........... Dyana Kata Islam Tidak Sesuai Untuk Negara Pelbagai Kaum dan Agama ! ? Pas Masih Nak Sokong ? ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Dyana Kata Islam Tidak Sesuai Untuk Negara Pelbagai Kaum dan Agama ! ? Pas Masih Nak Sokong ? ?

Tuesday, May 20, 201424comments

Malas sebenarnya nak beri promosi kepada minah Liberal dari Dap ni tapi bila keluar kenyataan2 yang bagi saya mampu memesongkan pemahaman golongan muda dek terpengaruh dengan auranya, atau lebih teruk lagi memberi kesan negatif kepada akidah mereka yang menerima bulat2 apa yang diperjuangkan beliau, saya terpanggil juga nak komen sepatah dua.

Dari Astroawani -

Bagaimanapun, Dyana dalam satu temubual oleh sebuah portal berita baru-baru ini menafikan menentang hukum itu secara sendirinya.

"Saya tidak menentang hudud tetapi saya menentang pelaksanaan hudud pada situasi ketika di mana kita mengamalkan pendakwaan terpilih.. dan juga kerana kita sedang berada di dalam negara pelbagai kaum, agama dan kepercayaan," katanya.



Standardla orang politik membelit lidah kalau nak menolak Hudud demi menjaga undi, macam2 hujah dan alasan kita dah dengar baik dari Pas maupun Umno. Tapi sekurang2nya alasan2 yang diberikan masih boleh kita terima dan paling tidak pun, baru2 ni kita dengar kedua Umno dan Pas dah boleh nak berpakat mengadakan satu jawatankuasa bagi mengkaji isu Hudud ini.

Tapi alasan Dyana menolak Hudud kerana keadaan negara kita yang mempunyai pelbagai kaum, agama dan kepercayaan HARUS DI TOLAK !

Ia sama dengan berkata yang Islam itu tidak sesuai bagi negara yang mempunyai pelbagai kaum dan agama seperti negara kita !

Apakah Pas menyokong calon yang sebegitu ? Demi kuasa politik ? Demi menjatuhkan Umno ?

Saya petik kata2 dari seorang ulama Pas -

Peraturan Islam jamin keamanan semua manusia

Peraturan yang diperkenalkan Islam sama sekali tidak akan menyusahkan manusia. Ia akan mengamankan semua manusia. Lihatlah perkara-perkara yang diharamkan oleh Islam, kesemuanya merupakan perkara-perkara yang memudaratkan. Menghindarinya bermakna mengamankan hidup kita. Ini kerana mencuri, merompak, berzina, menipu, rasuah, menyeleweng, khianat yang kesemuanya diharamkan oleh Islam turut ditolak oleh kesemua manusia tidak mengira bangsa dan agama. 


Demikian juga perkara-perkara yang diwajibkan atau digalakkan oleh Islam seperti mentaati pemimpin, mematuhi ajaran nabi, bercakap benar, menepati janji, tidak menipu, menghormati orang tua, menghormati semua agama, menghubungkan persaudaraan adalah kesemuanya merupakan nilai-nilai yang baik dan diterimasecara universal. 

Oleh yang demikian, tidak ada sebab untuk kita menolak ajaran Islam. Jika semua kita menerima pakai ajaran Islam dan boleh menepikan seruan kedaulatan bangsa tertentu sehingga mengguris bangsa lain, saya yakin ia akan mengurangkan ketajaman perselisihan antara kaum yang sedang diasah oleh pihak-pihak tertentu dalam negara kita. Inilah dasar Islam yang cukup adil dan mulia. 

Maka sesuai dengan maksud al-Quran yang telah dirujuk pada awal di atas, ia jelas menunjukkan bagaimana perintah Allah SWT sendiri supaya melakukan kebaikan kepada orang-orang bukan Islam yang tidak memerangi orang Islam. Atas perintah Allah inilah bagi pihak kerajaan yang berkuasa adalah menjadi tanggungjawab memberi keadilan dan layanan yang baik bukan sahaja kepada umat Islam tetapi seluruh rakyat tanpa mengira agama, bangsa dan latar belakang sosial mereka.


Apakah kerana ulama itu sudah pencen, maka Pas mahu menyokong calon Dap yang berpendirian Islam itu tidak sesuai untuk negara yang pelbagai kaum, agama dan kepercayaan ?

Share this article :

+ comments + 24 comments

....................
Reply To This Comment ...................
May 20, 2014 at 12:25 AM

Tuan,Mohon linkkan Blog saya dengan Blog Tuan.Terima Kasih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 12:49 AM

mana pegi bunyi pemuda umno dan pemuda pas, ustaz fadhul tak nak komen ke , sejak jadi ahli majlis pemuda ni , sunyi je , dah jadi tukang masak ke , jaga periok ke...

