucap dalam bahasa inggeris. Contohnya pada perhimpunan cina MCA, PM telah berucap dalam bahasa inggeris manakala presiden MCA pada ketika itu berucap dalam bahasa melayu.

Untuk pengetahuan Najib, cina pun majoriti tak faham bahasa inggeris mahupun bahasa melayu. Mereka cuma faham bahasa tongsan mari sahaja. Jadi jangan ingat khalayak cina faham sangat bahasa inggeris.

yang di bawah ini tak ada kena mengena dengan bahasa sebab aku dah lama nak suarakan....

1) Najib bodoh sebab hapuskan I.S.A.

2) Malaysia kini adalah pusat militan, pengganas, ekstrimis dll yg seangkatan dengannya kerana I.S.A. dihapuskan.

3) Malaysia juga adalah transit kepada bahan2 terlarang seperti dadah, senjata api dll kerana I.S.A. dihapuskan.

4) Baru2 ini keturunan pendatang kasta pariah bernama Rayer telah memilih parti yang ramai melayu ahlinya untuk dicelakakan. Banyak laporan polis dibuat tetapi tiada tindakan apa2 terhadap pariah ni. Adakah kerana dia keturunan kasta the untouchables maka dia tak boleh disentuh ? Jika ada ISA rasanya dia mungkin sudah menjamah "makanan anjing" dalam tahanan bak kata teresa kok.

5) Cina2 sepet tongsan juga sudah berani kurang ajar membantah guru besar melayu di sekolah jenis pembiakan komunis cina. Ini pun sebab I.S.A. tidak boleh digunakan lagi.

6)Kenapa SOSMA tidak memberi apa2 kesan pun ?


....................
Reply To This Comment ...................
May 31, 2014 at 12:35 AM

Salam Bro ! Najib tu sekadar nak buat orang Melayu perasan je..hakikatnya Najib pun tak perasan ada ramai Melayu kat bawah ni...nak buat cam na..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 12:59 AM

Salam,
Sebab tu, kalu afa org bkn melayu, ah jib gor akan guna bahasa melsyu yg telah diterjemah dlm bahasa inggeris. Kalu ah jib gor guna bahasa melayu, ucapanya akan jadi sayaaaaaa tidakkkkkkkkk skannnnnnnnn berrrrrunnnnnnnduuuuurrrrrrrrr keranaaaaaaaa penadihat sayaaaaaaaaa cakappppppppp saaaaaaayaaaaaaaa populaaaaaaaaaarrrrrrr

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 8:22 AM

@Anonymous

kalau itulah maksud kamu bermakna dia tuh bebal dan dah jadi macam kakak tua. tak der otak dan tak boleh nak berfikir. macamana pulak tuh nak paham denyut nadi rakyat?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 8:28 AM

@PakKaduk

sebenarnya bahasa melambangkan bangsa. dia tak gunakan bahasa MELAYU sebab dia fikir bangsa MELAYU nih ketinggalan zaman, tak bertamaddun. dia tuh kan ker belajar diluar negara.

cina duduk dibumi Malaysia nih pun tak mahu cakap dan ada yang tak tau berbahasa MELAYU. mereka bangga dengan bahasa mereka dan menganggapkan negara ini mereka punya. najib tak anggap pun mungkin negara ini MELAYU yang punya dan sebab itulah dia tak gemar berbahasa MELAYU.

di Malaysia nih macam macam adaaah.

pasal buat undang undang sememangnya bagus. tapi perlaksanaanya selalu menjadi tandatanya.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 8:29 AM

@Cahaya Al Majid

kalau dah dia perasan jer, kenapa pulak nak buat orang MELAYU perasan sama. mungkin dia tersalah anggap bahawa MELAYU hari ini bukan macam MELAYU semalam.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 8:34 AM

@Anonymous

kalau takat najib, tidak langsung melambangkan Malaysia. bahasa resmi dan menjadi bahasa kebangsaam Malaysia ialah MELAYU. tapi dia sendiri selaku pemimpin nombor satu tidak berbangga dengan bahasa MELAYU, nak buat apa jadi pemimpin. dia tak bikin apa yang dia cakap. kalau dah selalu dilaungkan Satuuuuuuuuuu Malaysia, kenapa pula tak disatukan semua bahasa menjadikan bahasa kebangsaan negara? itu sebabnya kalau yang diatas tuh tak betul, maka yang dibawah lagilah hilang arah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 8:40 AM

