........... Diyana Sofya (alahaaaai) .... Apa Komen Pemuda Liberal Umno ? | dinturtle - Blogger PARTI MELAYU

Diyana Sofya (alahaaaai) .... Apa Komen Pemuda Liberal Umno ?

Friday, May 16, 201422comments

Rasa nak komen jugalah barang sepatah mengenai Puteri Melayu Liberal DAP Diyana Sofya yang sejak akhir2 ini begitu mendapat perhatian. Bukan tentang isu body bergetah milik orang lain yang didakwa sebagai dirinya ...... ( oya, blogger pro Umno yang main isu body itu memang bangang ! ) tapi mengenai pendirian Sofya tentang UiTM yang mahu dibukanya kepada semua kaum mengikut Meritokrasi. 



"UiTM khas untuk orang Melayu sahaja. Dari situ sudah nampak kerajaan kita ini sebenarnya agak rasis kerana mementingkan kaum MELAYU itu sahaja,"


Dengan ayat seperti itu tidak hairanlah Lim Kit Siang pun boleh meleleh air liur dengan anak dara ni !

Rasanya tak perlu lah saya komen ayat itu sebab dah ramai yang tulis kenapa kita perlu mempertahankan status quo UiTM. Ramailah yang marah2 dengan keceluparan minah yang dianggap sebagai kurang mendapat didikan ini.

Ternyata kenyataan itu dilihat sebagai mencabar dan mempertikaikan status quo hubungan antara kaum di negara kita. Mengapi2kan perasaan rakyat dan mencetuskan polemik perdebatan perkauman yang berpanjangan.

Untuk apa di usik perkara yang sekian lama diterima oleh masyarakat sebagai satu 'balancing act' ke arah merapatkan jurang antara kaum ? 

TIDAKKAH MENGHASUT NAMANYA ITU ?

Saya menantikan komen dari Pemuda Liberal Umno terhadap pendirian Pemudi Liberal Dap itu. Tidak ketinggalan komen dari Bapa New Politics Saifuddin Abdullah. ( Azwan Bro tak payah komen ... )



Keduanya begitu lantang dan pantas memberi pandangan terhadap orang Melayu yang bersuara dalam isu yang melibatkan kaum, kan ? Nah, ni pun sorang lagi Melayu yang komen mengenai kaum ..... apa pandangan anda berdua ? Ramai juga orang nak tahu ni ....


PS - Jangan tanya pandangan Presiden ISMA ! !

PS2 - Kalau KJ lantik Diyana jadi Setiausaha Akhbarnya, apakah orang Umno akan bising ?

Share this article :

+ comments + 22 comments

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 12:37 PM

Nak tanya buat apa,mereka ni proksi al Jubori,tunggu masa je nak tukar Umno jadi PKR.Nama tetap Umno tapi polisi nya ikut ap yg di perjuangkan al Jubori.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 2:04 PM

Utk budak yg ada kecelaruan DNA ni..kena ingatkan tentang sejarah dan perlembagaan ttg hak2 orang Melayu bumiputera.
Lagi satu, takrif bumiputra ni nak kena perbetulkan..
Melayu adalah bumiputera di Tanah Melayu dan sekarang dikenali sbgai negara Malaysia.
Kerana bangsa Melayulah yg membina tamaddun/ peradaban atau civilization. Sistem sosial dan pentadbiran bermula dari bangsa Melayu.
Kaum pribumi atau kaum asli atau aborigine adalah penduduk asal dan hak2 mereka pun dijaga. Mereka bukan bumiputera walaupun mungkin lebih lama bertapak di Nusantara, tetapi tidak membina peradaban dan hanya berkembang biak dalam puak2 atau suku masing2.
Begitu juga dengan aborigine di Australia, New Zealand, USA,Canada..mereka hanyalah people of the land.