....................
Reply To This Comment ...................
May 20, 2014 at 12:56 AM

Lebai lebai PAS seme dh stim...mesti sokong lah ape pmpuan ni ckp...Islam tah kemana ..hudud kemana...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 6:31 AM

Dyana adalah ujikaji pertama bagi DAP. Percayalah jika ujikaji ini berjaya, DAP akan meletakkan lebih ramai proksi melayu dalam pru akan datang. Ini ialah strategi terbaru DAP dalam memecahkan undi melayu di kawasan kubu kuat UMNO.

Soal sokongan Dyana terhadap hudud, tak payah tanya pun, semua orang dah tau pendiriannya. Menjadi calon bagi pihak DAP semestinya akan menjadi jurucakap bagi DAP. Andai kata Dyana menjadi ahli parlimen kelak, takde sebab untuk beliau memberikan satu undi seandainya PAS membentangkannya nanti.

Senang cerita,
Dyana = DAP dan DAP = Dyana

Susah sangat ke orang PAS nak faham benda mudah macam ni. Tak malu ke orang PAS berkempen sambil memegang DAP ? Atau orang PAS sekadar buat-buat tak faham konon suatu hari nanti DAP akan terima juga hudud. Dah berapa lama PAS mentarbiyah DAP ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 7:25 AM

kita Nampak budak ni tergolong manusia melayu yang merosakkan aqidah orang islam yang akan membawa anak muda murtad, kita Nampak apa yang di tonjolkan budak ni ugama liberal, bebas, dan menyemai benci islam pada anak muda, budak ini akan jadi role model seperti makcik makcik dalam sisters in islam..yang kita tahu ianya bukan organisai islam,..kalau mereka ni sayang islam sudah tentu tidak akan memperkeclkan islam..mana PAS, tak kan tak Nampak apa perjuangan budak ni, siapa di belakangnya..kafir tidak akan senang dengan ugama mu sealagi kamu tidak mengikut cakap mereka..LGE...memulakan issue Allah...dan akan diperjuangkan oleh budak ini, sudah Nampak jalan yang akan di bawa oleh budak ini,..PAS kamu masih buta dengan dendangan DAP PKR yang merosakkan ugama bangsa dan Negara mu..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 7:33 AM

Melayu dan Islam berpisah tiada, mati mati melayu akan kata aku islam dan aku tetap mempertahankan aqidah islam ku. sekarang budak ni nak merosakkan aqidah islam,..apakah PAS buat untuk menjaga aqidah umat islam..boleh percaya ke PAS,PKR, akan menjaga kesucian islam..budak ini sudah menyimpang dengan islam...melalui DAP budak ini akan menjadi role model muda mudi islam..memurtadkan mereka...agenda DAP bawah LGE..untuk menjatuhkan islam dan menukar perlembagaan..kita semua tahu apa perjuangan DAP..PAS masih berdiam diri?

....................
Reply To This Comment ...................
May 20, 2014 at 7:47 AM

Manusia ini macam-macam, DT. Kemungkaran demi kemungkaran sudah nyata berlaku di depan mata. Aneh nya semakin di galakkan. Dosa dan pahala itu di sangkakan mitos. Segala dalam Rukun Iman dan Rukun Islam, sudah menjadi Perlembagaan Malaysia yang tidak lagi di hormati.

Bukan Islam siang malam persoalkan Melayu dan Islam. Sebalik nya fahaman dan agama mereka di dakwah secara pesat, menyasarkan anak-anak muda melayu berpendidikan yang kini berfikiran di luar kotak Islam. Menjadi Islam dan mengamalkan Islam bermakna menjadi ahli club of doom. Ini di momokkan sehingga di contohkan boko haram ! Menjadi ulama-ulam Islam bermakna dungu, stupid moron ! Hudud tidak baik dan di ' ban' di laksanakan di Malaysia.

Macam-macam lagi. Sedih nya parti yang mengaku lebih Islamik menuju fahaman kemusyrikinan, mengeluarkan produk munafik dalam acuan dunia liberalisasi dan sekularisma.

Umno hanya sebagai Pemerhatikini, selesa menyepi malah dalam sesuatu keadaan penting, menyokong pembangkan dan musuh Islam. Ulama-Ulama Islam yang di lantik rasmi menjaga hal ehwal Islam, di rantai kaki dan tangan, di sumbat mulut, menyekat kebebasan yang di canang Malaysia itu demokrasi. Hak-hak asasi Melayu makin di perkecilkan.