@Anonymous

setakat bermusim tak yahlah. bahasa MELAYU sewajib digunakan berterusan. sepatutnya dia berbangga menggunakan bahasa MELAYU, berbudaya MELAYU, bersemangat MELAYU dan terus menerus memperjuangkan nasib masa depan MELAYU.

pada fikiran aku, tak usah lagi diadakan bulan bahasa ker, minggu bahasa ker. buang masa ajer. satukan semua sekolah kepada satu bahasa penhantar, iaitu MELAYU. jangan ada bahasa bahasa lain selain MELAYU diajar disekolah sekolah. mereka nak bercakap bahasa ibunda mereka biarkan ajer dirumah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 8:42 AM

@Anonymous

dah bertambah keliru, jemu dan malu dengan dia nih. tak langsung melambangkan MELAYU, hanya pada rupa dan nama jer.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 8:44 AM

@Anonymous

tak taulah pulak bang. yang menjadi tandatanya ialah kenapa soal bahasa nih boleh timbul dan apa tujuanya?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 31, 2014 at 6:46 PM

bro din , tumpang lalu, ikhlas ke ajib , suruh kedutan di turki tolong hadi awang , , kalau nak tolong tak payah le bagitau satu dunia , betul tak bro ......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 1, 2014 at 2:08 AM

bro din , bila saya pegi keluar duit dekat bank , ngapa meseti ada 3 bahasa dekat mesin teller tu , melayu , ingeris dan cina , patut 2 bahasa cukup, bahasa melayung , bahasa kebangsaan , dan bahasa ingeris , bahasa antara bangsa.....sakit hati betul... , bank negara tak bolih buat apa ke bro.....atau kalau nak betul2 adil ssaaatttuuuuuuuuu mmaalaysssiaaaaaaaa... bubuh le , bahasa tamil , bahasa iban , punjabi ,siam dan lain2 lagi baru betul...

....................
Reply To This Comment ...................
June 1, 2014 at 10:29 AM

4-5 hari ni saya berada di Perlis/kedah sebab beri sokongan kepada anak yang bertanding sukma bagi negeri Terengganu, jadi payah sikit nak cari kesempatan nak update blog.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 1, 2014 at 4:51 PM

@dinturtle

takper bang. kira merehatkan fikiranlah tuh. bagus juga tuh. bila ada peluang lakukanlah yang terbaik untuk keluarga. tapi tak update blog tak bermakna tak update apa yang berlaku kan gitu?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 1, 2014 at 8:07 PM

Anak ko masuk pertandingan apa din ? Manala tau kot2 aku terjumpa mana2 peserta SUKMA yang bin/binti Dinturtle.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 2, 2014 at 12:49 AM

@Anonymous

takkan sumer tuh nak ambik tau jugak. kalau kamu kena tanya nanti macamana nak tau kamu ni anonymous apa hal?

tapi macamana pun terasa jugak kesepianya bila blog tak di update, kan gitu?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
June 3, 2014 at 11:08 PM

It Bahasa MELAYU atau Bahasa MALAYSIA? Ada perbezaan tahu !? Bahasa MELAYU itu suatu bahasa gabugan antara Bahasa Malaysia dengan Bahasa Indonesia. Walau bagaimanapun, secara ketat, Bahasa Indonesia dan Bahasa Malaysia telah menjadi dua bahasa yang berbeza kerana mereka telah mengalami pelbagai perubahan sejak Nusantara di jajah oleh British and Belanda. Jadi, sebenarnya, Bahasa MELAYU di atas mewakili Bahasa Indonesia, kan mereka ada populasi sebanyak 200 juta! Banyak itu!

Kalau Bahasa Melayu, usahlah cakap. Tak sampai 25 juta pun. (Jagan lupa bahawa kebanyakan orang India dan Cina tidak guna bahasa Melayu sebagai bahasa ibunda)

Jika Najib dan Pegawai-pegawai Malaysia begitu beriah-iah mahu menjadikan Bahasa Melayu bahasa antarabangsa, mengapa mereka tidak berbicara dalam bahasa Melayu sahaja apabila berbincang dengan diplomat-diplomat negara lain? Bahasa Cina bukan bahasa antarabangsa, tetapi pernahkah kamu lihat pegawai Cina berbahsa asing?

Post a Comment