........... Najib - AKUlah Yang Jamin Kewujudan Sekolah Cina, Jangan Lupa tu ! | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Najib - AKUlah Yang Jamin Kewujudan Sekolah Cina, Jangan Lupa tu !

Monday, May 5, 201424comments


Najib, yang pernah menyandang jawatan menteri pendidikan, berkata beliau mengambil "risiko politik" dalam memansuhkan Seksyen 21 (2) Akta Pendidikan, yang memberi kuasa kepada menteri menukar taraf sekolah Cina kepada sekolah kebangsaan. - TMI.

Entah berapa kali perlu Najib ulangsebut JASA TERBESAR beliau kepada sekolah vernakular itu .... Memang Najib BANGGA GILER dengan sumbangannya dalam memastikan kewujudan sekolah vernakular. 

Asal bercakap depan orang cina mengenai isu pendidikan vernakular, pasti Najib akan ulang, mungkin beliau takut orang lupa. 

Sebab itulah saya berulangkali sarankan supaya Najib diberikan gelaran BAPA VERNAKULAR. Selagi tak diberi gelaran itu, selagi itulah Najib akan ulang sebut jasanya. Takpun akan diulangnya - 

Tambah Najib, tidak ada mana-mana negara selain China dan Taiwan yang memberi tempat kepada pendidikan Cina sebagai sebahagian sistem pendidikan kebangsaan.

China dan Taiwan memang dah berbahasa cina, jadi tak hairanlah. Jadi Malaysia adalah satu-satunya negara di dunia yang mempunyai pendidikan cina seiring dengan pendidikan kebangsaan.

Bangganya Najib ....... dan Umno ! 

Hmmmm .... tapi kalau bab GST, kenapa pulak nak ikut langkah majoriti negara di dunia ? Bab pendidikan, kita bangga jadi lain ....


"Nenek moyang kami memilih intergrasi dan bukan asimilasi seperti di Thailand atau Indonesia."

Ya ...... kerana mereka tidak menyangka sekolah vernakular bakal menjadi penyumbang terbesar masalah polarisasi kaum ! Kalau nenek moyang kami tahu masalah perpaduan antara kaum bakal menjadi teruk kerana wujudnya sekolah vernakular, mereka pasti menyesal. 

Sekolah vernakular tidak harus diwujudkan, hanya satu sistem pendidikan saja yang lebih menjamin rakyat pelbagai kaum bersatu padu.

Oya, atuk kami juga mewujudkan ISA dan Akta Hasutan, kenapa yang itu Najib gatal pulak nak ubah ? Begitu juga dengan DEB ....



Share this article :

+ comments + 24 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 8:23 AM

Bila sebut Melayu/Umno dilabel rasis, dasar pendidikan kebangsaan entah ke mana, maka lahirlah petualang negara hasil pendidikan vernakular. Perjuangan mereka dilayan, ditatang, pada masa yang sama golongan ini bersatu bagi memastikan anak bangsa mereka berjaya menguasai akademik dan ekonomi, nah sekarang mereka telah buktikan penyatuan mereka, kita kena akui mereka ini tidak lokek dalam pembangunan sekolah-sekolah mereka, tidak mengharap bantuan kerajaan, contohnya sebuah sekolah bersebelahan Istana Negara lama, kemudahan bangunan dan pengankutan adalah yang terbaik. Kita bernasib baik kerana cubaan mereka untuk menguasai kuasa politik pada PRU13 tidak berjaya melalui "ini kalilah". Kita terlalu membiarkan maka usaha mereka berjaya melalui pendidikan. Mereka boleh bersatu dalam berbagai perkara melibatkan bangsa mereka, kita kena bersatu bila ianya melibatkan Agama dan bangsa kita fikirkanlah....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 8:47 AM

Amboi....amboi...amboi Ah Jib Gor kalo pasal warisan nenek moyang cina nak dikekalkan. Tapi apasal engko pandai-pandai hapuskan/mansuhkan aset milik warisan melayu turun-temurun? Kini melayu hilang kuota dan diganti dengan meritokrasi yang kononnya lebih adil. Adil ape namanya kalo biasiswa pendidikan majoritinya dibolot oleh bangsa kiasu. Adil apa namanya kalo tender kerajaan diberi kepada syarikat mega milik cina dan syarikat kecil milik bumiputera hanya berputih mata jer.

Wahai Ah Jib Gor, engkau kekalkan sekolah perkauman, engkau manjakan sekolah perkauman dengan peruntukan jutaan ringgit. Tapi pada masa yang sama engko abaikan sekolah kebangsaan, sekolah agama rakyat, maahad tahfiz dan sekolah pondok yang dhaif dan hampir reput dimamah usia.

