........... Joseph Entulu - Maaf Tapi Tak Bersalah / Kenapa Pemuda Umno Tidak Bantah ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Joseph Entulu - Maaf Tapi Tak Bersalah / Kenapa Pemuda Umno Tidak Bantah ?

Friday, May 9, 201414comments

Joseph Entulu telah membuat kenyataan Maaf Tapi Tak Bersalah dalam kes pengguguran ruangan kaum. Maaf kerana timbul kekeliruan tapi menyalahkan media yang menyiarkan laporan yang tidak tepat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Joseph Entulu Belaun hari Khamis memohon maaf atas kekeliruan yang timbul berikutan laporan tentang pengguguran ruangan kaum dalam borang rasmi kerajaan yang tidak memberi nilai tambah.

"Laporan yang tidak tepat ini telah menimbulkan keresahan dalam masyarakat," kata Entulu dalam kenyataan ringkasnya itu. - Bernama.

Ini berita yang dirujuk oleh kebanyakan media yang didakwa oleh Joseph sebagai tidak tepat, dari Bernama -

Ruang 'Kaum' Dalam Borang Tiada Nilai Tambah Digugurkan - Entulu

PUTRAJAYA, 7 Mei (Bernama) -- Kabinet hari ini memutuskan ruang kaum dalam borang rasmi kerajaan yang tiada nilai tambah digugurkan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Joseph Entulu Belaun.

Bercakap dalam sidang media di sini, beliau berkata kerajaan menilai setiap kewajaran sebelum memutuskan menggugurkan ruang kaum dalam borang rasmi kerajaan.

"Berdasarkan trend, kita memang nak menggugurkan ruang kaum dalam borang tetapi bukan sekarang. Ia akan dilaksanakan kemudian secara perlahan-lahan.

"Buat masa ini, kita mengambil langkah gugurkan yang tiada nilai tambah sahaja," katanya, sambil memberikan contoh borang seperti permohonan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan Skim Pinjaman Perumahan untuk golongan berpendapatan rendah.

Terdapat lebih 120 borang rasmi kerajaan yang telah menggugurkan ruang kaum sehingga kini.

Entulu berkata terdapat tiga kategori borang yang masih mengekalkan maklumat identiti kaum kerana ia berkaitan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan bagi memelihara kedudukan dan kepentingan sah kaum-kaum di Malaysia.

Bagi kategori kedua pula maklumat identiti kaum diperlukan untuk memenuhi keperluan perundangan seperti perundangan tanah, pendidikan, perniagaan dan kaedah-kaedah diwartakan di bawah semua akta, katanya.

Kategori ketiga, maklumat kaum diperlukan bagi tujuan penyelidikan dan perancangan antaranya mengenai kawalan penyakit, penambahbaikan pendidikan, kajian demografi penduduk dan perancangan kemudahan dan pembangunan, katanya.

Entulu bagaimanapun berkata agensi kerajaan digalakkan menggugurkan ruang kaum dalam borang rasmi kerajaan walaupun setakat ini tiada arahan ataupun surat pekeliling dikeluarkan.



Laporan yang tidak tepat ?  Siap dengan kategori bagai .... tang mana yang tidak tepat tu ?

Nak minta maaf pun tak perlulah diperbodohkan rakyat !

Entahlah.... tapi hati ini kuat mengatakan bahawa ada sesuatu disebalik kenyataan awal Joseph. Tidak semudah itu untuk mengatakan laporan yang agak detail begitu sebagai salah lapor.

Amat mengecewakan ( walaupun sudah dijangkakan ) ketika kenyataan awal itu tersebar ( ketika ia masih berstatus laporan tepat ), tidak ada suara bantahan dari barisan kepimpinan Umno terutamanya dari Pemuda.

Malahan kenyataan yang seolah menyokong sebegini pula yang disebarkan oleh ketua Pemuda -


dan sekali lagi - 




Walaupun tidak dinyatakan sebagai menyokong tapi kita juga tidak boleh kata sebagai membantah. Saya melihat lebih kepada memujuk supaya orang Melayu jangan bantah ! ( saya ulang, ketika tweet itu disebar, Najib belum beri penjelasan lagi jadi kita boleh andaikan yang kenyataan itu benar ... ketika itu )

Kenapa tidak ada bantahan dari KJ terhadap kenyataan awal Joseph ? 

hmmmm .... bahaya jika Melayu Liberal diletak sebagai pemimpin .....