Kaum2 lain spt. Cina, India, Bengali dan minoriti yg lain adalah asalnya pendatang. Mereka wujud di bumi Tanah Melayu atas faktor penjajahan oleh British dan era sebelumnya.
Atau lebih pedih lagi..mereka sanggup datang ke Tanah Melayu atas kerana tekanan ekonomi di China dan pengasingan kasta di India. Tapi orang Melayu tidak pernah iri hati kalau mereka telah berjaya di Tanah Melayu ini.

Cuma jgn yang kita miliki nak digadaikan semua..
Memerintah Malaysia sebenarnya kerja menguruskan bangsa dan perlu dirujuk sejarahnya dan kenapa..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 2:15 PM

Pengganti shamsiah fakeh moden yg mengkhianat bangsa dia sendiri. Seeluknya org melayu yg mempersoalkan hak bangsa melayu dilucutkan dirinya bangsa bukan orang melayu.

....................
Reply To This Comment ...................
May 16, 2014 at 2:16 PM

@AnonymousTerimaKasih atas penerangan :)

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 2:41 PM

Cer tnya ibdilillah..nak tau jgk pandangan dia...atau masih syok dgn instagram aje..

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 2:55 PM

Lately aku tngk peguam2 yg bangsa melayu ni......apa dh jdi. Yg sorang ni....join DAP....yg sorang dulu tu....nk bela org yg murtad. Mana pegangan agama korang2 nih. Acuan pemikiran barat mudah berjaya meresap ke minda para peguam kot. Ye la..kan....seolah2 semua yg dibawa barat....semua bagus2. Yg islam bawa...semua kolot2.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 2:57 PM

Kt blog Mazidul dh betulkn fakta. UiTM bukan utk org melayu, tp untk bumiputera.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 7:12 PM

Nak tau buat apa, itu idola mereka berdua. Mau bergaduh rebut itu pompuam krn fahaman yg sama. Asal tolak melayu kira tak semangat rasis. Kalu sebut lain drp melayu kira 1 mesia

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 7:35 PM

apek aa , sikalang nga saya minum itu air lebina , saya ada ingat mau tuka minum air soya , olang cakap air soya lagi sedap , vitamin pun ada lebe, butut aaaa....

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 16, 2014 at 8:41 PM

Sememangnya bangsa Melayu bangsa yang paling pelik di dunia. Hanya bangsa kita ada yang sanggup jadi penentang bangsa sendiri demi bangsa lain. Bangsa lain yang disokong itu bukanlah bangsa yang lemah, tapi yang yang lebih kuat dari bangsa dia sendiri. Sungguh sedih dan memalukan.

....................
Reply To This Comment ...................
PakKaduk
May 16, 2014 at 9:17 PM

Penjajah telah berjaya memecah-belah peribumi/melayu di nusantara ini dengan tidak menggelar melayu sebagai bangsa di nusantara sebaliknya mengasingkan kepada begitu banyak suku kaum. Orang asli pun melayu juga. Kadazan/Dusun, Iban, Bajau, Suluk, Murut dan lain2 merupakan melayu juga. Sepatutnya apabila disebut melayu maka ia mewakili semua suku kaum peribumi di nusantara ini.

Tonton kajian DNA asal-usul Melayu, Human Genome Project oleh Zaharah Sulaiman dari Ikatan Arkeologi Malaysia. http://www.youtube.com/watch?v=qQreBYu8AoM

Kaum pendatang sama dengan penjajah cuba untuk melaga-lagakan kaum peribumi dengan menyatakan bahawa melayu juga adalah pendatang. Amat malang apabila ada segelintir orang melayu seperti Dyana Sofia yang terikut-ikut dengan perangai kaum pendatang.

....................
Reply To This Comment ...................
May 16, 2014 at 11:10 PM

Kepada anak-anak muda Melayu, ini lah yang di katakan ' Pengkhianat Bangsa ' Kaum cina terlalu suka dan teruja kepada melayu ' nang bo tinang,kui bo ti kui' yang sinonim dalam bahasa mereka.