Engko hapuskan MECD tempat usahawan-usahawan melayu bergantung harap. Engko tolak DEB konon nampak macam OKU bila orang melayu berjalan menggunakan tongkat. Walhal tongkat itu dah banyak berjasa dengan melahirkan ribuan korporat melayu.

Engko hapuskan ISA dan Akta Hasutan kononnya supaya dilihat sebagai ikon kebebasan bersuara. Walhal kebebasan ada batasannya. Kesan negatifnya ialah bangsa kiasu dah berani menjolok sarang tebuan milik melayu. Jika ditangkap pun dan didakwa sekalipun tetap akan terlepas kerana undang-undang tidak seketat dulu. Apa gunanya perlembagaan persekutuan jika segala yang termaktub boleh dipersoal dan dipertikaikan bila-bila masa ?

Wahai Ah Jib Gor, mana janjimu untuk menjaga melayu setiap kali PAU berlangsung ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 9:03 AM

Haha.. Ayat last tu mmg terbaek!
Smlm alu lalu kt Jln Syed Putra jemmed teruk, igtkan ade accident rupenyer sbb puak2 tong san ni parking keta sukahati makbapak diaorg sampai jln yg ada 4 lane jd 2 lane shj. Macam haram!!!

Sebenarnye sekolah cina kt jln utama perlu dipindahkan sbb ia merupakan punca utama kesesakan trafik kt jalan syed putra. Mendidih darah aku din dgn puak2 tong san nie...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 10:00 AM

Bagi kami penyokong umno..peduli apa dgn semua tu..janji kami dpt BR1M.lagipun kami mempunya otak yg lemah untuk berfikir..

....................
Reply To This Comment ...................
May 4, 2014 at 11:19 AM

apa lagi ah jib gor nak bagi kat cina?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 11:29 AM

Hapus atau lebih tepat roboh mana mana sekolah SJK (C) atau (T) yg murid kurang 1000.
pergi ke SK

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 12:22 PM

aku benci benar bila baca artikal ni....rasa nak muntah.....Melayu bengong....pemimpinpun sial...

....................
Reply To This Comment ...................
May 4, 2014 at 12:55 PM

PM Najib harapkan cina berfikiran terbuka. Memang satu kesalahan besar beliau memansuhkan akta tersebut ! Ia boleh di guna bila keadaan menjadi kritikal padab kemuncak yang di perlukan. Cuma satu cara yang tinggal... tidak kepada peniktirafan UAEC dan sekolah tinggi ( menengah cina ) Jika kesalahan ini di lakukan juga, Perlembagaan Malaysia tidak lagi bermakna.

Cina kencing Najib banyak kali. MCA di iktiraf semula. Bukan Umno yang menyisihkan mereka, cuma Dap berjaya memainkan peranan meracuni pemikiran cina Malaysia, peranan penentu dalam PR sehingga hampir tiada undi cina bersama kerajaan. Najib masih menagih simpati ? Kesalahan sepatut bersama hukuman buka di beri ganjaran.

Pelik jika Najib suka kencing Melayu setiap kali betsama cina ! Semesti nya MCA patut sedar diri, bukan tepuk dada mengaku menjadi terbaik.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 3:30 PM

@kampong lad

KUASA!!!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 3:31 PM

Sure seluruh kerabat tak akan undi abn lagi..tak sokong mana mana parti..2x5,,,, hampass.. Kangkong

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 3:34 PM

@Anonymous

kalaulah ada lebih ramai MELAYU membacanya lagi baik. baru ler sedar sikit pemimpin yang mereka sanjung tuh. berapa ramailah MELAYU yang terasa sakit ......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 3:37 PM

@maae

selagi ramai yang menyokong selagi tu lah Najib tak kan sedar dan berubah. orang Cina ghairah menolah dan Melayu asyik beransur.

....................
Reply To This Comment ...................
May 4, 2014 at 6:37 PM

Pernah dengar atau baca mana2 teguran dari pemimpin Umno terhadap ketaksuban Najib dengan seklolah cina ni ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 6:42 PM

satooo0000OOOOOO...malai-si-yaaa...satoooo000000000OOOOOOOOOO...malai-si-yaaaa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 7:36 PM

@dinturtle

tak pernah pun dengar. sumernya asyik menjaga tembolok masing masing. sebab tu ler Najib sentiasa terperasan dialah yang terhebat dan disokong rakyat. orang orang macam kita jer yang resah dan gelisah, takut kalau kalau orang Cina berkuasa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 9:11 PM

salam,

ah jib gor ah jib gor ah jib gor ah jib gor ah jib gor ah jib gor pemimpin cina yang menjadi presiden umno. apa yang dia buat masa dia jadi menteri pendidikan untuk melayu tarak. yang diagungkan ialah usaha kerasnya mengekalkan sekolah vernakular. ini la dia trojan horse dalam umno. bangsa melayu yang telah berjaya dibangsa cinakan.