Siapa lah Melayu.... pandai nya tidak, menceburi ekonomi perniagaan saban masa di beri tongkat. Ramai jadi lalang, tidak berpendirian dan tidak perlu di asuh majoriti dalam aliran pendidikan kelas tertinggi, di mana kerajaan memang mampu melakukan. Kini semua nya caca marba dan bergolak lemah menuju masa depan yang tidak menyakinkan. Siapa pandai, bijak dan berkedudukan akan memiliki kelebihan.

Dyna sofya di antara beribu yang sudah di katamkan, memilih dan di pilih menjadi
ikonik ' kepelbagaian' Malaysia yang menolak Islam dan menganuti 'Agama Baru' seperti ucapan teks PM Najib.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 8:29 AM

pas hipokrit.

umno perlu melihat generasi gap sebagai faktor. disebabkan pemahaman sejarah generasi muda, akan lahir ramai generasi liberal.

saya rasa pru lepas bn menang kerana generasi lama yg masih memahami sejarah mengundi bn.

generasi saya kebanyakkannya liberal. nasib baiklah ramai jga yg cenderong pada agama lalu menyokong pas dan masih kuat melayu. itu pn kalau pas x manipulasikan lagi "tiada siapa mulia di sisi Allah melainkan dgn Iman."

kalau nk harapkan pendidikan sejarah masih fahamkah mereka kontrak sosial? ramai sebenarnya org mcm dyna (ntah ape nama dia malas nk check) mereka mungkin x support dap tp yg support pkr x kurang liberalnya. kalau perlu mereka xde masalah masuk dap.

kalau hanya bergantung pada generasi saya ke atas BN pasti akan tumbang. yg ni saya konfem.

so ape pendekatan jangka panjang Umno utk kepentingan bangsa? ape pula strategy BN secara keseluruhan?

setahun lepas (mungkin) saya dh highlight perkara ni. tp ape tindakan kerajaan? setakat menarik golongan muda x berguna kalau pengisian tiada. mereka tidak faham kenapa hak bangsa wajib diperjuang dan dipertahankan. kalau org pas bermain dgn konsep iman mereka tidak tau nk jwb apa? mereka tidak tau pengorbanan nenek moyang terdahulu.

Di sini pn usaha NGO saya x nampak. sekurang2nya kalau umno x boleh diharap saya harap NGO melayu usahakan perkara ni.

menarik golongan muda dgn idealogy liberal kj kalau berjaya pn hanya akan memastikan BN menang. tp agenda liberal akan tetap berlaku. hak bangsa bumiputera akan terhakis.


setahun lepas saya dh highlight perkara ni mungkin lagi dua tahun saya akan highlight bende yang sama.


better saya save siap2 x payah nk susah2 type lagi


melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 8:45 AM

Din...sekurang2nya Dap beri peluang kepada anak melayu untuk bertanding kawasan majoriti cina...dan (kalau menang) akan ada lagi satu wakil parlimen melayu di situ....apa yg nak dihairankan....kalau nak dibandingkan DAP dan MCA....Penentangan hudud adalah lebih teruk...MCA sampai tak mahu bertanding di bkt gelugor kerana memberi tumpuan kepada penentangan hudud....apa orang umno buat....tepuk tangan?...mana ulama umno?....

....................
Reply To This Comment ...................
May 20, 2014 at 8:54 AM

@Anonymousanak Melayu jenis macamana ?

Saya tanya, dengan pendirian Dyana seperti itu, apakah Pas masih sokong ?

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 8:57 AM

haron din ,adi awe ,tak nak tolong kempen ke , tolong budak ni , mat sapu tak payah cakap , melilih air liur tuu......

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 9:00 AM

dek ooi.. antara tuntutan agama dan parti yg mana lebih utama....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 9:01 AM

din...sudah tentu Pas akan sokong...disini..kita lihat penentangan yang berbeza dari pihak yang berbeza...penetangan BN adalah lebih kuat dari PR...dyana tidak menentang hudud. bukankah itu satu jalan bagi pihak lain untuk menerangkan perlaksanaan hudud bukannya terang-terangan membantah seperti MCA...

....................
Reply To This Comment ...................
May 20, 2014 at 9:06 AM

@AnonymousDyna tidak menentang Hudud ?Beliau tidak cakap sebegitu tapi apa yang beliau cakap di atas membawa maksud yang sama !