Soalan cepumas : Ada kah cina betul-betul memerlukan tokoh melayu begini dalam komuniti mereka ? Boleh di lantik ketua ? Boleh di percayai ?

1. Jawapan pertama - tokoh melayu hanya UMPAN sahaja. Cina sudah isytihar TIDAK MENGIKTIRAF DAN TERHUTANG BUDI kepada Melayu ! Ada jawapan lebih baik ? Kebodohan melayu lupa diri suka di perkudakan dengan janji kosong dan wang ringgit.

2. Menjadi ketua untuk orang melayu bodoh sahaja. Hakikat nya sokongan undi yang di perlukan dari melayu, akhir nya tiada faedah langsung yang di janjikan secara mutlak, malah AKAN di mungkirkan bila tiba masa mereka memegang kuasa. Contoh sudah terjadi di Singapura di mana melayu itu bersama agama nya sudah binasa. Banyak rujukan artikel mengenai nya.

3. Jika dua di atas sudah menyatakan hakikat nya, ada kah kita masih menyokong membabi buta ? Ingat lah, kaum cina memandang Melayu terlalu hina. Islam juga di lihat sebagai 'fahaman' ( bukan agama ) keganasan seperti istilah ' islamophobia' yang di cipta khas oleh musuh nombor 1 Islam ! Kafirun ! Sama saja bentuk dan wajah nya. Rujuk lah Al Quran. Amaran Allah SWT kepada muslimin muslimat, mukminin mukminat bahawa JANGAN SESEKALI MENGANGKAT KAFIRUN ( termasuk kufur, musyrik, munafik ) menjadi Ketua atau Pemimpin !

Juga di ingatkan jangan sesekali meruntuhkan kerajaan yang di ketuai Seorang Islam atau Kerajaan Islam oleh orang-orang Islam sendiri, hukum nya haram dan dari segi hudud di halalkan di hukum bunuh ( zaman dulu di pancung ). Semus ini jelas di dalam Al Quran.

Akhir nya, jangan lah kita dalam kemusyrikan dan mensyirikkan AllahSWT kerana melanggar Perintah NYA ! Kita TOLAK kafirun, musyrikun dan munafikun ! Berjaya lah kita di dunia dan akhirat. Insya Allah.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 17, 2014 at 12:00 AM

Saya rasa kita x cukup peka terhadap bahaya org liberal.menjadi ketua pemuda.

Umno adalah parti org melayu utk org melayu menjaga hak bumiputera. Tiada tpt langsung utk org mcm kj. Kalau dia mahu jadi liberal bolehlah masuk pkr atau mca. Org mcm ni kalau masuk mca paling untung sure tanpa segan silu masuk mca.

Kenapa kita org yg sgt liberal mcm kj menjadi ketua pemuda. Kalau pn dia ada gaya politician tp tanpa jiwa melayu tiada tpt utk dia.

Tp kenapa kita mcm x kasi tekanan utk dia turun?

Ini ibarat org kuat melayu masuk dap. Mcm air dgn minyak langsung x compatible dan sgt out of place.

Apakah kita memandang rendah bahaya org mcm ni jadi ketua pemuda? Apakah kerana dia hanya ketua pemuda dan bukan presiden umno?

Kita kene ingat nnt dia jga akan naik. Hala tuju org melayu ketika itu mcm mana. Adakah bila dia jadi presiden baru kita nk bising.

Biarlah si liberal mcm najib jadi pengajaran. Dia naik pn kerana restu najib org liberal. Jgn sampai terlambat. Baru kita nk tergadah.

Melayu hampa

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 17, 2014 at 1:36 AM

ketiga-tiga x bolih pakai, syok sendiri menganggap diri terlalu hebat & mereka saja yang betul.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 17, 2014 at 8:58 AM

perwakilan pemuda ke PAU ........ eeeeeerrrrrrrrrrrkkkkkkkkkkkkkkkkk...