pemimpin umno yang lain, cuba dekati mereka, anda perlu melintasi kaki jolok, kaki ampu, kaki pau, kaki sapu, kaki merapu. semuanya berbau taik kerana kuatnya menjilat tahi. apatah lagi pemimpin mereka, tahi ah jib gor pun berebut nak simpan. kalu ah jib gor kentut, habis bau mereka sedut.

artikel ni tak akan dapat sambutan pasal membesarkan isu sekolah vernakular. para penyokong sedang tunggu isu lain. isu ni tak boleh tahan. kena lari jauh. tak point nak bela ah jib gor. sebut jer ah jib gor ramai penyokong lari.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 4, 2014 at 11:43 PM

@Anonymous

betul ler tuh. nak dikulhumkan sumer jadikan satu. tak lamer lagi akan ada pulak agama Malaysia. bahasa dan sekolah tak pulak nak dijadikan SATU.

....................
Reply To This Comment ...................
May 5, 2014 at 12:21 AM

Terima kasih Ah Jib Gor kerana menjamin kewujudan sekolah vernakular. Kita patut berbangga kerana negara kita adalah satu-satunya negara yang mengekalkannya hingga kini. Kalo Dinturtle mencadangkan gelaran Bapa Vernakular. Aku pulak dengan ini mencadangkan supaya nama Malaysia dimasukkan dalam Genius World Of Records sebagai satu-satunya negara dalam dunia ni yang mempunyai sekolah vernakular. Ah Jib Gor patut diberi pengiktirafan sewajarnya supaya lepas ini beliau tidak perlu mengingatkan pada sesiapa pasal jasa beliau dalam mengekalkan sekolah vernakular.

Antara produk terbaik dari sekolah vernakular ialah Namewee dan Teresa Kok. Mereka berdua patut diberi award kerana benar-benar menghayati konsep sebenar dan matlamat utama penubuhan sekolah vernakular. Begitu juga dengan aksi menterbalikkan bendera Malaysia yang patut diberi pujian sewajarnya. Bukankah antara objektif sekolah vernakular adalah untuk membentuk generasi muda cina agar mempunyai sifat kiasu dan chauvanis ?

Kemuncak kepada keprihatinan Ah Jib Gor terhadap sekolah vernakular adalah gelombang tsunami cina pada PRU13 yang lalu. Masyarakat cina memberi sokongan padu kepada Ah Jib Gor dengan slogan I Love PM secara beramai-ramai sebelum PRU. Atas slogan yang sama juga mereka terjemahkan melalui undi kepada Pakatan Rakyat terutamanya DAP. Atas segala usaha baik Ah Jib Gor dalam memartabatkan pendidikan aliran cina patut dikenang sampai bila-bila.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2014 at 12:46 AM

AKU SEDIH SEBAB DAH TAK ADA PEMIMPIN MELAYU BERSEMANGAT ULTRA MALAY DIA LEBIH TAKUT DAN SAYANG BANGSA YANG TAK,UNDI DIA.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2014 at 7:03 AM

@I Love PM

begitulah alkisah pemimpin Melayu yang juga berharap sangat untuk dikenang sebagai pemimpin berjiwa rakyat. untuk menjadikan dirinya popular, segala macam penjenamaan diberikan. segalanya itu hanyalah untuk syok sendiri. menjadikan dirinya popular dengan memberikan kegelisahan dan kebencian kepada orang macam aku nih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2014 at 7:10 AM

@Anonymous

inilah satu satunya pemimpin Melayu yang berjiwa Cina. berjuang diatas pengkin Melayu untuk memartabatkan kaum Cina. rasanya ramai pemimpin Melayu yang kat atas tuh perasan, tapi kedudukan lebih penting dari kedaulatan agama, bangsa dan negara.

pendapat aku, artikel ini hanyalah rintihan untuk diluahkan dan dikongsikan bersama bagi mereka mereka yang sayangkan agama, bangsa dan negara. mungkin ramai yang membaca dan belum ketahap untuk meluahkan rasa hati.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2014 at 7:13 AM

@Anonymous

pulak dahhhhh!!!! tak yahlah dilibatkan "kerabat" dalam perkara nih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 5, 2014 at 1:36 PM

So apa beza Ajib Gor dgn org yg ckp gini "anak melayu anak saya, anak cina anak saya, anak india anak saya"?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 6, 2014 at 11:15 PM

@Anonymous

kalau dah cakap macam tuh, jantan jalanglah namanya. mana boleh pakai jantan macam nih.

Post a Comment