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 9:25 AM

Salam,
Pas cuma peka dgn umno ajer. Apa yg boleh untung pd pas, kira ok. Dlm isu ni, dap tak beri kesan pd pas, mereka hanya perlu pangkah dap. Apa ulasan org bertanding tak masuk dlm agenda pas. Tapi kalu umno masuk, baru pas akn keluar fatwa. Umno dr dulu sampai sekarang, tu la pendapat dia. Cuma yg baru kata nak sokong. Tu pun pas dan lepas tangan kat umno utk buat. Kalu tak buat salah umno la, bkn pas krn mereka dah beri tanggungjawab kat jawatankuasa teknikal hudud yg akannnnnn ditubuhkan oleh kerajaan bn.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 9:48 AM

kalu kita berbincang soal isu hudud dan soal politik melayu, kita nampak parti melayu termasuk pas dah terbelit samada dgn kata2 sendiri@fatwa, atau terbelit dgn tindakan sendiri.

soal yg dikata level tak kuat tentang hudud adakah ni dikira tak kuat lg menentangnya bila dia dipilih sbg MP dia tak akan undi sokong hudud( inikah yg dikatakan tak kuat menentang hudud berbanding dgn MP umno rata menyokong akan undi sokong hudud sekiranya dibentangkan nanti Tolong gunakan ilmu yg ada utk gunakan pemikiran kronologi dlm membuat fair and square terhadap kenyataan yg terpapar dimedia.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 9:48 AM

Bro Din,

Bila la agaknya lebai2 PAS dan pemimpin UMNO nak sedar mereka sedang dipermainkan puak sepet? Tak kira dari DAP, MCA atau Gerakan, misi mereka tetap sama. Tolak hudud. Hapuskan hak Melayu. Orang Melayu balik kampung, masuk hutan. Orang Melayu pemalas, manja. Malaysian Malaysia. Kononnya mereka paling bagus, paling baik.

Sekarang ada anak Melayu jadi jurucakap rasmi komunis. Buka UiTM untuk bukan Bumiputera. Bro Din, sampai bila kita boleh bertahan dengan asakan komunis ni? Mujur ada ISMA, kalau xde? Nak harapkan siapa lagi? ISMA pun baru bersuara sikit dah disiasat bawah Akta Hasutan. Sedangkan pada masa yang sama, puak komunis ni jugak yang mendesak Akta Hasutan dimansuhkan.

UMNO dan PAS, mereka sama-sama menggali kubur untuk orang Melayu Islam di Tanah Melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 10:30 AM

Kena guna kaedah memilih yg kurang mudharat dr yg lbh mudharat.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 10:53 AM

dayang sofa mengaku wujudnya hukum hudud...namun...dayang sofa menentang pelaksanaan hukum hudud...kerana...kata dayang sofa...pengamalan pendakwaan terpilih adalah penyebabnya~~~~maksud dayang sofa===hukum hudud tidak layak utk dijadikan sebagai salah satu pilihan dpd yg sedia ada~~~~apa pandangan PAS dalam perkara yg membabitkan PR ini~~~~nampaknya PAS tersepit dan terperangkap dalam isu hukum hudud yg sering dilaungkan===sekiranya mengundi dayang sofa(DAP) yg menetang pelaksanaan hudud~~~akan masuk syurga~~~~nampaknya dayang sofa lah yg sedang berTAHALUF SIYASI terhadap PAS

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
May 20, 2014 at 11:19 AM

Saya nak cuba bersangka baik dengan boneka melayu DAP ni. Mungkin dia nak cakap dia tak sokong hudud-ala-PAS tapi dia tak berani cakaplah sebab takut nanti barua DAP iaitu PAS terasa pulak!

Mak bapak dia pun sokong saja anak dijadikan boneka macam semua ok saja.

Mungkin UiTM kena wajibkan matapelajaran sejarah sebagai syarat lulus ujian kemasukan/temuduga.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 7:43 PM

Ikhlas ke comment atas ni. Ke dlm hati dh tau ape maksud dyna.

X susah nk baca. Tp kalau masih denial xpa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 20, 2014 at 10:10 PM

waktu sidang akhbar...dayang sofa tak berani respons soalan bab pendirian mengenai hukum hudud....terkial-kial mengelak utk memberi komen...tony puaka dan kiat sial yg mengapit dayang sofa tampak risau....kalau-kalau dayang sofa tersalah jawab~~~tingkah laku aksi body language dayang sofa menyerlahkan rasa gabra di dalam diri dayang sofa~~~~terlajak bot boleh u-turn....terlajak cakap amekaw~~~sofa sogood

....................
Reply To This Comment ...................
May 22, 2014 at 11:06 AM

Tak payah la tanya Pas din. Nanti dia bagi jawapan standard itu pandangan peribadi Dyana dan TV3 dah manipulasi kenyataan penuh Dyana.

....................
Reply To This Comment ...................
May 31, 2014 at 6:10 PM

Dyana di bayar gaji lumayan dari majikannya Atuk Lim Kit Siang,mana nak cakap sokong hudud.Nanti ask to tender resignation the next day.Gaji lumayan bro mana UMNO nak mampu bayar.

Post a Comment