....................
Reply To This Comment ...................
May 17, 2014 at 11:53 AM

Ada 2 sebab. Pertama mungkin salah didikan ibu bapa. Ke 2, dia nih memang gedik nak popular sebab nak bersaing dgn lateefa koyak... KJ tgk awek ni boleh meleleh air lior jugak sebab selera KJ lebih kepada soya bean!!!

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 17, 2014 at 10:42 PM

Di MRSM majoriti adalah anak2 orang kaya.Lihat sendiri kereta2 besar menjalar.

Dahulu ibubapa mereka sokong UMNO kuat bila dah kaya mereka tolak UMNO tapi muka tak malu hantar masuk MRSM.

Sama je ceritanya dgn Diyana.Takda beza.

Orang Melayu ini biasalah bila dah kaya memang lupa diri.Tapi bukan kaya sangat pun kaya hutang je....Bila dah hutang kepala murung maka jadilah khawarij.Dah takda sifat Terima Kasih.

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 18, 2014 at 9:46 AM

cuba kita fikir dari sudut lain...kalau gadis ni mencuba nasib dalam puteri/wanita umno...awal2 lagi dah kena cantas...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 18, 2014 at 2:22 PM

Najib dan geng liberal mana kisah kalau ramai generasi muda melayu menjadi pengkhianat masuk DAP

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 18, 2014 at 2:44 PM

Adakh party politik melayu gagal memelayukn orng melayu atau melayu itu sendri yg dh tk suka bngsa melayu

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 18, 2014 at 6:54 PM

dayang sofa belum baca ayat quran yg menyentuh bab berhijab....mungkin oozing stud nga kor mingtar boleh tazkirahkan si dayang sofa...dgn hanya sepotong ayat...

....................
Reply To This Comment ...................
Anonymous
May 19, 2014 at 2:48 PM

Si Sofa...KJ...Nurul..Rafizi..dan yg seangkatan dengannya sume generasi suara muda yg moden tapi lupa sejarah. Jenis yg sophistikated, ckp lidah bergulung2, bahasa abad ke 21 punya jenis...malah cara penampilan pon berbeza dgn yg biasa kita nengok pada angkatan muda zaman2 Che Det. Kalau nak dikira melayu nie dah lama dinafikan hak utk maju ke hadapan sejak zaman penjajahan dulu selama 500 ratus tahun lebey...dan semua org tahu pasal mende nie termasuk la geng2 ultra moden mcm si Sofa nie. Yg membezakan kita dgn diorang ialah kita selalu pandang ke belakang di mana kita berpaksi supaya tahu jalan pulang kalau tersesat. Yg depa2 nie lak mcm jenis konfiden je belayar tanpa perlu pandang belakang...tak perlu sbb nak maju kena berani ke hadapan walaupun terpaksa meraba dlm gelap dan dipimpin oleh syaitan. Ini la yg membahayakan parti UMNO skrg sbb puak2 nie semakin ramai dan rakus...tak kira dalam atau luar UMNO hinggakan golongan tua pon sudah tenggelam punca...last2 diorang pon terpaksa ikut sama. Si Sofa nie baru berusia 27 tahun...dulu Nurul...KJ..even kaum lain mcm Hannah Yeos Soya Bean pon muda2 dah jadi speaker....perjalanan politik masing2 bukan berteraskan perjuangan pon tapi naik dgn mengeksploitasi suasana dan keadaan. Mana ada rasa susah...ckp berdegar2 tapi pakcik tua kampung aku punya ckp lagi berhikmah drp diorang. Kesimpulan...dgn melihat geng2 yg perasan cerdik nie pon aku dah tau yg kita nie menghala ke longkang besar...bukan kita yg kena masa tu tapi anak cucu kita..beramai2 la kaum melayu melalui "penjajahan" seterusnya selama 500 tahun lagi...

Post a Comment