Share this article :

+ comments + 14 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2014 at 9:50 AM

Inilah masalahnya apabila Melayu Elit dan Melayu Liberal menguasai kepimpinan pemuda UMNO. Soal survival bangsa dipandang remeh. Hatinya terlalu jauh daripada merasai denyut nadi rakyat marhein.

....................
Reply To This Comment ...................
praha2
May 9, 2014 at 11:00 AM

Salam kpd semua pembaca. Salah siapa? cuba renungkan Salah siapa? Ada PM he is a lame duck. Ada TPM he is also seen as a lame duck. UMNO ministers are a bunch of YES men. Tak berani nak bersuaro. KJ dan dapet apo yg dikehendaki MONTORI hanyo "Datuk" bolum dapet. Guys like him tak tau susah. That,s why he is not concern about the space called "bangsa"

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2014 at 11:57 AM

ade byk point kita boleh tgk,

1) kenapa usul ni even diperbincangkan

2) jawapan balas najib: langsung tidak ade sentuh pasal Hak2 bumiputera dlm perlembagaan.adakah takut? atau mmg tidak percaya lagi pada hak bumiputera ? => liberal?

3) jawapan kj dan naik KP yg liberal, kenapa tiada menteri yg rata2 dr UMNO kononnya sebagai pejuang melayu x hentam mereka?

4) kenapa najib x marah bende ni diperbahas?

saya hanya dpt conclude pemimpin tertinggi umno x berani langsung berpegang pada hak2 bumiputera dlm perlembagaan.

ironinya pemimpin UMNO sepatutnya tunggak memperjuangkan org melayu tp takut mempertahankan hak bumiputera.

parti baru? kalau mahu terus bersama umno ape chances kita utk buang pemimpin liberal semua ni? boleh ke? possible?

so pilihan kita ape? jahanam dgn najib umno pegang teraju atau kalah PRU boikot UMNO. tiada siapa secara serious fikir utk create parti baru utk tarik parti lain seperti pas utk kuatkan saf org2 melayu?

sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian x guna/

melayu hampa.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2014 at 12:07 PM

Semangnya adalah amat merbahaya bagi melayu mempunyai pemimpin melayu liberal... sudah ramai yang serupa Najib, KJ, Saifuddin, Nazri Aziz, barisan pemuda dan pemimpin bahagian. Soalnya daripada sekarang bagaimana rakyat nak nyahkan barisan ini dari umno? .... rasanya agak sudah terlambat. Kecuali satu iaitu kita pakat pulau umno pada pru14 . Atau langkah kedua ialah mengujudkan satu parti baru dgn dibarisi para pemimpin isma, perkasa dan bekas pemimpin umno kategori ultra melayu....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2014 at 12:14 PM

Saya cadangkan Yang Bodoh En Rahman dan Yang Bangang En Khairul supaya mengusul nama parti kepada United Mamat National Organisation supaya jati diri mereka terserlah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2014 at 12:38 PM

tengah menghirup air rebina.....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2014 at 1:27 PM

Melayu Liberal, Melayu Urban, Melayu Elit dan Melayu Bangsawan adalah spesis melayu hybrid atau lebih dikenali sebagai Melayu Baru. Malangnya, merekalah yang menguasai tampuk kepimpinan UMNO hari ini. Mereka dibesarkan tanpa perlu melalui keperitan dan kesusahan akibat kemiskinan. Inilah kelompok yang menukarkan pemuda UMNO kepada kelab ekslusif. Mereka yang tiada kuasa dan pengaruh akan diketepikan. Kalau takde duit, tak payahlah nak offer diri masuk bertanding jawatan. Hanya orang tertentu sahaja boleh join the club. Saya teringin nak tanya berapa kerap pemuda-pemuda UMNO dari kelab ekslusif ni turun padang menjenguk orang-orang kampung ? Ada jugak yang datang ke kampung tapi dengan kereta mewah. Jumpa orang kampung bersalam, naik motor beramai-ramai, main sepak raga, join aktiviti gotong-royong sambil berposing ambik gambar. Lepastu terus balik. Inilah yang berlaku apabila pemimpin UMNO tidak merasai denyut nadi rakyat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2014 at 2:49 PM

Kalau ada lawak pasal kenapa anak babi jalan tunduk, sbb malu mak bapak dia babi. Golongan2 mcm ni bole disamakan macam anak babi jgk la. Malu nak mengaku melayu

....................
Reply To This Comment ...................
May 9, 2014 at 4:38 PM

Pemuda UMNO menuju kehancuran. Ada tungguk, cara nya berlainan sangat. Populis terhadap isu-isu Pembangkag dan Melayu yang di sokong menghancurkan perjuangan UMNO secara perlahan-lahan. Isu-isu hak Melayu langsung tidak di sokong. Berbeza sekali dengan Wee Ka Siong yang dari Mula bersama KJ, konsisten dengan perjuangan cina totok nya.

Pernah KJ berdiri sendiri ? Apa yang di perhati beliau hanya berani di bawah bayang. Sekurang-kurang nya Mukhris sudah menjengah luar sempadan perjuangan UMNO, memperkasa Sekolah Pondok dengan tujuhala berkesesuaian arus perdana. Kedah semakin di sayangi nya dengan memberi lonjakan pembangunan tidak melibatkan sentimen politik semasa PAS dan DAP berkuasa. Habis semua harta dan hak Melayu di godak oleh parti bertunjangkan nafsu serakah.

KJ di mana ? Sudah selesa ? Tidak ingin menjadi Melayu benar dalam tindakan ? Usah lah bimbang ugutan cina kerana jika di layan hasil nya akan memusnahkan Melayu jua. Mereka sudah buat kenyataan TIDAK AKAN MEMBALAS ATAU TERHUTANG BUDI DENGAN MELAYU. Wee Ka Siong sendiri mengambil pendirian akan keluar BN soal hudud. Dalam masa yang sama mengakui membesar dalam kawasan Melayu. Begitu ANGKUH cina ini. Ini bermakna Melayu itu hanya kain penyapu kaki nya sahaja. Tiada rasa hormat apa lagi berasimilasi. Berbeza Ridhuan Tee yang bersih hati nya kerana dia amat kenal dengan Melayu.

Transformasikan diri KJ ! Tiada indah nya bermuka dua berlainan karakter! Jangan lah jadi ' undertaker'....

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
May 9, 2014 at 8:56 PM

@Anonymous

Anonymous May 9, 2014 at 2:49 Perumpamaan malu mengaku melayu yang dinyatakan memang tepat sekali!

---------

Sudah tiba masanya Pemuda UMNO mencari pemimpin di kalangan mereka yang BERANI memperjuangkan Alif, Ba, Ta.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 9, 2014 at 10:05 PM

Najib, cuba kau fikirkan ni: Adakah dengan mengikut segala kemahuan DAP maka akan berbondong-bondong kaum Cina mengundi BN? Adakah DAP begitu bodoh mahukan pengundinya beralih arah. Misi DAP adalah sedikit demi sedikit melemahkan UMNO dan Melayu dengan segala cadangannya. Apabila telah lemah, maka akan senanglah ditumbangkan. Not in a million years Chinese will vote for BN as long Malays in control of BN. Tolonglah fahamkan yang satu ni. Najib membuatkan pengundi berasa nervous, resah gelisah dengan segala tindak tanduknya melayan karenah DAP. Saya kata DAP sebab semua Cina di Malaysia ini adalah DAP okay. Najib wakeup, wake up, wake up. Kami tidak mahu DAP ketawa guling-guling melihat cara anda tunduk pada segala tuntutan mereka. Saya kawan dengan ramai Cina, saya belum jumpa satupun yang suka dengan pemerintahan Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
May 9, 2014 at 11:51 PM

Khabarnya isu buang nama kaum ini di bawa oleh KJ ke Kabinet... Joseph Entolol yang kena!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2014 at 8:20 AM

Mcm nik aziz jo malu nak mengaku sbb perbuatan sendiri...pelik dan benar...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 10, 2014 at 8:23 AM

Kan saya dah cakap tgk jo mata si kj ni very sly maaahhh..
tidak percaya apa yg keluaq dari mulut dia semuanya itu gazette je. sekor lagi munafiq elok je duduk sebelan dgn pak nuar..

Post a Comment